• 0

Eenmanszaak en BV in oprichting...

Al vele jaren heb ik een (kleine) eenmanszaak die software ontwikkeld voor met name de gezondheidszorg. Dit is kleinschalig en gebeurt naast een normale baan. Wordt eigenlijk gebruikt om kennis en ervaring bij te houden. Enkele jaren geleden is in samenwerking met een partner (die vanuit zijn BV werkt) een softwarepakket ontwikkeld dat op dit moment landelijk lijkt te gaan scoren. De partner wil de werkzaamheden gaan onderbrengen in een aparte BV waar ik mede aandeelhouder van zou moeten worden. Omdat de software die ontwikkeld is gebruik maakt van een zelf ontwikkeld framework waarmee ik ook andere klanten bedien valt dit niet onder de op te richten BV. Maar het lijkt mij ook raar om als eenmanszaak software en diensten te verlenen aan een BV waar ik deels DGA van ben. Het aantal uren dat ik in principe aan de BV zal besteden is praktisch nihil, omdat ik vanuit de eenmanszaak de software ontwikkel. Wat is hierin nu wijsheid? Ik heb op dit forum talloze artikelen gelezen over holdings, ltd's etc. etc. Maar ik zoek eigenlijk advies wat te doen in deze situatie. Moet ik mijn eenmanszaak gaan omzetten, kan ik beter maar buiten de BV blijven of...?

albert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak een onderscheid tussen het bedrijf en het product. Met de nieuw op te richten BV bieden jullie het softwarepakket aan. Dat dit pakket een afgeleide is van een producten die je vanuit je eenmanszaak ook voor andere partijen ontwikkeld doet niet ter zake. Zie dit als een licentie.

 

Trek de vergelijking met een zelf ontwikkeld CMS dat door een webdesigner wordt gebruikt voor verschillende klanten. In dit geval biedt je de BV aan om het product in licentie verder te ontwikkelen.

 

Er bestaat geen enkele verplichting of noodzaak om jouw eenmanszaak om te zetten in een BV.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi aidee,

 

Ik heb een beetje moeite met je tekst, maar vat ik het zo goed samen?

 

Je hebt een EMZ waarin je software verkoopt.

 

Je partner wilt een nieuwe BV oprichten waar jij ook aandelen van krijgt

 

Je wilt vanuit je EMZ straks de BV factureren voor werkzaamheden.

 

Als dit correct is en even afgezien van de DGA fictie, zie ik niet in waarom niet. Het is voordelig voor jou (maar ook wel weer belastingtechnisch dan wat nadelig) want je haalt uit de BV jouw inkomsten. De BV houdt dan uiteindelijk een winst over en van die winst krijg via je aandelen dan weer een deel. Als je het niet zou doen, is de winst van de BV hoger en dan dus ook een deel van de hogere winst is voor de andere aandeelhouder.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Het is wel correct samengevat. Waar ik een beetje mee zit (maar dat komt vooral doordat dit niet bepaald mijn 'cup-of-tea' is) is dat als ik het goed lees ik 'salaris' moet ontvangen vanuit de BV waar ik eigenlijk geen tijd in steek (ben alleen leverancier van software vanuit de EMZ). Dat salaris zit zo rond de 40k Euro voor zover ik dat gelezen heb, maar wellicht naar rato na overleg met de belastingdienst. De winst uit de BV is (vrij hoog) belast wat een nadeel kan zijn, maar zoals gezegd, anders krijg je niks. Aan de andere kant, als ik mij niet met de BV verder bemoei, loop ik wel als DGA bestuurlijke risico's? Ik denk dan aan persoonlijke aansprakelijkheid bij narigheid. Als EMZ ben ik erzelf bij immers.

albert

Link naar reactie
  • 0

Hoi Albert

 

De plicht tot het fictief salaris van de DGA bestaat alleen als je ook daadwerkelijk arbeid verricht voor de BV. Je kunt een verzoek bij de fiscus indienen, waarin je uitlegt dat je graag af wilt zien van het fictief loon omdat je geen arbeid verricht.

 

Geef daarbij ook duidelijk aan hoe de BV aan zijn inkomsten komt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.