• 0

Welke kosten heeft de BV nog bovenop het DGA-salaris?

Beste mede forummers....

 

 

Ik heb een vraag over salarissen....

 

Sta op het punt een bv te starten maar het verhaal rond het loon is mij niet helemaal duidelijk...

 

Ik kom in loondienst van de bv (we starten met 2 dga's) we willen onzelf 3800 bruto betalen.....maar gaat dit de bv ook daadwerkelijk 3800 kosten of komt hier nog een bedrag bovenop ivm afdracht premies,belasting,andere zaken?

 

Ik wacht in spanning op de reacties.....

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Als het om 2 DGA's gaat, dan zijn er alleen sociale lasten voor de zorgverzekeringswet. Je hebt de keuze uit een hoog en laag tarief. En pensioenlasten indien jullie een pensioen afspreken.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander bedankt voor je reactie...

 

Aan wat voor bedrag moet ik dan denken.....

 

Ik zit binnenkort bij de accountant voor een vervolg gesprek maar ik was erg benieuwd wat voor kosten ik nog meer voor mijn kiezen zou krijgen betreft de salarissen...

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties...

Dat bruto/netto verhaal is mij wel duidelijk.......maar komen er voor de bv nog extra kosten boven op het brutoloon?

 

Ik heb al diverse sites bekeken maar het word me toch niet echt duidelijk....

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Als het om 2 DGA's gaat, dan zijn er alleen sociale lasten voor de zorgverzekeringswet. Je hebt de keuze uit een hoog en laag tarief. En pensioenlasten indien jullie een pensioen afspreken.

 

Groetjes

 

Voor de verduidelijking,

 

het lage tarief houdt je in op het bruto loon -> bruto lasten lager dan bij hoge tarief, netto loon eveneens lager dan bij hoge tarief.

 

Het hoge tarief vergoed je, -> bruto lasten hoger dan lage tarief netto loon ook.

 

Bij het lage tarief mag je een vergoeding geven, food for thought als je een bruto/netto berekening maakt (eventueel bij je accountant.

 

voor het overige alleen eventueel pensioen en kosten voor de verloning (voor een DGA is dat overigens niet zo veel, enkele euros per maand per loonstrook).

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Naast de ZVW premie dien je nog rekening te houden met vakantiegeld en vakantiedagen uiteraard.

Het wettelijk minimum aan vakantiedagen ligt rond de 20 p/jaar bij full time dienstverband maar 25 dagen p/jaar is meer gebruikelijk (doch niet verplicht)

 

Bij een full time bruto loon van 3.800 kost dat je ongeveer € 363 p/maand aan vakantiedagenreservering (3.800*25*8/174)

Vakantiegeld kost circa €304 p/maand. (8% van 3.800)

 

Kies je voor het lage tarief ZVW (inhouding premie op bruto loon) dan heb je op jaarbasis rekening te houden met een loonkostenpost van twee dga's

van (3.800 + 363 + 304) x 12 x 2 = €107.208 voor de BV.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alex,

 

Een DGA is niet verplicht om vakantiegeld te nemen (zie ook andere topics). Vakantiedagen is inbegrepen in het salaris, want of de DGA nu werkt of niet, het salaris blijft hetzelfde. En volgens mij is het ook niet verplicht om vakantiedagen te berekenen bij een DGA omdat het om een fictief dienstverband gaat.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Naast de ZVW premie dien je nog rekening te houden met vakantiegeld en vakantiedagen uiteraard.

Het wettelijk minimum aan vakantiedagen ligt rond de 20 p/jaar bij full time dienstverband maar 25 dagen p/jaar is meer gebruikelijk (doch niet verplicht)

 

Bij een full time bruto loon van 3.800 kost dat je ongeveer € 363 p/maand aan vakantiedagenreservering (3.800*25*8/174)

Vakantiegeld kost circa €304 p/maand. (8% van 3.800)

 

Kies je voor het lage tarief ZVW (inhouding premie op bruto loon) dan heb je op jaarbasis rekening te houden met een loonkostenpost van twee dga's

van (3.800 + 363 + 304) x 12 x 2 = €107.208 voor de BV.

 

Ok, volgens de wet moet je minimaal 4 X het aantal dagen per week aan vakantie uit keren, bij fulltime is dit dus 20 dagen per jaar (4 X 5dagen).

 

De 25 dagen is niet zo gebruikelijk als je denkt, echter deze komt wel weer langs in sommige CAO's (wel steeds meer de laatste jaren), als je een CAO voert dien je deze dus boven het wettelijk minum te laten gelden.

 

Daarnaast mag je altijd meer dagen in de arbeidsovereenkomst opnemen.

 

Een DGA hoeft overigens helemaal geen vakantiegeld en vakantiedagen tot zijn salaris te rekenen, dat is een keus die mag, en niet moet. Ik sluit me dus aan bij Sander :)

 

groet

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.