• 0

Btw berekenen aan consumenten als buitenlands bedrijf

Ik heb een bedrijf in Singapore en ga via een webwinkel lifestyle producten aanbieden aan consumenten in Europa. De producten worden via een fulfilment provider (NL bedrijf) aan de klanten van de webwinkel geleverd. Kan ik als buitenlands bedrijf BTW berekenen aan consumenten binnen de EU? Of kan dat alleen als het bedrijf in NL (of EU) gevestigd is?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

 

MvG

Niek Peters

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Niek,

 

Spullen die de EU inkomen worden onderworpen aan de BTW-heffing van het land waar ze naar toe gaan/in het vrije verkeer komen (invoer BTW). Het maakt dus wat dat betreft niets uit waar je bedrijf zit.

M.a.w.: je kan niet alleen NL-BTW berekenen aan NL-klanten, het moet.

 

Hoe het verder precies met de BTW loopt kan ik niet zeggen. Als je dat wilt weten moet je wat meer info geven over de status van die provider die er tussen zit. Maar je hoofd-vraag is, hoop ik, zo beantwoord.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt eentje en John voor jullie reacties.

 

De producten komen van Bali (Indonesie) en worden in Nederland ingevoerd. Bij de invoer moet er BTW betaald worden via het BTW registatie nummer wat ik als buitenlands bedrijf via het internationaal kantoor van de belastingdienst heb verkregen.

 

De fulfilment provider in NL acteert louter als logistieke dienstverlener dus zij beleveren de klanten van de webwinkel. De fulfilment prvider is geen eigenaar van de poducten en wordt ook niet gebruikt bij de invoer van de producten.

 

Op het moment dat ik een klant binnen de EU belever moet ik dus BTW berekenen aan deze klant aangezien het een consument is en dus geen BTW nummer heeft. De producen waarover ik geen BTW kan doorberekenen (bv consument buiten EU) daarvan kan ik de BTW terugvorderen van de NL staat. Klopt dit?

 

Hoe zit het met BTW doorberekenen en bedrijven binnen en buiten EU?

 

Bij vooraat ank voor jullie hulp!

 

Met vriendelijke groet,

Niek

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Niek (of middag voor jou gezien het tijdverschil)

 

Op het moment dat ik een klant binnen de EU belever moet ik dus BTW berekenen aan deze klant aangezien het een consument is en dus geen BTW nummer heeft. De producen waarover ik geen BTW kan doorberekenen (bv consument buiten EU) daarvan kan ik de BTW terugvorderen van de NL staat. Klopt dit?

 

Goederen die Nederland niet aan doen, zijn niet onderworpen aan de Nederlandse BTW. Dat jij een NL-BTW nummer hebt, is voor het aangeven van de Nederlandse BTW (en het verrekenen van de Nederlandse voorbelasting)

 

Hoe zit het met BTW doorberekenen en bedrijven binnen en buiten EU?

Voor binnen de EU maar buiten Nederland, dit wordt bepaald waar de goederen de EU binnen komen. Als ze eerst in Nederland aankomen om dan door te gaan, bestaat de kans dat je ze in Nederland moet administreren als inkoop van buiten de EU en verkopen als ICT binnen de EU. Let wel, ICT mag alleen als je het BTW nummer van je afnemer hebt en vermeld op de factuur. Ook afleveradressen zijn in dit geval erg belangrijk!

Voor buiten de EU, dit valt onder Singaporeese belastingwetgeving.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Sander,

 

Bedankt voor je reactie. Het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Misschien kan jij of iemand anders me helpen hiermee.

 

Ik voer een x aantal producten in NL in en betaal dus de BTW (gebaseerd op BTW reistratie nummer wat mijn SIngapore bedrijf heeft) over deze producten. De producten komen van verschillende internationale designers op Bali. Deze producten worden opgeslagen bij een fulfilment provider in NL (louter verantwoordelijk voor de leveringen aangezien de producten eigendom zijn van mijn Singapore bedrijf). Nu kunnen de volgende scenario's voorkomen:

1- Klant (consument) uit NL besteld wat op mijn webwinkel

2- Klant (consument) uit ander EU land besteld wat op mijn webwinkel

3- Klant (consument)buiten EU besteld wat op mijn webwinkel

4- Klant (bedrijf) uit NL besteld wat op mijn webwinkel

5- Klant (bedrijf) uit ander EU land besteld wat op mijn webwinkel

6- Klant (bedrijf) buiten EU besteld wat op mijn webwinkel

In welke scenario's kan mijn buitenlands bedrijf (Singapore dus niet EU) BTW doorberekenen en in welke scenario's niet?

En kan ik in de scenario's dat ik geen BTW kan doorberekenen dit terugvorderen van de Nederlanse staat?

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

 

Met vriendelijke groet,

Niek Peters

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niek,

 

De producten komen van Bali (Indonesie) en worden in Nederland ingevoerd. Bij de invoer moet er BTW betaald worden via het BTW registatie nummer wat ik als buitenlands bedrijf via het internationaal kantoor van de belastingdienst heb verkregen.

 

Als jij een Nederlands BTW nummer hebt dan ben je BTW plichtig in Nederland (je hebt gekozen voor een vaste inrichting binnen Nederland) en dan wordt het volgens mij het volgende:

 

1. Nederlandse BTW berekenen

2. Nederlandse BTW berekenen

3. Nederlandse BTW berekenen

4. Nederlandse BTW berekenen

5. ICT transactie, 0% BTW indien BTW nummer van je afnemer bekend is

6. Export, 0% BTW berekenen.

 

De serviceprovider is degene die jouw transporten regelt en zal jou daar een factuur voor sturen (toch??). Zijn BTW is dan verrekenbaar met de in rekening gebrachte BTW.

 

De goederen lever je vanuit je bedrijf uit Singapore en worden aan de grens onderworpen aan de BTW. Dat betekent dat je de BTW moet betalen over de invoerwaarde alvorens je de goederen vrij krijgt (deze BTW is als voorbelasting weer aftrekbaar in Nederland). Je kan dit via een douane regeling voorkomen. Daarmee verleg je het moment van de heffing op de invoer naar je aangifte moment.

 

En om in jouw tijdzone te blijven.... alvast een fijne avond!

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Wederom bedankt voor de duidelijke en snelle reactie! Ik begin het steeds meer te begrijpen maar nog niet helemaal :-)

 

Wat ik ergens anders op het internet ben tegengekomen is het volgende:

1. Leveringen in Nederland

Aan particulieren (Altijd BTW plichtig)

Aan Bedrijven (Altijd BTW plichtig)

2. Leveringen in de officiele EU landen (maar buiten nederland)

Aan particulieren (Altijd BTW plichtig)

Aan Bedrijven (Mits gecontroleerd BTW Nummer en op factuur vermeld BTW vrij, intracommunautaire levering)

3. Leveringen buiten de officiele EU landen (Export)

Aan particulieren (IS Export en dus altijd BTW Vrij)

Aan Bedrijven (IS Export en dus altijd BTW Vrij)

 

Bovenstaande geldt voor NL bedrijven maar dat ik kan me haast niet voorstellen dat ik als Singapore bedrijf dan wel BTW mag berekenen aan klanten (consumenten) buiten EU (= scenario 3). Of is het bovenstaande punt 3 onjuist?

 

Wat zijn de exacte gevolgen dat ik voor een vaste inrichting gekozen heb in Nederland aangezien ik een BTW registratienummer bij de BD verkregen heb (volgens mij kan ik niet kiezen of wel?)

1- Gevolgen voor te betalen omzet belasting? (ik betaal ook al omzet belasting in Singapore!)

2- Moet ik nu een een fiscale vertegenwoordiger in NL aanstellen?

3- ZIjn er nog andere gevolgen waar ik rekening mee moet houden?

 

Zo zie je maar dat antwoorden weer to nieuwe vragen kunnen leiden.......nogmaals hartelijk dank voor alle moeite het wordt zeer gewaardeerd! Ik hoop dat jij of iemand anders de nieuwe vragen voor me kan beantwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

Niek Peters

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niek

 

3. Leveringen buiten de officiele EU landen (Export)

Aan particulieren (IS Export en dus altijd BTW Vrij)

Aan Bedrijven (IS Export en dus altijd BTW Vrij)

 

Volgens mij is de levering aan consument wel met BTW belast want het is geen export naar een ander bedrijf die jouw producten dan daar weer gaat verkopen. Daarmee wordt de BTW van zowel NL als het land waar je het heen stuurt omzeild.

 

1- Gevolgen voor te betalen omzet belasting? (ik betaal ook al omzet belasting in Singapore!)

2- Moet ik nu een een fiscale vertegenwoordiger in NL aanstellen?

3- ZIjn er nog andere gevolgen waar ik rekening mee moet houden?

 

1- je exporteert van Singapore naar NL, dus het lijkt mij dat je daar geen omzetbelasting over betaalt.

2- weet ik niet precies, maar volgens mij niet. Je moet wel een NL boekhouding bijhouden en daarvoor kies je meestal iemand die je zaken in NL behartigd.

3- het kan zijn, ligt aan belastingverdrag, dat het inkomen in NL belast is met NL-IB en ook met IB Singapore (bronbelasting en wereldinkomen). Zou je echt moeten onderzoeken in Singapore.

 

Groetjes en goede nacht alvast

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Niek,

 

ff nog een paar zaken:

 

Bij invoer betaal je altijd BTW, of de spullen nu wel of niet meteen naar een klant gaan. Die betaalde BTW aan de 'grens' is als voorbelasting aftrekbaar, zodat ze dus zonder BTW in je magazijn liggen. Vervolgens ga je ze verkopen. Om je eerste rijtje even aan te houden:

bijna helemaal eens met Sander, behalve 3: is export dus 0 % BTW en de import-BTW heb je al afgetrokken.

Bovendien moet bij 3 en 6 de export wel aangetoond worden d.m.v. betalingen uit dat buitenland etc.

 

Je laatste 3 punten:

1. eens met Sander. Export uit Singapore is tegen 0 % BTW. Mocht je wel BTW betaald hebben dan zou je dat terug moeten kunnen vragen. Makkelijker is mss de verkoper de spullen meteen laten verzenden.

2. Fiscaal vertegenwoordiger kan handig zijn, maar is niet verplicht. Eerst maar proberen of het zonder gaat. Zo niet dan kun je er altijd nog een aanstellen.

3. Alles goed administratief vastleggen, vooral bij im-/export.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Je hebt gelijk wat betreft het percentage op de export. Had in de snelheid niet gezien dat Niek vrij meldde. Ik ben het niet eens over de betalingen. Volgens mij moet je kunnen aantonen dat de goederen het land zijn uit gegaan door middel van het afleveradres en vrachtbonnen. Multinationals of internationaal operende bedrijven kunnen namelijk een Nederlandse bankrekening hebben waarvan zij betalen.

 

Voor Niek. De term BTW vrijgeteld betekent heel wat anders dan BTW 0%. Bij BTW vrijgesteld heb je namelijk totaal geen recht op aftrek van de voorbelasting. Bij BTW 0% heb je dat wel.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Sander,

 

je hebt gelijk, maar ik had een beetje haast, vandaar dat ik etc. achter betalingen zette. ;)

 

En dat 'vrij' daar doelde ik niet op. Jij zegt dat je bij export (dus naar buiten de EU) aan particulieren BTW moet berekenen. En volgens mij is dat niet zo. De goederen worden niet ge-/verbruikt in NL. Dus geen BTW, toch?

 

goet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Bij export aan consumenten zal er dan geen BTW heffing plaats vinden, zowel niet in Nederland als in het land waar de goederen heen gaan. Dat lijkt mij niet de bedoeling want anders zouden veel bedrijven deze contructie gaan toepassen (je bent dan namelijk goedkoper dan de leverancier die wel gevestigd is in het land waar je heen exporteert).

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij werkt 't als volgt;

 

Singapore exporteert naar EU (NL) en betaalt BTW bij invoer.

 

1) Singapore factureert aan consument EU en belast (19%) BTW.

2) Singapore factureert aan bedrijf EU (met BTW nummer) en belast 19% BTW

3) Singapore factureert aan consument buiten EU en belast geen BTW

4) Singapore factureert aan bedrijf buiten EU en belast geen BTW

 

Bij 1 en 2 moet je de ontvangen BTW opgeven aan BD en afdragen, je verrekent de bij import betaalde BTW, bij 3 en 4 is er geen BTW en hoef je derhalve ook niet af te dragen. Wel verreken je de bij import betaalde BTW.

 

Mijns inziens zou het mogelijk moeten zijn ontheffing te krijgen voor betaling van BTW bij import. Je betaalt dan pas BTW bij verkoop (als je geen ontheffing zou kunnen krijgen financier je de BTW voor, niet handig als je voorraad niet direct kwijt kunt).

 

In dat geval (ontheffing) geef je BTW van gefactureerde omzet dus pas aan op de e.v. aangifte en betaal je die dan ook pas op dat moment. Bij facturatie naar buitenland zonder BTW betaal je dan ook niets.

 

W.b. ontheffing zou je moeten navragen bij de BD. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou je nog kunnen denken aan opslag in NL in een douaneloods. Zolang je niet levert hoef je ook geen BTW te betalen, lever je binnen EU, dan betaal je de BTW, lever je buiten de EU, dan niet. Of het op die manier handig is hangt denk ik af van het product wat je verkoopt, voor kleine(re) items is het waarschijnlijk niet handig.

Link naar reactie
  • 0

@Karci: helemaal goed, volgens mij, zie mijn eerdere post. Met die ontheffing bedoel je invoervergunning art.23 Wet OB neem ik aan? Kan, maar dan moet je wel flink vaak en veel invoeren, dus of dat hier aan de orde is?

 

@Sander: met geen BTW bedoel ik geen NL-BTW want export, naar wie de spullen ook gaan. In dat derde land zal afhankelijk van de wetgeving daar, neem ik aan iets van invoer BTW moeten worden betaald, maar is de zaak van dat land en de invoerder.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

 

Uit de discussie die ontstaan is blijkt wel dat het lastige materie is als zelfs jullie financiele 'goeroes' zijnde niet helemaal op 1 lijn zitten. Hoe moet ik als leek dat dan weten?!

 

Het klopt dat ik een Singapore bedrijf heb maar de producten worden in Bali ingekocht en dus vanuit Bali geexporteerd naar Nederland. Voor zover ik heb begrepen gaan alleen de financiele stromingen over SIngapore. Heeft dit gegeven dan nog invloed op de te betalen BTW en/of mogelijke ontheffing?

 

Wat ontheffing betreft klinkt dat natuurlijk als muziek in mijn oren aangezien me dat een smak geld scheelt bij de invoer. In totaal voer ik ongeveer 15 m3 (LCL) in dus dat is niet heel erg veel. Het gaat wel om luxe lifestyle artikelen voor vrouwen zoals sierraden, kleding, tassen etc. Komt dit volgens jullie in aanmerking voor eventuele ontheffing?

 

Opslag in een douane loods heb ik ook overwogen (dus producten niet inklaren/invoeren) maar dat werkt niet aangezien de fulfilment provider de levering naar de klanten van de webwinkel moet verzorgen aangezien ik zelf op Bali woonachtig ben.

 

Als ik het goed begrepen heb bereken ik als SIngapore bedrijf altijd BTW binnen de EU en nooit buiten de EU. De BTW die ik niet kan doorberekenen krijg ik terug (via terugvordering) van de BD ervan uitgaande dat ik niet in aanmerking kom voor de ontheffing van BTW bij invoer. Klopt dat?

 

Indien ik als SIngapore bedrijf wel in aanmerking kom voor ontheffing bereken ik alleen BTW bij leveringen binnen de EU (zowel consumenten als bedrijven) en moet ik deze doorberekende BTW doorgeven aan BD via aangifte BTW. Klopt dat?

 

Wederom bedankt voor jullie input/.reacties en uiteraard wijsheid!

 

Met vriendelijke groet,

Niek Peters

Link naar reactie
  • 0

@Karci: helemaal goed, volgens mij, zie mijn eerdere post. Met die ontheffing bedoel je invoervergunning art.23 Wet OB neem ik aan? Kan, maar dan moet je wel flink vaak en veel invoeren, dus of dat hier aan de orde is?

Ik heb 't een keer aangevraagd als "vergunning OB verlegging" en de vergunning ook verkregen. In mijn geval ging het om containers (grotere items), je kunt het voor de eerste container al aanvragen, maar het is wel de bedoeling dat je regelmatig importeert. Ik meen dat 3-4 containers per jaar al voldoet, maar de ins en outs kan je het beste bij de BD navragen.

 

@Sander: met geen BTW bedoel ik geen NL-BTW want export, naar wie de spullen ook gaan. In dat derde land zal afhankelijk van de wetgeving daar, neem ik aan iets van invoer BTW moeten worden betaald, maar is de zaak van dat land en de invoerder.

 

Klopt. De transporteur regelt dit vaak. Voor grotere zendingen de douaneagent, voor kleinere de post of koerier (let trouwens dan ook op invoerrecht, Zwitserland bijvoorbeeld). In de US pakken ze dat goed aan, met UPS bijvoorbeeld wordt je het hele traject uit handen genomen, invoer, opslag, distributie etc. Of dat hier nu ook zo is weet ik niet, maar dat is een kwestie van navragen bij de grote jongens (DHL, TNT, UPS etc.). Alles hangt er een beetje vanaf wat voor artikelen je verkoopt (volume). Lifestyle artikelen zoals tassen etc. zou je prima via een koerier kunnen doen, voor grotere items (bv een coca-cola ijskast, ik noem maar wat) heb je vaak een ander soort distributie nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

 

Uit de discussie die ontstaan is blijkt wel dat het lastige materie is als zelfs jullie financiele 'goeroes' zijnde niet helemaal op 1 lijn zitten. Hoe moet ik als leek dat dan weten?!

Graag gedaan :). Ik ben geen financiële goeroe, maar als ondernemer (importeur) wel bekend met de materie. Ik weet ook hoe lastig 't is om de antwoorden te vinden, zeker als je met tijdsverschil zit. En probeer maar eens een 0900 nummer te bellen vanuit 't buitenland....

 

Het klopt dat ik een Singapore bedrijf heb maar de producten worden in Bali ingekocht en dus vanuit Bali geexporteerd naar Nederland. Voor zover ik heb begrepen gaan alleen de financiele stromingen over SIngapore. Heeft dit gegeven dan nog invloed op de te betalen BTW en/of mogelijke ontheffing?

Er is een onderscheid tussen goederenstroom en financiële stromen, maar het mag niet zo zijn dat die twee niet (goed) te combineren zijn. Wel kan het van invloed zijn op eventuele invoerrechten. Ik denk dat het vanuit jouw positie het best zou zijn kontakt op te nemen met de belastingdienst, dan krijg je namelijk volledig gratis advies. De uitkomst zou je dan wel weer hier kunnen verifiëren, omdat de belastingdienst toch enigszins "gekleurd" zal redeneren.

 

 

Wat ontheffing betreft klinkt dat natuurlijk als muziek in mijn oren aangezien me dat een smak geld scheelt bij de invoer. In totaal voer ik ongeveer 15 m3 (LCL) in dus dat is niet heel erg veel. Het gaat wel om luxe lifestyle artikelen voor vrouwen zoals sierraden, kleding, tassen etc. Komt dit volgens jullie in aanmerking voor eventuele ontheffing?

 

15m3 per zending of per jaar? Het scheelt je geen geld, alleen voorfinanciering. Als je het vaker doet per jaar, dan denk ik dat je in aanmerking komt, maar ook dat moet je dan even bij de BD navragen.

 

Opslag in een douane loods heb ik ook overwogen (dus producten niet inklaren/invoeren) maar dat werkt niet aangezien de fulfilment provider de levering naar de klanten van de webwinkel moet verzorgen aangezien ik zelf op Bali woonachtig ben.

 

Je kan overwegen direct uit Bali via een koerier te versturen, maar dat hangt natuurlijk wel van kostprijs en je marge af. Ben je wel in één keer van het hele gezeur af, nl geen distributie in NL, dus ook geen voorraad daar.

 

Als ik het goed begrepen heb bereken ik als SIngapore bedrijf altijd BTW binnen de EU en nooit buiten de EU. De BTW die ik niet kan doorberekenen krijg ik terug (via terugvordering) van de BD ervan uitgaande dat ik niet in aanmerking kom voor de ontheffing van BTW bij invoer. Klopt dat?

Ja, in ieder geval. Ik weet alleen niet op welk tijdstip (of je het direct kunt terugvorderen bij de ev BTW aangifte of pas na verkoop/export).

 

 

Indien ik als SIngapore bedrijf wel in aanmerking kom voor ontheffing bereken ik alleen BTW bij leveringen binnen de EU (zowel consumenten als bedrijven) en moet ik deze doorberekende BTW doorgeven aan BD via aangifte BTW. Klopt dat?

 

Volgens mij wel, want je hebt een NL BTW nummer.

 

Maar nogmaals, de BD kan dit m.i. prima beantwoorden. Een andere source kan een douaneagent zijn, degene die je transport in Indonesië regelt gebruikt ook een agent in NL, die zou je eens kunnen bellen.

 

Link naar reactie
  • 0

@Niek: vergeet dat woord 'ontheffing' want dat is 't niet! Je moet die BTW gewoon betalen alleen kun je 't verleggen naar je aangifte als je zo'n invoervergunning hebt. Op die aangifte trek je 't af als voorbelasting. Dus met of zonder verlegging: het saldo wordt 0.

Of zo'n vergunning wordt verleend hangt af van het aantal keren per jaar dat je invoert en van de waarde, niet in inhoud.

 

M.b.t. die goederen- en geldstroom: dat heeft geen invloed op de invoerrechten volgens mij. Maar mocht je dat zeker willen weten dan zou ik de Douane bellen.

 

Quote: Als ik het goed begrepen heb bereken ik als SIngapore bedrijf altijd BTW binnen de EU en nooit buiten de EU. De BTW die ik niet kan doorberekenen krijg ik terug (via terugvordering) van de BD ervan uitgaande dat ik niet in aanmerking kom voor de ontheffing van BTW bij invoer. Klopt dat?

 

Nee! Bij invoer in de EU wordt altijd BTW berekend (meteen of uitgesteld) of ze nu uit Singapore komen of van de Zuid Pool. De spullen verlaten Singapore of de Zuid Pool tegen 0 % BTW daar. Teruggaaf van bij invoer betaalde BTW krijg je altijd als ondernemer (als die spullen tenminste voor je zaak zijn) of je de BTW nu doorberekent of niet en daar heeft de vergunning ook niets mee te maken.

Terugvragen gaat via je BTW-aangifte (per maand/kwartaal/jaar). Als je vaker aangifte wilt doen ivm teruggaven, mag dat altijd (briefje aan de BTW-inspecteur sturen).

 

Quote: Indien ik als SIngapore bedrijf wel in aanmerking kom voor ontheffing bereken ik alleen BTW bij leveringen binnen de EU (zowel consumenten als bedrijven) en moet ik deze doorberekende BTW doorgeven aan BD via aangifte BTW. Klopt dat?

 

Berekende BTW moet je opgeven ja en nogmaals; dat heeft niets te maken met ontheffingen eeeeh vergunningen. :-\

groet,

 

John.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Exporteurs van buiten de EU die goederen exporteren naar een EU land faktureren ZONDER BTW.

Bij invoer in Nederland moeten - afhankelijk van het produkt - invoerrechten en BTW worden betaald bij de aangifte ten invoer.

De BTW k,un je als ondernemer als voorbelasting aftrekken.

Als een bedrijf buiten de EU levert belasten de meesten ook geen BTW van het ontvangende land tenzij ze dacht ik boven een bepaalde omzet komen. Ik meen dat ik dat ergens gelezen heb. Maar veel internetbedrijven en andere leveramciers houden zich niet aan deze regel en echte sluitende controle is hier ook niet op.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

M.b.t. die goederen- en geldstroom: dat heeft geen invloed op de invoerrechten volgens mij. Maar mocht je dat zeker willen weten dan zou ik de Douane bellen.

Beste is inderdaad even bellen (ingewikkelde materie), maar 't heeft wel invloed op invoerrechten. Hoe 't bij kleinere zendingen zit weet ik niet, maar bij containerladingen kon het wel uitmaken (weet niet of 't nog zo is). Om export van een land te stimuleren (ontwikkelingshulp bv) werd er wel eens gebruik gemaakt van vrijstelling van invoerrecht. Door wel invoerrecht te heffen vanuit land A en niet vanuit B heb je ook een mechanisme om daarin te sturen. Ik moest altijd werken met Certificates of Origin, uitgegeven door de lokale KvK en onderdeel van de exportdocs, hiermee toonde je aan waar de goederen vandaan kwamen en daarmee kon je aanspraak maken op verminderde invoerrechten (indien van toepassing op dat land). Daarbij gaat 't dus over de oorsprong van de goederen, niet die van de factuur.

 

Quote: Als ik het goed begrepen heb bereken ik als SIngapore bedrijf altijd BTW binnen de EU en nooit buiten de EU. De BTW die ik niet kan doorberekenen krijg ik terug (via terugvordering) van de BD ervan uitgaande dat ik niet in aanmerking kom voor de ontheffing van BTW bij invoer. Klopt dat?

 

Nee! Bij invoer in de EU wordt altijd BTW berekend (meteen of uitgesteld) of ze nu uit Singapore komen of van de Zuid Pool. De spullen verlaten Singapore of de Zuid Pool tegen 0 % BTW daar. Teruggaaf van bij invoer betaalde BTW krijg je altijd als ondernemer (als die spullen tenminste voor je zaak zijn) of je de BTW nu doorberekent of niet en daar heeft de vergunning ook niets mee te maken.

Terugvragen gaat via je BTW-aangifte (per maand/kwartaal/jaar). Als je vaker aangifte wilt doen ivm teruggaven, mag dat altijd (briefje aan de BTW-inspecteur sturen).

 

Je hebt gelijk John, je betaalt inderdaad altijd BTW (in feite omzetbelasting, het verschil tussen betaalde en ontvangen BTW). Uitzondering is inderdaad eigen gebruik in het bedrijf, maar ook (her)export naar landen buiten de EU. En eventueel, maar doen we natuurlijk liever niet, wanneer de verkoopprijs lager is dan de inkoopprijs.

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt allemaal voor jullie reacties! Het wordt zeer gewaardeerd.

 

Ik heb inmiddels het e.e.a. uitgezocht en ben tot de volgende conclusies gekomen:

Scenario 1 - levering aan particulierenbinnen NL -> berekening NL BTW

Scenario 2 - levering aan bedrijven binnen NL -> berekening NL BTW

Scenario 3 - levering aan particulieren binnen EU -> berekening NL BTW (let op dat er een wet afstandsverkopen is wat drempelwaarden heeft vastgesteld voor alle landen binnen EU (bv voor BE is dat €35K)

Scenario 4 - levering aan bedrijven binnen EU (ICL) -> 0% NL BTW (indien bedrijf in bezit van een BTW registratienummer is)

Scenario 5 - levering aan particulieren buiten EU -> 0% NL BTW aangezien er sprake van export is

Scenario 6 - levering aan bedrijven buiten EU -> 0% NL BTW aangezien er sprake van export is

 

Bovenstaande scenario's gelden voor NL bedrijven. Het enige wat voor mij nog onduidelijk is of dit ook voor buitenlandse bedrijven geld die in het bezit zijn van een BTW registratie nummer waar mijn SIngapore bedrijf dus ook onder valt. Anders geformuleerd zijn de consequenties voor BTW berekening verschillend tussen een NL bedrijf of een buitenlands bedrijf (buiten EU) die in het bezit is van een BTW registratie nummer?

 

Misschien kan 1 van jullie hier een antwoord op geven? Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

 

Met vriendelijke groet,

Niek Peters

Link naar reactie
  • 0

Voor een bedrijf in Singapore dat aan jou levert is het een levering die zonder BTW berekend wordt.

BTW geldt binnen de EU.Niet EU landen kunnen een soortgelijke belasting hebben, Canda heeft bijvoorbeeld GST (Goods en Services Tax), maar als zij aan een Nederlands bedrijf leveren is dat export en hoeft deze niet belast te worden.

De BTW geldt dus in principe voor intracommunitaire leveringen met alle gecomliceerde regels van dien.

Ik denk eigenlijk dat je dit het beste aan je boekhouder/administrateur kan overlaten.

Overigens heb ik niet het idee dat indien er eens een fout wordt gemaakt met de juiste toepassing hier een heel strikte controle op is. Volgens mij worden er heel veel fouten in de toepassing gemaakt en hebben er bij de meeste bedrijven nooit controles op plaatsgevonden.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Niek,

 

Ik kan me niet helemaal vinden in het antwoord van Rob.

Als ik je goed gegrijp bedoel je ook wat anders?

 

Je scenario's kloppen iig. :) en dan:

Een niet-EU onderneming met een NL-BTW-registratie kan z'n BTW-nummer bij de Belastingdienst voor Buitenlandse ondernemingen te Heerlen hebben gekregen. Die registratie is er specifiek voor ondernemers die in NL geen vaste inrichting hebben. Zonder vaste inrichting (grofweg: een pand van waaruit gehandeld kan worden) kun je vanuit NL geen spullen verkopen en dus gelden de Europese regels niet voor jou.

Heb je zo'n vaste inrichting wél, dan wordt je als NL-ondenemer beschouwd en dan gelden al je scenario's, maar dan worden de goederen niet door de Singaporese tak, maar door de NL-tak verhandeld, nadat er een fictieve levering tussen die beide takken heeft plaatsgevonden.

 

Heb ik 't zo goed begrepen/omschreven?

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niek,

 

Bovenstaande scenario's gelden voor NL bedrijven. Het enige wat voor mij nog onduidelijk is of dit ook voor buitenlandse bedrijven geld die in het bezit zijn van een BTW registratie nummer waar mijn SIngapore bedrijf dus ook onder valt.

 

Als je bedoelt dat je een NL-BTW nummer hebt, dan heb je gekozen voor een vaste inrichting in Nederland en val je dus onder Nedelandse wetgeving met betrekking tot de BTW.

 

Naast de BTW moet je ook even onderzoeken hoe het zit met de voorkoming van dubbele belastingheffing (inkomensgerelateerd). Het kan zijn dat Nederland een belastingverdrag heeft met Singapore waarin bepaald wordt waar de inkomsten (winst) wordt belast. Anders kan het voorkomen dat je in Nederland ook een inkomensbelasting (VpB of IB) moet gaan betalen als Nederland de inkomsten via een bronbelasting belast (en dus niet laat opnemen in het wereldinkomen in Singapore). En een onderzoek of er een verdrag tussen Indonesië en Singapore is, is ook een aanrader.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Bedoel je niet een vestiging/locatie (grofweg pand) in Nederland of het kiezen voor onder Nederlandse wetgeving te vallen (vaste inrichting)?

 

Ik dacht dat de term vaste inrichting juist daar voor bedoelt is, want als je gevestigd bent, dan val je automatisch onder de wetgeving.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.