• 0

carry back & carry forward

 

Hallo lezer en hallo potentiele beantwoorder!

 

In 2005 ben ik persoonlijk failliet gegaan. Veel belastingschuld. Jammer en helaas.

Verder op dit moment geen vervelende consequenties meer, alles is rustig en geen achtervolgende crediteuren.

Met de fiscus is een regeling getroffen, geen betalingen anders dan dat de aanslagen van voor faillissementsdatum open blijven staan tot aan het moment dat ik niet meer leef.

 

Aldus, anno vandaag al weer 2,5 jaar zelfstandig ondernemer en dit keer met succes; 2009 winst.

In 2006 een jaar lang in loondienst geweest, by the way.

Nu wil ik het verlies van 2008 met een carry back of forward verrekenen.

Er zal echter ongetwijfeld door de fiscus verrekend gaan worden met de nog openstaande aanslagen van voor het failissement. Zeker in een caryy back scenario, het door de fiscus te betalen tegoed zal direct worden aangwend voor eigen gebruik.

 

Vraag:

Omdat bij carry forward het verlies meer als aftrekpost wordt opgevoerd, en die mag ik immers nog wel toepassen, is hier dan ook een risico van oneigenlijke verrekening in de ogen van de fiscus? Ik neem dan aan dat dit zal gaan spelen op het moment van een definitieve aanslag. Speelt dan wel in de toekomst, maar komt het probleem toch als een boomerang weer terug. Of maakt de bantwoorder in spe mij hier gelukkiger met een andere bevinding?

 

Vraag 2

Is er uberhaupt een methode om het compensabale verlies een voor mij bruikbare titel te geven, gezien mijn omstandigheden mbt het verleden?

 

In spannende afwachting!

 

Groet,

Johan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Johan

 

De fiscus is preferent schuldeiser en zal inderdaad zelf tot verrekening overgaan van het verlies nadat 2008 definitief is vastgesteld.

 

Lijkt mij niet dat niet-preferente schuldeisers hier:

a. kennis van gaan nemen

b. iets tegen kunnen inbrengen

 

De titel die je eraan wilt geven lijkt mij dan ook irrelevant. Het is simpelweg verliescompensatie.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dank je wel Joost!

 

Hier had ik dan ook al een sterk vermoeden van.

 

De niet preferenten zijn overigens vrijwel allemaal "afgedeald", mijn faillissement resulteerde in een doorstart van de activiteiten in een BV met geldschietende aandeelhouders. Ik was "slechts" nog betrokken als statutair directeur.

Binnen deze BV zijn er wel mogelijkheden geweest om met de niet-preferenten het faillissementszeer te ondervangen met new-business.

 

Ben ook al blij dat mijn in principe levenslange failliete status zo coulant is terecht gekomen.

Feitelijk is de verliescompensatie met de fiscus nog het enige draadje dat ik voortsleep.

 

Maar ja, je blijft de kansen zoeken he??

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.