• 0

HACCP regels en Partycatering vanuit huis?

Hallo,

 

mijn broer en ik willen een catering bedrijf gaan opzetten hij kan heerlijk koken en hapjes maken en ik weet wel iets van de overig zaken.

 

maar nu heb ik nog 1 vraag en wel een hele belangrijke. mag je als kleine cateraar vanuit huis werken als je aan de HACCP regels houdt? of moet je het persee in een bedrijfruimte doen?

 

hopelijk weet iemand er een antwoord op.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen ervaring met HACCP, wel met een aantal andere kwaliteitssystemen en beoordelingsrichtlijnen.

 

Als je thuis een ruimte hebt die exclusief voor je bedrijf wordt gebruikt en waarin je de HACCP regels

naleeft zou ik niet weten waarom dit een beletsel zou kunnen zijn om bedrijfsmatig te voldoen aan

de eisen die in HACCP staan.

 

Je kunt de situatie eens voorleggen aan dezelfde man die je gesproken hebt. Wellicht is het cruciaal dat

het aantoonbaar moet zijn dat je geen vermenging kunt krijgen van prive en bedrijfsmatig voedsel.

 

je zult je kwaliteitssysteem zo moeten opbouwen en naleven dat deze scheiding daadwerkelijk geborgd is.

 

Misschien dat er andere HL-ers zijn die een dergelijk systeem eerder hebben opgetuigd.

 

Succes.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom het niet vanuit huis zou kunnen mits je HACCP in acht neemt.

(kijk naast haccp ook ff het bestemmingsplan na trouwens)

 

Bij HACCP gaat het erom dat je risico's (Critical Control Points) analyseert en door middel van procedures zoveel als mogelijk uitsluit.

 

Het gevolg zal zijn dat je bijvoorbeeld maatregelen neemt om crosscontamination/kruisbesmetting te voorkomen in je productieproces. Om dit goed te borgen zul je al snel genoodzaakt zijn naar een soort van bedrijfsruimte over te gaan. Of dit nu aan huis is of op een andere locatie.

 

Je kunt moeilijk in je eigen keuken aan de ene kant met rauwe kip aan de gang gaan en een meter verderop op hetzelfde aanrechtblad tegelijk met verse groenten tenzij je dit op een hele duidelijk manier weet te scheiden om voornoemd risico uit te sluiten.

 

Een ander punt is bijvoorbeeld houdbaarheid en koeling van je producten cq. je productieruimte, traceerbaarheid van je grondstoffen gerelateerd aan je eindproducten, of de manier waarop je je productiemiddelen en ruimte reinigt.

 

Niet voor niets hebben levensmiddelenproducenten bedrijfsruimten die zo glad en poriëndicht zijn als mogelijk. ieder hoekje is lastig schoonmaken en poreuze wanden cq. voegen zijn een mooie plek voor bacteriegroei. Bacteriegroei is een 'Hazard' /Risico dat je tevoren moet analyseren en er maatregelen op moet nemen

 

Lees de HACCP voorschriften maar eens door. Die gaan over je proces en je product en niet per definitie over de plaats. Als jij kunt aantonen dat je je volledige proces geborgd en onder controle hebt dan lijkt me er geen bezwaar tegen een productieruimte aan huis.

 

HACCP doe je niet om 'maar aan de regels te voldoen' maar om alles in het werk te stellen om te voorkomen dat een bejaardenhuis met 50 misselijke ouderen zit als gevolg van onzorgvuldig handelen in jouw productieproces. Die aansprakelijkheid wil je niet aan je broek hebben.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

ja preceis mijn broer neemt het kook gedeelte voor zijn rekening en heeft ruimte horeca ervaringen in restuarants we willen gewoon ook schoonmaak schema's, en voedesl gegevens bij houden en gewoon zorgen dat alles in de keuken netjes en clean is. En duidelijk het voedsel in twee verschillende ruimtes opslaan.

 

bedankt voor de reactie

 

groeten robert

Link naar reactie
  • 0

na mail contact alles duidelijk

 

De belangrijkste aandachtspunten:

 

- De ruimte waarin de verhandelingen plaatsvinden, moeten zo zijn gelegen, ontworpen en geconstrueerd dat verontreiniging van de levensmiddelen zoveel mogelijk wordt voorkomen.

 

- De ruimte waarin de verhandelingen plaatsvinden, moeten schoon zijn.

- Oppervlakten die in contact kunnen komen met levensmiddelen moeten van deugdelijk materiaal zijn vervaardigd, mogen niet kapot zijn en moeten altijd schoon zijn.

 

- Er moet een goede en deugdelijke voorziening aanwezig zijn voor het afvoeren van afval.

- Bederfelijke producten moeten gekoeld worden bewaard onder een temperatuur van + 7 °C.

 

Link naar reactie
  • 0

ja, dat heb ik al gedaan dus volgens ons kan het wel in de eigen thuis situatie. Alleen nog wachten op de gemeente die zou me terug bellen en dan kan de inschrijving bij de kvk volgende week donderdag mooi doorgaan.

 

indien het bedrijf genoeg afzet heeft zullen we toch zo snel mogelijk over willen naar een kleine bedrijfsunit.

 

bedankt robert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.