• 0

CO2 zuinige auto nu heel interessant

Allereerst is dit bedoeld als informatief stukje.

 

Ik ben bezig voor mezelf een auto van de zaak te kopen. Dat blijkt - mits je een CO2 zuinige auto koopt - nu heel interessant te zijn. Dat heeft te maken met de volgende punten:

[*]Je betaalt géén wegenbelasting

[*]Ook géén BPM

[*]BTW kun je dus gewoon aftrekken

[*]Vanwege de kleinschaligheidsinvesteringaftrek kun je nog eens 28% van de waarde van de auto extra ten laste van de winst brengen mits je niet meer dan EUR 54000 investeert

[*]De auto kan in twee jaar worden afgeschreven. Dit is vooral om op korte termijn de winst te drukken want als je hem na 3 jaar verkoopt moet je dat resultaat weer als winst boeken.

[*]De bijtelling is maar 14%

 

Welke auto's voldoen hieraan:

[*]Citroen C1 1.0

[*]Daihatsu Cuore 1.0

[*]Fiat 500 1.2 Start & Stop

[*]Honda Civic 1.4

[*]Honda Insight 1.3i VTEC

[*]Peugeot 107 1.0

[*]Smart 451 Fortwo coupé hybride

[*]Smart 451 Fortwo cabrio hybride

[*]Suzuki Alto 1.0 Base

[*]Toyota Aygo 1.0

[*]Toyota IQ 1.0 VVT-i

[*]Toyota Prius 1.8

[*]Volkswagen Polo Blue Motion

 

Ik zou voor zoiets kunnen gaan ;D

fiat500-rosa-barbie.jpg?w=400&h=280

 

Maar dat wordt hem niet, dit wordt hem:

02-fiat-500c-1280_wm.jpg

 

Naast dat ik dit informatief wilde laten zijn, nog wel een vraag: zijn er dingen die ik nog mis? Het is mijn bedoeling dus gewoon de bijtelling (80 euro per maand) te betalen en alle kosten zakelijk te laten zijn. Ik ga hem waarschijnlijk meer privé dan zakelijk gebruiken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zou zeker leuk zijn, mooiste zou natuurlijk zijn als we zoiets ergens op een gesloten circuit kunnen doen - ik denk dat die tesla net even te leuk is voor de openbare weg ;)

 

Misschien moeten we voor de vorm nog even ergens een prius lenen als tegenstander, al denk ik dat die na de eerste seconde toch wel uit beeld verdwijt...

 

Het ding staat op dit moment 32 Ampere te trekken in mijn parkeergarage.

 

Wat kost dat nou eigenlijk aan stroom, om het ding vol te krijgen? Zeker dagtarief is nog wel richting 20 ct/kwh inclusief leveringskosten en belasting... bij 32A@230V is dat 1.50 per uur, maar hoe lang duurt dat opladen?

Link naar reactie
  • 0

Wat gaat er met de

- elektriciteitsprijs

- wegenbelasting

- bijtelling

 

gebeuren als, zeg, 10% van de Nederlanders een elektrische auto rijdt? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de Staat een flinke som geld mist door deze ontwikkeling volgens de huidige voorwaarden.

Als straks iedereen elektrisch zou rijden, dan heeft de Staat geen inkomsten meer via

- wegenbelasting

- brandstofaccijnzen

- bijtellingen

 

Dat moet op een of andere manier gecompenseerd worden... hoe? Alle andere brandstoffen worden of zijn reeds voorzien van accijnzen, dus dan zal dat ook wel voor elektriciteit gaan komen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

@Alef: mooi initiatief! Niet zeuren, maar doen!

 

Waar ik persoonlijk in geinteresseerd ben, maar wellicht ben ik hierin zwaar in de minderheid, is het ombouwen van bestaande auto's naar elektrische auto. Er zijn bedrijven die dit doen maar hier hoor je erg weinig over in de media en blijft alles een beetje in de hobby sfeer.

 

De helft van de auto bestaat al (carrosserie, interieur, wielophanging) en de energie die dit gekost heeft, is dus al verbruikt. Alleen een nieuwe motor erin, accu pakket(ten) en elektrische aanpassingen, zoals dashboard. Het hoeft niet veel meer dan dat te zijn. Is daar geen interessante bedrijfstak voor op te zetten?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wat gaat er met de

- elektriciteitsprijs

- wegenbelasting

- bijtelling

 

gebeuren als, zeg, 10% van de Nederlanders een elektrische auto rijdt? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de Staat een flinke som geld mist door deze ontwikkeling volgens de huidige voorwaarden.

Als straks iedereen elektrisch zou rijden, dan heeft de Staat geen inkomsten meer via

- wegenbelasting

- brandstofaccijnzen

- bijtellingen

 

Dat moet op een of andere manier gecompenseerd worden... hoe? Alle andere brandstoffen worden of zijn reeds voorzien van accijnzen, dus dan zal dat ook wel voor elektriciteit gaan komen.

 

Met het risico dat dit een elektrisch rijden topic wordt...

 

Dat je een auto als deze kan rijden voor de prijs van een Audi A4 is natuurlijk tijdelijk en mogelijk gemaakt door subsidies. Iemand meldde terecht dat een Tesla tweede-hands over een paar jaar wellicht (door het wegvallen van de subsidies) net zo duur is als nu nieuw. Des te meer reden om er nu één te gaan rijden.

 

De subsidies zijn afgelopen juli aangekondigd in een plan van aanpak. Hierin wordt expliciet melding gemaakt van het gat wat zal ontstaan door het wegvallen van benzine-accijnzen. Het wordt overgelaten aan een volgende kabinet om dit op te lossen. Waarschijnlijk zelfs het het kabinet daarna meldt men, aangezien er de komende 5 jaar waarschijnlijk niet enorme aantallen mensen elektrisch zullen (overigens is dat natuurlijk niet zo als het aan ons ligt :-) ). Hoe dit op te lossen is nog niet helemaal duidelijk. Een extra energiebelasting voor elektrische auto's wellicht? Ik heb geen idee.

 

De afname van de subsidies en de eventuele introductie van een dergelijke energiebelasting zal hand in hand (moeten) gaan met het afnemen van de prijzen van elektrische auto's door massaproductie en beter in te schatten restwaarden van batterijen e.d.

 

Bijtelling zal gewoon weer terugkomen na de stimuleringsperiode. De bijtelling van 0% geldt tot eind 2014. Uiteindelijk blijft een auto van de zaak verkapt loon, dus hoort daar een bijtelling bij, niet meer dan logisch, lijkt me.

 

De wegenbelasting gaat (als het aan Eurlings en ook aan mij ligt) eruit en hier komt de kilometerheffing voor in de plaats. De elektrische auto valt in het laagste segment; 0,4 eurocent per kilometer. Maar goed, voordat ik hier een hele meute Telegraaf-lezende en ANWB-minnende ondernemers op m'n hals haal zal ik niet nog een keer roepen dat de kilometerheffing wat mij betreft morgen ingevoerd mag worden (oeps, is het toch weer niet gelukt).

Link naar reactie
  • 0

@Alef: mooi initiatief! Niet zeuren, maar doen!

Thanks, dat is idd precies het idee! Wanneer kan ik jou bij de club elektrorijders verwelkomen ;D

 

Waar ik persoonlijk in geinteresseerd ben, maar wellicht ben ik hierin zwaar in de minderheid, is het ombouwen van bestaande auto's naar elektrische auto. Er zijn bedrijven die dit doen maar hier hoor je erg weinig over in de media en blijft alles een beetje in de hobby sfeer.

 

De helft van de auto bestaat al (carrosserie, interieur, wielophanging) en de energie die dit gekost heeft, is dus al verbruikt. Alleen een nieuwe motor erin, accu pakket(ten) en elektrische aanpassingen, zoals dashboard. Het hoeft niet veel meer dan dat te zijn. Is daar geen interessante bedrijfstak voor op te zetten?

 

Nee, je bent niet zwaar in de minderheid. Hier spreekt een groot voorstander van dit idee. Er zijn inderdaad een aantal partijen die dit op kleine schaal doen, maar echt groots wordt het nog niet aangepakt en daar zit hem nu juist de crux volgens mij. Bij veel partijen blijft het (zoals je zegt) in de hobby-sferen. Hier en daar worden enkele tientallen auto's omgebouwd, maar echt profi wordt het niet aangepakt.

 

Ik rijd zelf regelmatig in een elektrische Lotus Elise rond. Je merkt een groot verschil tussen deze auto en de Tesla. Hetzelfde geldt voor een aantal andere omgebouwde modellen. Wat nodig is, is iemand met geld, die een productielijn heeft en die in wil zetten voor een dergelijk initiatief.

 

Ik zou zeggen dat er genoeg geld in te verdienen valt. Je zegt al: alle onderhoudsgevoelige onderdelen haal je eruit, elektromotor en batterij erin en klaar is piet.

 

De traditionele fabrikanten staan hier (uiteraard) skeptisch tegenover. Het staat nieuwe verkopen in de weg en daarnaast zegt men dat een niet af-fabriek elektrisch gebouwde auto nooit veilig kan zijn en nooit de optimale wegligging kan hebben en dergelijke. Het eerste punt omtrent veiligheid is je reinste onzin, het tweede punt is wellicht waar.

 

Najah, wij zitten niet in de productie van de auto's zelf en ik heb al helemaal geen kennis van fabrikage, dus ik hou me hier liever buiten, hoe jammer ik het ook vind.

 

groet,

Alef

 

p.s. info over subsidiemaatregelen rondom elektrisch rijden: hier. Kleine opmerking hieromtrent: de MIA/VAMIL subsidie staat op losse schroeven voor leaserijders. Slechte zaak en we zijn druk doende dit terug te draaien, maar dan schets ik in ieder geval geen verkeerd beeld.

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht ook zal spelen qua ombouwen van autos: Waarschijnlijk zijn andere opties aantrekkelijker, bijvoorbeeld inbouwen van een G3 lpg installatie in een benzineauto en de wagen prive gaan rijden. Vooralsnog kun je daarmee een hoop brandstofkosten besparen. Zeker voor autos met een hoge nieuwprijs van een paar jaar oud heeft dat ook zn fiscale voordelen t.o.v. een wagen op de zaak.

 

Conversie naar electrisch is veel complexer: Bij LPG is het een kwestie van een gastank en wat leidingen, maar als je het op een goede manier electrisch moet doen is er een hoop te vervangen... van motor + versnellingsbak tot het vinden van een plaats voor een zwaar accupack. Dat laatste kun je ook niet even in de kofferbak van een stationwagen monteren: zo'n lpg tank weegt bijna niets, maar monteer je daar een accupack dan kun je de wegligging wel vergeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.