• 0

Afschrijving auto van de zaak

Ik heb eind 2008 een auto van de zaak via financial lease aangeschaft. Ik ben begonnen in augustus met mijn eenmanszaak. Hoe kan ik het beste de auto afschrijven? Ik weet niet of ik voor dat jaar in aanmerking kom voor de startersaftrek, aangezien ik het urencriterium van 1225 uur niet heb gehaald. Dus willekeurig afschrijven lijkt mij niet van toepassing... ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen RonS,

 

De afschrijving begint op het moment dat je de auto tot je beschikking kreeg. Deze is lineair en houdt rekening met de restwaarde van de auto.

 

Voor wat betreft de lease constructie. Aangezien het passivum het activum volgt moet je, als je de auto dus in de zaak opneemt, de lening ook opnemen in de zaak. De hoogte van de lening is waarschijnlijk hoger als de aanschafwaarde van de auto. Het verschil is dat de rente van de lening over de looptijd in de lening is opgenomen. Deze rente kan je dan weer als vordering in je balans opnemen en periodiek ten laste van je resultaat afboeken. Zodoende kan je de betaling aan de leasemij direct op de lening boeken aangezien de rente via de andere boeking loopt.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De afschrijving is tenminste 5 jaar, langer mag ook.

 

Ik denk dat je bedoelt op willekeurige afschrijving en niet directe afschrijving. Volgens mij zijn auto daarvan altijd uitgesloten en maakt het dus niet uit dat je niet aan het urencriterium voldoet. Investeringsaftrek (kleinschaligheidsaftrek) geldt ook niet voor personenauto's.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

In december 2008 heb ik een 2e hands auto op naam van de zaak gekocht via een financial lease constructie. Nieuwaarde van de auto is 48.000 euro, prijs bij aanschaf was 34.950, de auto is van april 2007. Hoe bereken ik hier de restwaarde van na 5 jaar?

 

 

Mod edit: Ron ik heb het vanwege de nauwe samenhang even gevoegd in jouw andere draad over dezelfde auto

Link naar reactie
  • 0

die zaken worden niet specifiek uitgesloten, dus ik zie niet in waarom niet. Wel een voorbehoud van mijn kant omdat het natuurlijk wel verbonden is met de auto

 

Let er bij chiptuning overigens op dat BPM nageheven kan worden als de auto meer Co2 uitstoot dan waarvoor de typegoedkeuring is verleend zonder de tuning.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.