• 0

Importeren vanuit UK en tax consequenties

Ik ben van zins sportgoederen uit UK te importeren en in NL te verkopen. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de consequenties zijn belastingtechnisch. Verkoop en betaling vindt in NL via het web plaats aan mij, ik werk als een soort 'agent', en de levering en after sales vindt plaats vanuit UK. ik plaats mijn bestelling dus daar en zij leveren direct aan de eindklant. Hints & Tips zijn welkom !! BVD Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Paul,

 

Dit is vooral een BTW-aangelegenheid. Voor de IB ben en blijf je NL-belastingplichtig.

 

BTW dus:

Jij importeert niet, want de spullen worden niet jouw eigendom, ze gaan rechtstreeks naar particulieren.

Je verricht een dienst voor die Engelsman als tussenpersoon.

 

Jullie zijn beiden ondernemer en dus hebben we het dan over een B2B (business to business)-transactie.

Volgens mij, maar de regels zijn net nieuw en niet zo eenvoudig, val je dan onder de hoofdregel van het artikel dat de plaats van dienst regelt en dat is art. 6, eerste lid van de Wet OB:

De plaats van een dienst, verricht voor een als zodanig handelende ondernemer, is de plaats waar die ondernemer de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd.

Dat betekent dat jij die dienst fiscaal gezien in de UK verricht en dat je de heffing van de BTW verlegt naar die Engelsman. Hij geeft dan VAT aan die hij vervolgens weer als voorbelasting aftrekt. Op je NL-BTW-aangifte geef je dit als ICP (intracommunautaire prestatie) aan, waarover dus geen NL-BTW verschuldigd is. Evt. BTW in je kosten is wel gewoon aftrekbaar als voorbelasting.

 

Deze dienst moet je vervolgens ook listen. Zie ook www.belastingdienst.nl bij zoekterm OB 2010.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.