• 0

Minimum management fee

Beste Forum-lezers,

 

Ik heb al een tijdje op dit forum rond zitten neuzen maar ik kon nog geen antwoord op mijn vraag vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik ben samen met een vriend een bedrijf aan het opzetten. We hebben een BV als werkmaatschappij en allebei een personal holding erboven. De werkmaatschappij moet een management fee gaan uitbetalen aan de beide holdings, en we hebben begrepen dat dit een marktconform bedrag moet zijn. Nu zijn we startende ondernemers met nog weinig vaste kosten voor ons levensonderhoud, en de BV heeft het geld hard nodig om te investeren (en dan niet in ons), dus willen we de loonkosten zo laag mogelijk houden. Is het mogelijk om een management fee van 1000 euro per maand over te maken? Of wat zou anders het minimum zijn? En hoe zouden we hiervoor goedkeuring van de belastingdienst kunnen krijgen?

We hopen dat jullie ons hier verder mee kunnen helpen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Dirk-Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij ben je sowieso verplicht om jezelf als DGA van je holding een jaar salaris toe te kennen van bruto 39000 euro. Je kan (geloof ik) de eerste 3 jaar ontzegging aanvragen bij de belastingdienst als je startende ben...

 

Desmond

 

??? ??? ???

 

Management fee en gebruikelijk loon zijn twee verschillende dingen, de fee is het bedrag wat de holding betaald krijgt van de werkmaatschappij, voor het beheer daarvan, door het uitlenen van een directeur aan de werkmaatschappij.

 

de holding betaald uit de fee ook het gebruikelijk loon, dus is het logisch dat de fee tenminste het gebruikelijk loon is.

 

Nu is er de afgelopen weken al aardig wat gevraagd en gezegd over het gebruikelijk loon, en de manieren om daarvan af te mogen/kunnen afwijken, dus is mijn suggestie om eerst eens te zoeken op het gebruikelijk loon in de zoekfunctie

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste Forum-lezers,

 

Ik heb al een tijdje op dit forum rond zitten neuzen maar ik kon nog geen antwoord op mijn vraag vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik ben samen met een vriend een bedrijf aan het opzetten. We hebben een BV als werkmaatschappij en allebei een personal holding erboven. De werkmaatschappij moet een management fee gaan uitbetalen aan de beide holdings, en we hebben begrepen dat dit een marktconform bedrag moet zijn. Nu zijn we startende ondernemers met nog weinig vaste kosten voor ons levensonderhoud, en de BV heeft het geld hard nodig om te investeren (en dan niet in ons), dus willen we de loonkosten zo laag mogelijk houden. Is het mogelijk om een management fee van 1000 euro per maand over te maken? Of wat zou anders het minimum zijn? En hoe zouden we hiervoor goedkeuring van de belastingdienst kunnen krijgen?

We hopen dat jullie ons hier verder mee kunnen helpen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Dirk-Jan

Voor die managementfee gelden geen minima, maar bij de beoordeling of de holding wel of niet het gebruikelijk loon kan betalen mag de inspecteur wel uitgaan van een marktconforme managementfee.

Link naar reactie
  • 0

Het zgn. 'gebruikelijk loon' is sinds kort minder star.

 

Zie de site van de belastingdienst : gebruikelijk loon

 

met o.a. deze tekst :

 

Gebruikelijk loon € 40.000 of lager

 

Als u aannemelijk kunt maken dat een lager loon gebruikelijk is, wordt het loon gesteld op dat lagere loon. De aanmerkelijkbelanghouder kan dit ook zelf aannemelijk maken. Daarbij moet u een vergelijking maken met soortgelijke dienstbetrekkingen waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt.

 

Succes.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Het zgn. 'gebruikelijk loon' is sinds kort minder star.

 

Zie de site van de belastingdienst : gebruikelijk loon

 

met o.a. deze tekst :

 

Gebruikelijk loon € 40.000 of lager

 

Als u aannemelijk kunt maken dat een lager loon gebruikelijk is, wordt het loon gesteld op dat lagere loon. De aanmerkelijkbelanghouder kan dit ook zelf aannemelijk maken. Daarbij moet u een vergelijking maken met soortgelijke dienstbetrekkingen waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt.

 

Succes.

Jeroen

 

Update: Gebruikelijk loon 2010: €41.000

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.