• 0

Bijzondere post boekhouding waar ik even geen raad mee weet ..

Geachte forumleden

 

Sinds kort hebben we een zaakovergenomen. Voordat het zover was (startdatum) hadden we al een order geplaatst bij een leverancier voor bepaalde goederen, die wij wilden verkopen in onze nieuwe onderneming. Die order is toen betaald via de onderneming van mijn vrouw (nagelsalon) en is nadat de zaak enkele dagen van start ging ook later weer teruggeboekt naar de nagelsalon.

 

Ik heb als omschrijving toen gebruikt: Terugboeking Faktuur xxxxxx van bedrijf xxxxx. Incl. btw.

 

Maar ik heb nu dus wel goederen voor onze nieuwe onderneming (verkregen dus via de nagelsalon) ontvangen, maar weet nu niet goed als newbie hoe zoiets het beste in het grootboek of inkoopboek (Unit4) moet worden ingeboekt. Sinds kort beschik ik over Unit4 Basic (daarmee word ik nog geholpen later deze maand(en) echter doe ik voor de aangifte van het 4e kwartaal 2009 nog even een beroep op mijn berekeningen in Excel, vandaar het enigszins verwarrende gebruik van de woorden GROOTBOEK en INKOOPBOEK een paar regels terug.

 

Zelf had ik het zo bedacht:

Als het ware moet ik Nagelsalon xxx (van mijn vrouw) zien als een leverancier, waarvan ik de produkten heb gekocht.

Het geld voor die artikelen heb ik weer netjes terugbetaald per bank aan de Nagelsalon. Omdat Nagelsalon xx echter geen leverancier is in de juiste zin des woords, maar slechts als tussenstation voor onze nieuwe winkel fungeert, kan ie ook niet als leverancier worden aangemerkt in het Grootboek.

 

Hoewel ik dan nu wel artikelen heb van leveranciers A en B, kunnen die m.i. echter niet als leverancier worden aangemerkt voor het grootboek (Excel) of Inkoopboek (Unit4) van onze winkel, omdat de BTW-afdracht immers al gedaan is bij de nagelsalon, alwaar dan wèl die leveranciers in het grootboek/inkoopboek moeten worden vermeld. Voor de belasting maakt het niet uit toch, immers de BTW-afdracht is gedaan?

 

M.a.w. denk ik dat ik zowel leverancier A als B UIT mijn Grootboek van Excel moet halen omdat zij GEEN deel uitmaken van de boekhouding van de winkel, maar van de nagelsalon. Die fakturen daarvan zou ik dan ook moeten toevoegen aan de boekhouding van de nagelsalon, hoewel die niets van doen hebben met de bedrijfsvoering van een nagelsalon. Dat de voorrraad bij onze winkel wel is toegenomen doet m.i. niet zoveel ter zake, omdat het financieel is onderbouwd in de administratie van zowel de winkel als de nagelsalon.

 

Blijft alleen over hoe in Unit4 dit moet worden geïnterpreteerd, m.a.w. welke code dien ik daarvoor te gebruiken? Leveranciercode 7020 (Inkopen)? Kruisposten lijkt me niet van toepassing namelijk.

 

Mijn excuses bij voorbaat voor dit lange relaas, maar voo rmij werkt dit het beste om het zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Ik hoop dan ook dat iemand zo vriendelijki is om mij even aanwijzingen hierover kan geven voor wat betreft de handelswijze in het grootboek (Excel: werk daarin alleen met Grootboek, Kasboek en Bankboek) en in Unit4.

 

Alvast bedankt voor het lezen (is een aanslag ik weet het) en de reaktie's!

 

Met vriendelijke groeten,

JW

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JW,

 

Wat relevant is in dit verhaal, is de tenaamstelling van de inkoopfactuur.

Dit is onder andere van belang voor het kunnen terugvorderen van de BTW.

 

Als de factuur is gericht aan de nieuwe onderneming, dan heb je geen probleem.

Je boekt de nota in onder de naam van de leverancier en lettert deze af tegen de betaling die aan de nagelsalon is gedaan. (ik ga ervan uit dat het voorschieten van de betaling via de nagelsalon eenmalig was?)

 

Is de nota op naam van de nagelsalon gefactureerd dan dient in beginsel de nagelsalon deze btw terug te vorderen. Hiernaast dient de nagelsalon de goederen door te belasten per factuur aan de nieuwe onderneming. Deze nnota boek je in onder de naam van de nagelsalon (als tussenpersoon).

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Beste JW,

 

Wat relevant is in dit verhaal, is de tenaamstelling van de inkoopfactuur.

Dit is onder andere van belang voor het kunnen terugvorderen van de BTW.

 

Als de factuur is gericht aan de nieuwe onderneming, dan heb je geen probleem.

Je boekt de nota in onder de naam van de leverancier en lettert deze af tegen de betaling die aan de nagelsalon is gedaan. (ik ga ervan uit dat het voorschieten van de betaling via de nagelsalon eenmalig was?)

 

Inderdaad eenmalig en zijn beide fakturen gericht aan onze winkel. Je schreef: "Boekt de nota in ... Wat bedoel je daar precies mee? Ik doel even op het inboeken van de leveranciers ... Als ik die twee leveranciers ook nog eens onder Leveranciers inboek in het Grootboek, betaal ik toch dubbel BTW? Ik betaal immers de voorbelasting voor de overmaking aan de nagelsalon (Overige Kosten in het Grootboek) en doe dat ook dan nog eens bij Leveranciers in het Grootboek?

 

Het spijt me wanneer ik het niet direct snap, maar middels goede uitleg hoop ik dat snel te doen ;-)

 

Is de nota op naam van de nagelsalon gefactureerd dan dient in beginsel de nagelsalon deze btw terug te vorderen. Hiernaast dient de nagelsalon de goederen door te belasten per factuur aan de nieuwe onderneming. Deze nnota boek je in onder de naam van de nagelsalon (als tussenpersoon).

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad eenmalig en zijn beide fakturen gericht aan onze winkel. Je schreef: "Boekt de nota in ... Wat bedoel je daar precies mee? Ik doel even op het inboeken van de leveranciers ... Als ik die twee leveranciers ook nog eens onder Leveranciers inboek in het Grootboek, betaal ik toch dubbel BTW? Ik betaal immers de voorbelasting voor de overmaking aan de nagelsalon (Overige Kosten in het Grootboek) en doe dat ook dan nog eens bij Leveranciers in het Grootboek?

 

Het spijt me wanneer ik het niet direct snap, maar middels goede uitleg hoop ik dat snel te doen ;-)

 

 

Met inboeken bedoel ik het registreren van de inkoopfactuur in de boekhouding van jouw nieuwe onderneming.

Dit doe je (normaliter) via een dagboek Inkopen of Crediteuren.

 

Je boekt:

 

Voorraad artikelen (of kostprijs verkopen) 100%

BTW 19%

aan Crediteuren (leverancier A) 119%

 

Je betaalt de BTW maar 1 keer en dat is op het moment dat de onderneming het factuurbedrag vergoedt aan de nagelsalon.

Wat jij bedoelt met een tweede keer inboeken onder leveranciers in het grootboek is mij een raadsel.

 

Ik zou je aanraden om een basiscursus boekhouden te volgen want dit is echt vrij basic boekhouden. Je bent er op de lange termijn mee gebaat om dit zelf goed te kunnen administreren als ondernemer omdat je dan ook een beter gevoel bij de cijfers krijgt.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad eenmalig en zijn beide fakturen gericht aan onze winkel. Je schreef: "Boekt de nota in ... Wat bedoel je daar precies mee? Ik doel even op het inboeken van de leveranciers ... Als ik die twee leveranciers ook nog eens onder Leveranciers inboek in het Grootboek, betaal ik toch dubbel BTW? Ik betaal immers de voorbelasting voor de overmaking aan de nagelsalon (Overige Kosten in het Grootboek) en doe dat ook dan nog eens bij Leveranciers in het Grootboek?

 

Het spijt me wanneer ik het niet direct snap, maar middels goede uitleg hoop ik dat snel te doen ;-)

 

 

Met inboeken bedoel ik het registreren van de inkoopfactuur in de boekhouding van jouw nieuwe onderneming.

Dit doe je (normaliter) via een dagboek Inkopen of Crediteuren.

 

Je boekt:

 

Voorraad artikelen (of kostprijs verkopen) 100%

BTW 19%

aan Crediteuren (leverancier A) 119%

 

Je betaalt de BTW maar 1 keer en dat is op het moment dat de onderneming het factuurbedrag vergoedt aan de nagelsalon.

Wat jij bedoelt met een tweede keer inboeken onder leveranciers in het grootboek is mij een raadsel.

 

 

 

IK begrijp de verwarring die ik hier zaai. Ik zal proberen om het uit te leggen ....

 

Sinds mijn vrouw een nagelsaon heeft heb ik in Excel voor haar een boekhouding bijgehouden, met een Kasboek (meest contante betalingen), een Bankboek en een Grootboek. Dat Grootboek is weer onderverdeeld in Leveranciers, Kantoorkosten, Overige Kosten etc. Hiervan wordt dan ook de voorbelasting berekend.

 

In een andere kolom wordt vervolgens de uiteindelijke afdracht OB berekend, door te betalen OB (debet Kas / Bank) te verrekenen met de voorbelasting.

 

Voor dat ik Unit4 heb gekregen, hield ik voorlopig op dezelfde manier ook de boekhouding bij van onze nieuwe winkel, dus ook in Excel. Intussen ervaar ik echter wel de nadelen van Excel hierin, zeker wanneer je dat later weer wilt overzetten naar Unit4, waar alles net even anders werkt. Hier werk je met een Inkoopboek bijv. en dat werkt toch wat anders dan min Excel-opzetje.

 

Als je nu mijn Excel even voor de geest kan halen, begrijp je nu misschien waar ik tegen aanloop. Ik heb namelijk eerst die betaling van de nagelsalon voor die beide leveranciers (betaald met de nagelsalon, doch wel geaddresseerd aan de winkel) rechtgetrokken met een boeking in Excel onder "Overige Kosten" in het Grootboek (EXCEL), maar heb OOK in het Grootboek onder "Leveranciers" die beide leveranciers vermeld, met faktuurdatum en faktuurbedragen, incl. btw.

 

In het Bankboek (Ook van Excel) wordt echter natuurlijk alleen die betaling van "Overige Kosten" (EXCEL) zichtbaar, het bedrag wat ik dus heb teruggestart aan de Nagelsalon.

 

Kijk, nu heb ik voor mijn gevoel dus in Excel openstaande posten, te weten die beide leveranciers A en B (Grootboek / Leveranciers) waarbij dus ook die BTW meegerekend word in mijn OB-schema en DAT is mijn probleem, want zowel in "Overige Kosten" (Betaling aan nagelsalon) als in "Leveranciers" (Leverancier A en B) worden volgens mij zo onterecht de voorbelasting meegenomen.

 

Ik hoop dat het nu wat duidelijker word. Tegelijkertijd zou ik ook graag willen weten hoe dit "probleem" in Unit4 moet worden opgelost.

 

Bedankt voor jullie meedenken ..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik het goed begrepen heb, maar de Nagelsalon is geen leverancier.

 

Je boekt de inkoopfactuur slechts eenmaal in, met als crediteur de oorspronkelijke leverancier en dus niet de Nagelsalon. Wanneer je terugbetaalt aan de Nagelsalon kun je die factuur van de oorspronkelijke crediteur (dus de leverancier) afboeken

 

 

Bedankt! Ik snap het. Nu red ik me er wel mee ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.