• 0

Update.......gestopt met de zaak...didi79

Hmm naar aanleiding van de reus die mij gegeven is door Frans, zat ik even mijn eigen

topic terug te lezen en besefte dat het misschien tijd is voor een update...

(mijn laatste update was augustus)

 

Op 9 aug was de situatie inderdaad zover dat we de WSNP in zouden gaan...

De papier liggen in huis, deels ingevuld maar dan...

door een bepaalde prive situatie (sorry ga hier niet verder op in,

wil nog steeds op geen enkele wijze herkenning hebben) hebben we besloten

om de WSNP niet in te gaan dan wel proberen uit te stellen.

 

Ja en hoe ga je dat aanpakken....want we zaten in de bijstand (en solliciteerden ons gek)

Maar gelukkig had ik na ruim 1 maand werk weer. Mijn man zal een omscholing krijgen via

onze gemeente per 1 sept. Dit werd alleen uitgesteld, waardoor ik absoluut

beneden bijstand moest bljven verdienen, anders liepen we de omscholing mis.

Dus heb ik tot oktober full-time gewerkt, een minimale aanvulling van de gemeente

gehad (ca 100 euro). Alleen de omscholing werd weer uitgesteld tot 1 nov. Hierop hebben we besloten

de omscholing te laten schieten en hopen dat we de goede keus hebben gemaakt.

Hij heeft nu een half jaars contract met straks een vast contract. Het is niet helemaal

zijn job, maar ja, beter iets dan niets en waar krijg je nu nog werk en helemaal een vaste baan.

 

Tijdens onze bijstandsperiode heb ik bijna alle schuldeisers zelf gebeld/gemaild, met het hele verhaal.

Dat we op dat ogenblik in de bijstand zaten, dus weinig tot niets konden betalen. Maar dat we elke

maand in ieder geval iets zouden betalen. En dat we de bedragen zouden aanpassen als we een baan zouden

krijgen, die beter zou betalen dan de bijstand.

Eigenlijk ging iedereen akkoord, want we hadden er eerlijk bij gezegd dat als ze niet akkoord gingen, dat

wij geen keus meer hadden dan de WSNP.

We hebben gevraagd om 6 mnd akkoord te gaan met dit voorstel (varierend van 10 tot 100 euro per maand per schuldeiser)

 

Inmiddels hebben we bij het GKB een verzoek gedaan om een lening te krijgen, zodat we de schuldeisers

alsnog kunnen afkopen. Mijn man kan aantonen dat hij straks vast in dienst is, en

ik hoop nog even te mogen blijven op mijn werk, intussen solliciteer ik druk verder naar ook

iets vast (beter dan uitzendbureau-werk)

1 vd schuldeisers gaf zelf aan om een akkoord te proberen te bereiken, was beter voor alle

partijen.

 

 

Dus inmiddels zijn we beide aan het werk. Ja en dan heb je toch ineens een prive verandering.

De kids die gewend waren aan het feit dat er eigenlijk altijd iemand thuis was, moeten het nu

doen met een oppas. En ja een oppas......pfffff.......drama.......Nee we hebben geen kinderdagopvang

hier in het dorp, oppas is moeilijk te krijgen, ze zitten allemaal vol op de dinsdag en donderdag.

Na 6 (!!) week met de kinderen ''onder de arm'' te hebben gelopen van oppas naar oppas hadden we

eindelijk een lieve oppas gevonden.

 

Verder zijn we als gezin een stuk rustiger, geen super stress meer, geen ''angst'' voor de postbode of ''angst''

voor grote, vreemde langzaam rijdende auto's.

 

Het enige wat me nu rest is om mijn afspraken na te komen en dat lukt!

Dus open en eerlijkheid wordt dus nog altijd wel beloond.

 

Over een paar week hebben we al een afspraak met het GKB, ik had dit niet verwacht, meende

dat het wel bijna een half jaar kon duren. (we hebben in dec. de papieren pas aangevraagd)

 

Ben benieuwd........

 

Mocht iemand nog vragen hebben.....vuur maar af!

(volgens mij heb ik het erg verwarrend opgeschreven maar er is ook zoveel gebeurd vanaf aug)

 

 

Gr didi

 

Geen idee trouwens of dit topic goed staat, anders verzet hem maar...

 

 

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Diddi,

 

Ik leef met je mee,

 

Maar ik wil alweer zeggen de gemeente liet op zich wachten,zodat je man alweer aan de gang moest.

En nog niet de kans gekregen om een opleiding te doen wat hij mischien dolgraag zou willen.

Is het niet mogelijk om de schuldeisers maandelijks af te lossen?

Geld lenen is n.l duur.Als de bank je geld geeft.

 

Sterkte

 

Groetjes Leon

Link naar reactie
  • 0

hoi,

 

Wij lossen de schuldeisers op dit ogenblik per maand af, maar als

je mijn eerdere topic ( hier)gelezen hebt, begrijp je dat als ik ze op deze manier

zou aflossen nog tot minimaal mijn dood bezig ben.

 

En ja de gemeente heeft ons ''deels'' laten wachten, maar was wel heel actief

bezig voor ons. Onze bijstand was trouwens binnen 3 wk rond (incl een extra bedrag, weet

even niet hoe dat heet)

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Didi,

 

Het lijkt mij erg moeilijk om jouw situatie te verkeren, zeker als noodzakelijke zaken als een herscholing e.d. ook nog op zich laten wachten.

 

Waar ik erg blij van word, is de hoop die nu doorklinkt in je woorden. Dat je gezin rust lijkt te krijgen, lijkt mij een enorme positieve ontwikkeling. Bedankt voor je update en erg veel succes de komende tijd.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Super, met een gezin en kinderen knap hoor, ik heb hetzelfde maar goed no kids en daar ben ik nu even heel erg blij mee.

 

Het is bij mij nog een vage handel Maar daar komt een duidelijker beeld in. en die is toch boeltje oppakken en doorgaan met voor in mijn geval ondernemen...

 

 

Link naar reactie
  • 2

Hallo Allemaal,

 

Inmiddels ruim 1 jr verder dus even een korte update.

 

Nog steeds is het GKB bezig met een minnerlijk akkoord. Het ''probleem'' bij

ons is dat wij op HV getrouwd zijn en dus als 2 aparte personen beoordeeld worden.

De voorstellen van mijn man zijn inmiddels al een tijdje de deur uit, 2 weigeraars

6 akkoord en 2 wachten ook op het voorstel van mij.

Als 1 van de wachtende akkoord gaat (een vd grootste weigeraars) dan is

de kans groot dat mijn man zijn minnerlijk akkoord nog gaat lukken.

Dus we duimen nog even door....

 

Voor mij hebben ze toch een sanerinskrediet in gedachten, de voorstellen

zijn de deur uit en eind vd deze week gaat het GKB bellen.

 

Wel raar want een saneringskrediet wordt eigenlijk alleen verstrekt bij vast inkomen,

mijn man werkt via een UZB, inmiddels 1 jr en vanaf mrt kan hij daar een opleiding

volgen waardoor hij 2.5 jr onder de pannen is. Hij komt niet voor een SK in aanmerking,

wegens te weinig vastigheid.

 

Bij mij hebben ze op basis van mijn ww (deels) en loon via UZB wel een SK voorstel gedaan.

 

Wel heb ik vanaf eind jan weer een baan heb voor ca. 20 uur in de week.

En ik heb een jaar contract. Maar dit woog nog niet mee voor beoordeling van een SK.

Beetje raar dat ik er wel voor in aanmerking kom en mijn man niet, want een ww houd ook

ooit eens op.

 

Ach inmiddels verdienen we goed, maar krijgen er weinig van, Ach valt ook mee, we mogen

niet klagen over ons VTLB wat zeker meer is dan bijstandsniveau.

 

Er zijn 5 mogelijkheden voor ons:

2* WSNP

1* WSNP 1* minnerlijk

2* minnerlijk

1* minnerlijk 1 * saneringskrediet

2 * saneringskrediet.

Als ik dan kijk dat er in gezet op het 1 na gunstigste optie, dan duim ik heel hard, dat dit het ook wordt.

Vind persoonlijk dat wij dat na bijna 3 jaar knokken wel verdient hebben.

(1e contact met de gemeente mei 2008)

 

Mocht het minnerlijk akkoord lukken bij mijn man, dan moet hij nog 2.5 jr. Voor mij is

het bij een SK nog 3 jaar aflossen.

In het slechtste geval (WSNP) moeten we beide nog ruim 3 jaar.......

 

Het enige wat ik nu doe is duimen dat de goden ons goed gezint zijn, en dat

er nu eens iets wel gaat lukken.

 

En ik probeer zo min mogelijk meer negatief te denken, dit kost zoveel onnodige energie en

veranderen kan ik het toch niet meer....

We kijken lekker vooruit, werken genoeg (teveel, haha, we zijn al onze toeslagen van de BL kwijt)

kinderen doen het goed, wat willen we nog meer!

 

GRoetjes didi

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 1

even weer een up date.

Sinds vorig jaar heel veel gebeurd! Ik ben nog steeds aan het werk bij mijn werkgever (wat ik met veel plezier doe en gelukkig klikt het aan beide kanten heel goed) Mijn man heeft 3 jaar bij een bedrijf gewerkt, maar van de ene dag op de andere dag werd zijn contract niet meer verlengt (werkte via uitzendbureau). maar voor einde contract had hij alweer een nieuwe baan waar hij met veel plezier werkt (eerst zat hij in de productie en deed fabriekswerk, en nu werkt hij als woonbegeleiding is wel iets heel wat anders). In December 2011 is onze wsnp uitgesproken. We hebben gelukkig een bewindvoerder die met ons mee denkt en wat een hele fijne man is.. op dit moment.. ons wsnp tijd is nog niet zo gek..tja het is af toe puzzelen hoe je de eindjes aan elkaar vast knoopt als bv je auto kapot is enz. maar goed dat red zich ook wel weer. oja en we zitten niet bij het GKB hebben zelf ons eigen financieel beheer, dat is ook wel lekker.. we hadden zelf geen goed gevoel bij die GKB-club..

 

Dus alles koek en ei zou je denken... is het niet dat de bank roet in het eten gaat gooien.

 

voor jullie beeld vorming:

sinds 2008 wonen wij in een woning die van mijn man zijn moeder was hier betaalden wij een huur die gelijk was aan de hypotheek hoogte, dit is altijd keurig betaald en de contactpersoon van de bank wist er van. in 2009 heeft schoonmoeder te horen gekregen dat zij kanker had in een agressieve vorm. in 2011 is zij vlak voor onze wsnp toewijzing toch nog plotseling te komen overlijden. (onze wsnp aanvraag was toen al de deur uit.) Daar zaten we, overlijden van schoonmoeder en een erfenis wat 2 huizen bedroeg. De erfenis moest met mijn man en zijn broer worden gedeeld. direkt na het overlijden zijn we naar de bank geweest om te overleggen van hoe of wat hierop kregen wij (mijn man en ik ) te horen dat hij NIET met ons wou praten, wel met broer, maar verwachte wel van ons dat wij de volledige hypotheek die nog opstond, dat wij die zouden betalen. Wij hebben hierop toe gestemd met de mededeling dat wij niet weten wat er gaat gebeuren als wij in de wsnp zullen belanden. Dat zagen ze dan wel was het antwoord. Nu Zal je denken dat is toch mooi je verkoopt de woningen en ben je van de schulden af, dat zou ook zo zijn mits was het niet zo dat de huizen markt niet zo dramatisch was ingestort. Schoonmoeder had het gelukkig allemaal heel goed beschreven in haar testament Mijn man zou ons huis erven met de hypotheek, en zijn broer haar huis. Ook onze bewindvoerder vond dit een lastige zaak en heeft toegezegd (samen in overleg met broer) om moeders huis te verkopen. Deze is dus na de zomer van 2012 verkocht. Nu komt het. wij hebben ongeveer 2 of 3 maand het nieuwe hypotheekbedrag die de bank zelf heeft bij gesteld mogen betalen. uiteindelijk moesten wij een hypotheek krijgen voor onze woning om deze zelf op naam te krijgen en om broer hier uit te krijgen, dus wij met de bank om tafel. ze weten dat wij een bkr notering hebben, ze weten dat we in wsnp zitten enz.. en wat denk je Nee dus ze willen ons geen hypotheek geven en willen onze woning verkopen.. Mijn man was laaiend hij heeft hun diverse keren gevraagd hoe het kan dat we van hun een hypotheek van 200.000 euro WEL moeten betalen (bijna ieder maand 900 euro 1 jaar lang) en nu het om een bedrag gaat van 90.000 euro niet!! (we hebben een gezamelijk jaarinkomen van bijna 40.000) pas nadat hij tegen de bank heeft gezegd dat ie dan de pers gaat opzoeken willen ze er nog een week langer over nadenken. Dit is niet te vatten.. als wij nu wanbetalers waren, wil ik me stil houden maar we hebben altijd keurig netjes de hypotheek betaald!! al van 2008!! en dit wist de bank..

Dat van de pers gaat dan ook gebeuren. we hebben dan toch niets meer te verliezen, alleen het sociaal en emotionele gedeelte voor onze kinderen. die hebben HIER hun leven, hun vriendjes hun school. Als wij moeten verhuizen weten wij niet waarheen.. in ons dorpje waar wij wonen zijn er geen huizen die voor ons zijn. een huurwoning zit er voor ons niet in. Die zijn hier haast niet en zitten vol!

Ook dit verhaal zal wel weer een upo date krijgen!

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Allereerst heel veel sterkte in deze moeilijke situatie.

 

Ik zou alleen niet teveel hoop vergen uit het feit dat jullie de pers in willen schakelen. Banken zijn hier niet heel gevoelig voor. En de zaak is voor het grote publiek te ingewikkeld. Sterker nog het kan ook nog tegen jullie gebruikt gaan worden.

Waardoor het nog moeilijker zal worden om dingen te gaan regelen.

 

Hoelullig het ook klinkt, heeft de bank wel en geen gelijk. Dat ze wel een hypotheek wilde evrstrekken voor 200.00 euro was natuurlijk al niet echt in orde. Maar dat ze de 90.000 niet willen lenen is natuurlijk wel geheel binnen hun recht gezien de situatie.

Aan de andere kant beweren banken dat ze met je meedenken en dat doen ze helemaal niet, zeker niet in dit geval.

 

Ik hoop op een positieve uitkomst.

 

Heb je misschien wat aan deze link?

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie Jasper.

 

Nee hoop haal ik er niet uit feit is echter wel dat de definitieve NEE, door de opmerking om de pers te gaan opzoeken wel is om gebogen naar een week uitstel om toch nog eens naar de mogelijkheden te gaan kijken. dus enigszins zijn ze wel wat gevoelig voor de pers!.

Voor ons zelf maakt het niet uit waar we wonen, echter wel voor mijn kinderen.. En daar doe ik alles voor!

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 3

Door even op google te neuzen, kwam ik weer uit bij een topic van HL... En besefte dat ik hier nog altijd een topic had lopen..

 

Het is nu bijna 2 jr geleden dat ik een update plaatste... Maar toch voel ik me ''geroepen'' om dit draadje een vervolg te geven.

 

Wij hadden een welwillende bewindvoerder, deze wilde gruwelijk graag dat wij een hypotheek zouden krijgen. Tot op heden zijn er 2 taxaties geweest en elke keer liet de bank niets van zich horen. Tot de bewindvoerder of wij weer aan de bel trokken, qua inkomen was het een ''wassen neus'' De hypotheek was net 2x ons jaar bruto inkomen. In Mei 2014 laatste contact gehad met de bank... Ja we willen heel graag de hypotheek (hij staat nog steeds in erven-van en we betalen 5.6 % rente) want de rente stand is zo laag, dat het ons de helft gaat schelen.

 

Maar tot op heden weten we nog niets... en blijft het huis op erven-van staan tot wij eindelijk een hypotheek kunnen krijgen.

 

Maar hoe ging het verder... Tsja we hebben 12 dec. onze schone lei verklaring gekregen en zijn dus nu weer vrij om te gaan en staan waar we willen.

 

Hoe hebben wij deze, voor veel mensen, vreselijke periode ervaren... Om eerlijk te zijn, vonden wij het nog erg ''luxe'' haha... klinkt raar... maar we waren zo gewend om op een houtje te bijten.

Ook over onze BW-er niets meer dan lof... Wij verdien(d)en goed, droegen keurig onze afdracht af, nooit geen gezeur van de BW-er zijn kant, nog van onze kant.

Nee ik ga niet zeggen dat het de ''hemel'' is... maar ook zeker geen ''hel''.... Maar financieel zijn we nooit in de problemen gekomen. We hadden volledig het geld in eigen beheer.

 

Verder heb ik bij mijn baas waar ik in een eerdere reactie het al over had een vaste baan gekregen. En mijn man is (helaas) in mrt dit jaar ziek geworden, waardoor hij geen contract verlenging heeft gekregen. Hij is inmiddels begonnen met een omscholing en zit braaf 1x in de week in de schoolbanken... En loopt daarnaast stage bij een instelling voor drugsverslaafden. Hier wil hij dan ook zeker verder.

 

Ons doel is nu om eindelijk de hypotheek op eigen naam te krijgen, zodat wij de aanpassingen in en om het huis kunnen doen. Dat dat direct niet mogelijk is, begrijpen we. Echter zullen veel mensen deze stap misschien niet begrijpen.. weer in de schulden steken. Maar in onze ogen is een hypotheek een investering in de toekomst. Daarbij komt dat we nu natuurlijk mede-eigenaar zijn, samen met mijn zwager. En ... En dat is het belangrijkste.... we willen graag een hypotheek op onze naam, want dan wordt de rente aangepast.. en zullen we bruto ca. 250 euro betalen.. Daar kunnen we nooit boor huren (kan sowieso niet via sociale huur, want we verdienen veel te veel voor een sociale huurwoning)

 

Zo dit was mijn update... Mocht iemand vragen hebben...ik beantwoord ze graag... Ben inmiddels wel wsnp deskundige, incl alle rechten en plichten: :-)

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 3

En dan... dan zijn wij weer 4 jaar verder.. Ik nog steeds in dienst van mijn werkgever, waar ik sinds januari 2011 werk. Manlief is inmiddels omgeschoold, met succes... En is zelfs verder gegaan met een HBO opleiding.. Maar vanaf 2014 achtervolgde onze BKR ons nog steeds.. Inkomen boven modaal, maar de hypotheek die op erven van staat leek onmogelijk om op onze naam te krijgen.. Jaar in jaar uit, kregen we, ondanks ons inkomen, steeds een negatief antwoord op de vraag of we de hypotheek op onze namen konden krijgen. Tot... begin dit jaar.. de hypotheekrente periode liep af. Dus het mannetje van de bank moest met ons in gesprek. telefonisch aangegeven dat ik eens wilde dat de bank niet keer naar 3 letters (BKR) , dus naar het verleden. Maar eens ging kijken naar de situatie waarin we nu zaten. Deze man heeft ons dossier eens doorgenomen en vond dat wij toch maar eens op gesprek moesten bij zijn collega. Deze collega zag ook onze doorzettingsvermogen, en het belang om de hypotheek uit een erven-van kwestie te krijgen (zwager wil graag ander huis kopen) werkelijk, binnen 1 week zaten wij met z'n 3en bij de bank, en nog mooier, binnen 3 week was het eigenlijk rond.. Wij konden/ kunnen de hypotheek eindelijk op onze naam krijgen. Sterker nog.. Die man van de bank snapte heel goed dat er achterstallig onderhoud ed weggewerkt moest worden, dus een ouderwets bouwdepot (geen idee hoe dat tegenwoordig heet) was zelfs geen probleem...

Vanaf volgende week zijn wij dus, terwijl onze BKR nog 2 jaar loopt, de trotse eigenaar van ons EIGEN huis.

 

Voor sommigen zal dit verhaal een groot raadsel zijn, voor diegene die ons bij hebben gestaan in hele moeilijke perioden is dit een update.

 

Voor mij is het vooral ... ook al lijkt het onmogelijk... soms is het toch echt niet zo!

 

Mocht iemand vragen hebben op WSNP gebied of andere vragen.. stuur rustig een berichtje!

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.