• 0

Carry back - fiscale eenheid VPB

Hallo,

 

Op 31 maart 2007 is ons bedrijf,een VOF, met terugwerkende kracht (per 1/1-06) samengevoegd met een andere BV tot 4 BV's, 3 werkmaatschappijen en een holding. Per 31 maart hebben we voor alle vier BV's een aangifte vpb gedaan over de resultaten van 1 januari 2006 tot en met 31 maart 2007. In 2 van de BV's zit een behoorlijke winst, waardoor er een forse aanslag vpb is gekomen. Per 1 april 2007 is er een fiscale eenheid aangevraagd en een aangifte tm 31/12-07 gedaan; ook hier moest er vpb betaald worden.

In 2008 is er echter een verlies en willen we dus carry back toe passen in de fiscale eenheid. Er is echter meer verlies dan dat er in de fiscale eenheid is aangegeven (1/4-07 tot en met 31/12-07).

Nu vraag ik me af of we ook de winsten over de periode 1 januari 2006 tot en met 31 maart 2007 (geen fiscale eenheid) kunnen carry-backen?

Weet iemand of dit mag en hoe we dit in de aangifte moeten verwerken?

 

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is, zoniet dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvgr Zeud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben even nieuwsgierig hoe deze situatie is ontstaan. Normaal gesproken worden de winsten uit de voorperiode aan het eerste boekjaar toegerekend. Als je fiscale eenheid per oprichtingsdatum aangaat, zou je dus aan het einde van het eerste boekjaar aangifte doen, voor de hele fiscale eenheid.

 

Nu zit je kennelijk met verliezen van de fiscale eenheid, die je wilt compenseren met voorvoegingswinsten. Dat kan op zich, mits die verliezen aan dezelfde vennootschap zijn toe te rekenen als de winsten. Bovendien zit je nog even met de bepaling dat je verliezen in de vpb maar 1 jaar mag carry-backen. In het kader van de crisismaatregelen is dat op te rekken tot 3 jaar, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de voorwaartse verliesverrekening ook ingeperkt wordt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In verband met de inbreng was het van belang dat er tenminste 1 dag zelfstandige belastingplicht was voor de bv's. Dit is gebeurd om te voorkomen dat er (eventueel) moet worden afgerekend over de goodwill etc wanneer de fiscale eenheid binnen 3 jaar zou worden verbroken. Hierdoor hebben wij op 31 maart 2007 4 aangiften vpb ingediend over 2006+1e kwartaal 2007 (conform afspraak met Belastingdienst). Vanaf 1 april 2007 hebben dus een fiscale eenheid waarin de resultaten over het 2e tm 4e kwartaal van 2007 zijn aangegeven.

Ik hoop dat de ontstane situatie zo iets duidelijker is.

Link naar reactie
  • 2

Zeker, bij verbreking van de fiscale eenheid heb je immers geen tegenbewijsregeling. Je hebt per 31 maart 2007 4 aangiften VPB ingediend, dus ik neem aan dat alle vennootschappen op die datum hun boekjaareinde hadden (ook de holding) en 1/4 t/m 31/12/07 het boekjaar van de fiscale eenheid betreft. Je wilt nu verlies van 2008 (Boekjaar 3) verrekenen, deels met Boekjaar 2 (1/4 tm 31/12/07) en deels met Boekjaar 1 (31/3/07 incl. voorperiode).

 

Je hebt 2 problemen: (1) In Boekjaar 1 had je geen fiscale eenheid en (2) carry-back is in beginsel slechts 1 jaar mogelijk. Dat laatste is voor 2008 niet te veranderen, dus daar begin ik even mee.

 

Probleem (2) is in 2009 en 2010 op te lossen door toepassing van een van de crisismaatregelen van de overheid: de verliezen kunnen op verzoek 3 jaar teruggewenteld worden ipv 1 jaar, je levert dan wel 3 jaar carryforward in (gaat van 9 naar 6 jaar). Voor 2008 gaat dit echter niet werken. Heb je in 2009 (Boekjaar 4) ook verlies, dan zou je het daar wel mee kunnen proberen, want die verliezen kunnen wel verrekend worden met Boekjaar 1. Dan loop je echter nog wel tegen probleem (1) aan.

 

Probleem (1) is voor 2009 op te lossen als je het verlies in 2009 (Boekjaar 4) kunt toerekenen aan dezelfde vennootschappen als die in Boekjaar 1. Daarbij moet je met name kijken naar de activiteiten in de verschillende vennootschappen. Als die niet tussen de vennootschappen verschoven zijn, kun je de jaarrekeningen van de verschillende vennootschappen gebruiken om het verlies toe te rekenen. Wanneer je dan in dezelfde vennootschap een winst en een verlies hebt, kun je in beginsel verrekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Probleem 1; de activiteiten zijn hetzelfde, daarnaast is er ook een winst en verlies in bepaalde vennootschappen over de jaren heen. Dit zou dan het punt niet moeten zijn.

 

Probleem 2: in 2009 zijn de resultaten break-even dus dit schiet niet op. Waarschijnlijk is er dus niet veel mogelijk...?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.