Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
djpmedia

Betalingstermijn webdesign

Recommended Posts

Beste iedereen,

 

Op dit moment heb ik een klant die niet wil voldoen aan mijn betalingstermijn van 14 dagen. Hij zegt dat 30 dagen standaard is met zaken doen met bedrijven en dwingt mij om ook aan de 14 dagen te voldoen. Als argument gebruikt hij dat dit in de business-standaard is en dat zijn systeem hier op is ingericht en niet aan andere termijnen kan voldoen.

 

Kan de klant dit eisen van mij?

Ik doe namelijk alleen maar zaken met bedrijven (webdesign en grafische vormgeving) en heb nog nooit eerder bezwaren hier over gehoord.

 

Met vriendelijke groet,

Dennis de Jong


DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om te beginnen is het geen standaard. Ik kom van alles tegen, vooraf, 7 dagen, 14 dagen, 30 dagen, noem maar op. Jouw 14 dagen betalingstermijn is heel normaal (ik hanteer dat zelf ook voor b2b) en hij kan niet achteraf van je eisen dat je 30 dagen hanteert. Als zijn systeem daar niet op is ingericht moet hij maar een beter systeem zoeken lijkt me.

 

Wat staat er in je Algemene Leveringsvoorwaarden over betalingstermijn en achterstallige betaling? Niet direct gezegd dat je het hard moet spelen maar je kunt hem daar wel op wijzen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe is hij zelfs gehouden aan directe contante betaling volgens de wet, de betalingstermijn is een service van de ene partij tegenover de andere partij.

 

Wil hij een betalingstermijn van 30 dagen moet hij dat aangeven voordat de opdracht verstrekt wordt.

 

Inderdaad als zijn systeem het niet aankan is dat zijn probleem niet die van jou.

 

Wellicht kan je hem een betalingstermijn van 30 dagen geven in ruil voor iets anders?


If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij 14 dagen als standaard hanteert heeft hij zich er maar aan te houden. Ik zeg daar wel bij dat ik van mening ben dat je, hoewel het goed is als een gek achter je geld aan te gaan, soms wel wat coulantie kunt toepassen bij trouwe klanten. Maar goed, onderhandelen over een betalingstermijn is nooit goed nieuws, dan gaan bij mij al snel de alarmbellen rinkelen eerlijk gezegd.


Ruby on Rails fanaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

een troost ik hanteer ook 14 dagen en 99% haalt of doet dit niet. Bij grotere (1500+) opdrachten vermeld ik dit ook de betalingstermijn in de offerte en laat ik deze ondertekenen. En zelfs dan...

 

Ik maak mij ook niet druk tot de 30 dagen. Dit vind ik redelijk en daarna ben ik er klaar mee. Ik heb ze al gehoord van mensen die achteraf zeggen dat ze standaard 90 dagen hanteren. Nou dit doen mijn drukkerijen niet en ik ben geen bank.

 

Maar simpelweg, jij spreekt af 14 dagen. Dan is het ook 14 dagen. Geen spijker tussen te krijgen. En jij doet in webdesign, dus bij grote problemen heb jij misschien nog een handige stok achter de deur door de website af te sluiten.

 

Micha


www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds 1 december 2002 is Artikel 6:119 a BW in werking getreden die bepaalt dat facturen binnen dertig dagen na de factuurdatum betaald moeten zijn. Na dertig dagen kan een boeterente in rekening worden gebracht.

 

In principe heeft iedereen dus een betalingstermijn van 30 dagen. Je kunt hier samen vanaf wijken door vooraf een andere betalingstermijn af te spreken. Bijvoorbeeld door dat op te nemen in je algemene voorwaarden, en deze altijd vooraf mee te sturen. Bijvoorbeeld bij je offerte. Zeker als je in je offerte verwijst naar je algemene voorwaarden, waar die betalingstermijn in staat, dan is je klant gehouden aan die betalingstermijn.

 

Zoek maar eens met google op "wettelijke betalingstermijn".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties. Van te voren heb ik bij de offerte mijn algemene voorwaarden toegevoegd. In mijn algemene voorwaarden staan de betalingscondities, inclusief betalen binnen 14 dagen na factuur datum.

 

Ik vind dat ik mijn klanten al genoeg tijd geef om de factuur te betalen. Ik factuur mijn klanten pas nadat een website is opgeleverd. Dit kan soms pas na een maand zijn dat ik aan de opdracht ben begonnen.


DJP Media Steenwijk - Webdesign, Bedrijfsfilms en Audiovisuele vormgeving

www.djpmedia.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je hier heel kwaad over maken en van alles roepen....

 

Of je wacht twee weken en het geld staat op je rekening.

 

Ik zou me er niet te druk over maken. 30 dagen is inderdaad een heel gangbare termijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is ook wat voor te zeggen... maar hou dan wel die 30 dagen goed in de gaten.

Ervaring leert dat als er over zoiets gezeurd word die 30 dagen ook wat langer worden.


If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hanteer ook 14 dagen betalingstermijn en als ik er niet bovenop zit, wordt zelfs 30 dagen of 40 dagen met gemak overschreden.

Zolang je je klanten nog harder nodig hebt dan zij jou is het logisch dat je enigszins concessies doet in je beleid.

Zodra het andersom is kun je de teugels strakker aantrekken en ik zou dat ook doen, want de meeste mensen zoeken gewoon de grens op.

Je bepaalt als ondernemer zelf je beleid. Hier kan over worden overlegd / onderhandeld maar jij bepaalt hoe je dit wenst.

Wanneer je echt t gevoel krijgt dat je de klant gaat verliezen indien je vasthoudt aan je betalingstermijn van 14 dagen en je deze klant hard nodig hebt, zou ik nog een voorschot uit onderhandelen.

30 dagen betalingstermijn met een voorschot van x % op de volgende maand.

 

 

gr ronny

 


www.bofatelefoondienst.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Ronny zegt, de teugels strak houden. Ondernemers zijn net mensen, ze proberen je gewoon uit.. Je geeft ze een vinger.....

Zo heb ik een klant met een betalingstermijn van 30 dagen, de opdrachtgevers eisen dat de facturen aan het eind van de maand worden verstuurd (ik adviseer begin van de maand ivm de BTW) en ze betalen na 60 tot 90 dagen. Ze heeft wel eens geprobeerd om daar iets aan te doen, maar ze durft niet goed om daar streng in te zijn. Ik ga binnenkort dus maar eens in gesprek met die opdrachtgevers....


Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds 1 december 2002 is Artikel 6:119 a BW in werking getreden die bepaalt dat facturen binnen dertig dagen na de factuurdatum betaald moeten zijn. Na dertig dagen kan een boeterente in rekening worden gebracht.

 

In principe heeft iedereen dus een betalingstermijn van 30 dagen. Je kunt hier samen vanaf wijken door vooraf een andere betalingstermijn af te spreken. Bijvoorbeeld door dat op te nemen in je algemene voorwaarden, en deze altijd vooraf mee te sturen. Bijvoorbeeld bij je offerte. Zeker als je in je offerte verwijst naar je algemene voorwaarden, waar die betalingstermijn in staat, dan is je klant gehouden aan die betalingstermijn.

 

Toch vind ik 14/15 dagen nog best te verdedigen, zeker als dat in rekening gebracht wordt als het werk al is opgeleverd.

 

Misschien is het meest praktisch gewoon die 14 dagen aan te houden en op de factuur te vermelden, en het stuk tussen 15 en 30 dagen een beetje te zien als 'grace period'. Op het moment dat je dan aan 30 dagen bent is je klant in ieder geval al 2 weken later dan afgesproken, en heb je een goede reden verhaal te halen.

 

Zelf hanteer ik 15 dagen. Grof geschat haalt zo'n beetje de helft dat wel, en 80-90% haalt de 30 dagen. Overigens zijn er dan ook wel weer een paar klanten waar in een goede relatie mee heb die in overleg wel eens wat meer tijd nodig hebben - zo lang dat incidenteel is en die betaling er zeker komt maak ik er geen drama van, maar zoals opgemerkt, als ondernemer ben je geen leenbank!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 193 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept