• 0

deel van aandelen niet verdelen? tbv salaris dga.

Hallo,

Ik heb mijn best gedaan om een antwoord te vinden in de reeds bestaande posts maar kan het niet vinden. Neem me niet kwalijk als ik desondanks mijn vraag dubbelpost.

Ik heb het voornemen om met twee vrienden een BV op te richten. Nu stelt een van hen dat we zouden kunnen beginnen met een aandelenverdeling van elk 3% en de resterende 91% blijft in de BV en wordt niet verdeeld.

Maar volgens mij kan dat helemaal niet. Het heet toch niet voor niets percentage?

Ik heb ook artikel 175 2BW er op nagelezen en vindt nergens iets over de verdeling van aandelen.

Iemand een bruikbaar antwoord?

reden overigens om voor de 3x3% vorm te willen kiezen is dat we als DGA een verplicht inkomen schijnen te moeten hebben terwijl onze onderneming de eerste tijd bij lange na niet zo veel zal omzetten dat een dergelijk inkomen gerechtvaardigd is. Als iemand daar een creatieve oplossing voor weet is die ook welkom.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Wie beheer dan de BV, ofwel hoe zit dat met stemrecht? je kan toch niet zomaar 91% op de plank laten liggen. Volgens mij kan dat niet, nu kan ik dat niet juridisch onderbouwen, dus op de onderbouwing moet je nog even wachten ;)

Wat betreft de salarisnorm, daar is op dit forum al een heleboel over geschreven. Hier kan je dus bij de belastingdienst een verzoek voor doen om in het eerste jaar een lager DGA loon te mogen toepassen, dan het gebruikelijk loon.

Ieder jaar moet je dus het resultaat gaan beoordelen, en eventueel voor het volgende jaar weer een verzoek (onderbouwd met gegevens uiteraard) indienen.

groet

erik

• 1

Hallo Ali-C,

Dit kan inderdaad niet. Sowieso zul je bij oprichting een hoeveelheid aandelen moeten plaatsen en volstorten. Het geplaatst kapitaal bedraagt minimaal € 18.000,-, waarvan je minimaal 25% ook daadwerkelijk moet volstorten.

Na oprichting kun je overgaan tot inkoop van aandelen, maar dit kan slechts voor zover het minimumkapitaal wordt overtroffen en het vrije vermogen het geplaatst en volgestort vermogen, vermeerderd met reserves, overtreft.. Daarnaast mag de B.V. alleen onder voorwaarden eigen aandelen inkopen. Dat wordt slechts anders als de B.V. ze mag inkopen 'om niet', oftewel gratis.

Lees eens goed artikel 207 van boek 2 BW.

Het gebruikelijk loon geldt in veel gevallen niet, bijvoorbeeld als de onderneming simpelweg niet kan betalen. Daar staat genoeg over geschreven hier op het forum.

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar