• 0

Een professionele website laten maken. De complete handleiding.

Dit artikel is bedoeld voor (startende) ondernemers die serieus van plan zijn een professionele website te laten ontwikkelen. Het artikel beschrijft het proces van het ontwikkelen van een website van begin tot eind en de rollen die hierin voor de ondernemer en ontwikkelaar zijn opgenomen.De inhoud van dit artikel is gericht op het ontwikkelen van (complexe) websites die een grote rol spelen binnen het marketingplan van de onderneming.Goede voorbereidingU kent het vast. U gaat verhuizen en wilt graag zo snel mogelijk uw nieuwe woning betrekken. Het schilderen van de kozijnen en het schuren en verven van het mooie balkenplafond komt later nog wel een keer. Maar vaak komt dat er niet meer van. Alles moet aan de kant, plastic over de meubels, het is me ook maar niet een werk. Iets wat u liever nog even uitstelt.Op soortgelijke wijze gaat het bij het ontwikkelen van een nieuwe website vaak ook. Een goede voorbereiding is daarom van essentieel belang. En als opdrachtgever speelt u hierin een belangrijke rol. In dit artikel nemen we u van begin tot eind mee. Waar moet u zoal op letten om tot een goede voorbereiding en natuurlijk een goed eindresultaat te komen.Wat maakt een goede website?Een website is tegenwoordig meer dan een online visitekaartje. Met een goede website kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten en uw website kan een belangrijke rol spelen bij het genereren van business. Daarvoor zijn echter wel een aantal zaken van belang:[*]een goede uitstraling die uw bedrijfsvisie en dienstverlening representeert[*]aanspreken van de juiste doelgroep[*]het aanbieden van de juiste informatie aan deze doelgroep[*]gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid om conversie te stimuleren[*]goede vindbaarheid[*]een goed Content Management Systeem[*]goede techniekGa niet overhaast te werkBovenstaande uitgangspunten zijn belangrijk om mee te nemen in de voorbereiding. Te snel beginnen met bouwen is een veelgemaakte fout. Belangrijke zaken als doelgroep en inhoud worden snel uit het oog verloren wanneer te snel wordt begonnen met bouwen.Vergelijk het met het bouwen van een huis. U zegt ook niet tegen een aannemer: “Het moet van steen zijn, een woonkamer hebben, 3 slaapkamers en een badkamer. Maak er maar wat moois van. Oh ja, wel een tweede toilet.”. Dat komt natuurlijk nooit goed. Zit u straks in een huis zonder keuken. Daarom laat u eerst een architect een bouwtekening maken, houdt u rekening met wie er in de woning gaan wonen, waar de woning komt te staan, wat uw budget is, enz…Duidelijk stappenplanOnderstaand stappenplan is een goed uitgangspunt bij het ontwikkelen van een nieuwe website. Het model laat u zien waarom het zo belangrijk is niet meteen te beginnen met het bouwen van de site.U voorkomt hiermee tussentijdse wijzigingen die de ontwikkeling vertragen en mogelijk extra kosten met zich meebrengen. Ook speelt u als opdrachtgever een belangrijke rol. Uw wensen, ideeën en uiteraard de kennis over uw bedrijf vormen namelijk een belangrijk onderdeel van het eindproduct.Stap 1: Doelstellingen bepalenDenk goed na over wat u precies met de website wilt en wat u ervan verwacht. Wilt u een bepaald product verkopen? Wilt u dat mensen geïnteresseerd raken in uw product en hier informatie over opvragen? Wilt u kennis verspreiden? enz…Specificeer duidelijke doelstellingen die tijdens de verdere ontwikkeling als uitgangspunt kunnen worden gebruikt.Wat is uw doelgroep? Omschrijf uw doelgroep in de vorm van leeftijd, interesses, computerervaring, opleidingsniveau, enz..Het specificeren van een duidelijke doelgroep komt van pas bij onder andere usability en grafische vormgeving. Verderop in het traject kunt u hier dus uw voordeel uit halen.Betrek collega’s en werknemers ook bij deze stap. Met name het bepalen van doelstellingen ontwikkelt zich vaak beter als u hier met meerdere mensen over brainstormt.Zelf doen of laten doen?Uw doelstellingen liggen dicht bij uw onderneming en hebben waarschijnlijk overeenkomsten met andere activiteiten binnen uw bedrijf. Het bepalen van doelstellingen kunt u daarom het beste zelf, samen met werknemers en collega’s doen. Uiteraard kan het geen kwaad uw doelstellingen in een later stadium door een ervaren partij te laten beoordelen.Het onderzoeken van uw doelgroep, ook wel het definiëren van persona’s genoemd, kan worden gedaan om een helder beeld van uw doelgroep te krijgen. Deze persona’s zullen uiteindelijk helpen bij het structureren en vormgeven van de website. Mocht u dit willen doen dan is het verstandig hier een usability bureau voor in te schakelen.Stap 2: InformatiestructuurBreng in kaart welke informatie u wilt aanbieden en hoe deze informatie moet worden gestructureerd. Welke informatie is belangrijker dan andere informatie? Wat hoort waarbij? Gebruik hierbij als uitgangspunt de bezoekers van uw website. Komt de informatie die u aanbiedt overeen met de informatie die uw bezoeker (uw doelgroep) zoekt? En kunnen uw bezoekers deze informatie ook vinden?Een handige methode die u hierbij kunt gebruiken is card sorting. Maak voor iedere pagina of ieder stukje informatie een apart kaartje. U kunt eventueel een serie kaartjes maken die hoofdgroepen representeren. Structureer vervolgens de kaartjes op een zo logisch mogelijk wijze.U schept hiermee niet alleen een helder beeld van de gehele informatiestructuur maar doet ook een aanzet naar de indeling van uw navigatie en menustructuur van uw website.Informatiestructuur TestenOverweeg serieus om deze stap ook door collega’s, werknemers, mensen uit uw omgeving en bij voorkeur mensen uit uw doelgroep uit te laten voeren. Hier kunnen verrassende resultaten uit voortkomen die van grote waarde kunnen zijn in het verdere traject.Zelf doen of laten doen?U weet zelf het beste over welke informatie u beschikt en welke informatie u naar uw bezoekers en potentiële klanten wilt overbrengen. Het structureren van deze informatie kan moeilijker zijn en hiervoor kunt u eventueel hulp van buitenaf inschakelen. Maak in ieder geval wel zelf een begin. Evenals uw doelstellingen kunt u dit later door een externe partij laten beoordelen.Stap 3: InteractieontwerpEen interactieontwerp kunt u vergelijken met de bouwtekening van een huis. Het is de blauwdruk van uw website en beschrijft de navigatiemenu’s, waar welke inhoud staat en de locatie van overige (interactieve) elementen. Dit gebeurt voor de verschillende pagina’s / templates waaruit uw website bestaat.Daarnaast wordt ook de functionaliteit van de diverse onderdelen beschreven. Hoe werkt de navigatie, hoe werken formulieren, inlog- en registratiepagina’s, zoekfuncties, enz…U kunt het interactieontwerp zien als een schematisch weergave van uw website waarbij grafische elementen achterwege zijn gelaten.Interactieontwerp TestenDoor het interactieontwerp aan potentiële gebruikers voor te leggen kunt u testen of de verschillende onderdelen zich op de juiste plaats bevinden. Dit is zeker de moeite waard omdat hier zaken duidelijk worden die anders pas na het bouwen aan het licht komen. Testen op dit moment geniet de voorkeur omdat gebruikers zich nog niet laten beïnvloeden door grafische elementen en puur gericht zijn op structuur en functionaliteit.Let op: het interactieontwerp is een zeer belangrijke schakel tijdens het ontwikkelproces. Het vertaalt uw informatiestructuur naar een werkbaar ontwerp wat uiteindelijk uw website wordt. Vaak wordt het maken van een interactieontwerp overgeslagen. Evenals het bepalen van doelstellingen en het maken van een informatiestructuur. U zult bij deze stappen misschien niet het idee krijgen dat u met een website bezig bent en deze daarom als overbodig beschouwen. Veel internetbureaus denken hier ook zo over. U moet zich echter realiseren dat u bijna gegarandeerd voor verrassingen komt te staan als u deze stappen overslaat. Nogmaals: u begint ook niet zonder bouwtekening aan het bouwen van een huis.Stap 4: Visueel OntwerpHet visueel ontwerp is de grafische vertaling van het interactieontwerp. Dit is de meest concrete stap, en voor u als opdrachtgever vaak de leukste, omdat u nu een visueel beeld krijgt van uw website. Het voordeel van het maken van een visueel ontwerp op basis van het interactieontwerp is het feit dat de focus nu op het uiterlijk ligt. Structuur en interactie zijn immers in een eerder stadium al besloten.Het visueel ontwerp moet aansluiten bij de huisstijl van uw bedrijf. Het ontwerpen van een huisstijl en het ontwerpen van een website zijn twee verschillende dingen. Niet alle webdesigners kunnen een huisstijl ontwerpen en vice versa. Mocht u (nog) niet beschikken over een logo / huisstijl dan is het verstandig deze eerst door een vormgever te laten ontwerpen.Laat u bij het maken van het visueel ontwerp niet enkel leiden door uw eigen oordeel. Ook bij het visueel ontwerp is uw doelgroep van belang. Het is daarom verstandig het (voorlopige) ontwerp voor te leggen aan mensen uit uw omgeving en uw doelgroep.Aandachtspunt: als er fotomateriaal wordt gebruikt in het visueel ontwerp let er dan op dat dit materiaal uw eigendom is. Als u zelf niet in het bezit bent van geschikt fotomateriaal kunt u overwegen stockfoto’s te gebruiken. Dit zijn foto’s die u op internet kunt kopen.Stap 5: Bouwen en Content ManagementDoelstellingen zijn geformuleerd, er ligt een duidelijke informatiestructuur, het interactieontwerp is afgerond en het visueel ontwerp is goedgekeurd. Het bouwen kan beginnen! U zult inmiddels begrijpen waarom meteen beginnen met bouwen sterk afgeraden wordt.Het bouwen van een website is een technisch proces waar u waarschijnlijk weinig affiniteit mee heeft. Voor u is het belangrijk dat u uiteindelijk het visueel ontwerp op uw beeldscherm ziet met de functionaliteiten uit het interactieontwerp en de inhoud uit de informatiestructuur. Uiteindelijk heeft u, nadat de website is opgeleverd, alleen nog te maken met de content. Welteverstaan het beheren van deze content. En dat is een zeer belangrijk element: content management!Content ManagementEen content management systeem (CMS) is tegenwoordig een standaard voor iedere website. Met een CMS kunt u zaken als menustructuur, inhoud van afzonderlijke pagina’s, nieuws, video, enz beheren.Het is belangrijk dat u van tevoren met de ontwikkelaar (bouwer) van uw website bespreekt welk CMS wordt gebruikt en of dit CMS voldoet aan uw eisen. Veel internetbureaus werken met een eigen CMS. Daarnaast wordt vaak gebruik gemaakt van Open Source oplossingen zoals Wordpress en Joomla!. Mijn advies is te kiezen voor een CMS dat (gedeeltelijk) op maat wordt gemaakt voor uw website. Joomla lijkt in veel gevallen aantrekkelijk omdat het goedkoop is maar voor een gemiddelde gebruiker is het in gebruik vaak ingewikkelder en minder gebruiksvriendelijk dan een goede maatwerk oplossing.Naast het beheren van uw content speelt het CMS nog een zeer belangrijke rol. Het CMS moet een zoekmachine vriendelijke website produceren en de mogelijkheid hebben dat u hier invloed op uit kunt oefenen. Een CMS bevat alle informatie over de pagina’s binnen uw website. Bepaalde informatie van deze pagina’s en de opmaak ervan zijn belangrijk voor zoekmachines tijdens het indexeren van uw website. Controleer daarom van tevoren of het CMS dat u krijgt de volgende mogelijkheden heeft:[*]het CMS produceert zoekmachine vriendelijke url’s[*]u kunt per pagina / product / nieuwsitem een afzonderlijke paginatitel opgeven[*]u kunt per pagina / product / nieuwsitem afzonderlijke meta-tags opgeven[*] u kunt bij het inhoudelijk opmaken van de pagina’s gebruik maken van de

,

en

tags[*]u kunt bij afbeeldingen alt-tags toevoegen[*]het CMS kan een (xml) sitemap genererenVraag bovenstaande mogelijkheden na bij uw ontwikkelaar. Deze zijn een absolute must voor een goed vindbare website!In het kader van de toegankelijkheid van uw website is het belangrijk dat deze volgens W3C richtlijnen wordt gebouwd. Vraag dit na bij de ontwikkelaar van uw website.Stap 6: BezoekersNa stap 5 bent u naar alle waarschijnlijkheid in het bezit van een professionele website waarmee u uitstekende online successen kunt behalen! Uiteraard kan dit niet zonder bezoekers op uw website. In stap 5 hebben we het gehad over een zoekmachine vriendelijk CMS, die min of meer de on-site optimalisatie voor zijn rekening neemt.Om met uw website een goede positie te behalen binnen de zoekresultaten van een zoekmachine spelen echter meer factoren een belangrijke rol. Naast de technische optimalisatie waar het CMS grotendeels verantwoordelijk voor is zijn content (tekst) en linkpopulariteit van groot belang.Met name linkpopulariteit is iets wat niet met een éénmalige investering kan worden opgebouwd. Daarnaast zal met de content (paginatitels en teksten) moeten worden geëxperimenteerd om goede resultaten in de zoekmachine te behalen.Het is daarom verstandig een extern bureau in te schakelen dat hierin is gespecialiseerd en uw website verder zal gaan optimaliseren. Ik ga hier in dit artikel niet heel uitgebreid op in maar geef wel een aantal tips die u kunt hanteren bij de keuze voor een zoekmachine optimalisatie bureau:[*]zoek een betrouwbare partner die specialist is op dit gebied (webdesign bureaus bieden bijna allemaal zoekmachine optimalisatie aan maar zijn lang niet altijd specialist op dit gebied)[*] investeer! Zoekmachine optimalisatie is niet goedkoop maar wel noodzakelijk. Investeren in een professionele website en vervolgens niet in zoekmachine optimalisatie is zonde van uw geld. Zonder bezoekers wordt uw website immers geen succes.[*]ga niet in zee met bedrijven die u een top10 (top5) positie garanderen! Deze bedrijven maken vaak gebruik van methoden die op het randje liggen van wat wel en niet mag. Op de lange termijn zal dit niet gunstig voor u uitpakken.Stap 0: BureaukeuzeNatuurlijk kunt u bovenstaande stappen niet zelf uitvoeren en zult u één of meerdere bureaus in moeten schakelen voor het gehele project. Eigenlijk is dat de eerste stap, vandaar stap 0. Voor de duidelijkheid bespreken we deze stap als laatst.De benodigde specialisaties voor het gehele project kunnen we onderverdelen in de volgende:[*]usability (stap 1, 2, 3)[*]grafische vormgeving (stap 4)[*]webontwikkeling (stap 5)[*]zoekmachine optimalisatie (stap 5, 6)Voor wat betreft bureaukeuze heeft u diverse mogelijkheden. Het mooiste zou natuurlijk zijn om 1 partij te vinden die alle expertises in huis heeft. Afgezien van zoekmachine optimalisatie is dit goed mogelijk. Er zijn tegenwoordig veel bureaus die usability, vormgeving en techniek in huis hebben.Het is verstandig om bij verschillende bedrijven een offerte op te vragen en tevens te informeren naar de werkwijze. U zult gauw genoeg merken of deze enigszins overeenkomt met wat we in dit artikel hebben besproken.Zoekmachine Optimalisatie is een vak apart en daarvoor zou ik adviseren een partij te kiezen die zich hierin heeft gespecialiseerd.Kosten?Het minste leuke van alles maar we kunnen er niet omheen.Bepaal van tevoren goed wat uw beschikbare budget is en probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. U moet zich realiseren dat het ontwikkelen van een succesvolle website geen kleine investering is maar zich uiteindelijk wel terug zal verdienen.Bedragen noemen is erg moeilijk. Bij de grotere professionele bureaus met veel expertise in huis moet u niet schrikken van bedragen vanaf € 5.000. Maar er zijn ook genoeg kleinere bureaus die tegen lagere tarieven evengoed werk afleveren. Oriënteer goed en vraag bij verschillende partijen offertes aan. Vraag duidelijk naar referenties en de werkwijze van het bureau.Ga niet overhaast te werk en neem weloverwogen beslissingen. Veel succes!Over de auteur : zie profiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

pffffffffff je verdient waarschijnlijk reuzen voor de moeite. Maar wat een tekst. Ik ben een redelijke lezer. En ik heb 3x geprobeerd, maar ik ben er nog steeds niet doorheen. Morgen weer een poging wagen.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Je column klopt in grote lijnen helemaal, zo zou het moeten.

 

De rol van de webontwikkelaar ligt dan ook in dit alles zo goed mogelijk boven tafel krijgen. Omdat in veel gevallen deze stappen niet of nauwelijks voor een offerteaanvraag duidelijk zijn. Dat maakt het zo'n lastig issue, een klant komt binnen met de verwachting vlot een offerte te krijgen, of in elk geval een redelijk exacte schatting, terwijl nog niet duidelijk is wat er nou eigenlijk moet gebeuren.

 

Hoe zie jij een project met een klant zoals zojuist beschreven?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Mooie en nuttige info. Zou heel handig geweest als ik dit anderhalf jaar eerder had gelezen. Ik heb qua bureaukeuze toen een hele dikke bok geschoten. Ook grotere bureaus kunnen prutswerk afleveren. Nadeel van alles bij 1 partij onderbrengen, vind ik dat er onvoldoende tegenwicht wordt geboden. Zonder mijn briljante broer, was het geklooi van het reclamebureau niet aan het licht gekomen. Zonder goede kennis van zaken kom je er dus niet achter dat je bedonderd wordt.

 

Inmiddels veel wijzer geworden. Heb een adviseur voor SEO en conversie, een expert op het gebied van HTML, een ICT-er voor de back-end (CMS) en een grafisch vormgever / webbouwer (die wat goedkoper is en goed aanwijzingen opvolgt). Nu werkt het lekker samen en de nieuwe site komt snel online (roep ik al 3 weken).

 

Anyway, ga vooral door met het delen van de kennis! Reusje is onderweg...

Link naar reactie
  • 0

Met respect voor je moeite! Qua opmaak kan het wel iets beter, misschien kan je de kopjes vet maken?

 

Ook nog een tip voor ondernemers die een website willen bouwen: het is mijn ervaring dat het goed werkt niet direct met een websitebouwer te praten, maar er een persoon tussen te zetten die zowel de business als de ICT snapt. Zo iemand kan de situatie van de onderneming vertalen naar functionele eisen voor de website.

 

Het enige nadeel daarvan zijn extra kosten in de aanloop, maar in het algemeen verdien je die makkelijk weer terug.

Link naar reactie
  • 0

Ook grotere bureaus kunnen prutswerk afleveren. Nadeel van alles bij 1 partij onderbrengen, vind ik dat er onvoldoende tegenwicht wordt geboden. Zonder mijn briljante broer, was het geklooi van het reclamebureau niet aan het licht gekomen. Zonder goede kennis van zaken kom je er dus niet achter dat je bedonderd wordt.

 

Stefan, wat is er exact gebeurd dat een reclamebureau het voor je verprutst? Ik weet uit eigen ervaring dat ook grote bureau's het kunnen verprutsen... zij het door laksheid, geen kennis van zaken, geen prioriteit geven aan het werk of door andere factoren. De afgelopen periode merk ik dat er bij mij op kantoor vaker mensen komen die ontevreden zijn over hun creatieve bureau - ik krijg vaak als reden dat hun werk geen prioriteit krijgt, dat het dus blijft liggen of dat er onvoldoende

kennis is van zaken om het tot een effectief resultaat te komen.

 

Sommige bureau's nemen hun klant aan de hand mee, stap voor stap > openheid in het proces. Anderen gaan gewoon aan de slag en komen enkel met voorstellen, zonder daar vooraf een open proces aan te koppelen. Varianten uiteraard daargelaten. Ik denk dat het in het beginsel heel belangrijk is dat beide partijen met elkaar goed communiceren wat er gaat gebeuren en wat ze van elkaar verwachten. Dit lijkt heel logisch, maar in de praktijk kom ik het heel veel tegen, dat een klant denkt dat een website zomaar gemaakt is als bijvoorbeeld een advertentie. Je ziet niet de voorbereiding en het voorwerk wat soms gedaan moet worden om iets goed te laten functioneren. Goede voorbereiding is hierin het halve werk.

 

Ben erg benieuwd naar je verhaal.

 

Met respect voor je moeite! Qua opmaak kan het wel iets beter, misschien kan je de kopjes vet maken?

 

Ook nog een tip voor ondernemers die een website willen bouwen: het is mijn ervaring dat het goed werkt niet direct met een websitebouwer te praten, maar er een persoon tussen te zetten die zowel de business als de ICT snapt. Zo iemand kan de situatie van de onderneming vertalen naar functionele eisen voor de website.

 

Het enige nadeel daarvan zijn extra kosten in de aanloop, maar in het algemeen verdien je die makkelijk weer terug.

 

Mee eens, ik wil er nog aan toevoegen dat een ervaren vormgever ertussen zetten ook helpt, zoals jij hierboven hebt beschreven. De vormgever kan uitkomst bieden om de vertaalslag te maken van het idee en doelstelling van de klant naar een visueel iets dat voldoet aan de technische eisen van een webbouwer, maar wel de uitstraling heeft die gewenst is.

Het is een aanvulling van elkaar.

 

Goede vormgeving is onderdeel van een goede website... het bepaald o.a. d.m.v. het ontwerp hoe een bezoeker navigeert en de content tot zich kan nemen. (of actie moet ondernemen door bijv. in te schrijven etc.). Vormgeving gebruik je ook voor

marketing-wise dingen beter in beeld te krijgen. Helaas verkijken mensen zich vaak hierop door ontwetendheid of het niet zien van de meerwaarde van een vormgever.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede vormgeving is onderdeel van een goede website... het bepaald o.a. d.m.v. het ontwerp hoe een bezoeker navigeert en de content tot zich kan nemen. (of actie moet ondernemen door bijv. in te schrijven etc.). Vormgeving gebruik je ook voor

marketing-wise dingen beter in beeld te krijgen. Helaas verkijken mensen zich vaak hierop door ontwetendheid of het niet zien van de meerwaarde van een vormgever.

 

Mee eens. Probleem met vormgeving is dat IEDEREEN denkt dat hij een goed oog heeft voor wat mooi is.

 

Bij het bouwen van een website gaan mensen dus vaak uit van hun eigen perceptie van wat mooi is terwijl de bezoekers of klanten er heel anders over kunnen denken.

 

Een vormgever of website bouwer moet dit ook durven zeggen tegen de opdrachtgever.

Wil die er niet aan dan kun je kiezen of de opdracht terug te geven of om te denken 'oke, wat jij wil...' (en je naam er niet onder te zetten)

Link naar reactie
  • 0

Mee eens. Probleem met vormgeving is dat IEDEREEN denkt dat hij een goed oog heeft voor wat mooi is.

 

Maar al te vaak tegen gekomen. Erg irritant. Het voelt als vormgever altijd alsof je bezig bent met bijzaken, en voor de meeste klanten is dat ook zo. Als je echter uitlegt dat het over harde euro's gaat, kan dat helpen. Het gaat hier over het visueel leiden van mensen naar de informatie die jij als site-eigenaar wilt dat men leest. Als je daar een houtje-touwtje oplossing voor kiest werkt het gewoon niet zo goed.

 

Aan de website-afnemers hier (ja, jullie!): Het is alsof je bij een restaurant eten bestelt, maar dan tegen de kok gaat vertellen wat hij verkeerd heeft gedaan, en je dan gaat bemoeien met de hoeveelheid zout in het eten. Maar goed: "Everybody thinks they're a graphic designer"

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe zie jij een project met een klant zoals zojuist beschreven?

 

Wat mij vaak opvalt, en wat inmiddels ook al in de diverse reacties naar boven komt, is dat klanten zich vaak niet bewust zijn van het belang van het volgen van een dergelijk stappenplan. Het is vaak erg moeilijk om iemand te overtuigen van bijv. het belang van usability. Usability gaat, in de ogen van de opdrachtgever, vaak ten koste van de vormgeving. De opdrachtgever beoordeelt zijn website in de meeste gevallen enkel op buitenkant, hoe het eruit ziet, en is zich vaak niet bewust van het feit dat hij waarschijnlijk één van de weinigen is die dat doet. De bezoekers van zijn website komen namelijk niet om naar een mooie website te kijken, maar om informatie te vinden. Nou zo zijn er natuurlijk nog tal van voorbeelden te geven.

 

De klant zal niet vragen naar een functioneel ontwerp of een informatiestructuur. Die ziet liever zo snel mogelijk een visueel ontwerp.

 

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is je te realiseren dat er een groot verschil in kennis tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer aanwezig is. Iemand daartussen plaatsen die de vertaalslag kan maken is helemaal geen gek idee.

 

Een ander punt is natuurlijk vaak het budget. Een website is (kan) voor veel bedrijven een belangrijke bron aan nieuwe klanten en dus omzet (zijn). Toch mag het vaak niet al te veel kosten. Dat is natuurlijk erg jammer aangezien er door meer te investeren vaak ook veel meer uit te halen valt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mee eens. Probleem met vormgeving is dat IEDEREEN denkt dat hij een goed oog heeft voor wat mooi is.

 

Bij het bouwen van een website gaan mensen dus vaak uit van hun eigen perceptie van wat mooi is terwijl de bezoekers of klanten er heel anders over kunnen denken.

 

Een vormgever of website bouwer moet dit ook durven zeggen tegen de opdrachtgever.

Wil die er niet aan dan kun je kiezen of de opdracht terug te geven of om te denken 'oke, wat jij wil...' (en je naam er niet onder te zetten)

 

Absoluut. Het is belangrijk de opdrachtgever in te laten zien dat het niet zozeer gaat om of mensen het mooi vinden, maar om het uiteindelijke resultaat dat de website oplevert.

 

Je ziet een dergelijk verschijnsel ook als het aankomt op zoekmachine optimalisatie. Hier is men bij wijze van spreken al blij met een verdubbeling van het aantal bezoekers, ook al is de conversie hetzelfde gebleven.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zie jij een project met een klant zoals zojuist beschreven?

 

Wat mij vaak opvalt, en wat inmiddels ook al in de diverse reacties naar boven komt, is dat klanten zich vaak niet bewust zijn van het belang van het volgen van een dergelijk stappenplan. Het is vaak erg moeilijk om iemand te overtuigen van bijv. het belang van usability. Usability gaat, in de ogen van de opdrachtgever, vaak ten koste van de vormgeving. De opdrachtgever beoordeelt zijn website in de meeste gevallen enkel op buitenkant, hoe het eruit ziet, en is zich vaak niet bewust van het feit dat hij waarschijnlijk één van de weinigen is die dat doet. De bezoekers van zijn website komen namelijk niet om naar een mooie website te kijken, maar om informatie te vinden. Nou zo zijn er natuurlijk nog tal van voorbeelden te geven.

 

De klant zal niet vragen naar een functioneel ontwerp of een informatiestructuur. Die ziet liever zo snel mogelijk een visueel ontwerp.

 

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is je te realiseren dat er een groot verschil in kennis tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer aanwezig is. Iemand daartussen plaatsen die de vertaalslag kan maken is helemaal geen gek idee.

 

Een ander punt is natuurlijk vaak het budget. Een website is (kan) voor veel bedrijven een belangrijke bron aan nieuwe klanten en dus omzet (zijn). Toch mag het vaak niet al te veel kosten. Dat is natuurlijk erg jammer aangezien er door meer te investeren vaak ook veel meer uit te halen valt.

Dat is inderdaad vaak de kern van het probleem. De oplossing is er ook maar zal vrijwel altijd met budget te maken hebben. Om een aantal uren te besteden aan de ontwikkeling van een goed concept, plan etc. moet de klant het daar mee eens zijn. Verder is "de klant" op het moment dat dit moet gebeuren eigenlijk nog geen klant maar een potentiële klant. Om dat traject in z'n geheel in de offertefase te doen is niet te doen. Een klant wil echter vaak ook niet gewoon de uren betalen die gemaakt worden, zeker als je nog geen bedrag kan noemen voor het totale traject.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een websiteontwikkelingstraject omvat grofweg vijf stappen:

 

1. Opstellen van de online strategie (met de ambitie doelstellingen en het strategisch concept)

2. Definiëren van de requirements (vanuit de gebruiker en de organisatie)

3. Opstellen van het concept en ontwerp (interactieontwerp en visueel concept)

4. Realisatie: website live

5. Exploitatie: het uitvoeren van de online strategie

 

Met name stap 5 mis ik in de collumn, het monitoren van het opgeleverde product is mijn inziens net zo belangrijk als de stappen ervoor.

http://www.omines.nl - Full Service Internetbureau - Kwaliteit zonder compromis - Technische perfectie.
Link naar reactie
  • 0

 

4. ....

5. Exploitatie: het uitvoeren van de online strategie

 

Met name stap 5 mis ik in de collumn, het monitoren van het opgeleverde product is mijn inziens net zo belangrijk als de stappen ervoor.

 

Wat weerhoudt jou ervan om die informatie over online strategie aan deze discussie toe te voegen ?

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is altijd, wanneer je een website wil laten maken, dat het bedrijf waarbij je dit vraagt redelijk obscuur is. Daar heb ik iets op tegen, dat werkt niet voor mij. Ik wil helderheid. Ik zit nu zelf bij xxxxxxxxxxxweb (.nl). Zit daar met een maand abonnement en alles is vrij transparant. Okay, het kost in het begin wat tijd om de procedures te leren kennen, maar na verloop van tijd biedt een helder proces enorme voordelen.

 

MOD EDIT:

janphpfreak heeft blijkbaar wel de huisregels gelezen, maar pas op ook "versluierde" SPAMBERICHTEN worden gezien !!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.