• 0

Eenmanszaak als maat?

Samen met twee collega's ben ik voornemens een maatschap te starten. Nu hebben wij het advies gekregen om alledrie afzonderlijk een eenmanszaak op te richten, en deze als maat van de maatschap te laten fungeren. Dit zou dan fiscale voordelen hebben. Ik kan hierover echter nergens iets terugvinden. Is dit een logische constructie en heeft dit inderdaad fiscale voordelen? Of heeft dit geen enkel nut en kunnen wij beter als privepersonen gaan deelnemen in de maatschap?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is een maatschap net zoals een VOF. Je kan daarin deelnemen met een EMZ. In beide gevallen (direct deelnemen of via je EMZ) heb je wel recht op de ondernemersfaciliteiten.

 

Mogelijk dat het voordeel dus op de aansprakelijkheid ligt, maar dat kunnen anderen veel beter aangeven.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Een maatschap is inderdaad net zoiets als een VOF. Sterker nog, als het wetsvoorstel Personenvennootschappen door de 1e Kamer is en ingevoerd is, dan is het onderscheid helemaal verdwenen (nu zijn er nog wel wat verschillen, zoals aansprakelijkheid).

 

Een eenmanszaak kan naar mijn weten niet deelnemen in een maatschap, omdat een eenmanszaak geen rechtspersoonlijkheid heeft. Het is de (privé)persoon die deelneemt en het maatschapsaandeel al dan niet aan zijn onderneming toerekent. Waar het (vanuit fiscaal oogpunt) om gaat, is of het maatschapsaandeel een onderneming vormt voor de betreffende maat. Dat wordt bij iedere maat individueel beoordeeld (hoewel de uitkomst in de meeste gevallen hetzelfde zal zijn als het een normale, gelijk verdeelde maatschap is waarin iedereen min of meer hetzelfde doet).

 

Als je individueel ook nog dingen doet, dan kan het handig zijn om je als eenmanszaak aan te melden, om zo bijvoorbeeld een eigen btw-nummer te krijgen. Dit heb je nodig als je zelf aankopen (of verkopen) doet die niet door de maatschap worden gedaan, maar wel voor je onderneming zijn. Ook dan zul je namelijk de btw terug willen vragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Juridisch volgens mij niet, maar feitelijk werkt het wel zo uit, omdat het VOF- of maatschapsaandeel tot dezelfde onderneming gerekend wordt als de eenmanszaak. Het is echter de persoon en niet de eenmanszaak die deelneemt. Je neemt dus als ondernemer deel in de VOF/maatschap.

 

Maar omdat de uitkomst hetzelfde is, is dat meer een (interessante) technische/theoretische discussie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ga me even op glad ijs begeven, want ik weet 't allemaal niet zeker.

Waarom dan toch een reactie? Omdat TS nog geen antwoord heeft gekregen.

 

Volgens mij is een maatschap een bijzondere vorm van een v.o.f. (of andersom) met als enige verschil de hoofdelijke aansprakelijkheid. Twee B.V.'s kunnen een v.o.f. vormen, dus ook een maatschap lijkt me. Waarom zouden twee eenmanszaken dat dan niet kunnen? Dat heeft met rechtspersoonlijkheid toch niets te maken?

 

De fiscale voordelen zie ik niet, Wie oh wie kan daar iets over zeggen?

Ik hoop dat er nog een zekerweter langskomt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak in een maatschap moet je volgens mij gewoon de inkomstenbelasting schijf gebruiken?

 

Dat lijkt me ook, het aandeel in de winst van de maatschap is gewoon belast (box 1).

Zoals al eerder is aangegeven, volgens mij maakt het niets uit of je als privé-persoon of als eenmanszaak deelneemt in een maatschap.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Samen met twee collega's ben ik voornemens een maatschap te starten. Nu hebben wij het advies gekregen om alledrie afzonderlijk een eenmanszaak op te richten, en deze als maat van de maatschap te laten fungeren. Dit zou dan fiscale voordelen hebben. Ik kan hierover echter nergens iets terugvinden. Is dit een logische constructie en heeft dit inderdaad fiscale voordelen? Of heeft dit geen enkel nut en kunnen wij beter als privepersonen gaan deelnemen in de maatschap?

Er is zowel juridisch als fiscaal naar mijn mening geen zinnig argument te bedenken voor dit 'advies'. Anders is het als de 'eenmanszaak' een rechtspersoon is, zoals een BV.

Link naar reactie
  • 0

Je bent als prive persoon vennoot of maat, echter deze prive persoon kan ook een eenmanszaak hebben. Tot voor kort kon je als maat voor de BTW een ondernemer zijn, zonder dat je een eenmanszaak had. Nu dien je ook bij de KVK in te schrijven.

Voor de rest maakt het niet zoveel uit, aangezien je als maat of vennoot ook een persoonlijke balans kan indienen.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.