• 0

Waardeopbouw in BV in combinatie met startersfaciliteiten

Beste forumleden.

 

Ik heb onlangs, samen met een partner, vanuit een ideële overweging een non-profit stichting opgezet. Er lijkt veel belangstelling voor onze ideëen te bestaan en er gaan inkomsten komen uit enerzijds consultancy/projectmanagentwerk en anderzijds uit de levering van concrete fysieke producten.

Ik zit in een WW-uitkering en mag een eigen bedrijf opzetten. Mijn eenmanszaak gaat straks de consultancy/projectmanagementuren factureren aan de stichting. Met deze inkomsten kan ik mijn uitkering beëindigen en in mijn levensonderhoud voorzien. Ik laat uiteraard mijn bestuursfunctie vallen. Betreffende de fysieke producten denken mijn partner en ik eraan deze te leveren aan de stichting vanuit een gezamenlijk opgezette BV.

Als starter wil ik graag gebruik blijven maken van de startersfaciliteiten waar ik met mijn eenmanszaak aanspraak op mag maken. Ik heb mogelijke inkomsten uit de gezamenlijke BV dan niet direct nodig. Mijn partner zal hier wel wat uithalen.

 

Nu mijn vragen: 1. Zijn jullie het eens met de keuze voor een gezamenlijke BV?

2. Hoe ontstaat de waardeopbouw in de BV? Is dat enkel doordat de aandelen mogelijk meer waard zijn bij verkoop?

3. Kan de BV winst aan mij uitkeren of misschien aan mijn stamrecht BV zonder dat ik mijn startersfaciliteiten verlies?

 

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en dank bij voorbaat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rono,

 

Uitgaande van de informatie die je hier geeft het volgende.

 

1) Prima plan, om hier voor een BV te kiezen. De prijzen die de stichting voor de poducten betaalt moeten wel zakelijk zijn. Een persoonlijke holding BV, die jouw aandelen in de BV houdt, is hier een punt van overweging. Meestal aan te raden.

 

2) De waarde van de aandelen is de waarde van de BV en vice versa. Waardering van een onderneming is in de praktijk geen eenvoudige kost, er zijn nog al wat zaken die een rol spelen.

 

3) Ja, je kunt een winstuitkering ontvangen uit de BV, zonder dat dit effect heeft op de ondernemersfaciliteiten. Je zult echter ook werkzaam zijn in de BV en er als DGA (directeurgrootaandeelhouder) een salaris uit moeten ontvangen, gebaseerd op het aantal uren dat je hiervoor werkzaam bent. Omdat het alleen in- en verkoop betreft, zal dat niet fulltime zijn. Dit kan wel van invloed zijn op je ondernemers cq startersaftrek.

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Pieter,

 

Dank voor je reaktie. Even over puntje 3. Kan ik niet alleen aandeelhouder zijn van de BV en er geen werkzaamheden in verrichten? Dat doet immers mijn compagnon. Ik dacht zelf een eventuele winst dan of op te potten in de BV of naar mijn stamrecht BV toe te sluizen. Als ik het richting mijn eenmanszaak breng ben ik, zoals gezegd, bang mijn startersfaciliteiten mis te lopen. Ik weet niet precies hoe dit zit of hoe ik dit mag/kan regelen?!?

 

groet, Ron

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

De stamrecht BV kan dienst doen als persoonlijke holding (vraag 1) en daarin kunnen dan inderdaad de winstuitkeringen uit de (werk)BV zonder belastingheffing worden ontvangen en worden opgepot.

 

Als je alleen aandeelhouder wordt in de (werk)BV en geen bestuurder en je in de praktijk ook niet met inkoop en verkoop bemoeit, dan hoef je inderdaad geen salaris te ontvangen.

 

Mijn complimenten voor de constructie/oplossing.

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.