• 0

Verzekering youngtimer auto's

Ter lering en vermaak van alle (would be) youngtimer bezitters:

 

De laatste dagen druppelen de youngtimer verzekeringsvragen binnen. 3 in 1 dag. En ditmaal niet alleen van de service- en gemakzoekers die graag vertrouwen op mijn inkoop en oordeel, maar ook van de ondernemers die er een sport van maken om hun autoverzekeringen zelf on-line te regelen.

 

Waarom snap ik inmiddels wel: de youngtimer is zo'n afwijkend risico dat tussenpersonen die alleen opereren via rekenmodules op hun vergelijkingssites, zoals concullega Independer, er simpelweg geen raad mee weten.

 

Grofweg geldt voor alle youngtimer:

[*]zakelijk gebruik

[*]dus vaak ook verzekering exclusief btw

[*]hoog of onbeperkt kilometrage (30.000,- km/jaar of meer: er wordt immers zowel zakelijk als prive mee gereden)

[*]hoge tot zeer hoge oorspronkelijke kostprijs

[*]nog een behoorlijke dagwaarde / restwaarde

[*]gemiddeld toch wat zwaardere auto's: de topklasse uit begin/midden jaren '90, dus de Volvo's 940, 960 en de Audi's A8 en V8 vliegen je om de oren.

 

Vooral de hoge oorspronkelijke prijs is een hobbel voor de vergelijkingssites : Independer wil een Audi V8 met dagwaarde € 8.000,- alleen WA verzekeren. Reden: te hoge catalogusprijs (ruim € 90.000,-) en onzinnig gepiep over alarmeisen.

 

Met grote moeite lukt het via premie.nl om wel een volledig casco dekking te regelen. Maar pas na 6 x bellen kan de klasse 3 alarmeis komen te vervallen - voor een auto die nog "maar" 8 mille kost! De kosten: bij volledige (75%) no claim nog heel ver boven de € 1.000,-per jaar, voor een auto die 8 mille kost best veel dus...

 

Wat zijn de alternatieven?

 

[*]alleen WA verzekeren, bijvoorbeeld via independer. Wordt de auto gestolen of in de fik gezet, dan heb je gewoon pech: 8 mille weg. Wel verrassend overigens dat de goedkoopste WA dekking op independer circa 50% duurder is dan de premie die ik telefonisch bij mijn eigen volmachtverzekeraar lospeuter.

[*]WA beperkt casco via een adviseur die het wel snapt (en daar zijn er in Nederland steeds meer van). De totale kosten? Nog geen € 500,- per jaar : ten opzicht van wat Independer voor de WA dekking rekent heb je voor € 150,- extra de auto beperkt casco verzekerd, dus ook tegen ruitbreuk, storm en waterschade en overstekende herten of wilde zwijnen. (lach niet: maar op de Veluwe is dat een forse schadepost!)

 

Conclusie: hoewel Independer natuurlijk ook niet stil zit en vroeg of laat best met een speciaal youngtimer tarief gaat komen, is die verzekering nu weer gewoon maatwerk dat bij de betere adviseur thuishoort. Doe daar uw voordeel mee!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begon dit bericht te lezen en pas halverwege bogon ik door te krijgen waar het hele verhaal over ging: Autoverzekeringen voor een speciale categorie auto's :-[

 

SVP je bericht in het begin wat aanpassen zodat het begrip neartimer duidelijk wordt.

 

PS rij zelf ook in zo'n neartimer (volvo 940, WA beperkt casco) ;D

Link naar reactie
  • 0
SVP je bericht in het begin wat aanpassen zodat het begrip neartimer duidelijk wordt.

 

@WaltervL: Dank voor de tip.

Ik zal een van de mods (bericht is al meer dan 2 uur oud dus dan niet meer zelf veranderd worden) verzoeken om het onderwerp te wijzigen in "verzekering youngtimer auto's" en de termen "neartimer" in het bericht zelf ook te wijzigen in "youngtimer": dat schijnt - ook op HL - de meer gebruikelijke term te zijn voor deze categorie auto's tussen 15 en 25 jaar oud waarop een afwijkende fiscale bijtelling van toepassing is (35% van de dagwaarde)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Is het mogelijk om een tipje van de sluier op te lichten voor wat betreft de partijen die je hebt gesproken?

 

Ik ben bezig met het benaderen van enkele verzekeraars, maar zou graag gebruik maken van jouw voorkennis, indien mogelijk.

Link naar reactie
  • 0
Is het mogelijk om een tipje van de sluier op te lichten voor wat betreft de partijen die je hebt gesproken?

Wil ik best. Maar het is 3 jaar geleden, al geruime tijd niet meer mijn markt/aandachtsgebied. Destijds deed ik zaken met Allianz, ASR en Voogd & Voogd

 

maar zou graag gebruik maken van jouw voorkennis, indien mogelijk.

Als ik jou was, zou ik een in old- en/of youngtimers gespecialiseerde adviseur zoeken. Die kan in één keer de hele markt voor je benaderen/berekenen en je informeren wat de specifieke haken en ogen zijn van sommige stunters: ook hier is goedkoop vaak duurkoop.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Yes mijn barrel van 19 jaar (fiat punto dus niks bijzonders :P) is weer goedgekeurd. Dit jaar weinig kosten gehad en de verwachting is dat er volgend jaar ook niet al te veel aankomt. Dus wil ik gewoon weer doortuffen tot de volgende apk.

 

Alleen ga ik volgend jaar weer volledig als ondernemer aan de bak en vraag ik me af of ik de auto op de zaak moet zetten? en of je dan je verzekering weer aan moet passen. gezien de waarde is de auto nu alleen wa verzekerd.

 

Als hij er mee stopt moet ik waarschijnlijk nog geld meenemen om er vanaf te komen. ;D

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was, zou ik een in old- en/of youngtimers gespecialiseerde adviseur zoeken. Die kan in één keer de hele markt voor je benaderen/berekenen en je informeren wat de specifieke haken en ogen zijn van sommige stunters: ook hier is goedkoop vaak duurkoop.

 

Ik heb afgelopen week eens flink gezocht naar gespecialiseerde adviseurs, die zakelijk rijden in een youngtimer 'mogelijk' maken. Daarnaast was het van belang dat de verzekering op naam van mijn vriendin bleef staan (de regelmatige particuliere bestuurder). Zo behoudt zij in ieder geval haar opgebouwde no-claim. Dat bleek allemaal mogelijk te zijn. Nu is er alleen 1 zaak waar ik nog wat vraagtekens bij heb. Ik kan kiezen voor een geheel zakelijke verzekering, maar dan heb ik alleen de keus voor een WA verzekering. Wil ik een WA beperkt casco, dan moet ik een particuliere verzekering aanvragen, en vervolgens opgeven hoeveel % ik zakelijk zal rijden. Dat is in mijn geval ongeveer 50%. Mijn vraag is nu:

 

- Zal alle aftrek binnen het zakelijke gedeelte ook gebaseerd zijn op deze 50%? Moet ik gaan bijhouden welke kosten zakelijk zijn of particulier? Of maakt de belastingdienst gebruik van een sleutel?

Link naar reactie
  • 0

Aan de kant van de fiscus is het alleen van belang of de auto zakelijk is of privé (voor de Inkomstenbelasting) .

Bij zakelijk geëtiketteerd zijn alle autokosten die je voor rekening van de zaak kunt nemen. (Is niet verplicht).

Bij de auto op privé zijn er geen specifieke kosten te verhalen op zakelijk.

Hiervoor heb je de kilometer vergoeding die voor 19 ct/km belastingvrij is. En de regels voor de BTW.

 

Aan de kant van de verzekering, vraagt de verzekering of de auto op de balans staat of niet.

Indien de auto op de zaak staat gelden dus de perikelen die Norbert heeft uitgelegd.

Indien de verzekering eist een zakelijk (deel)tarief te nemen, terwijl de auto op privé staat, dan kun je volgens mij die kosten (ook niet gedeeltelijk) niet zakelijk verrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb afgelopen week eens flink gezocht naar gespecialiseerde adviseurs, die zakelijk rijden in een youngtimer 'mogelijk' maken.

 

Heb zelf een paar jaar in de autobranche zaken gedaan. Probeer het eens bij Wiggers, in Baarn. http://www.wiggersgroep.nl/

Zij zijn gespecialiseerd in old-timer verzekeringen, met name Landrover, waarbij je zelfs verzekerd bent tijdens terreinrijden. Ook houden zij jaarlijks taxatiedagen voor old-timers. Zij hebben zeker ook voor Young-timers een oplossing

 

The world is a book, and those who do no travel read only a page.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.