• 0

Bestaand internetbedrijf ombouwen naar Curacao

We hebben een bestaand internetbedrijf, bestaand uit 2 takken

 

1: We verzamelen leads dmv onze site ,adwords etc, en verkopen deze aan onze NL klanten

2: we hebben een webshop, kopen in in NL en verkopen ook in NL

 

Na alles wat ik gelezen heb over de E-zone op Curacao weet ik dat ik een bestaand bedrijf niet zomaar naar de E-zone kan verhuizen zonder dat de belastingdienst daar iets van zegt.

 

Ons idee is nu om een nieuw bedrijf op te zetten die het verkeer voor onze sites genereert. Alle adwordskosten, hosting, advertenties, seo etc worden daar gemaakt. Deze NV stuurt onze BV in NL maandelijks een dikke rekening zodat er in de NL BV weinig winst overblijft.

De NL BV stuurt de rekeningen van de diensten en producten naar onze klanten en heeft zo inkomen om de rekening die de E-zone NV stuurt te betalen.

Zo kunnen we in NL een normaal bedrag aan belastingen betalen. We wonen uiteraard in NL dus willen best wel wat betalen, maar niet 10x zoveel als de buurman.

Het personeel komt dan ook in de NL bv.

 

Als we dit zo gaan doen, zal het NL bedrijf plotseling veel minder winst maken, dat vindt de belastingdienst neem ik aan verdacht.

 

Reacties op dit idee zijn welkom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Harmstra,

 

Ik heb uw posting gelezen en vindt het een creatief idee maar ik raadt het u desondanks sterk af. U gaat m.i. namelijk hierdoor een voor u zeer kansloos proces met de fiscus tegemoet.

 

Binnen het internationale fiscale recht is bepaald dat een staat tot belastingheffing over mag gaan indien - grosso modo - aan de volgende twee voorwaarden beide is voldaan.

 

1) Op grond van nationaal recht wordt het inkomensbestanddeel in de belasingheffing betrokken.

2) Het heffingsrecht is op grond van het gesloten belastingverdrag aan de betrokken staat toegewezen. (In het geval er geen belastingverdrag is gesloten dan kent het NL systeem het BvdB, maar dit is nu niet van toepassing)

 

Als ik u goed begrijp wilt behoudt u in NL een BV en richt u in curacao een nieuwe vennootschap op. Doordat deze twee vennootschappen - naar ik aan mag nemen - aan elkaar gelieerd zullen zijn hier eveneens transfer pricing bepalingen van kracht (o.a. art 8b Vpb). Hetgeen inhoudt dat deze twee vennootschappen zogenoemd 'at arm's length (vrij vertaalt: zakelijk)' met elkaar geacht worden te handelen.

 

In geval van een proces zal de inspecteur mijns inziens o.a. de volgende stellingen – met succes – innemen.

 

1)   De Curaçao vennootschap is niet in Curaçao maar in Nederland gevestigd. Deze vennootschap is op grond van art 2 Vpb binnenlandsbelastingplichtig en wordt dus belast over haar wereldwinst. Ook het BRK zal hierin geen belemmering vormen, immers ook op grond hiervan is de vennootschap in NL gevestigd (feitelijke leiding is namelijk in NL gelegen). Dus zal Nederland mogen heffen. De ‘activiteiten’ die in curaçao plaatsvinden vormen mogelijk een vaste inrichting (vrij vertaalt: filiaal) hier zal mogelijk iets winst aan toe worden gerekend maar dat zal marginaal zijn.

2)   Indien de inspecteur het niet lukt om de vestigingsplaats aan te vechten dan zal hij zijn pijlen richten op de transfer pricing bepalingen. Dit houdt in dat er tussen de Curaçao vennootschap en NL vennootschap onjuiste verrekenprijzen worden gehanteerd. Deze prijzen zal hij dan corrigeren hetgeen zal resulteren in een – veel – hogere winst voor de NL-vennootschap. Ook hierin vormt het BRK geen belemmering voor het effectueren hiervan.

 

In beide gevallen is de remedie dat u een echte structuur opzet. Dit houdt in dat u daadwerkelijk de activiteiten naar curaçao verplaatst. Hetgeen op haar beurt ook weer voeten in de aarde zal hebben.

 

Ik hoop dat u hier iets aan heeft.

 

MvG, Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling

 

BRK = Belasting Regeling Koninkrijk dit is formeel geen verdrag maar kan feitelijk hieraan gelijk worden gesteld.

 

Vpb = vennootschapsbelasting

 

En ter lering en vermaak.

(vanaf ong 5:30 min) en

 

Ik sluit me overigens aan bij de mening van dhr Kavelaars. Het ‘trust-bedrijfje’ is een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

 

MvG, Peter

 

Link naar reactie
  • 0

In beide gevallen is de remedie dat u een echte structuur opzet. Dit houdt in dat u daadwerkelijk de activiteiten naar curaçao verplaatst. Hetgeen op haar beurt ook weer voeten in de aarde zal hebben.

 

Ik beschouw de bovengenoemde als een cruciaal deel van uw gedachtenstroom. Om met succes te claimen dat (een deel van) uw winsten op Curacao belast is moet u meer doen dan formeel uw BV (of haar assets) naar de Antillen te verhuizen. De feitelijke leiding moet namelijk ook aldaar zijn. Eventueel kunt u de intellectueel eigendom daarheen verhuizen (lees verkopen aan een Antilliaanse vennootschap). Denk hierbij aan de aannemelijkheid van zo een oplossing, aan de niet-fiscale redenen om de vennootschapstructuur op te zetten en ook aan de kosten vs baten.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het dan met de verhalen die ik lees over trustkantoren?

Je huurt een kantoortje/telefoonnummer en stelt een trustkantoor als bestuurder aan?

We snappen allemaal dat dat is om officieel aldaar bestuurd te worden, maar dat je dat doet omdat je dan zelf in NL kunt blijven.

 

Ik heb er nu al zoveel over gelezen, en alhoewel ik het eerst een sterk verhaal vond, lijkt het in de praktijk echt te werken, en is het ook legaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste heer/mevrouw Harmstra,

 

Het gaat er hier niet zo zeer om de vraag of de constructie wel of niet kan. Maar het gaat er hier om of de door u geveinsde werkelijkheid overeenstemt met de echte werkelijkheid. Ik kom hierbij met de gegevens die u heeft verstrekt tot het oordeel dat dit niet het geval is.

 

Immers de op vraag of de Curaçao vennootschap daadwerkelijk in Curaçao is gevestigd is bepalend of de feitelijke leiding in Curaçao is gelegen. Volgens mij is dit niet het geval.

 

En met betrekking tot de gehanteerde verrekenprijzen tussen deze twee vennootschappen moet u zichzelf de vraag stellen of u – indien de Curaçao-vennootschap niet van uzelf was maar van een vreemde – voor de door de Curaçao-vennootschap geleverde diensten dezelfde vergoeding zou zijn overeengekomen. En uit uw woorden ‘dikke rekening’ ben ik geneigd te stellen dat dit niet het geval zou zijn geweest.

 

Ik kom hier dus tot een slotsom dat wat u nu in gedachten heeft binnen een fiscale procedure zal stranden. Daarnaast kan ik u melden dat in jurisprudentie al veelvuldig is gebleken dat de Hoge Raad aan dit soort ‘constructies’ een broertje dood heeft.

 

MvG, Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Binnen dit scenario zijn er meerdere mogelijkheden om in NL minder belasting te betalen, dat kan via Curaçao maar ook door een structuur op te zetten die elders gevestigd kan zijn. Crux is de 'substance' die er moet zijn, dus daadwerkelijk kantoren met bestuurders die er wonen en werken en niet een brievenbus achtige toestand.

Mogelijkheden te over en zeer de moeite waard om te onderzoeken maar laat je vooral goed voorlichten door een adviseur met kennis van zaken......

 

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.