• 0

Onderneming starten vanuit HBO studie met vriend.

Beste Lezer,

Komend jaar start ik met het 3e jaar van mijn opleiding HBO People and Business Management waar ik de 2 minoren 'starters zuyd' ga volgen bij de Hogeschool Zuyd. Ik loop al enkele jaren met het idee in mijn hoofd een eigen onderneming te starten. Enkele redenen hiervoor zijn:

- Hard werken om 'normaal' te verdienen, HEEL hard werken om meer dan normaal te verdienen.

- Werk ik extra hard? Dan zie ik dat ook in mijn eigen beurs en niet in die van mijn baas.

- Ik kan zelf doen en laten wat ik wil binnen bepaalde grenzen.

- Mijn speerpunt: 'Beter doen dan anderen'.

- Zelf iets opstarten vanaf 'nul'.

 

Nu ben ik van plan (eventueel samen met een goede vriend van mij) een onderneming te starten. Wij kennen elkaar al ons halve leven en weten onderhand precies hoe we beiden denken en doen zeg maar. Ik weet dat er ook nadelen aan verbonden zitten om samen met een vriend te ondernemen, maar ik denk dat wij samen een grote toegevoegde waarde hebben en wij privé en zakelijk prima gescheiden kunnen houden.

 

Ik heb al ongeveer het halve forum doorgespit en hier ook al veel van geleerd. Echter had ik graag nog wat toegespitste reacties op mijn, of 'ons' idee.

 

Ons ideetje: (Hopelijk kan dit binnen HigherLevel blijven) Aangezien ik op zoek ben naar enkel professioneel advies en ik zeker weet dat ik dat hier kan vinden.

 

Een Import / Export onderneming starten. Eigenlijk gericht op de B2B markt. Ookwel een groothandel genoemd. Echter zijn we aan het denken om in het begin ook aan particulieren te verkopen via een webshop om ze onze startperiode wat te overbruggen bij weinig zakelijke klanten.

Gericht richting Electronica, Gadgets, Kabels etc. Ik weet dat dit heel erg breed is. Hebben jullie hier nog advies voor? Welke markt is nog redelijk toegankelijk en waar moet ik mijn grenzen leggen qua productassortiment. Momenteel koop ik regelmatig wat producten in vanuit Hongkong (Dealextreme, Focalprice etc.) en verkoop deze via site's zoals marktplaats, speurders, tweedehands. Het is een leuke bezigheid en ik houd er een leuk zakcentje aan over, iets extra's zeg maar.

Dit is ook hoe ik op dit idee ben gekomen. De producten zijn in dit soort landen echt heel erg goedkoop en naar mijn mening zit hier een enorme mogelijke winstmarge op. Natuurlijk is de kwaliteit bij deze landen ook een gevaar. Veel producten zijn 'niet echt' ookwel 'fake' of namaak genoemd. Dit is verboden hier in Europa om te verkopen heb ik begrepen, is dat waar?

 

Onze klanten zullen veelal electronica/computer winkels zijn. Eventueel ook andere groothandels indien dat toepasbaar is.

 

De relatief kleine aantallen die ik momenteel bestel om te verkopen komen geruisloos langs de douane, het is onze bedoeling GROOT in te kopen om hier prijsvoordeel uit te halen. Echter komen hier dus veel verzend/douane/invoerkosten en nog andere kosten bij. Hier heb ik tot op heden nog geen ervaring mee. Er is veel over te vinden op het forum, dat klopt, maar misschien zijn er nog mensen die waardevolle aanvulling voor mij hebben.

 

Er zijn dus eigenlijk twee categoriën producten:

-Merk

-Namaak (merkloos)

 

We zijn aan het denken om de producten onder onze eigen naam te verkopen (onze eigen verpakking) of om onze klant (winkel waarschijnlijk) dit vorm te laten geven. Zijn naam erop, eigen merk dit. Wel willen wij dit gehele proces dan verzorgen. Van de andere kant denk ik dat het beter is om ons eigen merk eraan te hangen.

 

Wat is jullie advies? Beter in/verkoop van Merkproducten doen, of voor namaak of wellicht voor beiden kiezen?

 

We willen natuurlijk goed beginnen en krijgen voldoende begeleiding bij het schrijven van een degelijk en kwalitatief goed ondernemingsplan, want er is natuurlijk een bedrag (op dit moment nog onbekend) nodig om de onderneming op poten te zetten. In het begin willen we eigenlijk met zijn tweeën binnen het bedrijf werken, klanten werven, verzenden, inkopen, klachtenafhandelijk etc... Na gelange het drukker wordt willen we hiervoor personeel in dienst voor nemen. Eventueel werken met studenten zou hier een optie zijn. Ook is er onder andere een locatie nodig voor opslag - een loods. Daarnaast is er vervoer nodig om de producten te vervoeren(waarschijnlijk een grote bestelbus).

 

Beiden begrijpen we dat een onderneming als deze niet binnen 1 jaar draait. Het zal dag in-dag uit keihard werken worden om klanten te werven en onze producten te verkopen hieraan.

 

Ook zijn we er nog niet over uit in welk gebied we willen opereren. Beginnen we in Zuid-Limburg(waar we wonen) en breiden we dit langzaam uit, of gaan we er meteen helemaal voor en gaan we landelijk...

 

Wat vinden jullie van dit idee? En hopelijk hebben jullie nog tips/opmerkingen voor mij!

 

 

 

Alvast bedankt voor de waardevolle reacties.

 

Met vriendelijke groeten,

Eric van Wenkop ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ons ideetje: (Hopelijk kan dit binnen HigherLevel blijven)

 

 

Eric,

 

Welkom op HL. Als je al heel lang leest hier, dan ben je wellicht ook wel eens wat Mods comments tegengekomen over de indexatie door google van HL. Die is heel erg hoog! Jouw naam zal met een paar uur al op de voorpagina van google staan als je daarop zoekt.

 

Je omschrijft verder een plan, maar je vragen zijn niet echt gericht.

 

Wat is jullie advies? Beter in/verkoop van Merkproducten doen, of voor namaak of wellicht voor beiden kiezen?

 

Geef dan ook aan waarop je de keuzes wilt baseren. Daarbij, verkoop van namaak is volgens mij strafbaar. Daarover kun je op HL ook wel e.e.a. vinden.

 

De beste tip: schrijf een ondernemingsplan. Dan kom je veel sneller op antwoorden en resteren vaak enkel nog heldere vragen. Zomaar tips vragen geeft ook 'zomaar' antwoorden.

 

succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

:) Leuk dat de motivatie er al is. Ik kan niet zo gauw uitgebreid antwoord geven, als er specifieke vragen zijn is het makkelijker. Mijn eerste mening over het idee is dat er al veel concurrentie is. Nadeel is ook dat het niet bepaald iets is dat stil ligt, het is hierbij best belangrijk dat je voorraad goed doorloopt. Hoe ouder het is, hoe lager de waarde. Maar goed, dat wil niet zeggen dat het een slecht idee is. ;)

 

Namaak, bv mobieltjes met de naam iephone ofzo, dus heel duidelijk namaak, is in ieder geval niet toegestaan. Ik zou de kwaliteit ook niet vertrouwen...

 

Wat import betreft, je kan eventueel dagcursus importeren volgen bij KVK, of even uitgebreid bij het juiste subforum rondsurfen. Het is niet ingewikkeld, het is alleen te uitgebreid om even met een post uit te kunnen leggen.

 

Wat merk / merkloos, of nog beter, eigen merk betreft, bij eigen merk kun je je beter onderscheiden en is er minder zware concurrentie wat prijs betreft. Voordeel van merk is dat ze wellicht sneller vertrouwen hebben...Hangt er ook vanaf wat je verkoopt uiteraard, belangrijkere dingen zoals harddisk koop ik toch liever van bekende merk. ;)

 

want er is natuurlijk een bedrag (op dit moment nog onbekend) nodig om de onderneming op poten te zetten.

Er zijn zat bedrijven die met eigen zakgeld (van paar honderd tot paar duizend euro) zijn begonnen, dus ga er niet teveel vanuit dat je een lening hiervoor nodig heb. Vooral nu jullie nog student zijn (dus geen hoge kosten zoals hypotheek) is het best goed te doen om met eigen geld te beginnen en alles wat je verdient meteen weer erin te stoppen. Probeer als het al snel goed loopt wel op te letten dat je niet teveel verdient, anders moet je je studiefinanciering teruggeven en dat is toch wel zonde. ;) Kan dan beter verder met investeren, bv nieuwe laptop.

Link naar reactie
  • 0

@ Joost:

Daar ben ik het mee eens,echter zit ik momenteel in een fase voor het ondernemingsplan. Dit plan schrijf ik in samenwerking met mijn opleiding en hierbij wordt ik ook van allerlei kanten geassisteerd. Eigenlijk zit ik dit een beetje te brainstormen. Vandaar dat mijn vragen ook niet echt gericht zijn.

 

@Sandra

Namaak is inderdaad taboe... Dat wist ik al inderdaad. Die cursus importeren is wellicht een goede tip! Ik ga even nakijken hoe en wat.

Wat betreft een eigen merk, dat zie ik wel duidelijk zitten. Je kunt je dan ook duidelijk onderscheiden en promoot je je zelf ook weer op de markt.

Kijkend naar een startkapitaal. Dit kunnen we natuurlijk zo hoog maken als we zelf willen. Om maar even een voorbeeld te nemen:

- Beginnen we ons assortiment met 10, 100 of 1000 producten? Dat moeten we inderdaad nog even uitzoeken. Maar het grote voordeel bij klein beginnen is dat er een laag risico is. We hebben inderdaad, zoals je aangaf, weinig kosten, dus we kunnen alle inkomsten binnen de onderneming laten.

 

Wat betreft studiefinanciering - > Wanneer ik zoveel verdien dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering, wil ik dat best terugbetalen aangezien er dan ook genoeg binnenkomt!

 

 

 

edit: even de quote tags verwijderd. Die zijn er om anderen te quoten / Oke, excuses

 

Link naar reactie
  • 0

...

 

Wat betreft studiefinanciering - > Wanneer ik zoveel verdien dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering, wil ik dat best terugbetalen aangezien er dan ook genoeg binnenkomt!

...

Tuurlijk, maar stel je bent er net paar duizend boven, dan is het zonde als je je studiefinanciering kwijt bent terwijl je het had kunnen houden door net wat meer in je zaak te investeren. ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Eric

 

Je onderschat de tip van Sandra

 

Afhankelijk van de rechtsvorm van de onderneming heb je echt niet altijd de keuze om winst te herinvesteren in de onderneming zonder fiscale afrekening. In een VOF betaal je bijvoorbeeld direct belasting over de winst (omzet min kosten). Dan kun je alleen reserves aanleggen nadat je belasting betaald hebt. En dus is jouw bruto-inkomen afhankelijk van de winst en dus niet van hetgeen je daarna herinvesteert in de onderneming. Zie het dilemma t.a.v. jouw stufi!

 

In een BV kun je daarmee wel spelen, maar ook dan gelden fiscale grenzen, zoals het fictief loon van de DGA.

 

Je hebt in elk geval nog veel huiswerk te doen. Iets meer lezen op HL dus nog ;)

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft studiefinanciering - > Wanneer ik zoveel verdien dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering, wil ik dat best terugbetalen aangezien er dan ook genoeg binnenkomt!

Hier zou ik heel erg mee oppassen. Bij een snel groeiende handelsonderneming gaat bijna de volledige winst weer in de voorraad zitten. Dus deze winst is niet liquide, hier kun je geen brood, pindakaas of zeiljachten mee kopen. Echter telt deze winst wel voor OCW DUO en je moet er ook belasting over afdragen. Als je hier dus niet genoeg rekening mee houdt, kan het dus zijn dat je aan het einde van het jaar in de knoop komt. Het is goed mogelijk dat je aan het einde van het jaar een heleboel studiefinanciering terug moet betalen en tevens inkomstenbelasting moet betalen terwijl jouw bankrekening leeg is. Dit is een zeer reëel probleem!

 

Er zijn verschillende manieren om dit te voorkomen:

[*]Je zou een BV kunnen oprichten, dan wordt door OCW DUO niet meer naar de winst van het bedrijf gekeken, maar naar jouw loon. Hieromtrent gelden wel weer andere regels en ik verwacht niet dat dit een aantrekkelijke optie is.

[*]Je zou 1250 uur kunnen werken aan de nieuwe onderneming en als je dit netjes bijhoudt voldoe je aan het urencriterium. Hierdoor krijg je recht op dermate veel aftrekposten dat het niet moeilijk is voldoende liquide te blijven. Je blijft dan waarschijnlijk ook wel onder de bijverdiengrens die OCW DUO stelt.

[*]Halverwege het jaar de studiefinanciering stopzetten is ook een oplossing, hierdoor mag je 100% meer verdienen van OCW DUO. Neem de regels hieromtrend wel door.

[*]Lenen bij een bank of leverancier.

Bij de producten waar jij aan denkt is het erg belangrijk om te letten op de kwaliteit. Veel producten die worden verkocht op de websites die je noemt voldoen niet aan de juiste eisen en regelgeving om hier verkocht te mogen worden. Voor die websites is dat geen probleem, de douane controleert kleine particuliere bestellingen toch niet en de verkopers in China zijn moeilijk aansprakelijk te houden vanuit hier. Jij geniet deze voordelen echter niet. De douane kan grote leveringen die niet voldoen aan de eisen tegenhouden. De VWA kan jouw producten controleren, uit de handel nemen en boetes opleggen. Je bent aansprakelijk op het moment dat een product (letsel) schade veroorzaakt. Bij een product dat niet voldoet aan de eisen zal de verzekering waarschijnlijk niets uitkeren. Daarnaast moet jij voldoen aan garantieverplichtingen en zijn jouw klanten kritischer dan die van Dealextreme, Focalprice, etc... Kwalitatief goede en voordelige producten inkopen is één van de moeilijkste aspecten van handel uit China. Onderzoek dit goed, je zou jezelf kunnen inlezen op onderwerpen als CE, RoHS en IEC normen/ keuring.

 

Na deze moederlijke tips moet je eigenlijk gewoon beginnen. Je merkt zelf snel genoeg wat er goed en fout gaat, hier leer je het meeste van!

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ons plan was sowieso om een BV te starten, daar niet van.

 

We hebben even na zitten denken en hoogstwaarschijnlijk gaan we onze grens voor de eerste stap van ons bedrijf leggen bij kabels. Dit omdat er dan weinig gezeik zal zijn qua wettelijke eisen, zo kunnen we even aan het importeren 'wennen'. In ieder geval al minder als allerlei electronica. Ook denken we dat er dan weinig garantie problemen zullen zijn. In ieder geval wel weer minder als bij allerlei electronische apparaten.

 

Ik zal inderdaad even wat informatie gaan zoeken omtrent de normen/eisen waar producten aan moeten voldoen.

 

Binnenkort gaan we samen in samenwerking met onze studie een goed kwalitatief ondernemingsplan in elkaar zetten en zo een bedrag los kunnen krijgen.(momenteel nog onbekend bedrag)

 

Hopelijk zijn er nog meer moederlijke tips! Hier heb ik wat aan!

Link naar reactie
  • 0

Indien je kies voor een BV moet je onder andere rekening houden met een minimum DGA salaris (hier is al veel over geschreven op HL) volgens mij is dit vastgesteld op € 41.000 in 2010.

In overleg met de Belastingdienst kan dit salaris verlaagd worden.

 

Zie ook:

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/column/tom_magazine/dga_fiscus_2010/

http://zakelijk.infonu.nl/onderneming/41657-gebruikelijk-salaris-directeur-grootaandeelhouder-dga.html

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Eric,

 

Waarom wachten tot je klaar bent met studeren?

Begin alvast met het opbouwen van een netwerk en ga onderzoeken of er vraag is naar een dergelijke groothandel. Oriënteer je ook alvast op mogelijke concurrenten, heeft jullie bedrijf voldoende onderscheidend vermogen ten opzichte van die concurrenten?

 

Zoals al eerder genoemd helpt het schrijven van een ondernemingsplan je al aan een heleboel antwoorden. Heel veel succes ermee!

 

Gr, Pim

www.bluevalues.nl, marktonderzoek, media-advies en mysteryguest

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.