• 0

Nu eenmanszaak, straks geen startersaftrek?

Goedemiddag,

 

Na tijdenlang vol interesse vele berichten te hebben gelezen, heb ik zelf eens een echte vraag, waarvan het antwoord voor mij onvindbaar lijkt. Hopelijk kunnen jullie deze beantwoorden.

 

Ik ben een jaar geleden een website begonnen, op welke ik wat advertenties had gezet. Ondertussen heb ik een paar websites meer, en word ik betaald door meerdere advertentiepartijen. Mijn inkomsten zijn niet erg groot, zo'n 6000 per jaar, maar samen met mijn bijbaantje in loondienst (4000) kom ik toch al snel op het punt dat ik belasting moet gaan betalen. En stel dat ik nog 3000 extra zou gaan verdienen, komt ook de stufi-grens in zicht.

 

En nu ben ik al een tijdje aan het twijfelen of ik een eenmanszaak moet oprichten.

Dit zou volgens mij de volgende voordelen hebben:

1) ik kan kosten declaren (ik heb maximaal +-1000 aan kosten per jaar), om 1)

- iets minder belasting te betalen en

- onder de stufi-grens van 13000 te blijven mocht ik meer gaan verdienen

2) rechtsgeldige facturen te kunnen sturen (ik stuur nu af en toe een particuliere factuur zonder btw, en ik ontvang elke maand creditnota's van verschillende bedrijven)

 

Het nadeel is:

- Ik voldoe niet aan het urencriterium en zal dus ook geen recht hebben op met name startersaftrek.

 

Stel dat ik over 5 jaar een onderneming wil starten met een heel ander onderwerp (architectenbureautje), heb ik dan alsnog recht op starters- en investeringsaftrek, ook al heb ik de komende 5 jaar toch mijn eenmanszaak in websites?

 

Zo niet, is het dan nu gunstiger om geen eenmanszaak op te richten en te blijven hobby'en met particuliere facturen en creditnota's, of weegt het voordeel uit de te behalen startersaftrek niet op tegen de beperkingen nu?

 

En overigens nog een vraag: kan de belastingdienst aan het einde van het jaar bij mij aankloppen met de mededeling dat ik een bedrijf had moeten beginnen om dit soort activiteiten te mogen doen, met eventuele bijbehorende boetes oid?

 

Hopelijk zijn de vragen duidelijk genoeg om er iets mee te kunnen, zo niet zal ik ze graag nog wat verduidelijken.

 

Alvast heel erg bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Timo,

 

De inkomsten uit je website zijn zogenaamde resultaten uit overige werkzaamheden (tenzij... zie verder). De kosten die je maakt, zijn wel degelijk aftrekbaar. Moet je wel een administratietje bijhouden.

 

Over de investeringsaftrek hoef je je geen zorgen te maken, daarop blijf je in de toekomst recht houden, ook al zou je besluiten om nu een EMZ (eenmanszaak) te starten.

 

Voor wat betreft de startersaftrek geldt dat je daarvan gebruik kunt maken als je in de vijf voorgaande kalenderjaren nog geen ondernemer was. Het voordeel van de startersaftrek is de mogelijkheid om over ca. EUR 2000,-- geen inkomstenbelasting te betalen.

 

Laatste vraag: Ja, dat zou kunnen. De belastingdienst zou kunnen stellen dat je een onderneming drijft. Vooral het feit dat je door meerdere partijen wordt betaald, geeft reden om aan te nemen dat er sprake is van een onderneming. De kans dat de belastingdienst bij je aan de deur gaat kloppen, acht ik overigens zeer klein.

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties zover!

 

Het wordt me al een stuk duidelijker, maar toch heb ik nog een paar vragen.

 

De inkomsten uit je website zijn zogenaamde resultaten uit overige werkzaamheden (tenzij... zie verder). De kosten die je maakt, zijn wel degelijk aftrekbaar. Moet je wel een administratietje bijhouden.

 

Interessant. Gelden hiervoor dezelfde declaratieregels als voor de eenmanszaak?

 

Voor wat betreft de startersaftrek geldt dat je daarvan gebruik kunt maken als je in de vijf voorgaande kalenderjaren nog geen ondernemer was. Het voordeel van de startersaftrek is de mogelijkheid om over ca. EUR 2000,-- geen inkomstenbelasting te betalen.

 

De startersaftrek kun je 3 jaar gebruiken toch? Dit levert bij 42% belasting zo'n 2400 euro op. Dus is nu de afweging: levert het starten van een eenmanszaak meer dan 2400 euro op in de komende paar jaar. (Of is dit te simpel?)

 

En even voor mijn duidelijkheid: Als je een eenmanszaak hebt, ben je dan per definitie 'ondernemer' volgens de belastingdienst?

 

Laatste vraag: Ja, dat zou kunnen. De belastingdienst zou kunnen stellen dat je een onderneming drijft. Vooral het feit dat je door meerdere partijen wordt betaald, geeft reden om aan te nemen dat er sprake is van een onderneming. De kans dat de belastingdienst bij je aan de deur gaat kloppen, acht ik overigens zeer klein.

 

En als dit gebeurt, is er dan kans op een boete? Of alleen op een naheffing oid?

 

 

Heb je wel een BTW-nummer en ben je BTW-plichtig? Het lijkt me toch dat je behoorlijk deelneemt aan het economisch verkeerd. Uit je verhaal maak ik op dat dit nog niet van toepassing is nu...

 

Op dit moment heb ik inderdaad geen BTW-nummer. Zou ik voor het uitoefenen van ''overige werkzaamheden" dan bij de Belastingdienst een BTW-nummer moeten aanvragen zonder me in te schrijven bij de KvK?

En kan ik dan ook rechtsgeldige facturen uitschrijven?

Link naar reactie
  • 1

Webtimo,

 

Je maakt de klassieke fout, vanalles door elkaar te halen. Inkomsten- en omzetbelasting en ondernemerschap.

 

Er is heel wat geschreven op dit forum, maar een helder verhaal vind je in deze column van Joost Rietveld:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Ik neem aan dat je inziet dat je met je laatste vraag (Op dit moment heb ik inderdaad geen BTW-nummer. Zou ik voor het uitoefenen van ''overige werkzaamheden" dan bij de Belastingdienst een BTW-nummer moeten aanvragen zonder me in te schrijven bij de KvK?) appels en peren mixt om er citroensap van te maken. ;)

 

Geeft niet hoor, makkelijk is anders.

 

Tot slot: ik meen te lezen dat je aan het afwegen bent wat fiscaal het beste voor jou zou zijn. Je hebt echter geen keuze, de fiscus maakt uit welke status je activiteiten hebben.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Ja, excuses voor mijn onwetendheid, een typisch geval van een uitgegroeide hobby, maar geen verstand van zaken.

 

De verhelderende column van Joost Rietveld had ik inderdaad ook al gevonden. Nu ik deze nogmaals lees, begin ik langzaam (heel langzaam) de smaak van het citroensap kwijt te raken.

 

Voor zover ik het nu begrijp: (hopelijk is het ondertussen ten minste appel-peren-sap geworden)

BTW-ondernemer ben ik waarschijnlijk wel, ik neem deel aan het economisch verkeer.

En of ik ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, dat is nog de vraag, dat moet de belastingdienst vaststellen.

De inschrijving bij de Kvk staat los van die beide benaderingen.

 

Maar nu: hoe kom ik erachter of ik voor de fiscus 'resultaatgenieter' ben (resultaat uit overige werkzaamheden) of ondernemer? (Excuses voor deze waarschijnlijk open-deur-vraag, ik kon het niet vinden op de site van de belastingdienst)

 

En als ik als 'resultaatgenieter' aangemerkt ben, kan ik mij dan ook aanmelden bij de KvK?

Link naar reactie
  • 0

Als schrijver van de column dan maar even een woordje ;)

 

Ga er inderdaad maar vanuit dat je BTW ondernemer bent.

 

Voor de IB ligt dat anders. Maar laat ik je een tip geven:

 

Geef het resultaat wel aan als winst uit onderneming! Als de fiscus het daar niet mee eens is, dan zullen ze dat bij een mogelijk onderzoek wel aankaarten. Dan heb je zekerheid.

 

Door nu te kiezen voor IB ondernemer (even los van het urencriterium van 1.225) profiteer je in 2010 wel van de 12% MKB winstvrijstelling. Oftewel, maar 88% van jouw winst wordt in de heffing betrokken.

 

Als je het zelf al als resultaat uit overige werkzaamheden aangeeft, dan mis je die aftrek en wordt het heel lastig de fiscus te overtuigen dat je wel IB ondernemer bent.

 

Vraag dus om een W-biljet 2009 en volg die lijn ook in 2010.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In 2009 heb ik niet zoveel verdiend dat ik boven de belastinggrens uitkom. Dus daar hoef ik me niet druk over te maken.

 

Bedankt voor de tip, Joost, die MKB-winstvrijstelling maakt het voor mij ineens wel gunstig om als IB-ondernemer aangemerkt te worden, met name mocht ik in de toekomst meer winst gaan maken. Minder belasting, en ik raak mijn studiefinanciering minder snel kwijt.

 

Ik ga volgende week naar de KvK, en doe daar een gecombineerde inschrijving (ook voor de omzetbelasting). En dan ga ik het komende jaar mijn best doen bij de belastingdienst de indruk te wekken dat ik ib-ondernemer zou zijn.

 

Bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Timo,

 

Ik wil je even waarschuwen de berekening van het grensinkomen met betrekking tot het behoudt van je studiefinanciering verloopt – althans dit was in het verleden zo – op een andere wijze dan de berekening van je belastbaar inkomen. Dus ik zou dit als ik jou was nog even nazien.

 

En daarnaast denk ik dat er voor jouw nog een extra voordeel zit aan het OB-ondernemer zijn. Immers mogelijk kun je aanspraak maken op de KOR (kleine ondernemers regeling).

 

MvG, Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil je even waarschuwen de berekening van het grensinkomen met betrekking tot het behoudt van je studiefinanciering verloopt – althans dit was in het verleden zo – op een andere wijze dan de berekening van je belastbaar inkomen. Dus ik zou dit als ik jou was nog even nazien.

Sinds 2008 wordt gewoon naar het verzamelinkomen gekeken. Zie website OCW DUO.

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Het is al weer even geleden, maar ik zag het topic langskomen en ik dacht: misschien leuk om zo tegen het einde van het jaar toch nog eens te reageren.

 

Grappig om mijn eerdere reacties zo eens terug te lezen. De 'klassieke fout' (Inkomsten- en omzetbelasting en ondernemerschap) zal ik niet meer maken, maar in het begin was het voor mij echt de klassieke wirwar van wetten en regels.

 

Ik had aanvankelijk eerlijk gezegd eigenlijk niet gedacht dat het nog eens goed zou gaan lopen, maar het is eigenlijk beter gegaan dan verwacht dit jaar! Het aantal websites is gegroeid, ik ben gestopt met mijn bijbaantje, ik hou er aardige bijverdienste aan over, en vooral: het ondernemen (al is het dan op zeer kleine schaal ;D) bevalt me erg goed.

 

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie reacties, het heeft me erg geholpen!

 

Groeten,

Timo.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.