• 0

2 Stichtingen in VOF

Hallo,

 

Ik heb al lopen zoeken op internet maar ben het nog niet tegen gekomen.

 

Binnenkort ga ik samen met een zakenpartner een winkel beginnen. De bedoeling is dat dit in een VOF gaat gebeuren.

 

Nu werdt in via via aangeraden om 2x een stichting op te richten welke voor beide personen de aandelen in beheer heeft.

 

Mijn zakenpartner heeft al een stichting met dit doel, vandaar dat deze oplossing naar voren kwam.

 

 

Maar omdat ik deze constructie alleen tegen kom met een BV eronder wilde ik graag van een andere kant horen of dit een goede oplossing is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje vreemde constructie, voor een VOF zijn aandelen niet van toepassing.

Daarbij kan je naar mijn weten geen stichtingen onder een VOF hangen, een VOF is namelijk juridisch gezien een natuurlijk persoon en een stichting een rechtspersoon.. Nu ben ik geen expert op dit gebied, maar ik eet m'n hoed op als dit wel kan..

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

De stichting volgens de KVK:

 

De stichting

Een stichting wordt opgericht om een bepaald doel te realiseren, met behulp van een vermogen. Het doel staat beschreven in de statuten. Een stichting kan een onderneming hebben en winst maken. Deze winst moet echter ten goede komen aan een ideëel of sociaal doel. Een stichting heeft geen leden.

 

Oprichting stichting

Een stichting wordt opgericht bij notariële akte of testament. Een stichting kan door één of meer personen worden opgericht. Dit kunnen natuurlijke personen of rechtspersonen (zoals de bv) zijn. De notariële akte bevat een verklaring van de oprichters dat de stichting in het leven wordt geroepen, en de statuten van de stichting. In de statuten staat:

 

•de naam van de stichting, met het woord 'stichting' als deel van de naam;

•het doel van de stichting;

•de wijze van benoeming en ontslag van bestuurders;

•de gemeente in Nederland waar de stichting is gezeteld;

•de bestemming van het overschot na vereffening van de stichting in geval van ontbinding;

Gebruikelijk is dat de statuten ook regels bevatten over de organisatie en inrichting van de stichting. Voor wijziging van de statuten is een notariële akte vereist. De stichting moet worden ingeschreven in het Handelsregister. Zolang dit niet is gebeurd, is iedere bestuurder privé aansprakelijk.

 

Aansprakelijkheid stichting

De stichting is een rechtspersoon en dus een zelfstandig drager van rechten en plichten, net als bij een natuurlijk persoon. De bestuurders van een stichting zijn niet aansprakelijk voor schulden van de stichting. Als de stichting onder de heffing van de vennootschapsbelasting valt, zijn wel de anti-misbruikwetten van toepassing en kunnen bestuurders onder omstandigheden aansprakelijk worden gehouden (zie bij BV).

 

De stichting en belastingen

Een stichting die een onderneming drijft, moet vennootschapsbelasting betalen. Een onderneming is een min of meer duurzame organisatie van kapitaal en arbeid, die door deelname aan het economisch verkeer probeert winst te maken. Of de stichting btw moet betalen, is sterk afhankelijk van de specifieke situatie. Raadpleeg hiervoor een belastingdeskundige of de Belastingdienst. Als er in de doelstelling van de stichting staat dat de uitkering ten goede komt aan een specifiek doel, bijvoorbeeld het opzetten van sportactiviteiten in achterstandswijken, dan is er geen schenkingsrecht verschuldigd.

 

Stichting en sociale zekerheid

De bestuurders van een stichting zijn in principe niet in loondienst van de stichting en vallen daarom niet onder de werknemersverzekeringen, hoewel honorering van het werk van bestuurders niet verboden is. Stichtingen kunnen wel werknemers in dienst hebben.

 

Of dit ook mag met als doel deelnemen in een winkel dat weet ik niet (ben geen jurist), maar volgens mij mag Marije toch wel een beetje aan de rand van haar hoed gaan knabbelen ;D ;)

Stichtingen kunnen onder meer in de volgende gevallen worden ontbonden:

 

•op de wijze waarop de ontbinding in de statuten is geregeld ;

•vanwege een faillissement;

•door de rechter.

Inschrijven stichting Handelsregister

Download hier de Handelsregisterformulieren. Hiermee kunt u zich in- en uitschrijven en gegevens wijzigen.

 

 

Als in de statuten van de stichting staat wat er met de winst gaat gebeuren mag je volgens mij als stichting deel nemen in een VOF.

 

Op zich wel een opmerkelijke constructie, maar ik weet de achtergrond niet. En Marije.... vast beginnen aan de rand van je hoed.... ;D ;)

Link naar reactie
  • 0

Het doel van een onderneming is vrijwel altijd winst maken en die winst ooit een keer ten gunste van de initiatiefnemer van die onderneming uitkeren. Wanneer je een VOF met twee stichtingen opzet, wat geen probleem is, want een stichting mag een onderneming uitoefenen, dan is het eerst deel van het doel bereikbaar, mits je een goed plan hebt enzo. Het twee deel, de winst bij de initiatiefnemer terecht laten komen, wordt een stuk lastiger, daarvoor zul je een aantal kunstgrepen moeten toepassen.

 

Kortom: goed over nadenken en je heel goed voor laten lichten, als je dit soort constructies wilt gaan opzetten.

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 1

Damn! >:( Foto volgt..... :-[

 

Je hoeft nog niet met braden te beginnen. Letterlijk heb je gelijk.

 

Daarbij kan je naar mijn weten geen stichtingen onder een VOF hangen,

 

Je geeft daarmee echter een andere uitleg als hetgeen Topicstarter bedoelt, met een stichting in een Vof deelnemen.

Wanneer je je verplicht voelt dan zie ik de foto ook graag ;D

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn zakenpartner heeft al een stichting met dit doel, vandaar dat deze oplossing naar voren kwam.

 

Met welk doel is deze constructie opgetuigd?

 

De zakenpartner kan wel een Stichting oprichten, maar kan daarmee (als natuurlijk persoon) niet deelnemen in een Vof die onder die Stichting hangt. De zeggenschap en het beheer rust volledig bij de stichting.

 

De constructie met een BV is een zogenaamde Stichting Administratie Kantoor (StAK). Van de BV worden de aandelen dan gecertificeerd. Een StAK beheert de aandelen en waarborgt de rechten die aan de aandelen zijn verbonden, en daarmee aan de certificaten van aandelen. Veelal geschiedt certificering om participatie van werknemers in de vennootschap mogelijk te maken. Ze krijgen daarmee bijvoorbeeld wel recht op een winstdeel, maar geen zeggenschap.

 

Blijft de vraag, waarom deze constructie?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Damn! >:( Foto volgt..... :-[

Je hoeft nog niet met braden te beginnen. Letterlijk heb je gelijk.

Daarbij kan je naar mijn weten geen stichtingen onder een VOF hangen,

Je geeft daarmee echter een andere uitleg als hetgeen Topicstarter bedoelt, met een stichting in een Vof deelnemen.

Wanneer je je verplicht voelt dan zie ik de foto ook graag ;D

Nou had ik m'n eerste hap al genomen, maar viel nogal zwaar op de maag ::) Ben blij te weten dat die hele hoed niet op moet ;D

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.