• 0

Eenmanszaak overdragen aan partner

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar is zo niet zoveel van te zeggen. Wat is de waarde van de onderneming (activa, passiva, goodwill, etc.). Wat is de relatie met je partner - gehuwd in gemeenschap van goederen, op huwelijkse voorwaarden, ongehuwd samenwonend, etc.

 

Is het de bedoeling dat je de onderneming schenkt, of krijgt je partner een schuld aan jou?

 

Kortom, kun je iets meer vertellen over de situatie en wat jullie willen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Over de waarde durf ik nog niet zoveel te zeggen omdat het een pas opgerichte onderneming is, maar het is wel een goed lopend webwinkel waarbij de omzet per maand rond de 10.000 euro is. Wij zijn gehuwd in gemeenschap van goederen.

Het is inderdaad de bedoeling dat ik mijn onderneming ga schenken aan mijn partner.

Ik zal dan bezig zijn met een nieuwe onderneming en mijn partner zal verder gaan met alle werkzaamheden van de huidige onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Dat is alleen een probleem als er stille en/of fiscale reserves in de onderneming zitten, want dan moet jij hierover afrekenen. Je staakt nl je eenmanszaak. Waarom laat je je vrouw niet toetreden als firmant in je eenmanszaak (de eenmanszaak wordt dan een vennootschap onder firma) en het firma-contract zo redigeren dat vrijwel alle winst naar haar toegaat, bv door het toekennen van een forse arbeidsbeloning.

 

Na 3 jaar kan ze dan eventueel alsnog de onderneming volledig overnemen.

Link naar reactie
  • 1

jazeker, zoals al gezegd kan belastingvrij doorschuiven alleen als de partner minimaal 36 maanden werknemer of mede-ondernemer was.

 

Op een andere wijze zal afrekening volgen met de fiscus over de stakingswinst.

 

Vraag blijft of er wel stakingswinst is (som van: goodwill, stille reserves op activa, fiscale reserves, FOR, desinvesteringsbijtelling) die te belasten valt.

 

Als die er niet is, dan kan jouw eenmanszaak gestaakt worden en gewoon op haar naam voortgezet worden.

 

Tip: raadpleeg een fiscalist en laat alle cijfers van jouw onderneming zien.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.