• 0

Voorschot en Overeenkomst van opdracht

Hallo allemaal,

 

ik heb in december 2009 een overeenkomst van opdracht gesloten met een freelance software engineer, waarin we overeenkomen dat hij ten behoeve van mij een IT project ontwikkeld op fixed-price basis.

 

In deze ovk is het project in deelprojecten opgedeeld, waarbij per deelproject staat aangegeven hoeveel vergoeding hij voor dat onderdeel krijgt.

Ik heb 10% van het totaalbedrag vooraf voldaan en verder is overeengekomen dat betaling zal geschieden nadat het desbetreffende onderdeel is opgeleverd en door hem gefactureerd is.

 

Alles gaat prima, op het feit na dat de ontwikkeling meer tijd in beslag neemt dan verwacht was. Op dit moment zijn nog maar 2 van de 10 onderdelen voltooid. Ik heb hier niet een groot probleem mee, aangezien hij kwaliteit aflevert. Daarnaast is de relatie prima.

 

Deze vertraging brengt echter ook met zich mee dat hij bijzonder weinig loon heeft ontvangen sinds december, aangezien we overeengekomen zijn dat betaling pas geschied nadat een onderdeel is opgeleverd.

Hij belde me dan zojuist ook met de vraag of hij een voorschot kan krijgen, omdat hij door de vertraging financieel wat in een hoekje zit.

 

Dit kan ik me voorstellen en hier heb ik begrip voor. Ik ben voornemens hem een bedrag van €2500 als voorschot te verstrekken. Dit is zo'n 33% van de totale ontwikkelingskosten.

 

Mijn vraag aan jullie, welk juridisch sausje kan ik het best over dit voorschot gieten?

 

Alvast Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan wie ligt het dat de ontwikkeling langer duurt? Zijn er wijzigingen in de specificaties of heeft hij een foute inschatting gemaakt?

 

Hoe lang duurt verder het totale ontwikkeltraject volgens planning en hoe lang ben je nu bezig?

 

Werkt hij fulltime hier aan?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Je hebt nu een overeenkomst waarin staat dat je 10% als voorschot betaalt. Ik neem aan dat in die overeenkomst een clausule staat wat er gebeurt met dat voorschot als de ontwikkelaar niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dus volgens mij kun je gewoon een nieuwe versie van die overeenkomst maken (of een aanhangsel waarin je verwijst naar de oorspronkelijke overeenkomst) waarin het nieuwe voorschotbedrag wordt genoemd.

 

Je loopt hierbij wel een risico. Als de ontwikkelaar "financieel in een hoekje zit" dan neem ik aan dat hij het voorschot gaat gebruiken om schulden af te lossen of om te voorzien in zijn levensonderhoud. Ik neem aan dat je afspreekt dat het voorschot verrekend gaat worden met de eerstkomende opleveringen. Dat betekent dat hij nu even "gered" is, maar vervolgens in de komende periode van jou geen extra geld ontvangt. Hoe groot is dan de kans dat hij je over een week of zes weer gaat bellen?

 

Probeer de vragen van djluc te beantwoord te krijgen, dat zal je meer inzicht geven in de situatie en daarmee het risico mogelijk verkleinen.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat dit aan ons beiden ligt. Ik heb zo duidelijk mogelijk de requirements opgegeven, maar een volledig functioneel ontwerp waar software engineers normaliter mee werken ontbreekt, aangezien ik geen IT-er ben. We werken met een systeem dat hij testversies uitbrengt, waar ik weer feedback over uitbreng, die dan verwerkt wordt en een nieuwere testversie etc. etc.

 

Hij werkt in ieder geval exclusief voor mij op dit moment.

 

Ik heb overigens niet de intentie om iets aan het uitlopen van de ontwikkelingstijd te doen. Dit is voor hem ook een hoogst ongebruikelijke manier van werken, maar volgens hem daarom wel een frisse wind na 10 jaar detachering. De manier van samenwerking vind ik uiterst prettig en hij levert kwaliteit. Tempo is niet heel hoog, maar het vorige in acht nemend heb ik daar geen groot probleem mee. Bovendien hebben we dit uitlopen al menigmaal besproken en hebben we hier overeenstemming over. Daarbij komt dat ik zelf ook achter op schema loop met betrekking tot mijn eigen planning van zaken die ik nog moet regelen voordat het bedrijf de lucht in kan. De vraag is dus niet wie aansprakelijk is, maar in welke juridische vorm ik het best een dergelijk voorschot kan verstrekken.

 

Ik verwacht niet dat het voorschot een probleem zal opleveren, maar regel het liever wel goed. Zo kan een simpel briefje een hele hoop narigheid voorkomen. Moet ik echter wel weten wat in dat briefje moet komen te staan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist, dus ik laat me graag corrigeren of aanvullen indien nodig ...

 

OVEREENKOMST

 

 

en

 

 

komen het navolgende overeen:

 

voert voor werkzaamheden uit zoals beschreven in de hiervoor opgestelde overeenkomst met kenmerk d.d. . In aanvulling hierop wordt het navolgende overeengekomen:

 

verstrekt op aan een voorschot van 2500 euro in aanvulling op het in genoemde overeenkomst afgesproken voorschot van 10% van het totaalbedrag. Dit aanvullende voorschot wordt verrekend met de eerstkomende door in het kader van genoemde overeenkomst te factureren bedragen.

 

Voor dit aanvullende voorschot gelden dezelfde voorwaarden als in genoemde overeenkomst bepaald m.b.t. het oorspronkelijke voorschot.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Uiteindelijk ben ik voor een constructie gegaan waarbij ik het advies van John opgevolgd heb, met als aanvulling dat het voorschot, indien voor 15-03-2010 nog niet verrekend van rechtswege omgezet wordt in een rentedragende geldlening. Hierbij heb ik geprobeerd om de ovk. tevens als pandakte te laten fungeren (waarbij de ovk bij de belastingdienst geregistreerd zal worden als pandakte). Of dit rechtsgeldig een (stil) pandrecht vestigd weet ik niet, maar het is het proberen waard.

 

Artikel 3. Voorschot van €2500

Op telefonisch verzoek van Opdrachtnemer van 23-01-2010 is Opdrachtegever bereidt een voorschot van €2500 te verstrekken onder de volgende voorwaarden:

1.   Opdrachtgever verstrekt op 25-01-2010 aan Opdrachtnemer een voorschot van €2500 (vijfentwintighonderd euro) in aanvulling van het in Art. 5 lid 3 sub 1 OVK-Opdracht overeengekomen voorschot van 10% van het totaalbedrag.

2.   Dit aanvullende voorschot wordt verrekend met de eerstkomende door Opdrachtnemer in het kader van OVK-Opdracht te factureren bedragen.

3.   Tot en met 15-03-2010 gelden voor dit aanvullende voorschot dezelfde voorwaarden als in OVK-Opdracht bepaald m.b.t. het oorspronkelijke voorschot. Met dien te verstande dat Oprachtnemer gehouden is per direct (ingebrekestelling niet vereist) het voorschot als bedoeld in lid1 te retourneren aan Opdrachtgever, indien Opdrachtnemer niet aan zijn verplichtingen voldoet als bepaald in OVK-Opdracht.

4.   Indien na 15-03-2010 nog geen (algehele) verrekening van het aanvullende voorschot heeft plaatsgevonden zal het (restant) aanvullend voorschot van rechtswege (zonder dat een handeling door Opdrachtgever of Opdrachtnemer verricht hoeft te worden) omgezet worden in een rentedragende geldlening, met een overeengekomen rente van 8% per jaar, die uiterlijk op 31-05-2010 door Opdrachtnemer afbetaald zal worden aan Opdrachtgever.

5.   Indien het voorschot omgezet wordt in een geldlening als bedoeld in het vorige lid, zal deze overeenkomst tevens dienen als pandakte, waarin XXXXXX (vertegenwoordiger Opdrachtnemer) Opdrachtgever overeenkomen dat ter zekerheid van de in het vorige lid bedoelde geldlening een stil pandrecht gevestigd zal worden, al dan niet bij voorbaat, op alle bezittingen van XXXXXX aanwezig in zijn woning met adres ___________________ postcode ________ te XXXXXX ten behoeve van Opdrachtgever.

Deze overeenkomst zal ten tijde van het geval in het vorige lid ingeschreven worden bij de belastingdienst ter registratie van de pandakte.

6.   Indien een pandakte als in het vorige lid bedoeld geregistreerd wordt, zal XXXXXXX Opdrachtgever toegang tot zijn woning als bedoeld in het vorige lid verschaffen opdat Opdrachtgever kan inventariseren welke zaken aanwezig zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.