• 0

Verzendkosten inboeken

Hoi,

 

Ik zie dat er al veel is geschreven over verzendkosten, maar mijn vraag is er nog niet beantwoord.

Het gaat dan ook niet over BTW ed. maar over het volgende:

 

Is het verstandig voor de waarde van je voorraad om altijd verzendkosten uit te splitsen en dan de verzendkosten dus als kosten te boeken als je de ingekochte artikelen op de activa voorraden boekt?

 

Ik hoef niet verzendkosten van ingekochte goederen te matchen met verzendkosten van verkochte goederen, want dat laatste komt erg weinig voor. Als ik al verzendkosten apart boek, zijn het dus door mij gemaakt kosten voor inkoop.

 

Wel koop ik op 2 naar mijn idee verschillende manieren in.

 

Aan de ene kant koop ik regelmatig veel verschillende onderdelen in, met verzendkosten in de orde van grootte van 10 tot 20 euro. Wat ik kan doen is de verzendkosten als kosten boeken. Dat houdt de waarde van de voorraad zuiver en als ik voorraad opmaak kan ik de kosten zeer nauwkeurig boeken (want hoeveelste deel van de verzendkosten wijs je toe aan 1 onderdeeltje van een groot shipment?)

 

Aan de andere kant koop ik regelmatig grotere goederen in met hogere verzendkosten (100 tot 200 euro). Deze kosten zijn goed toe te wijzen aan een item, meestal ook omdat de verzendkosten evenrededig toenemen met gewicht en dus aantal items.

Omdat ik de items ook op geen andere manier zou kunnen inkopen (ik kan er niet voor naar de elektronicazaak op de hoek) horen de verzendkosten veel meer bij de waarde van het item en wil ik het dus inclusief verzendkosten op de voorraad boeken.

 

De vraag is eigenlijk: is dit verstandig om met 2 maten te meten en is mijn voorraadwaarde zo wel zuiver?

 

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen boekhoudkundig wonder, in tegendeel.

 

Ik vind de verzendkosten/behandelingskosten die je leverancier in rekening brengt horen bij de inkoopprijs van je artikelen. Hierdoor kan de inkoopprijs per product dus wat schommelen. Je kan dan uitgaan van een gemiddelde inkoopprijs.

Dit scheelt je een enorme administrative last.

 

De verzendkosten op de factuur die je krijgt zijn kosten die je doorberekend krijgt en niet zozeer kosten die rechtstreeks maakt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi FLV,

 

Ik raad je aan om de voorraad zuiver te houden en de in rekening gebrachte verzendkosten dus niet in de waarde van voorraad op te nemen, maar bij het boeken van de inkoopfactuur de in rekening gebrachte verzendkosten in het resultaat te boeken.

 

Om meerdere redenen. Ten eerst zijn kosten aftrekbaar op het moment dat de onderneming ze maakt en via de verendkostenrekening gebeurt dat dan en anders zitten ze in je voorraad (en dus niet in je resultaat).

 

Ten tweede is voorraad een balans rekening die dus de marge in eerste instantie niet beïnvloedt. Bij het opmaken van de voorraad ultimo boekjaar hoef je dan ook alleen maar te kijken naar welke producten je hebt liggen en wat hun (vaste) inkoopwaarde was. Nu zijn er vele manieren om de waarde van een voorraad te bepalen ultimo boekjaar, dus ik beperk me even tot deze. Indien je de verzendkosten opneemt in de voorraadwaarde moet je dus bij het berekenen van je voorraadwaarde daar rekening mee houden en uit gaan rekenen wat 1 artikelen aan verzendkosten 'mee neemt' in de voorraad omdat de voorraadopname een waarneming is van de artikelen die je werkelijk hebt liggen. Dat kan dus een lastig rekenwerkje worden.

 

Zoals Astron aangeeft, kan je een vaste verrekenprijs (vvp) voor een artikel berekenen. Dit is alleen boekhoudkundig wel erg veel werk. In notendop moet je dan boeken (ik laat e BTW even buiten beschouwing!!)

 

Nog te ontvangen goederen (werkelijke waarde)

Aan crediteuren (werkelijke waarde)

 

Voorraad (aantal * VVP)

(aan) verschillen VVP (werkelijke waarde - aantal * VVP)

Aan nog te ontvangen goederen (werkelijk waarde)

 

Het voordeel is dan weer wel dat je voor de geproduceerde of verbruikte aantallen een makkelijke boeking krijgt, namelijk:

Kostprijs (aantal *VVP)

Aan voorraad (aantal*VVP)

 

Groetjes

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan om de voorraad zuiver te houden en de in rekening gebrachte verzendkosten dus niet in de waarde van voorraad op te nemen, maar bij het boeken van de inkoopfactuur de in rekening gebrachte verzendkosten in het resultaat te boeken.

 

Formeel gezien moet je de inkoopkosten meeactiveren in de voorraadwaarde (BW2 art 388 lid 1). Hieronder vallen zeker

ook de verzendkosten (voor de inkoop van de goederen).

 

Op zich hoeft het niet moeilijk te zijn om dit mee te nemen in de voorraadwaarde. Je kunt inderdaad heel erg ingewikkeld gaan doen met vaste verrekenprijzen etc maar er is een veel praktischere manier om hier mee om te gaan.

 

Gedurende het jaar boek je de verzendkosten ten laste van het resultaat (zoals Sander al voorstelde). Op balansdatum inventariseer je de voorraad en'waardeer je deze voor de balans (prijs x aantal).

 

Dan kijk je naar de resultatenrekening en berekent de verhouding verzendkosten/kostprijs verkopen.

Dit percentage is gemiddeld gezien hoeveel % verzendkosten er over jouw inkoopprijs wordt berekend.

Vervolgens gebruik je dit % als toeslag op de voorraad per balansdatum.

 

Zo heb je (bij benadering) op 31 december toch aan de wettelijke vereiste voldaan zonder alle administratieve rompslomp.

verplichting voldaan.

 

Wel een kanttekening:

Bovenstaande werkt niet nauwkeurig als je inkopen en verkopen te ongelijkmatig over het jaar zijn verdeeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, hartelijk dank maar de laatste twee antwoorden gaan het ene oog in en het andere uit :(

Met andere woorden: ik kan het niet volgen.

 

Ik geloof ook dat het allemaal te ingewikkeld wordt voor mijn situatie. Mijn voorraad is echt grijpvoorraad van kleine onderdelen (denk aan schroefjes, moertjes, weerstandjes etc) Er gaat ook gedurende het jaar het een en ander verloren (kapot, buiten spec, zoekgeraakt --weerstandjes kunnen erg klein zijn).

 

Wellicht is dit een gulden middenweg?

Ik boek ingekochte materialen inclusief verzendkosten als voorraad.

Bij een verkoop (=onderdelen zijn samengevoegd tot eindproduct) boek ik een bedrag af tegen "Kostprijs verkopen" dat ik kan bepalen aan de hand van de werkelijke waarde van de gebruikte onderdelen (per eindproduct heb ik een stuklijst van onderdelen met gemiddelde inkoopwaarde).

Dan ben ik aan het eind van het jaar in theorie aardig bij met de voorraad, alleen heb ik een verschil dat de verzendkosten en verlies vertegenwoordigd. Dat kan ik dan toch als kosten wegboeken?

Voldoe ik dan aan de eisen? Volgens mij is dit nauwkeuriger dan met % gaan schatten enzo.

Link naar reactie
  • 0

Hoi FLV,

 

Dan ka je ook gewoon gedurende het jaar alle inkopen ten laste van je resultaat brengen en op 31 december je voorraad inventariseren (zie ook Alex zijn opmerking). Het verschil tussen de voorraad van 31-12 en 01-01 boek je dan ook in de marge. Daarmee heb je en een goede voorraadwaardering en je bruto marge goed berekend.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.