• 0

Paar vraagjes ter verduidelijking voor start van onderneming

Beste mensen,

 

In de toekomst wil ik een bedrijf starten, daar wil ik nu al wat inventaris voor kopen waar de BTW van af te trekken is, zodra ik sta ingeschreven. Kan ik de BTW, voor een PC en machines die ik nodig heb voor het ondernemen, aftrekken? De aankoopdatum is vóór de ingeschrijfdatum van de onderneming. Welke dingen kan je nog meer aftrekken, naast inventaris. Ook kostuums, voor zaken bijvoorbeeld?

 

En die BTW trek je toch af van de af te dragen inkomstenbelasting (bij een Eenmanszaak), vóór de nettowinst?

 

Wat gebeurt er als ik producten verkoop, zonder me te hebben aangemeld bij de KVK of belastingdienst? Ik draag dan geen 19% BTW af over mijn producten, omdat ik eerst wil testen bij vrienden en familie voor een lage prijs of het wel verkoopt.. Word ik dan gesommeerd om te stoppen, krijg ik een waarschuwing, word ik voor de rechter gesleept of moet ik als nog de geschatte BTW terugbetalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sener, lees de startersgids die je op de site van de belastingdienst kunt vinden. Daar staat ook de info over wat wel of niet aftrekbaar is.

 

BTW staat los van de nettowinst. Over de netto winst betaal je IB.

 

Geen idee wat er gebeurt als ze je betrappen, maar het lijkt me dat naheffing plus een boete niet uitgesloten is, plus dat ze je daarna extra streng controleren. Ik zou daar geen risico mee nemen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sener

 

Welkom in ondernemersland!

 

BTW op investeringen voorafgaand aan de feitelijke start van de onderneming kun je meenemen in de eerste BTW-aangifte van de onderneming.

 

Kostuums zijn sowieso uitgesloten van aftrek, tenzij deze een logo van het bedrijf bevatten van minimaal 70 cm2 of het kostuum op de werkplek achterblijft. Dat laatste kun je als ondernemer vrijwel niet bewijzen. De regel is dat je geen aftrek krijgt van kosten als hetgeen je aanschaft ook door anderen (bijv. in loondienst) gebruikt wordt. Zo kan een zelfstandig gymleraar geen kosten aftrekken voor zijn sportkleding omdat ik die (niet zijn kleding ;)) ook draag als ik ga hardlopen.

 

Over de verwarring BTW en IB: zie beiden helemaal los van elkaar! Wellicht dat mijn column jou hierin kan helpen.

 

Voor de IB reken je alles exclusief BTW.

 

Als je wilt testen bij familie, doe dat dan gewoon zonder dat je verkoopt. Je kunt ze natuurlijk vragen wat ze van het product vinden en of ze bereid zijn de prijs te betalen die jij in gedachten hebt.

 

Ga je echt verkopen (ook aan familie!), dan MOET je je inschrijven bij de KvK en je aanmelden bij de fiscus. Doe je dat niet dan overtreed je meerdere wetten (die van de Kamer van Koophandel, de BTW wetgeving, de IB wet). De laatste twee belastbaar via navorderingsaanslagen van de fiscus met 50% boete en een schatting van jouw inkomen en die van de KvK beboetbaar als economisch delict. Boetes daarvan zijn mij onbekend maar volgens mij nog hoger dan de fiscale aanslagen.

 

groet en succes met de start

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden.

 

Het lijkt me inderdaad verstandig om mezelf in te schrijven bij de belastingdienst en KvK alvorens ik begin te verkopen aan vrienden, in de testfase. Want bij kleine ondernemers wordt de te betalen BTW geschorst als deze minder is dan € 1.345 per jaar.

 

Joost, ik heb je collum gelezen, maar weet niet wanneer je de BTW van je inventaris mag aftrekken.

 

@ Fred, als je over de nettowinst nog IB moet betalen, is het toch geen netto meer?

 

Je hebt:

 

Omzet

directe kosten

variabele kosten

------------------------ minus

brutowinst

inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting (= het aantal % af te dragen

------------------------ minus

nettowinst, deze steek je in eigenzak.

 

De 19% voor machines die ik heb betaald, trek ik die af van het dikgedrukte?

Kan het antwoord nergens vinden.

Link naar reactie
  • 0

 

De 19% voor machines die ik heb betaald, trek ik die af van het dikgedrukte?

Kan het antwoord nergens vinden.

 

Nee. Zoals Joost aangaf: IB en btw staan helemaal los van elkaar. Btw draag je af c.q. krijg je terug via de aangifte omzetbelasting. IB gaat via de aangifte inkomstenbelasting. Die twee zijn niet te combineren (behalve door de belastingdienst, als je de een niet betaalt en voor de ander een bedrag terug zou krijgen).

 

Overigens: puur theoretisch: De IB-onderneming betaalt geen inkomstenbelasting. Het is de ondernemer die voor al zijn inkomsten (inclusief winst) en aftrekposten samen IB betaalt. Dat is een privé-aangelegenheid en geen zakelijke aangelegenheid. IB komt in de administratie van de onderneming dan ook niet voor (en is ook niet aftrekbaar). "netto-winst" bij een IB-onderneming zie ik dus ook als winst-voor-belasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

...

@ Fred, als je over de nettowinst nog IB moet betalen, is het toch geen netto meer?

...

 

 

Kwestie van formulering.

 

Sommigen doen het zo:

 

Netto winst = omzet - variabele kosten - vaste kosten. Daarover wordt IB betaald.

 

Anderen zeggen: Bruto winst = omzet - kosten. Netto winst = bruto winst - IB.

 

Ik ben van de eerste groep. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Gewoon inschrijven bij de KvK. Een eenmanszaak oprichten kost op jaarbasis 50 euro.

Dan kun je het e.e.a. uitproberen en als het allemaal tegenvalt dan stop je er gewoon mee.

Tevens kun je wellicht in het eerste jaar nog genieten van de KOR-regeling (Kleine ondernemersregeling voor de BTW), zodat je geen of weinig BTW hoeft af te dragen. Je bent overigens wel verplicht om BTW op de factuur te vermelden.

 

Het bedrag wat belast wordt voor de Inkomstenbelasting wordt bepaald aan de hand van de resultatenrekening over een bepaald boekjaar. Op de resultatenrekening staan kosten en opbrengsten.

Naast kosten en opbrengsten heb je ook nog inkomsten en uitgaven (geldstromen).

Bepaalde kosten en opbrengsten kunnen tevens uitgaven of inkomsten zijn (denk hierbij aan omzet of kantoorkosten).

 

BTW is een uitgave maar geen kostenpost. Daarom wordt deze niet meegenomen in de resultatenrekening en daarom heeft deze geen invloed op het belastbaar bedrag voor de inkomstenbelasting.

Een voorbeeld van een kostenpost die geen uitgave is = afschrijving inventaris. De afschrijving van het inventaris wordt in minder gebracht op het resultaat, maar de afschrijving wordt niet aan iemand betaald. Deze afschrijving wordt in minder gebracht op het inventaris (via de balans)

 

Hopelijk heb je nu een beter beeld bij wat bij de resultatenrekening hoort en wat op de balans hoort en wat het verschil is tussen BTW en IB.

 

Succes met ondernemen!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.