• 0

inkopen in amerika

Hallo,

 

ik ben voornemens een webshop te beginnen en wil gaan importeren uit o.a amerika en verkopen in Nederland.

Nou is mijn vraag hoe zit het met de belasting op o.a. electronica zoals usb sticks e.d., mag die worden opgeschreven als voorbelasting in Nederland of moet de verkoper in Amerika deze btw vrij verzenden als ik een btw nummer heb?

En nee ik weet niet of deze zaken btw op de factuur hebben staan...En hoe zit het met verzendkosten zijn deze ook aftrekbaar?

 

Alle uitgebreide antwoorden zijn welkom aangezien ik nog een leek ben.

 

Graag zie ik uw antwoord tegemoet groeten Marvin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over ingevoerde goederen dien je BTW te betalen. Je betaalt in Amerika zelf doorgaans geen BTW, althans, ikzelf heb dat nooit hoeven te betalen. Je betaalt in Nederland BTW over de waarde van de goederen en de verzendkosten die vanuit Amerika berekend zijn de BTW. Daaroverheen komen nog eventuele invoerrechten, afhankelijk van wat je precies invoert.

 

Ik adviseer om toch de site van de Belastingdienst en de Douane eens te bekijken, of anders eens een gesprek met een expert op het KVK aan te vragen. Dit heeft voor mij destijds heel wat geholpen en kostte slechts 30 euro (1 uur).

Link naar reactie
  • 1

De BTW over de inkoopwaarde betaal je direct bij de invoer van de artikelen. Jouw klant betaalt 19% BTW over de verkoopwaarde van het artikel aan jou, welke jij op jouw beurt weer afdraagt aan de Belastingdienst.

 

Ik zou toch adviseren om dit zelf proberen uit te zoeken. Niet om het een of ander, maar zulke dingen zijn toch wel de basics om te weten. Niet dat je dat gelijk alles moet weten maar zelfstandig dingen uit kunnen zoeken is -mijns inziens- toch wel een van de vereisten van een ondernemer. Zoals al gezegd, de sites van de Belastingdienst, Douane, KVK, hebben veel informatie over dit soort dingetjes. Mocht je dan nog lastige vragen hebben, dan kan je altijd op dit forum terecht! :)

Link naar reactie
  • 0

Als je iets op laat sturen, dan komt de postbode bij jou aan de deur en moet je een bedrag betalen aan invoerrechten. Zoals hierboven geschreven, gebaseerd op waarde plus verzendkosten. Je kunt TNT bellen om te vragen hoe dat precies zit en om te kijken of je het zelf kunt berekenen.

Link naar reactie
  • 0

Maar zo werkt het niet altijd.

Het bedrag maakt het verschil.

 

De geschreven informatie die je hier op dit forum en op andere sites kunt vinden, gaat er haast vanzelfsprekend vanuit dat je voor een groot bedrag inkoop en dat het dus pakketpost is.

Dan is het inderdaad logisch om ook te praten over invoerkosten, btw etc.

 

Maar er is eigenlijk geen informatie te vinden over hoe het zit wanneer je onder de 22 euro grens blijft en over envelop formaat spullen praat.

Hoe zit dat?

Invoerkosten zijn er dan niet, BTW komt er niet bij etc.

Je hebt ook geen BTW op de factuur van de ingekochte spulletjes.

Wanneer je dan OB aangifte moet doen, vul je deze factuur bedragen dan daar niet op in? (omdat er geen btw op staat), maar neem je die mee bij de IBaangifte, of hoe gaat dat in zijn werk, want je zult toch ergens moeten laten weten dat je een inkoop hebt gedaan in het buitenland.

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Ik importeer nu al zo'n 5 jaar buiten de EU en het is bij elke zending weer verschillend. Soms heb je geluk en betaal je helemaal niks (Vaak bij UPS) , de andere keer moet je invoerkosten en invoerrecht betalen en btw uiteraard, maar die krijg je terug.

 

Ik las ook dat je electronica gaat importeren, houdt dan rekening met het bedrag, want die kosten kunnen erg oplopen.

 

Dus: Bij kleine bedragen is het zonde om te importeren met alle bijkomende kosten en bij grote bedragen kun je het weer incalculeren of het voordelig is. De dollar is nog steeds gunstig!! Maar dat duurt niet lang meer.

http://www.123snurk.nl - Stoppen met Snurken

Alle antisnurk middelen op één plek..

Link naar reactie
  • 1

Wij zijn ook sinds enige tijd bezig met het importeren van goederen uit Amerika. Zoals hierboven al aangegeven zijn er een flink aantal factoren die meewegen. Aangezien je vraagt om uitgebreide informatie, hierbij nog wat aanvullende ervaringen en tips van onze kant.

[*] Schroom niet om de douane op te bellen en te vragen hoeveel invoerrechten je moet betalen over het soort goederen dat je wilt importeren. Zij kunnen je dit vrijwel direct vertellen na het beantwoorden van een aantal vragen. Vaak kunnen ze je ook direct helpen met andere vragen helpen omtrent de inklaring en betaling van BTW.

[*] Zoals hierboven ook al aangegeven, een consult bij de KvK kan erg verhelderend werken. Probeer je voor het consult alvast te verdiepen en zorg dat je alvast vragen/onduidelijkheden bedenkt zodat je het vragen uur volledig kunt benutten om twijfels weg te nemen.

[*] Wij hebben tot dusver alles laten verzenden via USPS, deze verzender heeft een partnership met TNT. Dit bevalt ons tot dusver erg goed. Voor een pakket van 90x75cm met een gewicht van 6kg betaalden wij +/- 80 dollar. Telefonische hulp van USPS is ook erg goed.

[*] Zodra het pakketje in Nederland is verzorgt TNT (in dit geval verstuurd met USPS) de declaratie en afhandeling bij de douane. Een belangrijk punt voor de verzending, zorg er altijd voor dat je leverancier de inhoud van je pakket duidelijk aangeeft. Vraag hem/haar om bijvoorbeeld een factuur aan de buitenzijde van de doos mee te sturen. Als het bij de douane namelijk niet duidelijk is wat de inhoud van het pakket is, zullen ze de verscheper vragen om aan te geven wat er precies in het pakket zit. Dit kan zomaar de levering aanzienlijk vertragen.

[*] Als het er op lijkt dat je pakje vast ligt bij de douane, bel dan altijd je verscheper (UPS/TNT). De douane bellen heeft in zo'n geval geen zin aangezien de verscheper de afhandeling regelt en het pakketje alleen aanbied. Als er problemen zijn krijgt de verscheper het pakketje weer terug.

[*] Mocht je uiteindelijk een webwinkel begonnen zijn, zorg er dan voor dat je rekening houdt met je voorraad. Verzendingen uit het buitenland kunnen soms wel eens langer duren dan je lief is. Dit kan allerlei oorzaken hebben, bijvoorbeeld dat het vastgehouden wordt bij de douane. In het slechtste geval kan de levertijd oplopen tot 3, 4 of zelfs 5 weken. Hou hier dus rekening mee.

 

Hopelijk heb je er iets aan bij je importuitdaging! Mocht je ons persoonlijk nog iets willen vragen, schroom niet om me even een PM'tje te sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.