• 0

Innovatiebeleid?

Het eerste plan dat het nieuwe Innovatieplatform van Balkenende zal bespreken, deze week, is een verlaging van de leges op verblijfs- en werkvergunningen voor buitenlandse kenniswerkers. Fantastisch plan; de hoge kosten en lange procedures maken het buitenlandse wetenschappers en technologen bepaald niet gemakkelijk in de Nederland aan de slag te gaan. Terwijl die hier toch hard nodig zijn.

 

Goed punt dus. Maar het was beter geweest als de vorige regering had nagedacht voor ze de drastische verhóging van de leges doorvoerde. Het heeft er alle schijn van dat men uitsluitend (Noord-)Afrikaanse immigranten voor ogen had toen men de leges met honderden procenten in prijs verhoogde. En dat men geen moment heeft gedacht aan de Amerikaan die voor een jaar wordt aangesteld bij het Natlab van Philips, de Australiër die hier hoogleraar wordt, of de Rus die geknipt is voor die aio-plaats. Maar goed, Den Haag kan straks vol trots roepen dat het de mobiliteit van kenniswerkers bevordert door de leges op hun verblijfs- en werkvergunningen te verlagen!

 

Zelfs Frits Bolkestein wordt er moe van. De Nederlandse EU-commissaris haalde vorige week op een conferentie van VNO-NCW fel uit naar de lidstaten, die veel mooie woorden spreken, maar weinig doen. De EU-lidstaten spraken drie jaar geleden in Lissabon af dat de EU in 2010 de meest innovatieve kenniseconomie ter wereld zou zijn. Komt niets van terecht, aldus Bolkestein. De lidstaten zeggen meer onderzoek en innovatie te willen, maar blijven bakkeleien over de regeling voor EU-patenten. Ze zeggen een bloeiende biotech-sector te willen hebben, maar meer dan de helft van de lidstaten - waaronder Nederland - heeft nog steeds de EU-richtlijn op biotechnologische vindingen niet geïmplementeerd.

 

De lidstaten willen de mobiliteit van kenniswerkers verbeteren, maar kunnen het niet eens worden over de erkenning van elkaars diploma's. Zeg niet dat ik te veel klaag, aldus Bolkestein, want ik heb daar alle reden toe.

 

De Innovatiebrief, die minister Brinkhorst van economische zaken onlangs naar de Kamer stuurde, onderstreept zijn gelijk; in de uitgebreide nota (te vinden op de site van EZ) is nauwelijks nieuw beleid te vinden, afgezien van de zoveelste herziening van het subsidieinstrumentarium van EZ.

 

Tegelijk legde MKB Nederland in tien nuchtere pagina's (zie bijlage en ook te vinden op MKB site) de vinger op een paar gevoelige plekken in het Nederlandse innovatiebeleid. De organisatie van midden- en kleinbedrijf hekelt het feit dat Senter, dat veel van de subsidieregelingen van EZ uitvoert, gevangen zit in een keurslijf van regels die met juridische precisie moeten worden toegepast. Gevolg: ingewikkelde procedures, lange doorlooptijden, en vooral een gebrek aan maatwerk. Maak Senter onderdeel van het ministerie en geef de organisatie de vrijheid kansen te grijpen in het innovatietraject, luidt het advies van MKB Nederland.

 

Volgens de organisatie steekt de Nederlandse overheid veel geld in kennisontwikkeling, maar (te) weinig in kennistoepassing. Van de 762 miljoen euro die EZ in de begroting 2004 beschikbaar heeft voor innovatie, wordt slechts 50 miljoen bestemd voor kennistoepassing.

 

Volgens MKB Nederland huldigt EZ het standpunt dat het toepassen van kennis een zaak is van de onderneming, niet van de overheid. Gezien de moeite die ondernemingen hebben om in de eerste fasen van het innovatietraject aan kapitaal te komen, is dat een achterhaald idee, aldus MKB Nederland.

 

Bovendien heeft de overheid last van een overdreven angst voor Brussel, zegt MKB Nederland. De EU-regels voor staatssteun worden in Nederland veel strikter toegepast dan in andere EU-landen. Den Haag ondersteunt de innovatie in ondernemingen daardoor minder dan het zou kunnen. Die angst voor Brussel leidt er bovendien toe dat de overheid haar rol als launching customer van nieuwe technologieën onvoldoende uitbuit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha Willem,

 

Het is duidelijk. Niet alleen de Nederlandse regering, maar ook die van de andere lidstaten zijn niet in staat om samenhangend innovatiebeleid te formulieren.

 

Jij weet dat, ik weet dat, Frits Bolkenstein weet dat, het hele Nederlandse bedrijfsleven weet dat, maar weten ze dat ook op het ministerie?

 

Is er enig signaal te bespeuren waaruit blijkt, dat de ministerpresident, het Innovatieplatform of de minister van Economische Zaken zich realiseren dat ze met hun huidige geklungel de Lisabonambities geen stap dichterbij brengen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.