• 0

CO2 zuinige auto nu heel interessant

Allereerst is dit bedoeld als informatief stukje.

 

Ik ben bezig voor mezelf een auto van de zaak te kopen. Dat blijkt - mits je een CO2 zuinige auto koopt - nu heel interessant te zijn. Dat heeft te maken met de volgende punten:

[*]Je betaalt géén wegenbelasting

[*]Ook géén BPM

[*]BTW kun je dus gewoon aftrekken

[*]Vanwege de kleinschaligheidsinvesteringaftrek kun je nog eens 28% van de waarde van de auto extra ten laste van de winst brengen mits je niet meer dan EUR 54000 investeert

[*]De auto kan in twee jaar worden afgeschreven. Dit is vooral om op korte termijn de winst te drukken want als je hem na 3 jaar verkoopt moet je dat resultaat weer als winst boeken.

[*]De bijtelling is maar 14%

 

Welke auto's voldoen hieraan:

[*]Citroen C1 1.0

[*]Daihatsu Cuore 1.0

[*]Fiat 500 1.2 Start & Stop

[*]Honda Civic 1.4

[*]Honda Insight 1.3i VTEC

[*]Peugeot 107 1.0

[*]Smart 451 Fortwo coupé hybride

[*]Smart 451 Fortwo cabrio hybride

[*]Suzuki Alto 1.0 Base

[*]Toyota Aygo 1.0

[*]Toyota IQ 1.0 VVT-i

[*]Toyota Prius 1.8

[*]Volkswagen Polo Blue Motion

 

Ik zou voor zoiets kunnen gaan ;D

fiat500-rosa-barbie.jpg?w=400&h=280

 

Maar dat wordt hem niet, dit wordt hem:

02-fiat-500c-1280_wm.jpg

 

Naast dat ik dit informatief wilde laten zijn, nog wel een vraag: zijn er dingen die ik nog mis? Het is mijn bedoeling dus gewoon de bijtelling (80 euro per maand) te betalen en alle kosten zakelijk te laten zijn. Ik ga hem waarschijnlijk meer privé dan zakelijk gebruiken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk topic! Ik mag mij zelf ook binnen aantal maanden trakteren op een auto

Dat "mits je een CO2 zuinige auto koopt", zijn dat alle auto's met een A label? Of geldt deze regel alleen voor de, door jou, genoemde auto's?

 

Volkswagen Blue motion is wel een leuke auto!

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic! Ik mag mij zelf ook binnen aantal maanden trakteren op een auto

Dat "mits je een CO2 zuinige auto koopt", zijn dat alle auto's met een A label? Of geldt deze regel alleen voor de, door jou, genoemde auto's?

 

Volkswagen Blue motion is wel een leuke auto!

 

Leukste is het kijken naar auto's (en er daarna in rijden natuurlijk).

 

Volgens mij hebben alleen nog auto's op electriciteit een A-label. De fiat 500 heeft ook een B label. Het geldt voor alle auto's met een CO2 uitstoot van kleiner of gelijk aan 110. Het lijstje noemt alle auto's met een CO2 uitstoot <= 110 (voor diesel gelden andere normen). Van het internet gekopieerd, maar ik weet niet hoe actueel het nog is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij hebben alleen nog auto's op electriciteit een A-label. De fiat 500 heeft ook een B label. Het geldt voor alle auto's met een CO2 uitstoot van kleiner of gelijk aan 110. Het lijstje noemt alle auto's met een CO2 uitstoot <= 110 (voor diesel gelden andere normen). Van het internet gekopieerd, maar ik weet niet hoe actueel het nog is.

 

 

Genoeg bvenzine auto's op een A-label, maar zoals he schrijft, heeft het label er niets mee van doen. Alleen de CO2 uitstoot geldt. Voor diesel is die <95. Benzine idd <110.

 

Volledig elektrische auto's (zoals deze) kennen helemaal geen bijtelling, BPM en wegenbelasting.

 

ciao

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

www.groenopweg.nl ... auto's zoeken op milieucriteria en interessante nieuwtjes

 

daar is bijvoorbeeld te vinden dat er een Toyota Auris Full Hybrid drive op de markt gaat komen:

http://www.groenopweg.nl/autonieuws/13484/Toyota-Full-Hybrid-Auris-komt-al-in-maart

 

wat mij betreft begint het dan echt interessant te worden; het lijstje van phiebe valt voor mij onder

de categorie 'vervoersmiddel', maar niet onder de categorie 'gezinsauto' voor 4 personen met bagage

 

42cd5fd9b209cd688f55c375e9861a4f.jpg

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Helaas zijn het wel allemaal vreselijke boodschappenkarretjes :(

 

Ergens vind ik het verbazend dat er nog geen fatsoenlijke autos op de markt zijn die door chiptuning in prestaties beperkt zijn waardoor een verbruik ontstaat dat aan de belastingeisen voldoet (0 naar 100 in 3 minuten...). De koper zou dan zon wagen tot zn normale prestaties kunnen herstellen middels een firmware update, en wellicht toch van de fiscale voordelen genieten - ik zie er wel markt in :)

Link naar reactie
  • -1

Ben,

 

Mijn link gemist?

Anders staat hier meer bewijs.

 

Nul naar 100 in ong. 4 seconden en geen bijtelling. Nu jij weer.... :P

 

Je bent aan het dromen denk ik. Als je logisch nadenkt , dan zou je denk ik al weten dat mensen in Nederland in het algemeen , dit soort auto's NOOIT IN HUN LEVEN kunnen kopen. We praten hier over een auto van 100,000 euro.

 

Denk jij dat wanneer de bpm + rijtuigenbelasting omlaag gaat , dat mensen dan inneens meer geld zullen hebben? Ik dacht het niet. Behalve als er een paar 1000de miljarden liters aan olie wordt gevonden ergens in Nederland. Dan worden we met zijn alle in een keer rijk.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Je bent aan het dromen denk ik. Als je logisch nadenkt , dan zou je denk ik al weten dat mensen in Nederland in het algemeen , dit soort auto's NOOIT IN HUN LEVEN kunnen kopen. We praten hier over een auto van 100,000 euro.

 

Denk jij dat wanneer de bpm + rijtuigenbelasting omlaag gaat , dat mensen dan inneens meer geld zullen hebben? Ik dacht het niet. Behalve als er een paar 1000de miljarden liters aan olie wordt gevonden ergens in Nederland. Dan worden we met zijn alle in een keer rijk.

 

Hoho!

Wie zegt dat ik logisch nadacht! Ben geeft commentaar op de schaarste aan behoorlijk snelle auto's. Ik pareer enkel. Hoe kom je erbij dat ik de Tesla als valide optie aandraag ???

 

Lezen en interpretatie blijven lastig blijkbaar. >:(

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is een mooi voorbeeld van Joost. En ja, elke (semi)concept car is duur in het begin. Wat denk ik je de eerste Prius gekost zal hebben ?

 

Het gaat er nu om dat er andere initatieven in het bedrijfsleven worden ontplooid.

En als ik kijk op http://www.driveremotion.nl/wat/autos/golf-variant , dan vind ik de Golf Variant een hele mooie

en goede gezinsauto. Een goede, betrouwbare en ver ontwikkelde carroserie om om te bouwen naar elektrisch.

Een maximum van 145 km/h en optrekken naar 100 in 9 seconden is gewoon helemaal prima om in het verkeer mee te komen.

De actieradius van 200 km lijkt mij nog iets aan de lage kant, helemaal als de auto volgeladen is met bagage en 4 (volwassen) personen.

Ik denk dat je dan voor vakantie nog een vakantieauto zal gaan huren.

 

Wat ik eerder al zei in het Autobelangen topic. Kom met stimuleringsmaatregelen voor dit soort initiatieven !

 

Er moet bijvoorbeeld nagedacht worden over hoe een blinde de auto gaat 'herkennen'.

Neemt de blinde bijvoorbeeld een 'transmitter' mee, dat als een auto binnen 100 meter in de buurt van de blinde komt

deze een bepaald geluid begint te produceren. Net zoals ambulances de radio kan 'scramblen'. Dit is zomaar een grot ideetje.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0
En ja, elke (semi)concept car is duur in het begin.

 

Tesla Motors produceert elektrische sportwagens in serie.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is een mooi voorbeeld van Joost. En ja, elke (semi)concept car is duur in het begin. Wat denk ik je de eerste Prius gekost zal hebben ?

 

Er moet bijvoorbeeld nagedacht worden over hoe een blinde de auto gaat 'herkennen'.

Neemt de blinde bijvoorbeeld een 'transmitter' mee, dat als een auto binnen 100 meter in de buurt van de blinde komt

deze een bepaald geluid begint te produceren. Net zoals ambulances de radio kan 'scramblen'. Dit is zomaar een grot ideetje.

Maar, stel de blinde heeft zo zijn auto gevonden en neemt plaats achter het stuur. En dan???

Een blinde moet bij autorijden toch altijd begeleid worden.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft een punt van vraag en aanbod.

Zolang vraag en daardoor aanbod laag blijft, zal de prijs hoog blijven.

Ongetwijfeld zal gedurende de tijd de prijs gaan zakken.

Maar goed, in het begin is het toch ook een stukje exclusiviteit.

Spyker produceert ook in serie, maar in een kleinere 'oplage'.

Of heb ik er nu een verkeerd beeld van ? ???

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk wel zo dat voor mijn gevoel pas sinds de overheid echt energiezuinige auto's stimuleert, dat er ook echt iets gebeurt. Daarvoor was de noodzaak er nog niet voor producenten en gebeurde het niet. Nu moeten ze hun markt bewaren en zijn ze genoodzaakt. Daarom gebeurt er nu iets.

 

Het is alleen nog niet volwassen en uitontwikkeld, maar kijk maar eens over een jaar of 5 of 10. Denk dat er dan alleen nog maar energiezuinige auto's zijn, behalve ferrari's enzo ;D Want voor sommige merken moet het ronkgeluid gewoon blijven.

Link naar reactie
  • 0

Ben,

 

Mijn link gemist?

Anders staat hier meer bewijs.

 

Nul naar 100 in ong. 4 seconden en geen bijtelling. Nu jij weer.... :P

 

Absoluut een gave bak, heb hem al vaker gezien. Ik zou er graag een keer over het circuit mee rijden, zoiets moet gaan als de brandweer :) Aan de andere kant kost het ding een ton, en hoewel electrisch denk ik dat de CO2 uitstoot (van de kolencentrale) die van de gemiddelde auto ruimschoots zal overtreffen als je het ding voor zijn maximale prestaties gebruikt - 300+ pk electrisch vermogen levert vast meer CO2 op dan 150 pk op benzine, al trekt de fiscus zich daar voorlopig niets van aan.

 

Maar goed, ik doelde dus op de 'real world' situatie van CO2-arme zuinige karretjes dat daadwerkelijk wordt verkocht aan leaserijders die hun bijtelling binnen de perken houden. Laten wel wel wezen, dat betreft vooral cuore's, c1, alto's en dergelijke, en hier en daar een underpowered fiat 500.

 

Overigens denk ik dat er uiteindelijk een kostenprobleem gaat ontstaan aan de leasekant, want die karretjes moeten na een jaar of 3 toch ook weer verkocht worden. De kopers op dat moment hebben weing of niets meer aan de fiscale voordelen die de leaserijder had, en dus weinig reden om de nadelen voor lief te nemen. Vermoeddelijk moeten ze voor een habbekrats verkocht worden, als dat uberhaupt lukt. Zo niet kunnen we straks 3 tot 4 jaar oude wagens samenpersen tot recyclestaal, over verspilling gesproken!

Link naar reactie
  • 0

Heeft niemand gedacht aan de toekomstige km heffing? Op dit moment wordt eenieder beloond met minder bpm en minder wegenbelasting als je milieuvriendelijk gaat rijden. Straks worden deze elementen gewoon afgeschaft als de km heffing wordt ingevoerd. Resultaat: iedereen betaalt weer hetzelfde als we pech hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hoi,

 

Ik heb toch nog wat vraagjes. Zit nu te berekenen of de aanschaf van de 500 (die het duidelijk wordt) nou beter zakelijk is of privé. Dat heb ik redelijk op orde, maar zit met de volgende vraag. (ik heb een B.V.)

 

Kan ik de auto op de B.V. aanschaffen en deze later verkopen aan mezelf (ik ben DGA en werknemer van de B.V.)? Gaat dan dan tegen de dagwaarde?

 

Mijn man en ik rijden altijd samen naar het werk (in 1 auto). Maar trekken wel allebei EUR 19 cent aan kilometervergoeding af, onder hem mom van carpoolen waarbij de werkgever aan alle mensen die aan het carpoolen meedoen deze vergoeding belastingvrij kan uitkeren zolang ze de afspraken privé maken en de werkgever daar niet in bemiddeld. Nu ik er zo over nadenk: geldt dit wel voor ons (omdat wij getrouwd zijn?)

 

Vast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Heeft niemand gedacht aan de toekomstige km heffing? Op dit moment wordt eenieder beloond met minder bpm en minder wegenbelasting als je milieuvriendelijk gaat rijden. Straks worden deze elementen gewoon afgeschaft als de km heffing wordt ingevoerd. Resultaat: iedereen betaalt weer hetzelfde als we pech hebben.

Jawel, daar heb ik wel aan gedacht. Maar het is op dit moment nog zo onzeker wat daarmee gaat gebeuren. In ieder geval is het plan dat we over een paar jaar allemaal kilometerheffing betalen. Dus de komende jaren zijn zoizo overgangsjaren. Nou ja, daar kan ik nu dan niet echt rekening mee houden, dat zie ik dan als de plannen wat meer omlijnd zijn.

Link naar reactie
  • 0

koop de 500, maar geen carpoolregeling voor DGA's :-\

 

Verkopen aan privé tzt kan prima tegen dagwaarde. De BV en jij zijn immers verschillende juridische entiteiten.

 

Jij bent ook laat op :). De 500 komt er zeker ;D. En als die carpoolregeling niet geldt, dan is het erg duidelijk dat ik hem beter zakelijk kan aanschaffen. Thanx!

 

Link naar reactie
  • 0

Tja.. het is maar hoe je het ziet. Prive is denk ik ook wel aantrekkelijk omdat je dan een versie kunt aanschaffen met de volledige prestaties zonder dat je het voor/nadeel van de bijtelling daardoor verliest. Voor de restwaarde over een paar jaar zal dat denk ik wel gunstig zijn - je hebt dan iets te verkopen dat aanzienlijk beter is dan de rest op de markt.

Link naar reactie
  • 0

Nog even over de kilometervergoeding voor mijn man en ik die samen in de B.V. werken. Waarom mag dat niet? Als ik dit stukje bekijk, zie ik geen uitsluitsel. Wij zijn beiden werknemers en ontvangen ook loon.

 

http://www.carpoolplein.nl/kilometervergoeding.html

 

Sorry, ik had er overheen gelezen dat deze vraag onderdeel van je afweging zakelijk/privé was. :-[

Tricky bij de carpoolregeling tussen DGA's is het bewijs dat niet de werkgever, maar jullie privé de regeling afgesproken hebben, nu jullie in feite ook de werkgever zijn.

 

Ik kan hier zo snel niet over vinden....helaas

 

Lijkt mij dat jullie dit wel goed moeten regelen op papier onderling.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je. Ik denk dat ik het aan de belastingdienst ga voorleggen voor de zekerheid.

 

Ik zie op andere sites wel dat de afspraken tussen werkgever en werknemer echt op papier moeten staan (de "meerij overeenkomst" wordt dan dan weer genoemd).

 

Voor de zekerheid zou ik het inderdaad op papier zetten dat wij privé met elkaar besluiten te carpoolen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben,

 

Mijn link gemist?

Anders staat hier meer bewijs.

 

Nul naar 100 in ong. 4 seconden en geen bijtelling. Nu jij weer.... :P

 

Absoluut een gave bak, heb hem al vaker gezien. Ik zou er graag een keer over het circuit mee rijden, zoiets moet gaan als de brandweer :)

 

Het gaat absoluut als de brandweer. Ik kan het beamen. Het ding staat op dit moment 32 Ampere te trekken in mijn parkeergarage.

 

Kosten? €1900,= per maand, zakelijk. Zoals als gezegd geen bijteling, dus privé kost het je niks. We hebben inmiddels een klant of wat rondrijden, waaronder ook in de lease. Wat dat betreft veel goedkoper dan een SLK, ondanks de hoge aanschafprijs.

 

Alles is meegerekend in deze kosten: afschrijving, rente, onderhoud, energie.

 

Overigens denk ik dat er uiteindelijk een kostenprobleem gaat ontstaan aan de leasekant, want die karretjes moeten na een jaar of 3 toch ook weer verkocht worden. De kopers op dat moment hebben weing of niets meer aan de fiscale voordelen die de leaserijder had, en dus weinig reden om de nadelen voor lief te nemen. Vermoeddelijk moeten ze voor een habbekrats verkocht worden, als dat uberhaupt lukt. Zo niet kunnen we straks 3 tot 4 jaar oude wagens samenpersen tot recyclestaal, over verspilling gesproken!

 

Absoluut een issue. Vandaar dat leasemaatschappijen deze auto's op dit moment niet op dezelfde manier calculeren dan een traditionele auto. Restwaarden liggen (uit mijn ervaring) op ongeveer 25% na 4 jaar (i.t.t. een benzineauto die vaak 50% doet). Je kunt het overigens ook omdraaien: als de elektrische auto een succes wordt, dan zakt de 2e-hands markt voor benzine-auto's in over een paar jaar. Overigens reken ik (in de kosten die ik hierboven noem) ook met een restwaarde van ~25%.

 

Ander puntje van aandacht: de batterij. Hierover is nog niet genoeg bekend om de restwaarde hiervan voldoende te kunnen voorspellen. Ook hierbij moeten de lease-mij'en dus rekening houden. Aan de andere kant ligt ook hier weer een opportunity. De batterij van de Tesla kost ongeveer €30.000 nu. Netwerkbedrijven hebben inmiddels becijferd dat een dergelijke batterij (mits nog voldoende capaciteit) na een aantal jaar stationair in het netwerk nog €10.000 waard is. Nieuwe batterij erin en cruisen maar weer!

 

We kunnen wel een keer een HL-gaat-elektrisch dag organiseren. Zodra je erin gezeten hebt, ben je overtuigd ;D.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.