• 0

Hulp met cijfers voor je businessplan

Voor mijn onlangs ingediende en zelfgemaakte businessplan heb ik een Excel bestand gemaakt met enkele (zeer eenvoudige) formules die het invullen en aanpassen een stuk makkelijker maken.

Het bestand vind je in de bijlage en is voorzien van fictieve cijfers. Enkele elementen heb ik er uitgehaald omdat dit specifiek voor onze situatie was.

Er kan vast e.e.a. aan verbeterd worden (wie bied zich aan), maar kan als leidraad dienen voor mensen die een businessplan moeten/willen maken.

Businessplan_blanco_cijfers.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb er snel naar gekeken, moet zo weg. Ik kijk er nog een keer uitgebreider naar, maar eerste reactie:

- Probeer een kloppende aansluiting te maken tussen exploitatie, balans en liquiditeit, dat komt wel zo professioneel over als je er bijv. mee naar een bank gaat. Nu klopt het plaatje i.i.g. niet. Bijv. omzet 2010 in exploitatiebegroting is excl. 1e kwartaal.

- Rente en bankkosten worden nu handmatig ingevuld. waarom voor rente geen koppeling met lening- en rekening-courant saldo?

- Ik zie geen investeringen in de liquiditeitsbegroting. Kans is natuurlijk erg groot dat je ook na de start nog aanvullende investeringen gaat doen.

- Model gaat alleen uit van goederen met 19% BTW. Voor gebruik door anderen is het goed om het model hierin flexibeler te maken. Let hierbij ook op import/export.

- Model houdt geen rekening met verrekenbare BTW (Voorbelasting) op bedrijfskosten.

 

Kortom, er is m.i. toch een wat complexer model nodig. Heb er zelf ook eentje, waarbij ik me destijds had voorgenomen om die wat meer universeel bruikbaar te maken. Wellicht ga ik dat initiatief ook een keer opnieuw oppakken en hier plaatsen...

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Goed initiatief. Door de opzet voor een ieder ook makkelijk aan te passen.

Verdiende reus..

 

Groet.

Jeroen

 

 

 

Dag ik ben nu pas lid van deze site, maar het ziet er netjes uit het bestand.

Wel wil ik weten in wat voor branche/sector jij een bedrijf gaat beginnen?

En hoe heb je het gefinancierd?

 

 

Dankuwel.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, er is m.i. toch een wat complexer model nodig. Heb er zelf ook eentje, waarbij ik me destijds had voorgenomen om die wat meer universeel bruikbaar te maken. Wellicht ga ik dat initiatief ook een keer opnieuw oppakken en hier plaatsen...

Nou, ik ben erg benieuwd!

Vooralsnog heb ook ik veel aan het hier geplaatste voorbeeld. Inderdaad een stuk beter dan de elders verkrijgbare sjablonen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Ik ben al 5 jaar bezig met een eigen bedrijf op te zetten. Dit gaat met vele tegenslagen maar nu is het eindelijk zover dat ik denk ik ben er bijna. Ik heb a.s. woensdag weer (voor de 3de keer) een gesprek met de Rabobank. Mijn bedrijfsplan is zo goed als klaar maar nou kwam ik via de ABN op deze site en zag jouw Excel bestand Astron...en nou zit ik mijn Exploitatiebegroting en liquiditeitsbegroting te vergelijken en ik heb het net andersom staan. Ik heb het bedrijfsplan van de Rabobank gedownload en mijn eigen gemaakt maar van hun uit is het net andersom (ik bedoel liquiditeitsbegroting de personeelskosten, administratie, verzekeringen, onvoorziene kosten etc etc. en bij exploitatie de totalen/bedrijfskosten etc.) ...en ik heb het ook per maand i.p.v. per kwartaal.

 

Moet de exploitaitebegroting bestaan uit de volledige omschrijving van alle kosten per jaar? en in de liquiditeitsbegroting de totale omschrijving zoals de bedrijfskosten in jouw bestand?

Moet ik de liquiditeitsbegroting per kwartaal aanleveren en in het kort?

Of maakt het niet uit bij welke wat staat? Ik vind de opstelling van jou (Astron...als ik je en jou mag zeggen) duidelijker. Waarom is het bij de Rabobank dan net andersom?

 

Ik heb woensdag het gesprek en ik wil het echt perfect aanleveren. Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Waar wat hoort is niet zo heel erg van belang, als alle kosten er maar zijn meegenomen. Hoe beter je ze uitsplitst hoe beter je over dingen hebt nagedacht. Mijn bestand is gebaseerd op het oude van KvK toen ze die nog mochten aanbieden.

 

Een overzicht per maand of kwartaal maakt niet zoveel uit tenzij je maandelijks grote verschillen verwacht. Het gaat er om dat je in je liquiditeitsbegroting kan zien of je voldoende liquide middelen houd en je niet onder je rekening courant krediet uitkomt als je in de min uitkomt. Overzicht per maand is eigenlijk altijd beter dan per kwartaal.

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie. Na je uitleg en je excel bestand weet ik dat ik een aantal dingen moet aanpassen. Ik ben blij dat deze site er is. Je kan een hoop zelf uitzoeken maar sommige dingen weet je gewoon niet als iemand je er niet op wijst. Zelfde als met het rekening courant. Ik heb de verkeerde optelling genomen. Gelukkig dat ik het nou zie i.p.v. na mijn bankbezoek.

 

Dank je wel!

Link naar reactie
  • 0

Een bank kan daar vaak wel doorheen kijken. Ze krijgen ergere plannen onder ogen. Als je beredenering klopt en je cijfermatig niet te ver uit koers bent, willen ze je vaak wel helpen met tips om je plan te verbeteren voordat ze het in behandeling nemen. Je plan laten narekenen door een accountant (liefst AA) en ze een prognose te laten opstellen werkt ook erg in je voordeel. Dan neemt je bank de cijfers uit je plan veel serieuzer. Bovendien hebben ze vaak wel enkele verbeterpunten.

Link naar reactie
  • 0

Heb er snel naar gekeken, moet zo weg. Ik kijk er nog een keer uitgebreider naar, maar eerste reactie:

- Probeer een kloppende aansluiting te maken tussen exploitatie, balans en liquiditeit, dat komt wel zo professioneel over als je er bijv. mee naar een bank gaat. Nu klopt het plaatje i.i.g. niet. Bijv. omzet 2010 in exploitatiebegroting is excl. 1e kwartaal.

- Rente en bankkosten worden nu handmatig ingevuld. waarom voor rente geen koppeling met lening- en rekening-courant saldo?

- Ik zie geen investeringen in de liquiditeitsbegroting. Kans is natuurlijk erg groot dat je ook na de start nog aanvullende investeringen gaat doen.

- Model gaat alleen uit van goederen met 19% BTW. Voor gebruik door anderen is het goed om het model hierin flexibeler te maken. Let hierbij ook op import/export.

- Model houdt geen rekening met verrekenbare BTW (Voorbelasting) op bedrijfskosten.

 

Kortom, er is m.i. toch een wat complexer model nodig. Heb er zelf ook eentje, waarbij ik me destijds had voorgenomen om die wat meer universeel bruikbaar te maken. Wellicht ga ik dat initiatief ook een keer opnieuw oppakken en hier plaatsen...

 

Hallo Arjan,

 

Ik heb voorstel van Astron gebruikt en inderdaad zijn er ( volgens mijn IRO coach) onderdelen miss.

 

Als jij jouw excel kan online zetten zal dat heel gaaf zijn , want mijn OP moet snel de deur uit....

 

bvd,

 

Matt

Link naar reactie
  • 0

In het bestand van Astron heb ik een aantal aangepassingen gemaakt, waaronder een aantal verschillen met het Rabobankplan opgeheven en een deel van de adviezen van Arjan Vos verwerkt. De volgende dingen dienen nog toegevoegd/aangepast te worden:

- Rente en bankkosten worden nu handmatig ingevuld. Waarom voor rente geen koppeling met lening- en rekening-courant saldo? (Advies Arjan Vos)

- Model houdt geen rekening met verrekenbare BTW (Voorbelasting) op bedrijfskosten. (Advies Arjan Vos)

- Zorgen dat bedragen in liquiditeitsbegroting inclusief BTW zijn en op exploitatiebegroting juist exclusief BTW zijn.

 

Mijn doel is een basisplan te hebben dat voldoende is voor gebruik van zowel een kleine onderneming tot opzet/overname van een grote multinational. Wie wil het financiele plan kritisch bekijken en aanpassen inclusief bovenstaande opmerkingen voordat deze op het forum geplaatst wordt?

 

Groeten,

 

Rudy Simons

Link naar reactie
  • 0

Mooi Excelsheet! Wat ik zelf i.d.d. altijd erg handig vind aan Excel is dat heel duidelijk nagegaan kan worden hoe verwijzingen tot stand zijn gekomen en gekeken kan worden of de business case stand houdt in verschillende scenario's zoals:

 

- 0 situatie, aannamers blijven in de toekomst gelijk.

- Een ander scenario zoals, kosten stijgen met x %

- Of omzet daalt met x %.

 

Geeft toch inzicht in de robuustheid van het plan, ook interessant voor de 'grotere' bedrijven omdat mijn ervaring is dat die door de complexheid en de systemen soms ook geen inzicht meer hebben in de dynamiek van hun business case.

 

Ook bij het geval van overleg met de bank kan dan aan de bank de business case in verschillende scenario's gezien laten worden.

 

Mijn complimenten i.i.g. voor het Excelsheet!

Robrecht

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.