• 0

Aut0 overboeken naar de zaak??

Als intro: ik ben starter (sinds 1 jan 2003) en wil dit jaar de km kosten van mij auto verrekenen voor de prijs van 0,28/km.

Nu schijnt het mogelijk te zijn om de auto over te boeken naar mijn bedrijf (eenmanszaak). Ik heb de volgende vragen waar ik bij de belastingdienst verschillende antwoorden op krijg:

1. Ik heb halverwege het jaar een andere wagen gekocht, mijn oude ingeruild. Welke waarde kan ik per 1 jan 2004 opvoeren, de waarde in het economisch verkeer of moet er een gespecificeerde nota zijn van de nieuwe wagen (zonder margeregeling aangeschaft, op de nota staat alleen een bedrag wat bijbetaald moest worden) ?

2. De wagen die ik nu rijd is van 1999, vier jaar oud. Mag ik het bedrag (als starter) in 1 keer van mijn inkomen aftrekken voor de belasting? Zo niet, wat is een fiscaal acceptabele termijn waarover ik de afschrijving moet uitsmeren?

 

Ik hoor overigens net het bericht dat de kamer heeft besloten de bijtelling op 25% te houden en de km vergoeding naar 18 cent te verlagen, ipv 17 cent...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

eerste vraag:

Je wilt de auto per 1 januari 2004 overbrengen van privé naar de zaak... Ik denk dat je dit het beste kunt doen door je auto op waarde per 1 januari 2004 te laten taxeren. (Liefst door de garage waar je 'm gekocht hebt met inruil, want die weten wat je ervoor betaald hebt... daar zal ie dan niet te veel van afwijken, omdat hij anders toegeeft je afgezet te hebben ;) )

 

tweede vraag:

Ja, als starter mag je willekeurig afschrijven. Je mag de auto dus in één keer afschrijven als je dat wilt.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Het is allemaal niet zo zinvol in het geval je een bijtelling verschuldigd bent.

 

Je mag geen btw aftrekken over de inbreng van de auto. Maar je mag over de bijtelling wel jaarlijks btw afdragen.

 

Ik snap de paniek uberhaupt niet, valt allemaal best mee. De prijs per kilometer zakt, maar je mag meer kilometers schrijvemn omdat het woon werk verkeer weer terug is. Waar zit nu dan nog het probleem? Stemmingmakerij van telegraafniveau.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de paniek uberhaupt niet, valt allemaal best mee. De prijs per kilometer zakt, maar je mag meer kilometers schrijvemn omdat het woon werk verkeer weer terug is. Waar zit nu dan nog het probleem? Stemmingmakerij van telegraafniveau.

 

Omdat er ook mensen zijn die geen woon/werk verkeer hebben?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Even bij het begin.

 

Iemand in het verleden, zoals ik, die 10.000 per maand rijdt met een prive auto kon echt geen 28 cent aftrekken. Met mijn xm was ik in de praktijk slechts de helft kwijt. Had ik wel de 28 of zo cent in mindering gebracht dan was de declaratie de werkelijke kosten ver overschreden en had ik ook vanwege die reden een bijtelling opgelegd gekregen bij een ambtelijke controle. Dus voor de veel rijder in prive was de 60 guldencent al niet haalbaar. Nu schept de wetgever duidelijkheid en verast mensen niet meer tijdens controles maar vooraf. Wel zo eerlijk.

 

En je kunt bij iedere maatregel wel een bepaalde groep uitlichten die er op achteruit gaat. Maar daar ging het nou net niet om als de maatregel in een democratie genomen wordt. Het gaat om de gemende deler. En de meeste mensen hebben nog steeds woon en werk verkeer. En bovendien hebben de creatieve ondernemers nog altijd hun creatieve geest als het gaat om hun kilometeradministratie.

 

En natuurlijk, iemand met een prive BMW 525 bouwjaar 2003, met 1000 kilometers per jaar zakelijk kan zijn afschrijving niet dekken met zijn declaratie. Maar dat is altijd zo geweest. Maar een bijtelling heeft deze trotse eigenaar ook liever niet.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, het ging mij om de 2 vragen die ik stelde over bijtelling en afschrijving. Het feit dat er een wijziging optreedt aan de hoogte van de kilometervergoeding is slechts een beperkte component, wel moet degene die een calculatie maakt mbt de voor hem voordeligste manier van autorijden er rekening mee houden.

Ik rijdt ca. 40.000 km per jaar, waarvan 30.000 zakelijk, in een s80 diesel. Daar kan ik niet in rijden voor 0,17 of 0,18 ct. Ik weet natuurlijk ook wel dat ik zelf kies voor zo'n auto, het kan ook wel met minder. Toch kan niemand me kwalijk nemen dat ik zoek naar de voor mij voordeligste manier van rijden.

 

Nogmaals het ging en gaat mij om de overboeking, bijtelling en de afschrijvingsmogelijkheid voor een startend ondernemer. Kan iemand mij vertellen waar ik zwart op wit kan vinden dat ik inderdaad de waarde in 1 keer kan afschrijven? De belastingtelefoon vertelt namelijk dat ik moet uitgaan van een reele gebruiksperiode...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

die overboeking is dus ongunstig. By the way ik misgun niemand zijn auto, maar auto rijden kost geld.

 

Je brengt de auto in voor de dagwaarde. Recht op aftrek van de voorbelasting heb je dan niet. Namelijk alles wat je van een particulier koopt is zonder b.t.w. Vervolgens moet je ieder jaar wel btw afdragen over het prive voordeel op basis van de cataloguswaarde, de 22%. Dus jaarlijks kost dit.

 

Met een kilometeraantal van 40.000 was het dus al zo dat je wel 60 guldencent kunt declareren, maar dat achteraf verplicht getoets moet worden of de declaratie pas hielden met de werkelijke kosten. En die stap vergaten ondernemers vaak te maken, voor hun zelf als hun personeel. Het surplus was gewoon verkapt loon of onbelaste ontrekking geworden. Bij controle door de belastingdienst kwam dit dan boven en was bron van vervelende correcties. De 40 guldencent die het nu wordt is hetgeen ik al jaren hanteer voor mijzelf. Omdat er dan nog steeds een behoorlijk deel overblijft ter dekking voor de afschrijving, sterker als de inspecteur kritisch had gekeken dan was de conclusie eenduidig, ik verdiende er nog op.

 

Dan de al oude vraag wat is voordeliger? Een nieuw auto kopen op naam van de zaak, of lekker prive blijven rijden?

Zolang de kilometerforfait de werkelijke kosten dekt, en dat is toch meestal, blijft de prive auto aantrekkelijk. Geen bijtelling, geen gezeur.

 

Deze regering heeft moeite met communiceren. Feitelijk veranderd er voor de prive rijder met flinke kilometers helemaal niets. Alleen de regelgeving wordt simpeler. Het is nu niet meer 60 cent behalve als het teveel is. Het is nu gebleken dat het teveel is dus wordt het 40 cent. De reden hiervoor is waarschijnlijk simpel. Er zijn bijna geen controleurs meer die de overmatigheid van de 60 cent toetsen bij de individuele ondernemer. En dus ga ik nu iets zeggen wat ik in onze praktijk niet doe, de 40 cent is lager, maar de kans dat er controle plaats gaat vinden op de kwantiteit is geminimaliseerd. Dus of het de schatkist wat gaat opleveren?

 

Groet Raoul

Link naar reactie
  • 0

O, en sorry. Je kunt de waarde van de auto niet in een keer aftrekken tenzij je een starter bent en in je eerste 6 jaar bent. Dit kun je terug vinden op de site van de belastingdienst. Maar kijk er een beetje mee uit. Deze vorm hanteer ik alleen maar bij ondernemers die ik verdenk van zelfdiscipline. De belastingdruk gaat later namelijk behoorlijk omhoog en dat moet je dan ook maar liquide hebben tegen die tijd. En strikt genomen, je trekt hem nu waarschijnlijk in een lagere schijf af ineens, dan gespreid over meer jaren. Daarom bestaat de mogelijkheid ook. Het voordeel is je stelt belasting uit, maar je betaalt later meer.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al in mijn eerste bericht meldde, ik ben een starter. Blijkbaar doe ik iets goed, want de volledige waarde van de auto valt in het hoogste tarief (ook na aftrek van hypo enzo). Of dat het het volgend jaar ook zo is is maar afwachten. Binnen is binnen denk ik dan maar (scheelt een behoorlijke slok over het resultaat van 2003!).

Door het overboeken dus de bijtelling van 22% (ipv 25%), over een nieuwwaarde van 43000 dus 9460. Hier gaat vanaf zo'n 5500 euro onderhoud, wegenbelasting, wegenbelasting en brandstof. Bruto over aan bijtelling 3960, netto een dikke 2000 euro autokosten op jaarbasis.

 

Als ik de auto prive blijf rijden "ontvang" ik 30000 a 0,18 ct, totaal 5400 euro netto, en heb ik 5500 euro kosten netto. daar bovenop de afschrijving en die is echt een stuk meer dan 2000 euro.

 

Klopt dit een beetje?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, nu moest ik toch effe iets nazien.

 

Alle bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor willekeurige afschrijving, dus bijvoorbeeld in eens, zijn in elk geval die middelen waarvoor je geen investeringsaftrek kunt claimen.

Dus een auto mag je nooit/niet in een keer afschrijven omdat je starter bent.

 

Indirect haal je er ook al uit dat ook een computer die bij de start wordt ingebracht ook niet ineens mag worden afgeschreven. Hiervoor mag je ook geen investeringsaftrek claimen, maar dat is een zijsprong.

 

En mijn genoemde eerste zes jaar is beperkt tot de drie jaar waarin je verhoogde zelfstandigenaftrek kunt hebben. Dus in de periode van de eertse zes jaren kun je in maximaal drie jaar gebruik maken van de regeling. De eerste drie jaar dat je aan het urencriterium voldoet dus, ook weer een puntje op de i.

 

Maar, nu waarom het feitelijk wel kan, het vrijwel ineens afschrijven, het gaat om een gebruikt goed. En bij een economische levensduur van 5 jaar is afschrijving in 1 tot 3 jaar natuurlijk niet raar, let wel op voor de restwaarde.

 

Ok, de toets van jouw praktijk.

STEL een vier jaar oude auto is nog 50% waard, dus zeg 21000 euro. Bij een evenredige afschrijving in nog drie jaar met een restwaarde van 7500 is de afschrijving per jaar 4500 euro. Daarboven heb je 5500 euro kosten, plus mag je de verschuldigde btw over het prive gebruik aftrekken als last, nog eens 1150 euro.

 

De totale lasten bij deze auto op de zaak zijn dan jaarlijks 11.150. Netto in mindering op de winst te brengen als zijnde autokosten een bedrag van 1.690 euro, na correctie prive bijtelling.

 

In het geval van kilometers reken je zelf al correct uit dat aan kilometers aftrekbaar zijn 5400 euro.

 

Door een wat hogere afschrijving te pakken kun je de auto op de zaak iets duurder maken. Maar de kans dat je daarmee ook echt boven de 5400 euro komt is klein

 

Het kost effe tijd, maar nu weet ik het voor mijzelf ook voor 2004. Als ik jou was zou ik lekker prive blijven rijden

Link naar reactie
  • 0

Er staat mij ook iets bij dat je als prive ondernemer moet kiezen bij aanschaf van de auto of je die particulier of zakelijk neemt. Dat zou betekenen dat je de auto dus niet zakelijk kunt inbrengen als je deze eerst prive hebt gekocht. Dit kan wel als je start en bedrijfsmiddelen wilt inbrengen. Heb je daar ook wel eens van gehoord?

 

Overigens wil ik nog wel even reageren op jouw punt dat de 28 cent al zwaar overtrokken zou zijn voor de meeste mensen. Ik rijdt een Volvo 440 1.8i benzine, die kost me per km alleen aan benzine al 9 cent. Dat betekent dat ik 9 cent per km overhoudt om de kosten zoals verzekering, onderhoud en wegenbelasting te dekken. Nou komt het leuke. De regering gaat ervan uit dat de mensen die de prive auto zakelijk gebruikt deze kosten toch al zou hebben.

 

Maar dat is gewoon lariekoek. Ik moet een auto hebben zakelijk gezien, maar misschien had ik dat prive helemaal niet nodig gehad. Aangezien leasen duurder is heb ik voor een prive auto gekozen. Dat betekent dus dat ik kosten maak voor de zaak en die wil ik graag vergoed zien. Maar nee de regering bepaald dat dat in het loon verwerkt moet zitten. Dat is niet reëel en daarom kan ik met niet in jouw standpunt vinden.

 

Overigens is dit slechts een voorbeeld want ik rijd wel degelijk meer prive kilometers. Zakelijk km maken voor 16% uit van het totaal aantal km. (3700km op 23.000km) Mijn verzekering kost 600 Euro, onderhoud circa 800 Euro en wegenbelasting 300 Euro, 16% daarvan is 272 Euro. Dat betekent dat ik aan zakelijke kosten circa 7 cent mag toerekenen (in totaal dus 16 cent). Dat is volgens de methode zoals jij dat schetst. Moet je nagaan in mijn geval kom ik net uit, maar wat is 3700 km jaarlijks nou??!!!!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt altij een auto inbrengen in de zaak uit prive. Het is alleen de bedoeling dat je een onderneming bestendig runt. Dus niet ieder jaar naar gelang het uit komt swappen.

 

Het klinkt verder raar. Maar vaak is het zo: Mensen die veel prive rijden zijn met een auto op de zaak goedkoop uit. Omgekeerd is ook waar. Ik ging er van uit dat je meer kilometrs zakelijk doet.

 

 

Kijk, de fiscus laat de volgende oplossing bewust open.

 

Lever een sluitende kilometeradministratie met uitsluitend zakelijke kilometers, of nagenoeg, aan van de zakelijke auto, en neem prive een ander. En kilometers woon werk zijn geen prive kilometers meer in 2004.

 

De bijtelling kan nooit meer zijn dan de werkelijke kosten. Dus als de boekhouder kiest voor de werkelijke afschrijving, in plaats van zoveel mogelijk, wat een beroepsdeformatie is, kan het zo zijn dat de bijtelling over de cataloguswaarde meer is dan de werkelijke kosten dat jaar. Dan dient de bijtelling verlaagd te worden tot de som van de kosten en de bijtelling nihil is. Dan blijft de 12% btw over de bijtelling als last over. Deze behoort niet tot de grondslag voor de bijtelling. En zo is het rijden van een old timer op de zaak nog steeds erg voordelig. De fiscus kan wel een hoge grondslag bedenken, maar als er geen afschrijving is zal de bijtelling minimaal zijn.

 

Tegelijkertijd, mocht het nu eens gebeuren, indien er zakelijke kilometers met de prive auto gereden worden voor de zaak kan er wel geschreven worden. Snap je hem nog? Print dit en je adviseur kan een spreadsheetje voor je opzetten.

 

En voor iemand die bijvoorbeeld 15.000 kilometer voor het voetballen van zijn zoon op de weg is telt dat hij/zij dat ook in een veilge auto doet. Waarom niet een sponsorbijdrage aan de voetbalvereniging met een kilometervergoeding op basis van werkelijke kosten aan de andere kant. Het een voor een ondernemer als sponsorbijdrage aftrekbaar, het andere onbelast. Voor verenigingen ligt hier ook een boel werk te doen, by the way nu ik er over denk. Wat niet uit Den Haag komt moet je halen.

 

Kijk naar je situatie en los het op als het kan, zo niet berust.

 

Het gaat je goed.

 

Raoul

Link naar reactie
  • 0
Kijk naar je situatie en los het op als het kan, zo niet berust.

 

Het gaat je goed.

 

Ja sorry hoor wat is dat nou voor reactie. "Berust", als ik alles zo zou slikken zou het me als ondernemer slecht vergaan. Ik heb net een heel goed voorbeeld geschetst wat aangeeft dat de regeling niet reëel is, maar jij begint over iets anders te praten.

 

Als ik het goed heb begrepen stel je voor om 2 auto´s te nemen. Sorry hoor maar saldo is dat toch echt alleen maar duurder, je vergeet dat ik de bedrijfsmatige kosten ook moet betalen! (of ik kan jou gewoon totaal niet volgen, die optie houd ik ook nog even open)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Tjonge, jonge, ik ga me nog eens goed bedenken voordat ik een vraag stel op dit forum. Kijk nog even naar mijn eerste bericht...

 

Ik weet inmiddels dat ik

- als startende ondernemer mijn s80 van prive naar zakelijk mag boeken tegen een reele marktwaarde (kijk even op de anwb koerslijst, neem een gemiddelde van inruil en aanschaf);

- deze waarde mag ik fiscaal in 1 keer in mindering brengen op mijn inkomen, uiteraard mag het ook in 3 jaar. Ook mag de restwaarde 0 zijn, de eventuele opbrengst bij inruil in de toekomst gaat weer af van de aanschaf dus ... maakt voor de fiscus niet uit of ik een restwaarde bereken;

- ik moet in 2004 22 % van de cataloguswaarde van de auto bijtellen bij mijn inkomen, maar mag daar per kwartaal 19 % BTW van verrekenen met de ontvangen BTW;

- alle autogerelateerde kosten zijn aftrekbaar als zakelijke kosten dus: wegenbelasting, brandstof, verzekeringspremie, onderhouds- en ook reparatiekosten (nwe banden, uitlaat etc.) garage en een redelijk bedrag voor autowassen.

- ik vermoed dat bij 40.000 km per jaar, waarvan 7500 prive, de totale kosten lager zijn als ik de auto op de zaak boek dan wanneer ik alle kosten prive pak en een vergoeding ontvang van 0,18 per km.

 

Wie wil een sheet opstellen die klopt, waarbij het inkomen (laten we als voorbeeld dat van mij nemen) ca. 100.000 euri bedraagt. Inkomen is dan winst uit onderneming. m.a.w. de afschrijving in 1 maal valt volledig in het 52% tarief!!

 

mijn dank is groot.

 

de discussie die dan gestart is over het al dan niet schappelijke gedrag van de fiscus is zoals hiervoor is toegelicht niet van belang voor mij. het is een kwestie van puur zuiver rekenen.

 

ik vind het lullig voor mensen die hun prive auto zakelijk gebruiken en daarvoor een zeer beperkte vergoeding ontvangen. Het is anders wanneer je net als Raoul meer dan een ton aan km's rijdt ja dan moet je echt even naar de werkelijke kosten gaan kijken. Ik ben het daar als (behoorlijk veel) belasting betalende zelfstandige volledig mee eens!

 

groet

Eric

 

 

Link naar reactie
  • 0
ik moet in 2004 22 % van de cataloguswaarde van de auto bijtellen bij mijn inkomen, maar mag daar per kwartaal 19 % BTW van verrekenen met de ontvangen BTW;

 

Kun je die eens nader toelichten. Ik begrijp niet wat je nu met elkaar verrekent.

 

Ps. sorry als je het vervelend vindt dat dit topic werd gebruikt voor een andere discussie....

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

de nieuwwaarde bedraagt 44000 euro's.

de bijtelling derhalve 22% = 9680 per jaar, op te tellen bij inkomen over 2004.

 

per kwartaal in 2004 (daar ik per kwartaal BTW aangifte doe) mag je van 19 % van dat bedrag in mindering brengen, dus 2420*.19 = 460 euro aftrekken van de af te dragen BTW.

 

althans, zo heb ik het begrepen.... !

 

groet

Eric

Link naar reactie
  • 0

Dat verhaal van de btw klinkt mij geheel onbekend in de oren, en ik zie ook niet zo 123 het verband tussen de inkomstenbijtelling en de omzetbelasting. Dus dat is een punt om eens te dubbelchecken.

 

Verder rijdt je zeg 32.500 zakelijk per jaar, goed voor een belasting-duik van 32500 x 0,18 = 5850 euri bij prive-bezit.

 

Bij een 'auto van de zaak' zou je 22% van 44.000 = 9680 aan bijtelling krijgen, belast met 52% ofwel 5033 euro belasting.

 

Tot zover de duidelijke getallen. Maar het probleem is: wat KOST die wagen nou per jaar, incl brandstof, onderhoud, verzekering, afschrijving etc. etc.?

 

Het verschil in belasting is 5850 + 5033 = ca 11000 euro. Dus het overschijven van de auto naar de zaak zal alles bij elkaar 11.000 aan voordeel moeten opleveren: Dat win je alleen maar terug wanneer je belastbare inkomen daalt met 11000/52% als gevolg van de kosten die de zaak heeft voor de auto, 21150 euro.

 

Ik heb geen idee of je reeel genomen 21150 euro per jaar kwijt bent aan die wagen, maar als het meer dan dit bedrag is, lijkt me overschrijven naar de zaak verstandig.

 

Verder lijken de getallen in deze berekening nogal groot, maar dat komt waarschijnlijk omdat het een vrij prijzige wagen in aanschaf is, en je er ook nog redelijk veel zakelijk mee rijdt... dwz: veel bijtelling, en veel kilometervergoeding bij een privebak.

 

Auto's kennen omgekeerde logica: hoe meer je er zakelijk mee rijdt, hoe voordeliger het is om ze prive te bezitten. Raar maar waar ;)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt ook zoiets als marge auto´s, daar is de btw nog van aftrekbaar (of juist niet, ik haal ze altijd door elkaar).

 

Als dit de correctie zou zijn zou die ook krom zijn. Je berekent namelijk eerst 22% over de cataloguswaarde (incl btw dus) en vervolgens mag je 19% van het bedrag dat resteert aftrekken. Dat betekent dat je eerst belasting over belasting berekend en er vervolgens een lager bedrag af mag. Van de 22% over het BTW bedrag dat in de cataloguswaarde zit, mag je vervolgens maar 19% aftrekken. Ook niet erg netjes.

 

En hoe zit dit dan bij niet zelfstandigen, daar zal de regeling niet gelden?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

en dan nu de kille cijfers:

 

situatie 1: auto op zaak

winst uit onderneming: 100.000

bijtelling auto vd zaak: 9.680 (=22% van de nw waarde)

kosten auto: 5.500 (belast/verz/brdstf/ohd)

afschrijving: 5.000

 

belastbaar: 99.180

 

situatie 2: auto prive

winst uit onderneming: 100.000

belastbaar 100.000

 

kosten auto 5.500 (zie bvn)

afschrijving 5.000

verg. 32.500*0,18 5.850

 

netto kosten 4.650 per jaar

 

bijkomend voordeel van overboeken is de cashflow eerste jaar door in 1 maal afschrijven, en alle ohd kosten, banden, uitlaat, reparaties etc. zijn aftrekbaar!

 

klopt deze berekening?????

 

graag reactie

 

eric

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

tja autoregeling lijkt me niet zo moeilijk.

 

1) De Auto op de zaak:

is pas voordelig als de kosten (brandstof, onderh, verz + autobel) hoger zijn dan het prive gebruik (25% van de cataloguswaarde). PS hier komt geen km-vergoeding aan de orde.

 

2) Auto prive

km-vergoeding aftrekbaar van je winst voor 0,28 euro p/km

 

3) De 19% verrekening heeft te maken dat als je een Nnieuwe auto koopt waarvan 19% in vooraftrek is gebracht op de winst, door prive gebruik naast 25% extra bijtellen in de IB ook nog eens de BTW voor de prive gebruik gecorrigeerd moet worden. Het BTW-bedrag dat voor het privé-gebruik van een auto is verschuldigd wordt berekend op basis van de onttrekking die geldt voor de inkomstenbelasting. Over het bedrag van de onttrekking voor de inkomstenbelasting moet per saldo 12% BTW worden betaald. (Als ik het goed begrijp)

 

 

4) Hoofdregel margeregeling: Er hoeft geen btw in rekening gebracht te worden dus de koper kan ook geen btw-vooraftrek claimen. Als men een onder de margeregeling gekochte auto verkoopt is men wel BTW verschuldigd. Dit geldt ook als je een van een particulier gekochte auto weer verkoopt.

 

bron: gedeeltelijk Belastingdienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Leeuweric,

 

Met betrekking tot het in èèn keer afschrijven van de auto het volgende:

 

Je mag niet willekeurig afschrijven over bedrijfsmiddelen waarvoor je geen recht heb op investerings aftrek. Helaas valt de personenauto daar ook onder.Je zult de auto dus gelijkmatig moeten afschrijving over de economische levensduur.

 

Met betrekking tot de verrekening van BTW:

 

De staats secretaris heeft in juli 2003 in een besluit meer duidelijkheid gegeven m.b.t de vermogens etikettering in de omzet belasting.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen auto’s die met btw zijn aangeschaft en auto’s in aanschaf ex btw.

1.   Is je auto met btw aangeschaft en is het een auto van de zaak, dan mag je het hele jaar door alle btw op autokosten als voorbelasting in mindering brengen. Vanwege het privè gebruik van de zakelijke auto ben je verplicht een herberekening te maken van de verschuldigde btw.Dat betekent dat je 12% btw over je bijtelling in de IB verschuldigd bent. ( Het verschil tussen de aftrek in voorbelasting en deze 12% mag je alsnog betalen of verrekenen.

2.   Is je auto met btw aangeschaft en is het een privè auto, dan spreekt het voor zich dat je de btw bij aanschaf niet als voorbelasting in mindering kan brengen.Je mag wel de btw voor zover die zakelijk is in aftrek brengen: berekening (aantal zakelijke km : totaal aantal km in 2004) x totaal betaalde btw voor auto kosten.

3.   Is je auto zonder btw aangeschaft en is het een auto van de zaak, of een privé auto, dan mag je de btw voor zover die zakelijk is in aftrek brengen.Indien het aantal zakelijke km niet duidelijk uit de administratie blijkt, dan keurt de staatssecretaris goed dat 75% van de betaalde btw in aftrek word gebracht.( Bij bestelwagens zelf 90%)

 

Ik begreep dat jij je auto ex btw hebt gekocht, dus in jouw geval geldt dat je:

Aan voorbelasting op autokosten 75% (0.19 x 5500) = € 783 mag aftrekken.( bij zowel auto privè als auto zakelijk)

 

 

Jouw berekening in privè en zakelijk komen er alsvolgt uit tezien:

 

situatie 2: auto prive

winst uit onderneming: 100.000

 

belastbaar 100.000

verg. 32.500*0,18 - 5.850 (kosten voor de zaak)

belastbaar: 94.150

 

kosten auto 5.500

afschrijving 5.000

Netto kosten totaal 10.500 (dit bedrag betaal je dus feitelijk privè)

 

Btw aftrek voorbelasting € 783

 

 

 

 

situatie 1: auto op zaak

winst uit onderneming: 100.000

 

bijtelling auto vd zaak: +9.680 (=22% van de nw waarde)

kosten auto: -5.500 (belast/verz/brdstf/ohd)

afschrijving: - 5.000

belastbaar: 99.180

 

Btw aftrek voorbelasting € 783

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.