• 0

Banklening voor doorgroei

Ik sta op het punt bij de bank aan te kloppen voor een lening van 50k om een kleine handelsonderneming te kunnen uitbreiden. Nu heb ik het ondernemingsplan bijna klaar en zit met een aantal vragen:

 

- Het bedrijfje loopt bijna 2 jaar, hoe belangrijk is het de balans en de resultatenrekening van 2008 en 2009 bij de aanvraag te voegen, ook al zijn deze niet opgemaakt door een administratiekantoor of accountant?

 

- Bij de exploitatiebegroting kom ik, dit jaar en de komende twee jaar, uit op een (klein) positief netto bedrijfsresultaat. Gaat de bank dit realistisch vinden? De twee voorgaande jaren toonden eveneens een kleine netto winst.

 

- Het leeuwendeel van de financiering gaat naar voorraad. Wordt het rente percentage naar beneden bijgesteld wanneer de bank beslag zou kunnen leggen op de voorraad? Hoe werkt dit precies?

 

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Over hoe een bank een kredietaanvraag beoordeeld heb ik eens iets weggeschreven

 

Dus historische gegevens (balansen/exploitatiegegevens) zijn voor een bank belangrijk om te bepalen wat het uitgangspunt is en hoe je e.e.a. tot nu toe opgebouwd hebt. Van belang is ook aan te tonen dat de verdiensten voldoende zijn om a. van de te leven , b. mogelijke/noodzakelijke vervangingsinvesteringen te doen en niet onbelangrijk c. rente-en aflossingsverplichtingen te kunnen voldoen.

 

De te betalen rente is mede afhankelijk van het door de bank ingeschatte risicoprofiel. Dit is weer afhankelijk van ondermeer de branche waarin je zit, het eigen vermogen dat aanwezig is, de aangeboden zekerheden.

 

Waar je ook naar moet kijken en laten zien, is de crediteurenpositie. m.a.w. welk deel van de voorraad wordt door crediteuren gefinancierd. Het restant kan door de bank gefinancierd worden voor 30 tot 50 %, afhankelijk van type voorraad.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.