loading
Ga naar inhoud
DoFormosus
Verberg

Startende onderneming in centrum Rotterdam

vraag

Beste Higherlevelers,

 

Ik ben 28 jaar en in 2008 HBO afgestudeerd. Daarna ben ik naar het buitenland gegaan om een cursus te volgen die ik nodig heb voor het starten van mijn onderneming. Ik ben van plan om een horeca gelegenheid te starten in de centrum van Rotterdam. Het gaat om een concept/product dat nog niet te vinden is in Nederland. Het is vergelijkbaar met een ijssalon, zonder de nadeel dat het het maar een maandje of 7 open is per jaar. Ik heb zelf geen spaargeld.

 

Nu vraag ik mij af hoeveel dat eigenlijk ongeveer kost om te starten? Ik hoor namelijk uiteenlopende bedragen van 50.000euro - 300.000euro.

 

Ik heb ongeveer de volgende dingen nodig voor mijn salon:

* werktafel met vriesvak

* stoomkast

* oven

* vaatwas

* 3 2-deurs koelkasten of een koelcel

* kookplaten

* ijsblokjesmachine

* koffieautomaat

* waterboiler

* wastafel

 

Nu heb ik de volgende vragen:

* Hoeveel m2-ruimte is er in totaal ongeveer nodig voor een salon met ongeveer 30 zitplaatsen. in de keuken moeten de bovenstaande apparatuur in passen? Ik dacht aan 60m2. Is dat genoeg?

* hoeveel geld heb ik nodig om mijn salon te starten in de centrum van Rotterdam? Ik kwam zelf op een bedrag van 200.000euro.

* hoelang duurt het als ik alles vanuit Azie wil laten importeren? Ik dacht aan 3 maanden totaal.

* waar moet ik allemaal op letten bij openen horeca?

* welke vergunningen zijn er nodig?

* welke goede horeca makelaars websites voor Rotterdam zijn er? Ik kom zelf niet verder dan http://www.wbk-horeca.nl

 

Ik heb gehoord dus dat banken meestal 30% eigen geld verwacht. Dit heb ik dus niet. Hoe moeilijk is het dan om geld te kunnen lenen?

 

Ook heb ik eigenlijk een probleem bij het zoeken van een pand. Ik zie dus dat cafe's of zo allemaal +/-200.000euro goodwill vragen. Maar ik start met iets dat helemaal niet te vinden is in Nederland, dus dat goodwill is dan weggegooid geld. Dat werkt dus ook niet. Die klanten worden toch niet mijn klanten. Wat dan bij mij opkomt is dat er niks anders op zit dan zoeken naar leegstaande panden. Moet ik dan echt wachten/ gericht zoeken naar leegstaande panden, of zijn er nog andere manieren/oplossingen waarbij ik alleen maar hoef te verbouwen? Is een slechtlopende horecagelegenheid overnemen ook een optie?

 

Bij voorbaat dank voor het tijd nemen om mijn vragen te beatnwoorden.

 

Als er nog ergens punten zijn die niet zo duidelijk zijn om mij een goed advies te geven, dan hoor ik die graag.

Link naar bericht
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Hoi,

 

Hoeveel m2-ruimte is er in totaal ongeveer nodig voor een salon met ongeveer 30 zitplaatsen. in de keuken moeten de bovenstaande apparatuur in passen? Ik dacht aan 60m2. Is dat genoeg?

2 m2 pp. Da’s niet erg ruim. Loop gewoon eens wat zaken binnen en kijk hoeveel m2 zij hebben in verhouding tot het aantal zitplaatsen. Geen idee of daar een formule voor is.

 

hoeveel geld heb ik nodig om mijn salon te starten in de centrum van Rotterdam? Ik kwam zelf op een bedrag van 200.000euro.

-Hoeveel geld jij nodig hebt om je salon te starten kan alleen jij inzichtelijk maken. Maak een ondernemingsplan en alles wordt je duidelijk.

 

hoelang duurt het als ik alles vanuit Azie wil laten importeren? Ik dacht aan 3 maanden totaal.

-Waarom zou je alle apparatuur zelf uit Azië gaan importeren? Hoe ga je het regelen in geval van defecten? Garantie? Onderdelen? Kan je niet veel beter de spullen in NL kopen via een dealer? Of als je toch alles zelf wil gaan onderhouden het kopen via een veilingsite?

 

waar moet ik allemaal op letten bij openen horeca?

* welke vergunningen zijn er nodig?

- Loop eens bij de gemeente naar binnen.

 

* welke goede horeca makelaars websites voor Rotterdam zijn er? Ik kom zelf niet verder dan http://www.wbk-horeca.nl

Loop gewoon eens rond en er staat zat te huur. Bel de makelaar op en vraag naar de huurprijzen. Waarom zou het alleen een horecamakelaar mogen zijn?

 

Ik heb gehoord dus dat banken meestal 30% eigen geld verwacht. Dit heb ik dus niet. Hoe moeilijk is het dan om geld te kunnen lenen?

-Nu ben ik geen specialist op dit gebied maar horeca en banken en geen eigen geld lijkt mij een combinatie die niet echt goed samengaan. Je zal dus investeerders moeten gaan zoeken of met achtergestelde leningen gaan werken. Eventueel kan de inventaris nog als onderpand dienen om meer zekerheden te creeeren voor de bank.

Als het pand van een brouwer is kan je eventueel nog met hun rond de tafel gaan zitten.

 

Ik zie dus dat cafe's of zo allemaal +/-200.000euro goodwill vragen.

-Goodwill is iets ontastbaars. Als jij dus een pand overneemt en je gaat er een andere formule inzetten dan is er dus geen goodwill. Ga je dezelfde onderneming voortzetten dan kan er sprake zijn van goodwill. Een adviseur op het gebied van waardebepaling kan je hier bij behulzaam zijn.

 

Ik zie dat je je nu vooral richt op de kosten. Niet onbelangrijk, maar weet je al wat je gaat omzetten/ verdienen? Hoe lang het zal gaan duren voordat je break-even draait? Is het überhaupt rendabel te maken? Al enig idee wat de huur doet van een pandje hartje centrum Rotterdam? A1/ B1 lokatie?

Naar mijn mening staat je idee nog in de kinderschoenen. Als je echt serieus bent dan ga je aan de slag met het maken van een ondernemingsplan. Stap voor stap kom je tot inzichten. Het uiteindelijke plan geeft natuurlijk geen garanties maar geeft je een leidraad van wat je wilt en hoe je dat denkt te gaan bereiken. Laat je ook adviseren want horeca in combinatie met hartje Rotterdam is een serieuze zaak. Al wel eens afgevraagd waarom horeca daar te koop staat dan?

 

 

Geluk!

 

Ferry

 

 

 

 

 


Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik ben al bijna klaar met mijn ondernemingsplan, en staat op het punt om de bank binnen te stappen. Dus echt in de kinderschoenen staat mn plan niet, tenzij wij een andere interpretatie hebben van dat woord.

 

Om jouw vragen te beantwoorden:

 

Importeren uit Azie moet, omdat sommigen apparatuur niet te koop zijn in Nederland/Europa. Daarzo is het ook goedkoper. Ik heb wel meerderen mensen gevraagd hoe dat dus moet en zo als iets verrot gaat. Ook daar heb ik al een antwoord op gekregen. Ik wilde alleen vergelijken hoe het zit met de tijden. Sommige zeggen 3 maanden en sommigen zeggen weer minimaal 6 maanden.

 

Ik dacht dat Horeca makelaars over horecapanden gaan, daarom dacht ik het te moeten zoeken bij Horecamakelaars. Als dat niet zo is, dan vind ik website van makelaars ook goed. Ik ben door de centrum geweest, maar dat lijkt mij niet echt de slimste manier om te kijken wat te huur is en zo. Contact opnemen met makelaars en door hen jou laten informeren lijk mij een beter idee of niet? Wat ik heb gevonden aan huur in Rotterdam centrum is ongeveer 50euro per m2 per maand.

 

Overal zie ik dus hoeveel het kost om iets over te nemen. Maar ik wil die zaak helemaal niet overnemen. Er komt heel wat anders daar. Dus moet ik dan wachten op een lege pand of gericht zoeken op een lege pand, of zijn er dus ook andere manieren/oplossing? (ik herhaal dus eigenlijk weer mn vraag :P) Ik zoek dus eigenlijk naar mening/uitleg wat ik het beste kan doen. Een vb is http://www.wbk-horeca.nl/aanbod/rubrieken. Onder "cafe-bar-eetacfe", nr314 Die vraagt 200k overnameprijs. Dan heb ik niet eens gerekend wat ik zelf moet betalen voor verbouwing apparatuur etc et. dan wordt het dus 400k. Maar dat kan toch niet als ik niet eens een cafe ga runnen. Ik weet dus niet hoe dat zit en zo.

 

p.s. wat is een brouwer? :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik ben al bijna klaar met mijn ondernemingsplan, en staat op het punt om de bank binnen te stappen. Dus echt in de kinderschoenen staat mn plan niet, tenzij wij een andere interpretatie hebben van dat woord.

 

In mijn interpretatie van een ondernemingsplan zijn de meeste van de vragen die je stelt, al beantwoord in je ondernemingsplan. Bijv: wat kost het om een pand te kopen of huren, wat zijn de vergunningen, waarmee verdien ik mijn geld, hoeveel omzet is nodig voor een break-even, wat zijn de winstmarges per productgroep, de verwachte omzet per productgroep, exploitatiekosten, etc etc etc.

 

Ik wilde alleen vergelijken hoe het zit met de tijden. Sommige zeggen 3 maanden en sommigen zeggen weer minimaal 6 maanden.

 

De tijden van wat? Maak een onderscheid in levertijd (af fabriek / dealer) en transporttijd. Levertijd kun je bij de leverancier opvragen, transporttijd hangt af van hoe (vliegtuig? boot?) en kun je ook nazoeken.

 

Ik dacht dat Horeca makelaars over horecapanden gaan, daarom dacht ik het te moeten zoeken bij Horecamakelaars. Als dat niet zo is, dan vind ik website van makelaars ook goed. Ik ben door de centrum geweest, maar dat lijkt mij niet echt de slimste manier om te kijken wat te huur is en zo. Contact opnemen met makelaars en door hen jou laten informeren lijk mij een beter idee of niet? Wat ik heb gevonden aan huur in Rotterdam centrum is ongeveer 50euro per m2 per maand.

 

Je moet doen wat voor jou het beste is. Maar de suggestie om eens door het centrum te wandelen en te 'snuffelen' aan panden en buurten lijkt me niet verkeerd. Dat is nl moeilijk te bepalen vanaf een website.

 

Overal zie ik dus hoeveel het kost om iets over te nemen. Maar ik wil die zaak helemaal niet overnemen. Er komt heel wat anders daar. Dus moet ik dan wachten op een lege pand of gericht zoeken op een lege pand, of zijn er dus ook andere manieren/oplossing? (ik herhaal dus eigenlijk weer mn vraag :P) Ik zoek dus eigenlijk naar mening/uitleg wat ik het beste kan doen. Een vb is http://www.wbk-horeca.nl/aanbod/rubrieken. Onder "cafe-bar-eetacfe", nr314 Die vraagt 200k overnameprijs. Dan heb ik niet eens gerekend wat ik zelf moet betalen voor verbouwing apparatuur etc et. dan wordt het dus 400k. Maar dat kan toch niet als ik niet eens een cafe ga runnen. Ik weet dus niet hoe dat zit en zo.

 

Tussen de regels doorlezend zoek je een zaak a la een ijssalon. Waarom stap je er niet eens een paar binnen en vraag de eigenaar / huurder hoe hij aan zijn pand gekomen is?

 

Goodwill betalen voor een heel ander soort bedrijf lijkt me inderdaad onzinnig.

 

p.s. wat is een brouwer? :P

 

Bierbrouwer. Die willen nog wel eens panden en/of inrichting verpachten aan een cafe-exploitant, in ruil voor o.a. exclusieve levering van hun merken.


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Beste D,

 

Uit jouw informatie maak ik op dat je nog geen goed uitgewerkt ondernemingsplan hebt. Om überhaupt voor externe financiering in aanmerking te kunnen komen is dat noodzakelijk. Daarin is niet alleen je bedrijfsformule/concept goed uitwerkt, maar toon je aan dat je aan de randvoorwaarden (zoals vergunningen) voldoet en dat er marktkansen zijn voor jouw bedrijfsidee. Met een realistische investeringbegroting en exploitatieprognose kun je de levensvatbaarheid en het rendement onderbouwen. Op dit forum vind je heel veel informatie over de inhoud en vorm van zo’n plan. Als je feedback wilt op je plan kun je dat altijd posten (of pm-en).

 

Ook over het starten in de horeca is op HL veel te vinden. Nuttige websites zijn horecastartersloket.nl en kenniscentrumhoreca.nl. Praat ook eens met gevestigde horecaondernemers en met ondernemersadviseurs.

 

Over financiering en over horecafinanciering vind je veel info op dit forum. Ga er van uit dat je tenminste 25 tot 50% aan eigen vermogen, achtergestelde leningen of andere zekerheden moet inbrengen. Behalve dat zijn jouw bedrijfsplan en natuurlijk ook je ondernemerscompetenties, opleiding, kennis en ervaring van belang voor het verkrijgen van externe financiering. Met de hulp van een deskundige zoals een accountant of adviseur wordt de slaagkans daarop aanzienlijk groter.

 

Voor het ter plaatse bereiden/verkopen/serveren heb je een bedrijfsruimte nodig met een horecabestemming. De gemeente bepaalt welke vergunningen precies noodzakelijk zijn en welke panden zo’n bestemming hebben. Ook weten ze de mogelijkheden voor het uitgeven van nieuwe vergunningen en het vrijkomen van bestaande. In Rotterdam kun je daarvoor bij de ondernemersbalie terecht.

 

Bij het zoeken naar een bedrijfsruimte zijn de eisen die voortvloeien uit je concept van belang en ook bv de aanwezigheid van de doelgroepen waarop je je richt en aspecten zoals terrascapaciteit. Een zichtlocatie met veel traffic is in het algemeen voor een ijssalon noodzakelijk. Dan heb je het in Rotterdam meestal niet over goedkope locaties, dus krijg je te maken met hoge huurlasten. Reken bij de benodigde vierkante meters tenminste met 1 m2 per gast en voor extra verkoopruimte voor afhalende klanten. Ook heb je niet-verkoopoppervlakte nodig voor bereiding, toiletten, opslag, enz. Een vuistregel is dat dit tenminste 60% extra oppervlakte ten aanzien van de verkoopruimte vergt. De gemiddelde oppervlakte van een ijssalon is 55m2.

 

In jouw investeringsbegroting kunnen behalve de opgesomde apparatuur/machines ook posten staan zoals eventuele overnamesom, verbouwing/aanpassing, inrichting/meubilair, exterieuraanpassingen, onvoorzien/werkkapitaal, huurborg/garantie (tenminste 3 maanden), voorraad, vergunningen/inschrijvingskosten, (openings)promotie, voorfinanciering BTW en aanloopreserve.

 

Zoeken naar een geschikte bedrijfsruimte/pand/locatie kan op algemene websites voor bedrijfsruimtes (zoals funda en bedrijfspand.com), in Rotterdam in de “bedrijfsruimtebank” en op specifieke websites zoals horecasite.nl en via de verzamelpagina horecamakelaar.jouwpagina.nl.

 

Succes!

Groet,

 

Paul

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Importeren uit Azie moet, omdat sommigen apparatuur niet te koop zijn in Nederland/Europa. Daarzo is het ook goedkoper. Ik heb wel meerderen mensen gevraagd hoe dat dus moet en zo als iets verrot gaat. Ook daar heb ik al een antwoord op gekregen. Ik wilde alleen vergelijken hoe het zit met de tijden. Sommige zeggen 3 maanden en sommigen zeggen weer minimaal 6 maanden.

 

Dat het daar goedkoper is geloof ik wel en als je 't ergens anders niet kunt krijgen moet je wel. Op zich is 't makkelijk om dit te regelen. Eerst bepalen wat 't totale volume is, gaat 't om een tostiijzer, dan kan je luchtvracht overwegen, gaat 't om enkeke m3's, dan is zeevracht meestal de beste oplossing. Afhankelijk van het totale volume kies je voor LCL of FCL (LCL is gegroepeerde verzending, FCL is een hele container - 20ft minimum - voor doorgaans één leveradres). Voor de keuze tussen LCL en FCL is er vaak een break-even punt, LCL heeft een hogere m3 prijs dan FCL, soms loont het FCL te versturen, ondanks een container die niet vol is.

 

In beide gevallen vaart je zending tussen de 3 weken en iets meer dan een maand (vanuit bv China, Indonesië, Viëtnam). Je moet rekening houden met een paar dagen voordat de zending op de boot gaat en ook weer een paar dagen voordat je het in NL bezorgd krijgt (afhalen aan de loods is meestal wat sneller). Vertraging kan nog optreden als de douane de zending wil zien (paar dagen max.). Al met al duurt het dus van iets meer dan drie weken tot ongeveer anderhalve maand.

 

Wat regelen betreft; vaak kan de leverancier ter plekke alles voor je regelen, eventueel kies je je eigen douaneagent in NL, maar doorgaans heeft de maatschappij waarmee wordt verscheept haar eigen netwerk en voor een eenmalige zending is het vaak het beste om het ook via die agent af te handelen.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Beste highlelevel-ers,

 

er zijn wat nieuwe vragen bij het maken van mn plan:

- Welke rente moet ik ongeveer gebruiken voor de lening bij de bank?

- Is de SVH nodig voor mij?

- Geldt er "dubbel loon" op zondagen in de horeca?

 

Volgens de door mij uitgezocht informatie, heb ik de volgende vergunningen nodig:

- bouvergunning

(- terrasvergunning)

(-reclamevergunning)

(-milieuvergunning)

 

De Drank- en Horecawetvergunning is niet nodig omdat ik geen alcohol schenk volgens de informatie wat ik heb opgezocht.

Ik wil wel frisdranken, thee en koffie verkopen, moet ik dan wel een "Drank- en Horecawetvergunning" hebben?

Ik kom dus niet verder dan 1 verplichte vergunning. Zie ik dingen over het hoofd?

 

Waarschijnlijk komen er nog meerdere vragen :P Ben nu een beetje aan het afronden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Veel van de antwoorden op je vragen zijn met een beetje zoekwerk ook grotendeels wel uit te zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens in de CAO voor horecapersoneel, de Drank- en Horecawet of beknopte informatie m.b.t. drank- en horecavergunning en lees de informatie van de brancheorganisaties eens door.

 

Een beetje zelfstandig voorwerk kan geen kwaad en geeft je zelf ook meer inzicht in alles wat er bij het starten van een horeca-onderneming komt kijken. Ik heb niet het gevoel dat je echt in de afrondingsfase zit als je nog met dit soort vragen zit. Vergunningen zijn enorm belangrijke stappen in dit hele proces.


Ruby on Rails fanaat

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

de reden waarom ik deze vragen stelm is eigenlijk is heel simpel: ik vind o.a. tegenstrijdig informatie.

 

- SVH: sommige bronnen vertellen mij dat dit niet hoeft wanneer je geen alcohol schenkt. Sommige zeggen dat je het wel nodig hebt. Ik vind het raar dat alcohol de criteria is van SVH en van Drank- en Horecawetvergunning. Dus vraag ik het na.

 

- Drank- en Horecawetvergunning: Meeste bronnen zeggen geen alcohol = niet nodig. Sommige bronnen zeggen: vloeibaar drinken (kan het ook anders vraag ik me af) = wel vergunning

 

- Rente: gezocht via google op de volgende woorden: "rente lening financiering actueel bank 2010 geld lenen financieren percentage procent % zakelijk horeca ". Niks kunnen vinden.

 

- Dubbel loon: mijn opgezochte informatie zegt "nee". Mag dit hier laten bevestigen?

 

Hoe denkt u dat ik aan de informatie ben gekomen, om te vragen of het klopt wat ik gevonden heb? Waarom verwijt u mij van geen voorwerk terwijl u niet eens heeft gevraagd wat er gedaan is? Ik vind het op zn zachtst gezegd "niet zo fijn".

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Een horeca-onderneming start je niet op van achter een computer, ik heb hetzelfde bezwaar bij je berichten als je deze vragen 'afronden' noemt. Ferry, PaulN en Fred zijn ook kritisch.

 

Een HBO-afgestudeerde hoeft nog geen goede horeca-ondernemer te zijn. Hoe zit het met jouw praktische ervaring op laten we zeggen niveau 'bedrijfsleider' (personeel/financieel/juridisch/administratief)? Ben je bekend in Rotterdamse horeca-kringen?

 

In je eerste bericht had je geen eigen inbreng, is dat dan inmiddels veranderd?

 

Als een zaak draait heb je straks geen tijd meer om basale zaken te regelen. Er zijn veiliger investeringen, daar zou ik je zonder klaarblijkelijke ervaring in ieder geval voor willen waarschuwen.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Heb je antwoord voor bedrijven al geprobeerd? Hier zal het merendeel van de antwoorden wel staan. Daarnaast verwijs ik je inderdaad graag naar het bericht van Jaap, enige zelfredzaamheid zou wel op zijn plaats zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2
  • Waardeer dit antwoord
Hoe denkt u dat ik aan de informatie ben gekomen, om te vragen of het klopt wat ik gevonden heb? Waarom verwijt u mij van geen voorwerk terwijl u niet eens heeft gevraagd wat er gedaan is? Ik vind het op zn zachtst gezegd "niet zo fijn".

Het is heel simpel: de vragen die je stelt suggereren weinig voorwerk. Waarom in hemelsnaam zou je een vraag over een horecavergunning op een forum stellen als de informatie op internet tegenstrijdig is? Dan bel je toch op z'n minst even naar de gemeente voor zekerheid? En voor de rente ga je toch naar de bank? Voor velen van ons is dat natte vinger werk, terwijl jij juist degene bent die hierin enige bekwaamheid zou moeten verwerven. Als het om dit soort essentiële zaken gaat zou ik zekerheid willen zodat je later ook gewoon kunt zeggen dat een medewerker van de gemeente jou bepaalde zaken heeft verzekerd. Als naar je horecavergunning wordt gevraagd en jij zegt "Jaap Haagmans zei dat dat niet hoefde", heb je geen poot om op te staan.

 

Als je dit soort vragen hebt en er zelf niet uitkomt raad ik je toch aan naar een adviseur te stappen die je kan begeleiden in bepaalde trajecten. Neem dat mee in je begroting.


Ruby on Rails fanaat

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 18 leden online en 239 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké