• 0

Boeking van een gift en sortering op datum

Hallo,

 

sinds 1 januari heb ik een eigen bedrijf en wil mijn administratie zelf bijhouden (met het programma SpeedBalance).

Ik heb eigenlijk twee (ogenschijnlijk eenvoudige) vragen:

 

1. Ik heb van een crediteur een tegoed gekregen (een gift). Hoe moet ik dat boeken? Ik dacht zelf aan hetvolgende:

crediteuren €10

aan gift €10

Maar is de post gift (of waar ik het ook op moet boeken) dan passiva of inkomsten?

 

2. Ja, eigenlijk waren bovenstaande al twee vragen , maar vraag twee is hoe ik transacties moet laten oplopen. Moet dat op datum, of maakt dat niet uit. Als ik bijvoorbeeld gisteren iets kocht waar ik pas morgen de factuur van krijg, moet ik dan iets dat ik meteen betaal eerst boeken? Dat kan im doen, maar dan heb ik hem gesorteerd op datum van inkomend en niet van factuurdatum...

 

Hoop dat mensen met wat meer ervaring deze issues kunnen oplossen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Victor

 

een crediteur is iemand die aan jou geld schuldig is. Als je iets van diegene krijgt, dan neem ik aan dat je dat afboekt op de vordering die jij op hem/haar hebt...

 

Als het echt een gift is (geen tegenprestatie en geen aflossing op de lening) in de vorm van een tegoed, dan boek je die als:

 

vooruitontvangen bedragen

aan overige opbrengsten

 

Zoek voor jouw vraag 2 even op 'kasstelsel' of 'factuurstelsel'.

Doorgaans moet je uitgaan van de factuurdatum. Je mag de boekhouding op betalingsdatum (kasstelsel) alleen doen onder bepaalde voorwaarden, zie belastingdienst.nl.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Het gaat in dit geval inderdaad om een soort van tegoed. Ik heb een tegoed gekocht, maar een extraatje gekregen. Maar de uitleg is duidelijk.

 

Wat betreft kas- of factuurstelsel is het nog niet helemaal duidelijk. Ik boek facturen wel in zodra ik ze verstuur, maar soms ontvang ik een factuur pas een week na de daadwerkelijke factuurdatum. Moet ik hem dan achteraf nog ergens tussen de boekhoudingregels "proppen"? of kan ik hem er gewoon onder zetten? Het gaat om een eenvoudig Excelprogramma...

 

Groeten,

 

Victor

Link naar reactie
  • 0

Dag Victor

 

een crediteur is iemand die aan jou geld schuldig is.

 

Dit is m.i. de wereld op zijn kop. Voor mijn onderneming is een crediteur iemand of een onderneming waaraan mijn onderneming geld verschuldigd is. Iemand die aan mij geld schuldig is noem ik een debiteur.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Victor

 

een crediteur is iemand die aan jou geld schuldig is.

 

Dit is m.i. de wereld op zijn kop. Voor mijn onderneming is een crediteur iemand of een onderneming waaraan mijn onderneming geld verschuldigd is. Iemand die aan mij geld schuldig is noem ik een debiteur.

 

John

 

:-[ :-[

 

Even door het stof! Je hebt helemaal gelijk John.

 

Maakt gelukkig voor de boeking niets uit

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Even door het stof! Je hebt helemaal gelijk John.

 

Maakt gelukkig voor de boeking niets uit

 

Pluimpje!!

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.