• 0

Is ex-verhuurder (juridisch) verplicht post te bewaren/retour te zenden???

Beste lezer,

 

ongeveer 6 maanden geleden ben ik met mijn fysiotherapiepraktijk verhuisd naar een ander pand. Nog steeds komt echter zo nu en dan post (waarvan de verzender kennelijk het adres niet heeft aangepast) op het oude adres aan. Eén keer in de week haal ik dit netjes op bij deze oude (huisartsen)praktijk. Het blijkt nu dat mijn oude verhuurder (huisarts) dit kennelijk lastig vindt, hij gooit nu alle post weg en weigert (waarom weet ik niet) mijn post te bewaren.

 

Zijn er juridische mogelijkheden om hem als ex-verhuurder te verplichten post te bewaren dan wel door te sturen/retour te zenden....?

 

BVD voor uw reactie.

 

Henk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

in het wetboek van strafrecht staat het volgende:

 

Artikel 273b

 

1.De persoon werkzaam bij enige openbare instelling van vervoer die een aan zodanige instelling toevertrouwde brief, briefkaart, stuk of pakket opzettelijk aan een ander dan de rechthebbende afgeeft, vernietigt, wegmaakt, zich toe-eigent, of de inhoud wijzigt of enig daarin gesloten voorwerp zich toe-eigent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

 

Maar dit is voor personen die werkzaam zijn bij een openbare instelling die het vervoer van brieven doen (postbodes?)... ik zoek nog even verder... Ik kan verder ook niets vinden...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henk,

 

Je kunt natuurlijk zoeken naar juridische mogelijkheden, maar misschien moet je ook kijken naar andere oplossingen.

 

Je hebt het over post die "zo nu en dan" op het oude adres aankomt. Maar als je die post al een half jaar "wekelijks" ophaalt, vind ik dat eerlijk gezegd behoorlijk veel. Ik neem aan dat je je reguliere contacten hebt geinformeerd over je verhuizing en dat je elke keer als het nu mis gaat de betreffende afzender hierop attendeert?

 

Als er bij mij een half jaar na dato elke week nog een paar poststukken zouden komen van een vorige huurder, dan zou weggooien mij te ver gaan, maar ik zou wel een paar kritische vragen hebben.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wij wonen al 6 jaar in hetzelfde huis en ontvangen nog steeds post voor de vorige bewoners. Nu is dit allemaal reclame-achtige post, dus is het niet zo erg als ze dit niet ontvangen. We hebben de post het eerste jaar bewaard en af en toe zelfs weggebracht naar de vorige bewoners, maar dat was na een jaar echt afgelopen. Nu vernietigen we alles. Als er iets tussen zit wat heel belangrijk lijkt te zijn, stuur ik het retour afzender. Het zou redelijkerwijze ook niet meer van ons verwacht mogen worden dat wij post bewaren voor de vorige bewoners, dan had onze schuur nu ongeveer volgelegen namelijk. ;D

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, op een gegeven moment kan zoiets te gek worden om te gaan bewaren. Hier heb ik zeker nog een jaar of 2 a 3 post (vnl reclame) ontvangen voor het vorige bedrijf op mijn adres.

 

Het lijkt me ergens redelijk dat je binnen een paar maanden alle relaties waarvan je de post op prijs stelt kunt inlichten dat je een nieuw adres hebt, en dat zij zoiets ook verwerken. Zeker waar het facturen en dergelijke betreft zal men dit ook wel doen - anders worden ze op een gegeven moment niet meer betaald ;)

Link naar reactie
  • 0

@ John,

 

Klopt dat wij alle verzenders direct verwittigen, alleen niet alle bedrijven hebben hun administratie goed op orde. Daarnaast komt het nog wel eens voor dat we een bedrijf vergeten.

 

Het zijn dan ook maximaal 3 brieven (incl. reclame) per week.

 

Soms ook belangrijke post, zoals vragenlijst van SENA die wij dus (naar nu blijkt: tot 3 keer aan toe) niet ingevuld hebben waarna wij nu (wel op het goed adres overigens) een flinke rekening voor muziekrechten hebben ontvangen (terwijl we alleen radio in wachtkamer draaien).

 

Erg vervelend derhalve. Ex-verhuurder is nu moeilijk mee te praten: heb hem E200 aangeboden voor bewaren post 9dit ga ik nu nl. aan TNT verhuisservice betalen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de sena een brief nar het verkeerde adres gaat en je KVK gegevens kloppen wel, dan zul je geen rekening krijgen. Sena baseert zich namelijk op de gegevens van de KVK.

 

Er ligt ook een verantwoording bij de bedrijven die jou post willen versturen, stuur ze allemaal een brief met de juiste gegevens. Mochten er toch rekeningen op het verkeerde adres komen is het niet meer jou schuld dat ze niet betaald worden.

 

Persoonlijk zou ik geen zaken doen met leveranciers die na een half jaar nog hun gegevens in orde hebben. Dat wil namelijk zeggen dat je spullen ook niet aankomen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Andermans post vernietigen, terwijl je die persoon kent en deze ook nog eens deze post met zekerheid op korte termijn ophaalt, lijkt mij in strijd met het geen in het maatschappelijk verkeer betaamt en daarom onrechtmatig. Daarnaast lijkt het mij ook nog eens een strafrechtelijke vernieling.

Link naar reactie
  • 0

Andermans post vernietigen, terwijl je die persoon kent en deze ook nog eens deze post met zekerheid op korte termijn ophaalt, lijkt mij in strijd met het geen in het maatschappelijk verkeer betaamt en daarom onrechtmatig. Daarnaast lijkt het mij ook nog eens een strafrechtelijke vernieling.

 

Misschien een stomme vraag, maar hoe kan je bewijzen dat iemand je post vernietigd? Je weet immers niet wie je een brief gaat sturen...

Link naar reactie
  • 0
Het zijn dan ook maximaal 3 brieven (incl. reclame) per week.

 

En dat na een half jaar, nog steeds zo veel post? Ik snap die ex-verhuurder dan wel. Vanuit zijn beleving is het jouw verantwoordelijkheid te zorgen dat iedereen, bij voorkeur al ruim voor je verhuizing, op de hoogte is van je nieuwe adres, en in combinatie met de verhuisservice om diegenen die je vergeten bent op te vangen is dat niet zo heel erg lastig te regelen.

 

Ik zit, net als Marije, prive in dezelfde situatie als jouw ex-verhuurder - de vorige bewoners van mijn huis zijn nu al ruim twee jaar geleden verhuisd, en nog steeds krijg ik post van banken, verzekeringsmaatschappijen, administratiebureaus, etcetera. Als het hen blijkbaar niet boeit, dan ga ik me er ook niet druk om maken en verdwijnt het in de papierbak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.