• 0

Spam en klantrelatie

Vandaag kreeg ik een email (ongevraagd en ongewenst) van een buro dat marktonderzoek doet ; vaag herinnerde ik mij dat ik ca. 2 mnd terug eens info heb opgevraagd (via een webformulier). Er stond wel een afmeldlink in het bericht.

 

Ik heb gebeld en gevraagd of ik mij heb aangemeld voor nieuwsbrieven/gevraagd waarom ik deze email kreeg. Men vertelde mij dat ik dan waarschijnlijk ooit informatie had opgevraagd, en zij zodoende mij emailadres in de database hadden. Ik gaf aan dat ik geen toestemming had gegeven /niet gevraagd had om nieuwsbrieven te ontvangen en gaf aan dat het daarbij ook nog eens naar een prive-emailadres was verzonden. Kortom: voor mij reden om dit bericht bij de OPTA als spam aan te melden.

 

Meneer gaf aan dat wij een "klantrelatie"hebben, ook al heb ik nooit wat gekocht. Ik was het hier niet mee eens. Hij vertelde mij dat ingeval van deze klantrelatie, zij mij tot max. 2 jaar na beeindiging van deze relatie mogen benaderen (SPAMMEN) via email.

 

Ik vertelde deze man, dat emailen(SPAMMEN) naar prive-emailadressen al enige maanden verboden is, en hij gaf aan dat hij mijn verantwoordelijkheid was om een priveadres achter te laten...Hij vond dat hij zijn emailbestand niet hoefde te controleren op prive-adressen (hotmail/gmail etc) omdat hij niet verantwoordelijk was voor hetgeen ik achterliet...

 

Ik ben het hier niet mee eens en heb de klacht gemeld bij de OPTA.

 

Waar ik overigens niet helemaal duidelijkheid over krijg is het stukje "klantrelatie". Ik krijg helaas ook minstens 1x per maand van AFAS rotzooi in mijn mailbox; bellen/mailen, dreigen dat je je ab. opzegt: het interesseert ze geen moer. Spammen is belangrijker blijkbaar dan klanten verliezen aan spam.

 

Wie weet hoe het zit? Afas beroept zich nl. ook op de klantrelatie. Ik ben het inmiddels zo zat dat ik ga overwegen mijn ab. stop te zetten (over 13 dagen ) tenzij iemand hier zegt dat ook spammen ingeval van klantrelatie niet meer toegestaan is. Afas geeft in haar emails wel een afmeldlink, maar als je dan naar het portal gaat (en dan moet je heeel goed zoeken), en vindt uiteindelijk ergens de vertopte afmeldoptie, dan blijkt deze geblokkeerd: vanwege deze "klantrelatie"/contractklant. Helaas heeft het geen zin mijn emailadres te wijzigen; Afas heeft dat in de gaten, en blijft email sturen naar een emailadres dat niet meer in de portal staat. Daarnaast is het zo dat vroeg of laat ik toch het emailadres weer moet invoeren omdat ik anders mijn jaarlijkse KEY niet kan ophalen..

 

mag je nu wel of niet spammen bij een klantrelatie? Wie weet het?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een verzender zou niet relevant moeten of iemand klant. Terughoudend bij het versturen van mailings is de norm. Ongevraagde mail roept vaak ergernis op. Bouw het mailingbestand met grote zorg op, alsdan dan geldt maar één regel:

De vraag of iemand een klantrelatie is doet niet ter zake.

 

Op de site van Spamklacht staat zeer duidelijk beschreven hoe een verzender met elektronische berichten dient om te gaan. Gewoon in Jip en Janneke taal:

 

Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten

 

Wanneer u berichten verstuurt, moet u aan de volgende eisen voldoen:

 

1. de ontvanger moet toestemming hebben gegeven

2. de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn

3. de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten

 

1A. Voorafgaande expliciete toestemming vragen

 

Voordat u berichten mag versturen, moet de ontvanger u ‘uitdrukkelijk’ en ‘geïnformeerd’ toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Ook vage beschrijvingen als 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners' zijn niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger precies toestemming geeft.

U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft verkregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.

 

1B. Adresbestanden gebruiken

 

U kunt adresbestanden alleen gebruiken wanneer u, de verzender, vooraf toestemming heeft gekregen om naar deze adressen (of telefoonnummers) elektronische berichten te versturen. Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen expliciete toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.

U moet u goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat niet legaal.

 

2. Werkelijke identiteit verzender noemen

 

U moet als verzender in elk verzonden elektronisch bericht uw werkelijke identiteit vermelden. Het gebruik van een alias of pseudoniem is niet toegestaan.

 

3. Afmeldmogelijkheid bieden

 

In ieder verzonden bericht moet de mogelijkheid staan tot afmelden. Ook al heeft de ontvanger eerder toestemming gegeven, U moet ontvangers deze mogelijkheid kosteloos en op gemakkelijke wijze aanbieden. Een uitgebreide vragenlijst voordat de afmelding rond is, is dus niet gemakkelijk.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 1

@Edward,

 

Op de door jou aangehaalde site lees ik ook het volgende:

 

Bedrijven aan wie u uw e-mailadres of mobiele nummer geeft wanneer u een product of dienst koopt, mogen deze gegevens gebruiken voor het verzenden van berichten. Ze hoeven u daarvoor niet expliciet om toestemming te vragen, zolang ze u berichten sturen over gelijksoortige producten of diensten. Ze moeten u hierbij wel de mogelijkheid hebben gegeven om dit te weigeren.

 

Is Jose door het opvragen van informatie - ook al heeft daar wellicht geen vergoeding tegenover gestaan - niet een relatie met dat bedrijf aangegaan zoals hierboven bedoeld? En mag het bedrijf haar dan geen mail sturen over soortgelijke producten en diensten als waarover zij destijds informatie heeft opgevraagd?

 

De vraag die dan nog wel overblijft is of ze destijds de mogelijkheid had om aan te geven dat ze niet gemaild wilde worden en of ze van die mogelijkheid gebruik heeft gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

 

Waar ik overigens niet helemaal duidelijkheid over krijg is het stukje "klantrelatie". Ik krijg helaas ook minstens 1x per maand van AFAS rotzooi in mijn mailbox; bellen/mailen, dreigen dat je je ab. opzegt: het interesseert ze geen moer. Spammen is belangrijker blijkbaar dan klanten verliezen aan spam.

 

 

Je bent niet de enige die AFAS een spammert vindt. Je zou Truus Koppelaar kunnen suggereren een betere opt-out in te bouwen in haar customer relationship marketing-programma of een werkend afmeldknopje in te bouwen in haar mails. Daar zal AFAS software toch wel in voorzien...

 

...het is toch wel triest dat klanten zich over zoiets moeten beklagen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Edward;

 

Bij het marketingbedrijf is geen melding gemaakt van het feit dat mijn emailadres gebruikt zou worden om mij op de hoogte te houden van "interessante"zaken; ik heb ook geen keus gehad om mij aan te melden op een nieuwsbrief.. Ik heb bij het marketingburo overigens informatie opgevraagd over hun diensten (als potentiele klant).

 

Ik heb de informatie vandaag op de site van de OPTA gelezen, maar er is toch onduidelijkheid: wat is nu een klantrelatie:

Wanneer ben je klant? Toch pas als je wat koopt? Het is voor mij duidelijk dat het marketingburo in overtreding is

* een prive-emailadres/geen klantrelatie/ik heb geen toestemming gegeven (er was wel een afmeldlink).

 

Maar als je met google zoekt op OPTA klantrelatie, dan blijkt toch onzekerheid over spam/klantrelatie;

 

 

http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=2314: Hier lees ik:

 

Uitzonderingen

Een bedrijf dat een e-mailadres van een klant heeft gekregen tijdens een verkooptransactie, mag berichten naar dat e-mailadres sturen, zelfs als de ontvanger daar destijds niet expliciet toestemming voor heeft gegeven. De wet stelt wel voorwaarden. De berichten moeten betrekking hebben op gelijksoortige producten of diensten, en de ontvanger moet in elk bericht in staat gesteld worden het verzenden van de mails naar zijn adres te beëindigen (opt-out).

 

***

Dus ook al zou er een klantrelatie zijn, dan zou er volgens deze mededeling mogelijkheid gegeven moeten worden om af te melden. En dat kan dus niet in het geval van AFAS.

 

maar..

als ik dan punt 13 lees op de site van de OPTA:

13. Wat is ‘een klantrelatie’?

 

 

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht. Dit is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. U hoeft een klant niet vooraf om toestemming te vragen, als u hem een bericht wilt versturen met een commercieel, charitatief of ideëel karakter. Zie ook vraag 6.

>>>>>

blijft mijn vraag: Als er een klantrelatie is, is toestemming VOORAF dus niet nodig. Maar......de vraag die nog steeds niet beantwoord is: Moet een bedrijf gehoor geven als een klant geen emails meer wil ontvangen/mogelijkheid geven tot afmelden.

 

Nu in het Afas-geval:

Ik heb een klantrelatie, de nieuwsbrieven gaan over:

Uitstekend jaar voor AFAS/Afas automatiseert Meander centrum/Afas bezig met sociale media/Afas heeft reizen uitgedeeld naar Newyork...

 

Dit lijkt mij een email met een ideel/commercieel karakter, en dan hoeft er volgens bovenstaande quote dus geen toestemming gevraagd te worden. Maar volgens het bericht van de OPTA, moet het bericht betrekking hebben op soortelijke produkten en diensten. En dan nog steeds is er de vraag: is een bedrijf in overtreding als zij afmelding van deze emails door relaties niet mogelijk maken???

 

Hoe zit het nu?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedrijven aan wie u uw e-mailadres of mobiele nummer geeft wanneer u een product of dienst koopt, mogen deze gegevens gebruiken voor het verzenden van berichten. Ze hoeven u daarvoor niet expliciet om toestemming te vragen, zolang ze u berichten sturen over gelijksoortige producten of diensten. Ze moeten u hierbij wel de mogelijkheid hebben gegeven om dit te weigeren.

 

Is Jose door het opvragen van informatie - ook al heeft daar wellicht geen vergoeding tegenover gestaan - niet een relatie met dat bedrijf aangegaan zoals hierboven bedoeld? En mag het bedrijf haar dan geen mail sturen over soortgelijke producten en diensten als waarover zij destijds informatie heeft opgevraagd?

Op basis van de aangehaalde tekst lijkt mij het antwoord daarop "nee". Er staat duidelijk dat een product of dienst gekocht moet zijn bij het verstrekken van de gegevens. Let wel: ik ben geen expert.

 

De vraag die dan nog wel overblijft is of ze destijds de mogelijkheid had om aan te geven dat ze niet gemaild wilde worden en of ze van die mogelijkheid gebruik heeft gemaakt.

Als het bovenstaande wel van toepassing zou zijn (dus er is een product gekocht, zoals bij AFAS blijkbaar het geval) hoeft dat in principe niet, maar er moet wel de mogelijkheid zijn je af te melden.

 

Of dit alles dan ook van toepassing is op zakelijke contacten weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel dat dat sinds dit jaar het geval is.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik, zelf werkzaam bij een e-mailmarketingplatform, zie dit soort praktijken nog geregeld de revue passeren.

 

Als je een nieuwsbrief ontvangt van ASAF en er is een webversie van dan kun je op een image erin kiezen voor rechtermuisknop en dan eigenschappen. Vaak staat de afbeelding namelijk op de server van het e-mailmarketingplatform. De naam van het platform zal dus in de link staan.

Om nog een antwoord te gaan geven over de spamwet is overbodig aangezien bovenstaande antwoorden al aan de vraag voldoen.

 

Maar ik heb wel een andere oplossing voor je

Wat je vervolgens doet is het e-mailmarketingplatform opbellen en je probleem voorleggen.Zij zijn de enige, naast de ASAF die in het account kunnen en uw adres uit de database kunnen verwijderen.

Dat is natuurlijk niet de standaard manier en ook niet erg aan te raden (voor een platform), maar het zou jou een hoop ellende en frustratie besparen.

 

Wat betreft je klacht bij spamklacht heb je er goed aan gedaan. Het nadeel is alleen dat 1 klacht niet veel effect heeft. Probeer hier of op andere fora/websites nog meer mensen te vinden die gespamt worden door ASAF en motiveer hun ook een spamklacht in te dienen. Samen sta je sterker namelijk.

 

ASAF is overigens geen klant bij ons platform, dit heb ik net nagekeken

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren/dames,

 

ik wil u alleen hartelijk bedanken voor het meedenken!

 

Standaard meld ik zowieso alles bij de OPTa, en ook bij Spamcop. laten we hopen dat ik niet de enige ben, en dat er snel aktie wordt ondernomen.

 

Fijn weekend allemaal!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een handig document. Mijn vraag inzake een op handen zijnde email mailing krijg ik hiermee nog niet helemaal beantwoord: ik wil een plafform oprichten voor concullega's. Ik zou graag die 'collega's willen informeren en uitnodigen per email op zich herbij aan te sluiten. Lidmaatschap is gratis en het kost me alleen maar geld want het is niet commercieel of charitatief. Naar mijn mening is het ook niet ideëel maar daarover zouden de meningen misschien kunnen verschillen. Persoonlijk zie ik het als informatief of als een soort Persbericht. Ik ben benieuwd naar jullie mening hier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.