• 0

Hoe doe je het? Subsidie voor maken documentaire?

Had vandaag een geweldig idee dat ik wil uitwerken in de vakantie. Echter de uitwerking van dit idee is voor mij nieuw. Het betreft het maken van een (film of TV) documentaire, hoe doe je dat, is wat anders dan een projectplan voor ICT-project? Waar haal je de middelen vandaan? Hoe ziet zo plan eruit? Hellup!!!

 

Weten jullie een goed startpunt? links?

 

Het betreft een 'innovatieve' benadering van het immigratievraagstuk.

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Snark,

 

 

Ik denk dat je het beste even contact kunt opnemen met de omroep in Hilversum. Die weten ongetwijfeld bij wie je wezen moet.

 

Op onze website staat een klant waarvan ook een documentaire op TV is gemaakt. Het is door 1 van mijn compagnons geregeld, dus wie het heeft gemaakt weet ik niet. Kan het voor je vragen. Laat even weten of dat nodig is.

 

 

Groet,

 

 

Michael.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michael,

 

Heb even gekeken op jullie site, toch wel mooi een droombureau, heb ik ook vaak last van als ik aan het werk ben, dan is het soms geen snark maar snurk. ;)

Kon helaas die klant niet vinden. Ben wel benieuwd hoe het gegaan is, dus als het niet te veel moeite is ;D

 

Groet en Greetz

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Dapper plan. Ik ben helaas geen documentairemaker, maar ik wil je wel veel succes wensen.

 

Als het een innovatief idee is, kijk je voor subsidies natuurlijk eerst even op de bekende sites, zoals senter en kvk.

 

Er is bijvoorbeeld de Regeling aanwijzing filminvesteringen 2002

Misschien heb je iets aan deze: Investeringsbevordering en Technische Assistentie Ontwikkelingslanden?

Is je onderzoeksmethode innovatief: innovatiegerichte onderzoeksprogramma´s

 

Affijn, ik kan nog wel even doorgaan, maar je kunt ook zelf even kijken op http://www.senter.nl/asp/page.asp?id=i000066&alias=senter (windows website, dus even wat geduld hebben...)

Succes en laat ons weten hoe het verder loopt.

 

Tussendoor ook nog het volgende gevonden:

http://www.actmedianetwork.com/Documentaire%20Maken.htm

http://www.documentaire.nl

Kijk eens op http://www.nftvm.nl/ naar de thema avonden. Daar heb je er helaas net een van gemist, maar misschien hebben ze een verslag.

 

Mijn pauze zit erop. Ik had op yahoo gezocht naar documentaire+ maken

 

Oh ja: http://subsidie.pagina.nl/

 

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Olaf,

 

Ik heb even je links gecheckd en via de nftvm kwam ik terrecht bij het volgende:

WORKSHOP: CONCEPT VOOR DE DOCUMENTAIRE FILM

olv Kees Hin

 

Filmmakers, studenten van verschillende audiovisuele opleidingen en alle

geinteresseerden worden hierbij uitgenodigd hun concepten voor documentaire

films, van traditioneel tot experimenteel, in te sturen om mee te doen aan deze workshop. Er worden maximaal vijftien inzendingen door Kees Hin uitgekozen om door hem besproken te

worden. Teksten dienen niet langer te zijn dan een A-4 en moeten per e-mail

gestuurd worden naar info@shadowfestival.nl met als onderwerp ΠWorkshop

2003.

Deadline voor inzending is 14 november.

 

Dus... snel A4-tje geschreven, scheelt weer in de vakantie. ;) Beetje laat, maar je weet het nooit. Hou je op de hoogte.

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Hey Snark,

 

 

Je moet naar Referenties en kijken bij Intervocaal. Er is van haar een documentaire gemaakt voor de NPS. En daarin kregen wij als bedrijf gratis reclame. ;D ;D

 

 

Heb mijn compagnon een mailtje gestuurd voor de naam van de documentairemaker.

 

 

Groet,

 

 

Michael.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Haai Michael,

 

Inderdaad:

Als ondernemer pionier je vaak in je eentje en heb je niemand om eens mee te overleggen of te brainstormen. En juist dat is broodnodig voor je eigen stimulans, het realistisch houden van je plannen en het vasthouden van je eigen koers.

 

Zat wel een beetje weg gestopt. 8)

 

Ben benieuwd naar contact. Als het lukt dan zeker een vermelding van een droombureau. ;)

 

De documentaire lijkt me gewoon echt een gaaf en cool project (jullie weten nog niet waar het overgaat, maar kijk maar naar de RVU op de eerste donderdagavond 21.00 van maart 2005 :D)

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0
Beetje laat, maar je weet het nooit.

Kreeg auto response mail met de boodschap 'te laat' :'(

 

We gaan gewoon verder. >:(

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Het is gewoon leuk, kijken hoe ver een idee kan komen, gaat wel lukken.

En....Thanxs, voor je 'succes', die docu komt er, weet alleen niet wanneer.

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Wij doen diverse producties voor diverse omroepen.

 

Wellicht kunnen we het samen oppakken.

 

In het algemeen is het handig om een omroep geinteresseerd te krijgen, die vervolgens of zelf financierd of in elk geval de uitzending zeker stelt. Vervolgens is het eenvoudiger om subsidie dan wel financiering te verkijgen.

 

Laat even via email l.roovers@vicus.nl weten of je interesse hebt.

 

 

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0

Goed plan, opzich, het samen oppakken, maar als ik op je site kijk gaat het over andere dingen. Het plan is denk ik goed, dus.... 8)

Ben je een 1-pitter?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

Ha Snark ;D,

 

Zoals ik het zie heb je als producent bij een documantaire/programma 3 doelgroepen te "pleasen". In de eerste plaats moet je kijkers trekken (klanten). Voldoende mensen uit de juiste doelgroep moeten het programma interessant, mooi of leuk vinden. Verder moet het uitgezonden worden door één van de zenders. Het moet passen in hun profiel en ze moeten reclameblokken kunnen verkopen (je distributeurs). Als derde groep heb je sponsors nodig, voor het startkapitaal (investeerders). Zijn er groepen die belang hebben bij de boodschap die je uitdraagd, of die hun naam daaraan willen verbinden, of hun producten/diensten "plaatsen" in het programma?

 

Volgens mij is het produceren van een TV programma niet veel anders als het starten van een gewoon bedrijf. Je moet de noden van klanten (kijkers), distributeurs (zenders) en investeerders (sponsors) bij elkaar zien te brengen in een origineel format. Niks aan eigenlijk ;D

 

"Subsidie" zou ik even vergeten als "sleutel" tot de totstandkoming van je project. Dat is net als bij een echt bedrijf: lukt het alleen maar met subsidie, dan wordt het nooit wat. ::)

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, denk daar anders over. Investerdeers staan in dit geval gelijk aan subsidie. Jij moet toch ook wel weten dat cultuur/kunst niet een gewoon produkt is? ;)

Een documentaire trekt per def geen groot publiek en is in de kern zeker niet commercieel.

Ik mik meer op het filmfestival in r'dam. Het idee is namelijk goed, al zeg ik het zelf. :)

Voor volgend jaar of het jaar daarop, who knows? Het is een hobby en op een gegeven moment loop je tegen de juiste mensen aan... of niet. ::)

 

Trouwens, hoe is het afgelopen met je radio-aanbieding?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0
Hmmmm, denk daar anders over. Investerdeers staan in dit geval gelijk aan subsidie. Jij moet toch ook wel weten dat cultuur/kunst niet een gewoon produkt is?

 

De commercielen gebruiken geen subsidie. Wel sponsors. Ik geloof niet in subsidies als alternatief voor "nut". Ook een documantaire moet "nut" hebben. Of voor de kijkers, of voor de sponsors, of voor de zenders of voor de "subsidieverstrekkers" die ook een doel hebben met hun subsidie.

 

Als de kijkers geen waardering hebben voor je programma en sponsors er hun boodschap niet in kwijt kunnen, heeft je programma te weinig nut. Waarom moet er dan subsidie in? Dan vind ik waarzin.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een documentaire trekt per def geen groot publiek en is in de kern zeker niet commercieel.

Euh.... Discovery Channel....The National Geographic Channel... Animal Planet zijn dus niet commercieel? Ik erger me vaak groen en geel aan het sensatiebeluste commerciële karakter van de docu's die ze uitzenden. Ze bieden ook met een vaste formule 'instant satisfaction' volgens het hamburger principe: Wanneer je hem op hebt is je honger (in dit geval naar info) nog steeds aanwezig.

 

Ik ga er, gezien het verloop van deze thread, vanuit dat jouw documentaire zich niet schuldig zal maken aan dergelijke gebreken. Ook een doorwrochte docu met diepgang heeft overigens een kans van slagen, op NGC zelfs 'primetime'.

 

Het moet dus mogelijk zijn om financiering te vinden. NG is trouwens een organisatie die het maken van documentaires met een hoog onderzoeksgehalte soms financieren of helpen bij het vinden ervan. Kijk eens op hun site. Je kunt nooit te hoog grijpen met je ambities....

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.