• 0

Aftrek boete n.a.v. overtreding concurrentiebeding?

Het is me niet bekend of ik dit moet opnemen in mijn balans/boekhouding. In 2008 heb ik per abuis de concurrentiebeding met mijn oude werkgever overtreden. Ik ben als zelfstandige met mijn eenmanszaak bij een klant gaan werken waar zij indirect zaken mee deden. Een heel gedoe.

 

Boete is een x-aantal duizend euro's en er is afgesproken dat ik vanaf 1 januari 2009 de boete per maand inlos. De bedragen maak ik over vanaf mijn zakelijke rekening, maar is dit wel juist?

 

Had ik dit niet via mijn privérekening moeten betalen?

 

Enfin, is het een en ander wel aftrekbaar via de belastingaangifte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ron

 

De boete komt op uit de arbeidsovereenkomst en is dus loondienstgerelateerd. Helaas geen aftrek als ondernemingskosten of in de IB.

 

groet

Joost

 

er zijn bij het opstarten van een bedrijf ook wel andere kosten die je prive maakt ter opstart van je bedrijf en daarna zakelijk aftrekt.

Kan je dit niet gewoon zien als opstart kosten die noodzakelijk waren voor het starten van het bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Zie de volgende link: http://www.awvn.nl/smartsite.shtml?id=11885

 

 

Mijn antwoord zag op de aftrek als bedrijfskosten in de IB. Aftrek als negatief loon is wellicht van toepassing, maar ik ken jouw zaak inhoudelijk niet, dus kan ik me daar niet over uitlaten.

 

@Vossie: zoals je in de link van Ron kunt lezen oordeelde het Hof dat de boete opkomt uit de oude dienstbetrekking en dus betrekking heeft op inkomsten uit dienstbetrekking.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid met betrekking tot genoemde uitspraak: de staatssecretaris was het niet eens met de uitspraak van het hof en heeft cassatie ingesteld. Dat cassatieberoep heeft de Hoge Raad vandaag zonder nadere motivering (art. 81 RO, voor de liefhebbers) naar de prullenbak verwezen. De hofuitspraak is nu dus definitief.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Okee, het is dus aftrekbaar (als negatief loon uit je oude dienstbetrekking, niet als kostenpost voor je onderneming).

 

Als dit in een wat positievere sfeer tot stand gekomen was, had het goodwill geheten. Dan had je het als financiële vast activa moeten opnemen. Eigenlijk ben je hiermee fiscaal gezien dus nog beter af dan met goodwill!

 

Toch nog een schrale troost na al het gezeur dat je hiermee hebt gehad en alle tijd en energie die het heeft gekost die je liever ergens anders in had willen steken...

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

@TimK Er is al een oplossing aangedragen die door jurisprudentie is ondersteund. Waarom zou je dan nog moeilijk gaan zoeken naar andere oplossingen?

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

@TimK Er is al een oplossing aangedragen die door jurisprudentie is ondersteund. Waarom zou je dan nog moeilijk gaan zoeken naar andere oplossingen?

 

Precies. Ik kan wel even veruidelijken waarom de vraag van TimK er eigenlijk niet toe doet, no offence Tim,.

 

Met de jurisprudentie in de hand is de schadeloosstelling volledig aftrekbaar van het inkomen.

 

Als je nu als ondernemer afspraken gaat maken over een vorm van 'commissie' is het voorstelbaar dat de schadeloosstelling aftrekbaar is van de winst. En sinds de MKB winstvrijstelling van (nu) 12% wordt winst uit onderneming dus minder belast. Ergo, van de schadeloosstelling is maar 88% aftrekbaar.

 

Oftewel: beter dan de huidige oplossing wordt het niet ;)

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ehm, dan had het een gouden handdruk geheten ...

Nope! Een gouden handdruk is juist de omgekeerde situatie: dat hij geld kreeg van zijn vorige bedrijf.

 

Nu heeft hij geld betaald omdat hij voor een van hun klanten werkt. Als ik aan een bedrijf vraag of ik een klant mag overnemen en we komen overeen dat ik dat inderdaad mag tegen een door mij aan hen te betalen vergoeding, dan heet dat -nogmaals - goodwill.

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.