• 0

investeren in bar/restaurant Shanghai

Hallo,

 

Ik heb van de week aan aanbieding gekregen om te investeren in een bar/restaurant in Shanghai. De huidige eigenaar wil verkopen, en omdat mijn verloofde de manager is, krijgen wij het als eerste aangeboden. Het is een gouden kans, met min of meer vaste winst per maand van ong €15.000,-- de totale investering is ongeveer €80,000,-- waar ik ongeveer een kwart zelf inbreng, een kwart bij kan lenen bij familie, de andere helft wordt door de chinese partner ingelegd. Dus de financiering is nagenoeg rond. mijn grote vraag is nu hoe verder hier in Nederland. Kan ik zomaar investeren in een bedrijf in het buitenland of zit hier een hele papiermolen aan vast? hoe zit dit belastingtechnisch etc? kan iemand mij advies geven hierover, op dit gebied ben ik echt een leek.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belastingtechnisch: zoek op de site van de belastingdienst naar 'wereldinkomen'.

 

Je kunt investeren, maar kijk goed na of de Chinese wet dat toelaat, en onder welke voorwaarden. In Thailand bijv mogen niet-Thai niet de meerderheid hebben in bedrijven, en ook geen grond bezitten.

 

Ik zou ook een goede jurist zoeken ter plaatse en alles goed laten vastleggen. Vermoedelijk zullen de contracten in het Chinees zijn?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil de huidige eigenaar verkopen? Lijkt me toch een schijntje met zo'n winst?

Ik hoop/neem aan dat je verloofde hoog genoeg in de toren zit om exact alle afspraken te weten met overheid en eigenaar pand?

Chinese partner voor 50%?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

de wet laat het toe, zelfs om 100%eigenaar te zijn, maar het is het slimste om met een chinese partner te werken, in Shanghai moet je voor alles maar werkelijk alles een vergunning hebben, wil je een radio in de zaak, vegunning, pooltafel, vergunning, etc. met een chinese partner is dit heel snel geregeld, en het kost dan ook maar een fractie als wanneer ik het zou moeten doen. De huidige eigenaar wil terug naar de provincie waar ze vandaan komt, daar heeft ze een veel grotere zaak geopend, en wil dit gewoon zo snel mogelijk van de hand doen. Contracten zijn in het engels en chinees, en ik laat een clausule opnemen dat het engelse contract boven het chinese contract gaat.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Interessant! Ik zou zeker even kijken bij de KvK. Ook al hebben we het hier over een bedrijf in china, je krijgt hier ook erg nuttige info over bv bedrijfsovernames e.d. Je kunt een seminar volgen maar ook op hun site vind je al veel praktische info. www.internationaalondernemen.nl is wellicht ook relevant en wellicht kan de chinese ambassade je ook info geven over handel en ondernemen.

 

Ik zou wel drie keer nadenken over alle opties bij een bedrijf overnemen buiten europa. Is je partner chinees anders lijkt het me een hele opgave (en vrij onbezonnen/onrealistisch) om je plotseling zonder kennis en ervaring van de chinese manier van zakendoen in de Chinese bureaucratie te storten maar dat weet je zelf ook wel?! Heb je ervaring met horeca en zakendoen in China, daar schrijf je niets over. ???

 

Ik ben toevallig net terug uit Shanghai en vind het een fantastische stad dus begrijp de aantrekkingskracht. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen van je plan. Veel succes! :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

KvK is een goed idee, doe ik zeker. Mijn verloofde is niet chinees, maar werkt al 10 jaar in china, spreekt en schrijft de taal. Onze chinese partner is wel 100% chinees, die ik persoonlijk al 6 jaar ken. Zij heeft zelf ook 2 andere zaken in Shanghai, en kent de klappen van de zweep als geen ander.

En inderdaad Shanghai is een geweldige stad, ik kom er nu voor mijn werk al 10 jaar en heb het werkelijk zien groeien. Nu krijg ik de kans om een zaak over te nemen, dicht tegen het Expo terein aan, en veel grote minimaal 4 sterren hotels in de omgeving. Dit is echt een wereldkans, helaas jammer dat er geen enkele bank is die dit soort uitdagingen willen financieren.

 

Link naar reactie
  • 0

In principe doe jij een bedrijfsovername. Daar komt een koop/verkoop overeenkomst aan te pas waarin allemaal afspraken en garanties staan.

 

Als jij eigenaar wordt van de gelegenheid, wordt jouw "partner" investeerder. Hoe wordt die investering vorm gegeven en wat zijn de voorwaarden voor het verstrekken van die financiering.

 

Voor die eerste transactie (koop/verkoop) kan je vast voorbeeldovereenkomsten vinden op het internet.

Voor die tweede transactie ben ik net een set documenten aan het maken die ook in china moeten werken.

 

Of het nou gaat om een eenvoudige leningovereenkomst of een ingewikkelde hybride financiering, de docs vind je hier

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar toch stinkt er iets.

 

Misschien wil de huidige eigenaresse best terug naar de provincie, maar ze heeft in elk geval al tientallen familieleden klaarstaan om de zaak over te nemen of als manager een oogje in het zeil te houden... Kosten nog geen 1000 Eur per maand en binnen een paar maanden is die 80.000 alweer lang vergeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zou best kunnen zijn dat de huidige eigenaar van mening is dat er bij HerE het meeste geld te halen valt. Ik weet niet of dat "stinkt". Het wordt in Azië in ieder geval gezien als "goed koopmanschap" om zoveel mogelijk geld voor je spul te krijgen. Het etekend alleen dat je als kopen erg goed op je hoede moet zijn en weten waar jeaan begint. Goede overeenkomsten en een goede due diligence is aan te bevelen en goed lokaal advies is een vereiste. Ga niet te veel zelf aan het hobbyen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar toch stinkt er iets.

 

Misschien wil de huidige eigenaresse best terug naar de provincie, maar ze heeft in elk geval al tientallen familieleden klaarstaan om de zaak over te nemen of als manager een oogje in het zeil te houden... Kosten nog geen 1000 Eur per maand en binnen een paar maanden is die 80.000 alweer lang vergeten.

 

 

 

Hallo Tonino,

Zoals je weet is China groter als Europa, en China, en zeker Shanghai, heeft niets meer met comunisme te maken, het is daar zo kapitalistisch als wat. De eigenaresse heeft geen kinderen, is inmiddel s3 keer gescheiden, en is momenteel puur met zaken doen bezig, en wil gewoon zo snel mogelijk terug naar de prvincie waar ze vandaan komt. Ze heeft de afgelopen jaren haar winst genomen, en wil nu dus gewoon ergens anders verder, klinkt raar, maar zo simpel is het.

Link naar reactie
  • 0

Het zou best kunnen zijn dat de huidige eigenaar van mening is dat er bij HerE het meeste geld te halen valt. Ik weet niet of dat "stinkt". Het wordt in Azië in ieder geval gezien als "goed koopmanschap" om zoveel mogelijk geld voor je spul te krijgen. Het etekend alleen dat je als kopen erg goed op je hoede moet zijn en weten waar jeaan begint. Goede overeenkomsten en een goede due diligence is aan te bevelen en goed lokaal advies is een vereiste. Ga niet te veel zelf aan het hobbyen.

 

 

De eigenaar weet inderdaad al heel lang dat wij iets willen beginnen in Shanghai, en daarom bied zij ons deze kans. en inderdaad het is een heel gevecht om een eerlijke prijs voor de bar te geven, maar daar zijn we na lang onderhandelen, en jammer genoeg veel Bajio (lokale drank) uit gekomen. (dit is helas ook een slechte chinese gewoonte). Waar ik me op het moment meer zorgen over maak is of de advocaat alles goed op papier krijgt, zodat iedereen het begrijpt, en of ik het voor mezelf duidelijk krijg hoe ik hier in nederland door bijvoorbeeld de belastingdienst aangepakt wordt, als de zaak goed blijft lopen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei, ik ben een hele documentatieset aan het ontwikkelen, speciaal voor dit soort sitiaties. Leningen, garanties, aandelen transacties, omzet deling, het kan allemaal. De documenten zijn gratis en voor niks (nou ja, voor een reusje) te downloaden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tonino,

Zoals je weet is China groter als Europa, en China, en zeker Shanghai, heeft niets meer met comunisme te maken, het is daar zo kapitalistisch als wat. De eigenaresse heeft geen kinderen, is inmiddel s3 keer gescheiden, en is momenteel puur met zaken doen bezig, en wil gewoon zo snel mogelijk terug naar de prvincie waar ze vandaan komt. Ze heeft de afgelopen jaren haar winst genomen, en wil nu dus gewoon ergens anders verder, klinkt raar, maar zo simpel is het.

 

Het klinkt inderdaad simpel, erg simpel. Imho veels te simpel. En ja, ik weet dat China vrij groot is... Ik woon er inmiddels al 5 jaar. In die 5 jaar heb ik geen succesverhalen gehoord over 50% Europees, 50% chinees geleide bedrijven, wel erg veel drama's. Ook heb ik wel eens een etentje gekregen, Baijo ken ik maar al te goed, een envelopje van familie (van vriendin), een biertje, etc. etc. maar nooit zo'n gunst als dat jij die krijgt, overname van een zaak die tonnen lijkt waard te zijn voor een prikkie. Erg veel verhalen gehoord over mensen die dachten werelddeals te sluiten en later met lege handen stonden.

 

 

Als het zo'n top zaak is, zo'n fantastische lokatie en dat jij en je aanstaande zo'n geweldig goede relatie hebben met de eigenaresse, koop je dan langzaam in in de zaak. 10.000 down en daarna elke maand 10.000. Heb je die investeerder niet eens nodig.

 

10x diep ademen en spreek eea eens door met iemand in China die je kunt vertrouwen en geen relatie heeft met jouw aanstaande, investeerder of eigenaresse. Bel ook eens met het consulaat daar.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tonino,

 

misschien niet helemaal duidelijk omschreven, het gaat hier over een huur pand, huur is voor ons 60.000rmb, eerste mnd gratis om op te starten. de eigenaar heeft het etablisement voor bijna 1mln rmb ingericht, 4 jaar geleden. nu wil ze er zo snel mogelijk vanaf, om voor haar andere business te kunnen zorgen, we nemen de business liscenses en het invetaris over en sluiten een nieuw huurcontract af met de verhuurder. personeel blijft. Zullen alleen de entree moeten veranderen, andere naam etc, deze kosten zijn minimaal. Zoals gezegd het ligt in een ideale omgeving, als je bekent ben in shanghai, in Pudong vlak bij het Ramada hotel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tonino,

 

Even kort door de bocht:

kosten per maand: 180,000.--

omzet per maand: 360,000.--

 

Gemiddelde winst per maand 180,000.-- RMB ex tax

 

Dit is zoals we het nu overnemen, en met een beetje effort is de omzet met 40% op te krikken

 

Link naar reactie
  • 0

Is dat inclusief of exclusief de verborgen kosten?

 

Het lijkt inderdaad aan alle kanten en gouden kans... Vandaar ook dat je zeer op je hoede moet zijn, want dat is meestal het beste teken dat je ontzettend gepakt wordt... Helaas.

 

Dat van die 1.000.000 verbouwing is ook al zo'n verhaal... Dat klopt gewoon niet. Voor een 10de kun je in China al zo veel doen....

 

Pas gewoon goed op...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

natuurlijk pas ik op, het is ook voor mij een grote stap en daarom vraag ik hier om informatie en ervaringen, en ik stel al deze reacties ook erg op prijs.

dat mln heeft ze werkelijk geinvesteerd, shanghai is erg duur, ben november naar opening van nieuwe bar in Pudong geweest, verbouwingskosten 3,5mln!!! wel om je vingers bij af te likken. Wij nemen het invetaris nu over voor ong de helft. is een goede deal. Wat kan er verder aan verborgen zaken zijn, het is een huurpand, invetaris is afbetaald, personeel is betaald, leveranciers zijn betaald, ik kan niets anders meer verzinnen. het enige wat ik kan verzinnen is een belasting achterstand, maar dan kan ze de zaak niet verkopen, dus...... ik weet het verder niet, nog een idee????

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar enige dat ik zoal kan verzinnen is dat het pand uiteindelijk weg moet van de overheid. En dan niet eens zozeer dat het gesloopt moet worden ofzo, je weet het nooit met de chinezen, voor hetzelfde geld willen ze de ruimte ineens weer zelf hebben. Het is wel vreemd inderdaad, als ze zo snel weg wilt terwijl het goed loopt en er veel in is geinvesteerd. Maar goed, you never know, misschien is de spanning eraf en is ze gewoon op zoek naar een nieuwe uitdaging....lastig. Misschien kan je over dit soort dingen informeren bij de NL ambassade in China?

Link naar reactie
  • 1

Verborgen kosten voor een bar in China?

 

Afkopen politie

Afkopen brandweer

Afkopen belastingambtenaren

Afkopen "keuringsdienst van waren"

Afkopen vergunningen bureau

Afkopen maffia

Afkopen ....

 

Shanghai en ook Guangzhou zijn op het moment flink aan het opschonen. Allerlei gedoogsituaties (omkoop/) worden van tafel geveegd en alle controles gaan op 100% ivm Expo 2010 (Shangah) en Asia games 2010 (Guangzhou).

 

Een mega club kun je misschien wel verbouwen voor een miljoen, maar een kroegje van 60.000 rmb per maand zeker niet.

Link naar reactie
  • 0

In algemene zin;

- er bestaat niet zoiets als een "gouden kans"

- zoals ook het "gat in de markt" niet bestaat of "laaghangend fruit"

 

Er zijn alleen mogelijkheden die mits goed aangepakt tot mooie resultaten kunnen leiden.

 

Altijd goed uitkijken en er van uitgaan dat niemand er op it is om jou een plezier te doen.

 

Dan komt et allemaal goed :-)

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het helemaal eens met Tonino. Ik woon welliswaar niet in China, maar ben er wel al vaak geweest en werk ook veel met Chinezen. ben er zelfs met één getrouwd. Dus ik ken de Chinese (zaken) cultuur wel enigszins.

In het algemeen geldt in China "als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook"

Ik zou hier heel erg mee oppassen, contracten e.d. in China zeggen helemaal niets en er komen waarschijnlijk nog wel wat "lijken uit de kast"

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met Tonino. Ik woon welliswaar niet in China, maar ben er wel al vaak geweest en werk ook veel met Chinezen. ben er zelfs met één getrouwd. Dus ik ken de Chinese (zaken) cultuur wel enigszins.

In het algemeen geldt in China "als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook"

Ik zou hier heel erg mee oppassen, contracten e.d. in China zeggen helemaal niets en er komen waarschijnlijk nog wel wat "lijken uit de kast"

 

Hoi Rob,

 

Reusje voor jou want bovenstaande opmerking is helemaal waar! Het geldt overal, zowel prive als zakelijk. Dus

 

Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dat meestal ook.

 

Graag wil ik je stelling nomineren voor de one-liner directory van Karen Romme.

 

Bij overnames geldt: doe als de egeltjes: heeeeeel voorzichtig! Pas goed op: je geld kun je maar een keer uitgeven.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.