• 0

Spijt van BV. Kan ik nog terug naar een VOF?

Goedenacht,

 

Gezien het tijdstip van deze post is duidelijk dat deze situatie mij een slapeloze nacht bezorgt en moet ik maar even met de billen bloot in de hoop een goed advies te krijgen.

 

Sinds maart 2009 zijn wij (mijn vrouw en ik) beide van 50% DGA van onze BV. Omdat ik in 2009 nog parttime werkte voor een werkgever, mocht ik mij slecht een gedeelte van een DGA salaris betalen. Mijn vrouw ontving wel een volledig salaris.

 

Het feit dat wij vorig jaar van een VOF in een BV zijn overgegaan, heeft me nooit echt lekker gezeten. Maar goed, de zaak draaide gewoon en de salarissen van ons beide konden gewoon betaald worden.

 

Nu in 2010 ben ik gestopt bij m'n werkgever en moet ik mij dus wel een volledig DGA salaris betalen. Dit maakte mij best wel zorgen. Kan ik dat wel betalen?

 

Als ik nu eens in m'n eigen administratie kijk (ik heb het hier nog niet met de boekhouder of fiscalist over gehad), dan zie ik resultaten die mijn zorgen juist bevestigen.

 

Ik heb een hartstikke goed lopende zaak. We hebben het druk en dagelijks veel bestellingen maar toch zit me dit niet lekker.

 

Ik zou graag (lees: heel graag) jullie advies eens krijgen over onderstaande situatie:

 

Omzet 2009: 300.000 euro

Kostprijs van de omzet 2009: 200.000 euro

Overige kosten 2009: 40.000 euro

Salarissen + loonbelasting 2009: 48.000

 

Per saldo zou ik 12.000 euro winst over houden.

 

Dit jaar (2010) bedragen de salarissen + loonbelasting 80.000 euro. Als de omzet niet groeit of de kosten gaan niet omlaag in 2010, dan kom ik in de problemen.

 

Is het niet mogelijk dat we de BV's (een holding en een werk BV) misschien tijdelijk stoppen of leegmaken of weet ik wat de mogelijkheden zijn en gewoon verder gaan als VOF? Zodat ik helemaal niets verplicht ben en per maand een salaris kan opnemen wat haalbaar is.

 

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

 

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn. Nogmaals ik ben hiermee nog niet naar de boekhouder of fiscalist geweest.

 

Ik kijk uit naar reacties.

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het DGA salaris is voor de BD meer een streef salaris.

Als je met cijfers kunt onderbouwen dat je in de problemen kunt komen als je het volledige bedrag betaald, mag je ook minder betalen. Dus, hup, snel de oogjes toe en morgen de mails vand e experts hier afwachten hoe je dat met de belastingdienst regelt.

Link naar reactie
  • 0

hoi Marcel

 

Je kunt vanuit de BV terugkeren naar de VOF. Dat is fiscaal gefaciliteerd, maar wel complex (fiscale standaardvoorwaarden) en vereist echt hulp.

 

Een andere route is een activa/passiva transactie waarin de BV de onderneming (wat op de balans staat) verkoopt aan de VOF. De BV kan daarna slapend blijven bestaan of geliquideerd worden. Punt van aandacht is dat je privé dan wel over de middelen moet beschikken om dit tegen een zakelijke prijs over te nemen. Ook hierbij is fiscaal advies wel aan te raden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goed om te horen. Buiten dat ben ook nog heel benieuwd of je een BV op hold zou kunnen zetten (niets meer mee doen tijdelijk) en verder gaan onder een VOF

Als het je enkel om de vraag gaat of je niet teveel salaris vergt van de BV, dan lijkt me dat wel een heel grote stap. Beter kun je dan het salaris aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

Een groot voordeel van een VOF vind ik nu ik een BV dat je een variabel salaris op kunt nemen. Per maand was/is dit bij te stellen zeg maar.

 

Ik begrijp van Joost dat het wel terug kan naar een VOF maar dat dit nogal complex en enige kennis van zaken vergt. Dat zou inderdaad een grote stap zijn en zeker zonde van het geld.

 

Ik denk ook dat de beste optie is om in eerste instantie toestemming te vragen aan de belastingdienst om nog een jaar (vraag je dat per jaar aan?) net zoveel salaris op te nemen als vorig jaar. In de tussentijd kijken in hoeverre we de kosten omlaag kunnen krijgen.

 

Ik zal een afspraak maken met de boekhouder en fiscalist om dit te bespreken.

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet 't - zeker op dit moment - niet zo lastig zijn om het DGA salaris te verminderen. Ik heb zelf een BV waar ik DGA van ben waar ik al enige tijd helemaal geen salaris meer uithaal.

 

Wat het VOF verhaal betreft, ik zou niet snel opteren voor de hoofdelijke/persoonlijke aansprakelijkheid die daar aan gekoppeld is, hoe goed je het nu ook doet. In combinatie met de BV slapend houden; dit heeft als nadeel dat je toch elk jaar moet deponeren en daarmee de cijfers moet laten opmaken. Als je het zelf kan/wil kost je dat tijd, als je het uitbesteed geld.

Link naar reactie
  • 1

 

Een andere route is een activa/passiva transactie waarin de BV de onderneming (wat op de balans staat) verkoopt aan de VOF. De BV kan daarna slapend blijven bestaan of geliquideerd worden. Punt van aandacht is dat je privé dan wel over de middelen moet beschikken om dit tegen een zakelijke prijs over te nemen. Ook hierbij is fiscaal advies wel aan te raden.

 

groet

Joost

 

 

Ter aanvulling: Als Marcel geruisloos de B.V. is ingegaan, is dit natuurlijk geen optie.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.