• 0

WWB uitkering + Toetreding VOF

Ik zit nogal in een dillema en hoop op inzichten waar ik zelf nog niet ben opgekomen. Dit is mijn situatie:

 

Sinds een half jaar ontvang ik een wwb uitkering. Wegens een interne fout bij de sociale dienst krijg ik volgende week pas mijn contactpersoon toegewezen. In dit half jaar ben ik met twee vrienden een bedrijf begonnen, hier deed ik in mee als volwaardig partner maar op papier nam ik geen enkel deel hieraan. Ook heeft geen van ons ooit winst uit het bedrijf genomen. Dit bedrijf is een VOF bestaande uit twee éénmanszaken. Het bedrijf is groeiende en biedt vooralsnog geen levensonderhoud. Het liefst zou ik de kans krijgen om mijn uitkering voor een bepaalde tijd te behouden en mij zelf in te schrijven in het bedrijf. Is dit technisch gezien mogelijk? Wat zouden andere mogelijkheden zijn?

 

Ik zou elk inzicht hierover of suggestie enorm waarderen en als mijn vraag niet op de juiste plek is geplaatst, mijn excuses daarvoor...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er zijn wel mogelijkheden om vanuit de WWB een bedrijf te starten, maar als je het afgelopen half jaar al 'volwaardig meedeed', dan zit je al goed in de (strafbare !!) uitkeringsfraude en is de kans klein dat een gemeente nog mee zal willen werken aan een begeleiding naar ondernemerschap.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb meegeholpen, maar ik heb er niks aan verdiend. Is dat dan echt strafbaar? Je zou het ook vrijwilligerswerk kunnen noemen of een vriendendienst. Maar ik moet het dus niet van deze kant belichten, denkt u?

 

Nee het is niet strafbaar maar het kan wel maatregelwaardig zijn met als gevolg een korting op je uitkering. Ik vermoed echter dat het zo'n vaart niet zal lopen.

 

Ik zal later wat wat uitgebreider reageren maar google in de tussentijd zelf even op de term BBZ.

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb meegeholpen, maar ik heb er niks aan verdiend. Is dat dan echt strafbaar? Je zou het ook vrijwilligerswerk kunnen noemen of een vriendendienst. Maar ik moet het dus niet van deze kant belichten, denkt u?

 

Nee het is niet strafbaar maar het kan wel maatregelwaardig zijn met als gevolg een korting op je uitkering. Ik vermoed echter dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Als iemand niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt *of* informatie zoals het meehelpen in een onderneming niet uit zichzelf meldt en die persoon geniet een WWB uitkering, dan is dat strafbaar.

Link naar reactie
  • 0

Okay, hartstikke bedankt. Ik heb er al opgegoogled en een hoop zaken zijn open voor interpretatie en bieden geen uitsluitsel. Over een week of twee heb ik mijn eerste afspraak met mijn contactpersoon van de sociale dienst. Voor die tijd zou ik het liefst al wat meer weten over de situatie.

Link naar reactie
  • 0

@StevenK,

 

De vraag of een gedraging strafbaar is of dat er sprake is van maatregelwaardig gedrag in het kader van de WWB lijkt me een juridische inslag te hebben. Gezien jouw achtergrond geef ik dit punt aan jou ;)

 

@Jake,

Je bent in de WWB inlichtingplichting. Dat houdt in dat je ALLES wat van invloed kan zijn op recht, hoogte of duur van de uitkering moet melden.

Daarnaast neem ik even aan dat je ook alle arbeidsverplichtingen opgelegd heb gekregen. Dat betekent dat je alles in het werk moet stellen om zo snel mogelijk in je eigen levensonderhoud kan voorzien. Steeds meer gemeenten hebben work first trajecten waarbij zij je een baan aanbieden die je moet accepteren. Ook is het mogelijk dat je een reintegratietraject aan geboden krijgt. Zoals ik je verhaal nu lees is het officieel zo dat jij niets met de VOF van doen heb gehad, geen loon heb ontvangen, maar hen wel heb geholpen. Het spreekt voor zich dat dit geen vrijwillegers werk is.

Wel kun je melden dat je bezig bent met je eigen ontwikkeling, niet thuis stil wilde zitten, en zo je eigen kansen op de arbeidsmarkt vergroot. :). De gemeente kan je niet verbieden te stoppen met je gratis werkzaamheden. De kans dat je een rechtmatigheids / fraude krijgt is terdege aanwezig (want zeg nu zelf: hoeveel mensen werken vrijwillig gratis voor een ander?). Ook kunnen zij je een reintegratietraject o.i.d. aanbieden.

Daarnaast ontheffen je 'werkzaamheden' je niet van de sollicitatieverplichten in het verleden en nu! Totdat je ontheffing heb moet je inderdaad beschikbaar zijn voor arbeid.

 

Je gaf aan dat er verschillende punten inzake de BBZ open zijn voor interpretatie. Waar loop je tegen aan? Wat zijn jouw onduidelijkheden?

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@StevenK,

 

De vraag of een gedraging strafbaar is of dat er sprake is van maatregelwaardig gedrag in het kader van de WWB lijkt me een juridische inslag te hebben. Gezien jouw achtergrond geef ik dit punt aan jou ;)

De ellende is dat tegenwoordig *elke* uitkeringsfraude, dat wil zeggen elke situatie waarin achteraf wordt geoordeeld dat ten onrechte WWB is ontvangen ten gevolge van het niet naleven van de voorschriften door de 'client', vervolgd wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

De ellende is dat tegenwoordig *elke* uitkeringsfraude, dat wil zeggen elke situatie waarin achteraf wordt geoordeeld dat ten onrechte WWB is ontvangen ten gevolge van het niet naleven van de voorschriften door de 'client', vervolgd wordt.

 

Ja, handhaving wordt een steeds groter punt. Als gevolg van handhaving kan een maatregel en eventueel een terugvordering volgen. Over het algemeen vindt vervolging plaats als het fraude bedrag boven een bepaalde drempel komt. Dit is echter afhankelijk van afspraken die lokaal, dus op gemeentelijk niveau, worden gemaakt.

Als het waar is wat jij zegt zouden de sociale diensten veel tijd overhebben omdat zij de afstemmingsverordeningen niet meer hoeven na te leven. Elke SZ zou een gat in de lucht van vreugde springen!

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.