• 0

Overheid gaat optijd betalen.

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De overheid (in dit geval de gemeentes) gaan gestimuleerd worden om optijd te gaan betalen:

 

MKB zet slecht betalende gemeenten te kijk

Uitgegeven: 13 april 2010 09:59

Laatst gewijzigd: 13 april 2010 09:57

 

UTRECHT - MKB-Nederland gaat het betaalgedrag van gemeenten openbaar maken op de website www.snellerbetalen.nl. De werkgeversorganisatie voor het midden-en kleinbedrijf hoopt zo trage betalers onder de gemeenten aan te sporen hun rekeningen eerder te voldoen.

Dat maakte voorzitter Loek Hermans van MKB-Nederland dinsdag bekend bij het begin van de Week van de Ondernemer in Utrecht. Bekijk de site.

 

Meer dan de helft van de ondernemers moet langer dan dertig dagen op zijn geld wachten, blijkt uit nieuw onderzoek van MKB-Nederland.

 

Zeker in economisch moeilijke tijden is het voor kleine en middelgrote bedrijven van cruciaal belang dat zij op tijd betaald krijgen. Op tijd wil zeggen binnen dertig dagen, aldus MKB-Nederland.

 

Ben benieuwd of het werkt. Ze hadden dit beter voor de verkiezingen van de gemeentes kunnen doen, denk ik zelf.

Link naar reactie
  • 0

Zou het werken? Gaat dit dan per direct in? En moet je dit dan ook in je voorwaarden verwerken?

 

EU pakt te late betalers aan

Uitgegeven: 14 september 2010 15:12

Laatst gewijzigd: 14 september 2010 15:12

 

BRUSSEL - Europese bedrijven en overheden die hun rekeningen niet binnen dertig dagen betalen, moeten een extra rente van 8 procent gaan betalen.

 

© ThinkstockOver deze maatregel zijn de EU-lidstaten en het Europees Parlement het eens geworden, zo heeft huidig EU-voorzitter België dinsdag bekendgemaakt. De maatregel heeft als doel te zorgen voor een betere betalingsmoraal.

 

Volgens de nieuwe regel hebben bedrijven die hun geld niet op tijd ontvangen ook recht op een schadevergoeding van 40 euro voor het sturen van aanmaningen en dergelijke.

 

 

 

De termijn van dertig dagen mag in sommige gevallen overschreden worden. Dan geldt een limiet van 60 dagen

Link naar reactie
  • 0

Allemaal leuk en aardig, maar zorg er dan voor dat je als bedrijf je zaakjes goed op orde hebt. Voorbeeldje: laatst ontvingen wij een factuur van een vestiging van een landelijke winkelketen, voor een aantal kleine artikelen die kennelijk waren meegenomen. Op de factuur stond geen naam van degene die de spullen had meegenomen en ook niet de datum van meenemen. In onze inspectiedatabase stond bij het betreffende bedrijf (de vestiging) geen recent bezoek, dus was niet na te gaan wie daar geweest was. Een extra rondvraag onder de collega's (heel af en toe wordt wel eens vergeten een bezoek in de database te registreren. Of heeft het invoeren wat vertraging opgelopen) leerde dat geen van hen het laatste halfjaar deze vestiging had bezocht. U begrijpt: die factuur ging zonder akkoord terug naar de financiële administratie. Of de rekening betaald is? Weet ik niet, maar de kans lijkt me vrij klein. Moraal: zorg voor goed leesbare, gespecificeerde facturen, met daarop de naam van de opdrachtgever, het ordernummer, het projectnummer etc. en stuur het naar het juiste adres.

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Beleid bij ons is: op tijd betalen. Daar is zelfs een mooie applicatie voor. Eenmaal inscannen en digitaal doorsturen en accorderen, klaar. Uitstekend verzorgde facturen, gericht aan het juiste adres, moeten dus tijdig betaald worden. Ook dan kan het natuurlijk wel eens misgaan. Waar niet? Medewerkers bij de overheid zijn ook maar mensen.

 

Het is echter niet incidenteel dat er facturen worden ontvangen gericht aan de 'keuringsdienst van waren' in Den Haag, terwijl deze gericht moeten zijn aan de financiële adminstratie van de nVWA in Utrecht...

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Beleid bij ons is: op tijd betalen. Daar is zelfs een mooie applicatie voor. Eenmaal inscannen en digitaal doorsturen en accorderen, klaar. Uitstekend verzorgde facturen, gericht aan het juiste adres, moeten dus tijdig betaald worden. Ook dan kan het natuurlijk wel eens misgaan. Waar niet? Medewerkers bij de overheid zijn ook maar mensen.

 

Het is echter niet incidenteel dat er facturen worden ontvangen gericht aan de 'keuringsdienst van waren' in Den Haag, terwijl deze gericht moeten zijn aan de financiële adminstratie van de nVWA in Utrecht...

Ik merkte toevallig recent ook weer van dit soort issues op. Het zou slim zijn voor alle partijen als een nieuwe leverancier een een overheid of andere instantie gewoon een A4 (of e-mail/pdf) krijgt met informatie over de facturatie, de personen, verwerkingstijd, betalingstijd etc. Kost vrijwel niets, eenvoudig te verstrekken en het is meteen duidelijk. Want niet altijd is de tekenaar, die van een afdeling is, ook de crediteurenadministratie dus dat is toch even zoeken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is de overheid nog niet gelukt:

 

http://www.nu.nl/economie/2521654/wanbetaler-kost-bedrijfsleven-15-miljard.html

 

 

Standaardbetalingstermijn

 

Opvallend is dat de overheid en bedrijven er vorig jaar gemiddeld respectievelijk 47 en 43 dagen over deden om hun rekeningen te betalen, ruimschoots langer dan de standaardbetalingstermijn van 30 dagen. Consumenten betaalden hun rekeningen na gemiddeld 33 dagen.

 

''Als wetgever moet je het goede voorbeeld geven. Zorgelijk, want dit is een absolute bedreiging voor veel bedrijven die ondanks de voorzichtig aantrekkende economie nog zeer kwetsbaar zijn”, waarschuwt Edwin Prevoo, directeur bij Intrum Justitia Nederland.

 

 

Ik vind die 900 euro per Nederlander wel heel veel. Want het zal vooral om kleine betalingen gaan. Of hebben ze in de berekening ook de rente meegenomen?

 

Eigenlijk slaat die 900 euro p/p nergens op. Ik heb ook nog een factuur openstaan van ruim 5000 euro, waarvoor we nu naar de rechtbank gaat, maar dat heeft niets met de 15,5 miljoen nederlanders te maken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

90 dagen is niks bij veel gemeenten waar wij voor werken..maar klagen is ook doe ik niet :) Het is gelukkig een zekerheidje die wel wat langer duurt....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.