• 0

VOF's omzetten naar BV's

Goededag,

 

Ik heb 9 horeca vof's en per vof heb ik steeds een andere samenstelling van vennoten, waarbij ik ook 51% of meer aandelen hebt. alle vofs bijmekaar vertegenwoordigen een nettowinst van 300K.

 

Vanwege de huidige economische klimaat, wil ik alle vof's omzetten naar bv's zodat de ene vof de andere vof niet kan beinvloeden.

 

Welke constructie zou de beste bescherming kunnen bieden?

 

Hoeveel gaat dit kosten?

 

De overige vennoten bezitten 5 tot 15% aan aandelen, gezien hun percentage, gaan zij door een nieuwe constructie erop achteruit (gelezen op HL dat omslagpunt op 100K zit)?

 

Alvast bedankt,

 

Improv

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Improv,

 

Er zijn vele varianten denkbaar bij de inbreng van jouw firma-aandelen in BV's. Maar het is nergens voor nodig dat ook de andere vennoten meegaan in een BV. Zij kunnen op de huidige voet verdergaan. Je krijgt dan vofs waarin jouw BV's vennoot zijn naast de andere vennoten.

 

Het is ook niet nodig 9 BV's op te richten. 1 BV kan participeren in meerdere vof's.

 

Met minder BV's bespaar je ook fors op administratieve kosten.

 

Ik zou denken aan een Holding BV met daaronder 1 of meerdere werk-BV's die participeren in de vofs. Maar dit is uit de losse pols. De situatie is te complex om zo even snel een adviesje uit de mouw te schudden.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Improv

 

Met 9 VOF's en 300K netto winst ben je het stadium van "moet ik de BV in" allang gepasseerd. Oftewel, je bent er rijkelijk laat mee.

 

Probleem is dat je alle andere vennoten mee moet krijgen. Als dat je lukt dan ontstaat een complexe omzetting van alle VOF's naar een BV structuur. Nu in elke VOF andere vennoten zitten, lijkt het voor de hand liggend om zelf een holding BV op te richten, daaronder een tussenholding (met daarin alle dure activa als panden en inventaris) en daaronder 9 dochter BV's. De andere vennoten worden dan aandeelhouder in de respectievelijke dochter BV's.

 

Dat is duur! De inbreng van elke VOF in een BV vereist nog steeds een accountantsverklaring (hoewel even wachten tot 1 juli hopelijk ervoor zorgt dat die verplichting eindelijk afgeschaft wordt) en ook notariële akten van inbreng. Kosten per BV kun je (in dit specifieke geval) ramen op 1.000 accountant + 1.200 notaris + 1.000 fiscaal/juridisch advies.

 

Vervolgens heeft elke vennoot die meer dan 5% van de aandelen bezit te maken met de regels van de DGA (gebruikelijk loon, afrekenen in box 2 IB over dividend). Voor de meesten zal een eigen holding BV (met dito kosten) ook aantrekkelijk zijn.

 

Vraag gerust verder.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Improv

 

Een LTD in de horeca zal wel eens kunnen stuiten op heel veel weerstand van bankiers! Als in: "van ons krijgt u geen betaalrekening, laat staan een krediet".

 

Daarnaast heb je dan nog steeds de kosten van elke LTD (+- 400) en de kosten voor de fiscale/juridische begeleiding.

 

Als de accountantsverklaring echt vervalt vanaf 1 juli dan scheelt het je 1000 euro per BV aan accountantskosten en dus 11K.

 

Welke risico's verwacht je voor de komende tijd?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hoi joost,

 

bedankt voor je advies, ik verwacht wel toenemende verzadiging en terugloop in ons deel van de horeca branche binnen afzienbare tijd. dit zijn geen goede tijden in ieder geval.

 

verder, wil ik binnen 1,5 jaar met pensioen en niet meer bezig houden met de dagelijkse operationele zaken. wel een beetje laat, maar dan hoop ik een structuur te hebben, waarbij de continuiteit van de zaken wordt gewaarborgd.

 

er moet in ieder geval veel gebeuren, ik zal eerst nog contact opnemen met ons huisnotaris, mocht het nodig zijn, zal ik contact opnemen met jou.

 

dag,

 

improv

Link naar reactie
  • 0

Eventueel zou je dit toch kunnen groeperen per groep bedrijven?

 

Dus:

persoonlijke holding

tussenholding

Dit volgens voorbeeld van Joost. En dan:

WerkBV1 -> Aandeel in vof 1-4

WerkBV2 -> Aandeel in vof 5-9

 

Uiteraard kan je die indeling zelf bepalen maar je begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel. Zo heb je toch een stuk meer risico, je bent nooit je gehele vermogen kwijt maar tegelijkertijd is het niet zo dat je zo super veel kosten maakt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit het risico-aspect zou ik toch gaan voor 1 VOF per BV, of eventueel kleine groepjes. Zorg er voor dat er geen onderlinge borgstellingen, e.d. zijn, en bij voorkeur ook geen fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting (indien dat al mogelijk zou zijn) en/of omzetbelasting ivm aansprakelijkheid. Dat is ook handiger met verkopen, als je er gefaseerd uit wil stappen of aan verschillende partijen wil verkopen.

 

Als je dit fiscaal geruisloos zou willen doen, dan moet je er wel rekening mee houden dat meestal vereist wordt dat je nog 3 jaar doorgaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Goededag,

 

Ik heb 9 horeca vof's en per vof heb ik steeds een andere samenstelling van vennoten, waarbij ik ook 51% of meer aandelen hebt. alle vofs bijmekaar vertegenwoordigen een nettowinst van 300K.

 

Vanwege de huidige economische klimaat, wil ik alle vof's omzetten naar bv's zodat de ene vof de andere vof niet kan beinvloeden.

 

Als je niet wilt dat de ene VOFde andere kan beinvloeden kom je er niet onderuit om voor iedere onderneming een aparte BV op te richten.

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 1

TS heeft 9 vofs met allemaal verschillende firmanten. Misscien spreken we wel over 10 à 20 mede-firmanten. Wat voor TS fiscaal optimaal is, hoeft niet fiscaal optimaal voor zijn mede-firmanten te zijn, die een veel kleiner belang hebben. Het zal dus een hele klus worden om alle firmanten op 1 lijn te krijgen. Zeker als zij alle voordelen van het ib-ondernemerschap kwijtraken en daarvoor in de plaats een DGA-salaris ontvangen.

 

Een constructie die ook vaak in de horeca wordt toegepast is dat (de BV's van) TS 100% eigenaar zijn van de horecazaken en deze zaken vervolgens verhuren (verpachten) aan de exploitanten. De exploitanten kunnen er dan zelf voor kiezen of zij de zaak pachten als eenmanszaak of met een eigen BV. Zeker met het oog op het pensioen van TS zeker een constructie die het overwegen waard is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS heeft 9 vofs met allemaal verschillende firmanten. Misscien spreken we wel over 10 à 20 mede-firmanten. Wat voor TS fiscaal optimaal is, hoeft niet fiscaal optimaal voor zijn mede-firmanten te zijn, die een veel kleiner belang hebben. Het zal dus een hele klus worden om alle firmanten op 1 lijn te krijgen. Zeker als zij alle voordelen van het ib-ondernemerschap kwijtraken en daarvoor in de plaats een DGA-salaris ontvangen.

 

DGA salaris uiteraard alleen als de vennoten ook werkzaam gaan zijn in de "BV". Volgens TS varieert het aandeel in 5% - 15%. dat is dus maximaal 10 vennoten en minimaal 3 per VOF.

 

Deze zijn allemaal verzekerd voor werkgeversverzekeringen als ze wel als DGA aangemerkt kunnen worden.

 

Daarnaast lijkt het me een draak van een constructie, je moet minimaal 27 en maximaal 90 aandeelhouders verdeeld over verschillende VOF'jes dezelfde kant op laten kijken. :P

 

Nu weet ik niet hoe de verhoudingen van TS met de betreffende aandeelhouders is, werken ze mee of zijn ze aandeelhouder. Je zal de voors en tegens goed op een rijtje moeten zetten om een stap te kunnen zetten.

 

Maar voor nu schaar ik me ook achter het advies van Odeon.

 

Link naar reactie
  • 0

hoi allen,

 

er is heel wat gepost, dank hiervoor.

 

wat vinden jullie van een fusie van alle vennoten/aandeelhouders in een BV?

 

BV is dan eigenaar van 9 VOF's of BV's? in het geval van VOF's, is de BV tot aan zijn inleg in de VOF aansprakelijk of tot aan de kapitaal van de BV?

 

ter info, alle vennoten zijn meewerkend in de afzonderlijke restaurants. na de fusie zijn de meeste on

 

groet,

 

improv

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Improv,

 

Wanneer een BV vennoot is in een VOF dan is die BV met haar gehele vermogen aansprakelijk voor de schulden van die VOF.

 

Als alle vennoten zouden participeren in één BV die op haar beurt vennoot is in 9 VOF’s of eigenaar is van 9 BV’s dan delen alle vennoten in de totale winst van die 9 ondernemingen. Ik ga ervan uit dat dat niet de bedoeling is.

 

Als je belangrijkste doel is het uitsluiten van het risico dat het resultaat van één restaurant het voortbestaan van de andere restaurants in gevaar kan brengen, dan zit er niets anders op dan minimaal 9 BV’s op te richten, waarin ofwel de VOF’s worden ingebracht ofwel jouw aandeel in het kapitaal van die VOF’s.

 

Groet,

Pieter

 

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.