• 0

gouden handdruk storting in stamrecht bv alsnog € 1.800 onbelast naar prive

Ik heb een gouden handdruk storting van bedrag X in mijn bv ontvangen van de ex werkgever.

Een deel van de gouden handdruk had ik onbelast vergoed gekregen op mijn prive rekening dit als vergoeding voor gemaakte kosten van juridische bijstand. Ook de belastingdienst heeft dit voor akkoord verklaard.

Ben er echter achter gekomen dat ik eigenlijk nog € 1.800 (netto) meer naar prive had kunnen laten overmaken door de ex werkgever (en daarmee dus € 1.800 minder naar de stamrecht bv) vanwege foutieve berekening van kosten van juridische bijstand. De stamrecht overeenkomst met bedrag X is overigens ook akkoord verklaard door de fiscus

 

Heb nu een overeenkomst tussen de BV en prive waarin staat dat:

-Prive er niet voor gekozen heeft om de stamrechtstorting van bedrag X door de ex werkgever naar de bv te cancellen vanwege rompslomp (verzoek aan ex-werkgever waarmee verstoorde relatie is,opnieuw verzoek goedkeuring belastingdienst) mits Stamrecht BV bedrag van € 1.800 netto uitkeert aan prive.

-Stamrecht toezegt dat zij € 1.800 netto uitkeert aan BV omdat zij door het niet cancellen van de stamrecht uitkering eerder over deze stamrechtstorting kan beschikken.

-De stamrecht overeenkomst nu geacht wordt te zijn overeengekomen voor een bedrag van X minus € 1.800

 

Kan deze overeenkomst de toets der kritiek doorstaan (voldoende zakelijk en niet aan te merken als een winstuitkering?)

of mag een stamrecht bv onder geen enkele omstandigheid een dergelijke netto doorbetaling naar prive verrichten?

 

 

groet

Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Wim,

 

Ja, mooi opgelost.

 

Je werkgever heeft 1.800 euro schadevergoeding aan je betaald, daarover ben je geen belasting verschuldigd.

 

Een verzoek om goedkeuring aan de belastingdienst voorafgaand aan de ontslagvergoeding terzake waarvan het stamrecht is bedongen, is niet wettelijk verplicht. Het geeft vooral de werkgever zekerheid over het wel of niet inhouden van loon(eind)heffingen.

 

De beschikking die je hebt ontvangen, sluit niet uit dat het ook anders kan, als blijkt dat de feiten anders zijn. Je hebt gewoon een legitieme vordering op de BV.

 

Groet,

Pieter

 

 

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Pieter

 

Ik zie dat er een onjuiste zin in mijn casus stond

 

Er stond:

-Stamrecht toezegt dat zij € 1.800 netto uitkeert aan BV omdat zij door het niet cancellen van de stamrecht uitkering eerder over deze stamrechtstorting kan beschikken.

 

Dit moet zijn:

-Stamrecht BV toezegt dat zij (gezien het bewijsmateriaal namelijk kosten van juridische bijstand) € 1.800 netto uitkeert aan PRIVE omdat zij door het niet cancellen van de stamrecht uitkering eerder over deze stamrechtstorting kan beschikken.

 

De vraag is nu of met dit gegeven je antwoord anders geweest zou zijn (of had je het al zo begrepen)

 

gr

Wim

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verandert niets aan de intentie van de overeenkomst. Je ontvangt een ontslagvergoeding van je werkgever. Een deel daarvan is belast, een deel onbelast, want schadevergoeding. Voor het belaste deel beding je een stamrecht in je BV, de rest komt ten goede aan prive. In de overeenkomst bevestigen BV en prive dat hetgeen meer wordt ontvangen dan het belaste deel, ten goede komt aan prive. De BV speelt hier eigenlijk de rol van bank. Niets op tegen (in dit geval).

 

Groet,

Pieter

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.