• 0

Food product op de markt zetten

Ik heb een product bedacht (food) dat nog niet bestaat en waar ik veel potentie in zie. Ik gebruik bestaande ingrediënten die allemaal bij groothandels te verkrijgen zijn. Het is echter wel een bewerkelijk product. Elk stuk moet met de hand gemaakt worden. Daar ben je met een goede voorbereiding +- 7 minuten mee bezig. Maar het is een proces dat op den duur ook heel eenvoudig door machines te maken is.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gelijk goed, met logo's, grootschalig etc. Of gewoon klein vanuit eigen keuken beginnen met zelf vullen en verkopen aan winkels? Daarnaast vraag ik me ook nog af hoe het zit met Voedsel en waren autoriteit.

Mag ik zomaar zelf iets (bestaand producten) in een potje stoppen en verkopen of komen daar weer allemaal regels bij kijken?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Daar komen een heleboel regels bij kijken. Suggestie is dan ook dat je zelf wat meer zoekt op internet (Warenwet, HACP etc), dat je contact zoekt met vergelijkbare kleinschalige producenten en dat je daar vervolgens eens langsgaat.

 

Een ondernemersforum is niet de weg van de minste weerstand. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goh, maar ik dacht dat een ondernemersforum wel open zou moeten staan voor nieuwkomers en het geven van tips...

 

Zelf creatief googelen heb ik uiteraard al gedaan, zou niet best zijn geweest als ik daar niet aan had gedacht. Toch vind ik de regels omtrent het op de markt brengen van een nieuw food product moeilijk vindbaar. Daarnaast vind ik het gewoon lastig om te beslissen of ik het klein- of grootschalig moet starten.

 

Ik zal inderdaad contact zoeken met een producent van een vergelijkbaar product, al is dat lastig omdat er nog niets in die richting bestaat.

 

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Je zal eerst het juiste zoekbegrip moeten vinden. Lancering van nieuw food product biedt weinig aanknopingspunten. Zoek eens op ambachtelijk! Al geeft dat ook geen simpele handleiding. Je moet gewoon aan de Warenwet voldoen en HACCP (hygiënecodes) in praktijk brengen. Maar ga eens kijken in een delicatessenzaak of Landwinkel die ambachtelijke producten verkoopt. Snuffel eens aan Volwater in Roelofarendsveen of Aarts in Lottum. Je kan ook LABHG bellen. En vergeet niet je speurtocht in een blog te beschrijven: Van Keukenprinses tot Miljonair. Want er zijn waarschijnlijk meer mensen die van keukennijverheid een onderneming willen maken.

 

In zuidelijke landen wordt veel meer ambachtelijk / artisanaal verkocht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goh, maar ik dacht dat een ondernemersforum wel open zou moeten staan voor nieuwkomers en het geven van tips...

 

Zelf creatief googelen heb ik uiteraard al gedaan, zou niet best zijn geweest als ik daar niet aan had gedacht. Toch vind ik de regels omtrent het op de markt brengen van een nieuw food product moeilijk vindbaar. Daarnaast vind ik het gewoon lastig om te beslissen of ik het klein- of grootschalig moet starten.

 

Ik zal inderdaad contact zoeken met een producent van een vergelijkbaar product, al is dat lastig omdat er nog niets in die richting bestaat.

 

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

 

 

Geef dan aub aan waar je al naar gezocht hebt. Wat heb je al gevonden, wat wil je specifiek weten, welke knelpunten heb je etc. etc.

 

De manier waarop je nu de vraag stelt is te algemeen, zo lijkt het alsof je nog niets gedaan hebt en verwacht van mede ondernemers dat ze voor jou alle antwoorden gaan opzoeken en op een presenteerblaadje aangereikt krijgt.

 

Probeer zo specifiek mogelijk te zijn, dan krijg je, dit forum kennende, heel specifieke en goede antwoorden.

 

<

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

HACCP is een hele goede Twa, voor zover mijn (enigszins beperkte) kennis strekt mag je enkel produceren voor de commerciële markt als je productieruimte aan de regels voldoet.

 

Bijv: tegenwoordig mag je in een reformwinkel niet eens meer thee uit een glazen voorraadfles verkopen (zoals dat al honderden jaren gebeurt) daar moet je dan een aparte certificering voor krijgen... :P

 

Uiteraard mag je best eens gaan proefdraaien met huisgemaakte producten in een delicatessenzaak of natuurvoedingswinkel om te kijken hoe het publiek op je product reageert.

Daarbij kan je ook gelijk je product laten beoordelen door de betreffende winkelier/eigenaar, die hebben er over het algemeen best wel kijk op wat de gemiddelde consument lekker vindt en of je idee wel enige (commerciële) levensvatbaarheid heeft. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

eentje, ik snap wat je bedoelt. Zie nu dat mijn stukje een beetje eenzijdig geformuleerd is.

 

TwaBla bedankt voor de goede tips. Hier kan ik zeker mee aan de slag. De laatste tip is ook geweldig ;)

 

Bas, bedank voor je reactie. Dat van die reformwinkel schrikt me wel af! Bij mijn product gaat het ook om alleen het vullen van een verpakking met bestaande ingrediënten. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat ik weet hoe je een heel speciaal broodje bakt en dat ik ingrediënten als zout, bloem, suiker etc in de juiste hoeveelheid in een verpakking wil stoppen en dat mensen er zelf mee aan de slag moeten gaan.

 

Ik heb door mijn reactie op dit forum al een aantal mailtjes gekregen van bedrijven die mij zouden willen helpen. Hoe denken jullie daar over?

 

Bedankt voor jullie reacties. Mochten er ontwikkelingen zijn dan zal ik dat laten weten!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb door mijn reactie op dit forum al een aantal mailtjes gekregen van bedrijven die mij zouden willen helpen. Hoe denken jullie daar over?

 

Valt natuurlijk weinig over te zeggen. Wat voor soort bedrijven, wat willen ze doen, wat willen ze ervoor terug, etc.

 

ZIjn ze lid van HL? Kijk dan eens hun berichtenhistorie terug (via het profiel) of ze je aanspreken en ga gewoon met ze in gesprek zou ik zeggen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jolien

 

Leuk idee, voedsel interessant! Ik zou zelf altijd klein beginnen maar dat komt omdat ik een hekel heb aan schulden. Ik ben zelf begonnen met een bescheiden lening bij de bank. Je kan het gewoon klein uit proberen om te kijken of je product überhaupt aanslaat dan kan je daarna altijd nog een stap verder en naar de bank gaan of een investeerder zoeken als je dat zou willen. Het lijkt me wel belangrijk om in elk geval jouw productnaam als merk te registreren zodat niet unilever ofzo er gelijk mee aan de haal kan gaan als het een gat in de markt zou zijn >:(.

 

Op den duur, als jouw product een succes is dan is dat misschien toch niet helemaal te voorkomen omdat ik uit je verhaal begrijp dat je het kan maken door verschillende ingrediënten bij elkaar te mixen maar je moet toch doen wat je kan om je product te beschermen.

 

Heb je al gekeken bij bv merkenbureaubenelux.nl? http://www.boip.int/

 

Uiteraard kan je altijd naar de KvK gaan met veel startersvragen. Bovendien vermoed ik dat er ook allerlei europese regelgeving komt kijken bij de verkoop van voedsel maar dat zou je s moeten googlen.

 

Een logo is wel belangrijk, dat moet natuurlijk krachtig en herkenbaar zijn. Zou je dat niet via via kunnen laten doen? Anders vind je hier vast wel mensen die je daarmee kunnen helpen.

 

In elk geval hoe dan ook vooral doorgaan ;) ook al verandert je plan misschien met de dag en zal je hoe dan ook tegen problemen aanlopen!

 

Veel succes, groetjes van Megan

Link naar reactie
  • 0

Hi Joooolien,

 

Ik heb al heel veel goede reacties gezien. Ik wil er nog een aan toevoegen; je kunt via Senter Novum (onderdeel Ministerie van EZ ) innovatievouchers aanvragen. Ze zijn voor dit jaar nog niet vrijgegeven maar dat zal waarschijnlijk in maart gebeuren. Met deze innovatievouchers kun je voor een beperkt bedrag (2.500 Euro) een voucher kopen met een waarde van 7500 Euro waarmee je dan een deelnemende kennisinstelling een project voor jou laat doen. Je zou bv de HAS Kennistransfer kunnen inschakelen (even op Google intikken) zij kunnen je dan helpen met de produktontwikkeling, THT datum, allergie, calorien informatie, etc etc. En ze werken strikt vertrouwelijk. 4 februari is er een roadshow waarbij hun eindexamenleerlingen een presentatie geven van hun afstudeerprojecten - dat geeft een goed beeld van waar ze toe in staat zijn.

Succes ermee!

Vincent

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.