• 0

Hoe ziet jouw magazijn er uit?

Binnenkort zullen wij voor de tweede maal moeten verhuizen naar een groter pand omdat ons huidige magazijn te weinig m2 bevat.

 

In het nieuwe pand willen we het magazijn anders inrichten. Nu is de situatie als volgt:

- Stellingen van de bouwmarkt

- Geen vaste locatie-coderingen voor de artikelen

- Alle artikelen liggen in bakken van de ikea, kartonnen dozen of los op de planken.

- Ivm. te kort ruimte liggen er ook open dozen in de gangpaden van het magazijn.

 

Dit heeft tot gevolg dat de artikelen vlak naast (lees: door) elkaar liggen en dat personeel met wat minder kennis van de artikelen soms de verkeerde artikelen in een bestelling doet.

 

We willen graag meer structuur in het nieuwe magazijn. Alle artikelen willen we dan daadwerkelijk gescheiden in bakken/vakken, het liefst met lokatiecodes gekoppeld aan onze software van de shop.

Een fulfilment bedrijf is voor ons niet aan de orde omdat wij nu enkele duizenden verschillende artikelen op voorraad hebben, en als het magazijn het toe laat willen we dit laten groeien naar enkele tienduizenden verschillende artikelen op voorraad.

 

Nu zou ik een duur magazijn-inrichting bedrijf kunnen inhuren om dit voor ons te fixen, maar ik zou graag wat inspiratie op doen aan de hand van hoe andere ondernemers hun magazijn ingericht hebben. Wellicht is er een goedkopere, creatievere en betere manier om ons magazijn in te gaan richten?

 

Vandaar mijn vraag: Hoe ziet jouw magazijn er uit?

Heb je voldoende aan stellingen van de bouwmarkt, heb je alles door een extern bedrijf laten inrichten of wellicht staat jouw magazijn bij een fulfilment bedrijf? En misschien hebben jullie tips voor ons over hoe wij ons magazijn het beste kunnen inrichten?

 

Voor de aardigheid heb ik maar een foto van een hoek uit ons magazijn, ná een lange dag werken en vóór het opruimen, bijgevoegd.

Rapbid_Magazijn1.thumb.jpg.c70ee52765ec38035ed197e6cf128152.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

dat is waar, in die zin heb ik ook een magazijn. zal daar eens een video over maken :-)

 

Goedemorgen Edo en Henri,

 

ik heb geen magazijn, maar lees dit topic met veel plezier. gaaf en leerzaam hoe jullie dit allemaal voor elkaar krijgen!

 

Ik ben dan wel weer benieuwd hoe jij die vele uren videomateriaal, ruwe en gemonteerde materiaal, bewaart!

 

Mooi systeem van voorraadlocaties met die zwarte en witte vlakjes op de grond, Henri! ;)

 

Groet,

 

Highio

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag wat tweedehands rekken besteld bij Kruizinga (bedankt voor de tip!) zodat we onze huidige ruimte nog efficiënter kunnen gebruiken.

 

Als we het nieuwe magazijn gaan inrichten zal ik hier wel een fotoreportage plaatsen, maar de verhuizing zal pas in de (na)zomer plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0

Even één foto van een kast van ons. We hebben inmiddels dit soort kasten in drie ruimtes in huis en eigenlijk past het al niet meer. Ik gebruik dus doorzichtige kunststof bakken en kartonnen dozen (die mijn bioboer bij ons aanlevert, ideaal).

 

P1010343.jpg

Link naar reactie
  • 0

leuk topic. Ook door de foto's en praktische tips.

 

Wij hebben zelf geen magazijn, alle verkoopbare artikelen liggen in de winkels. Heel soms gebruiken we een tijdelijke opslag voor artikelen die we in bulk hebben ingekocht. En natuurlijk liggen de kerstartikelen de rest van het jaar in dozen (lichtdicht) in stellingen op zolder.

 

@Henri: wij gebruiken barcodestickers met afneembare lijmlaag. Deze plakken wij ook op boeken en laten beslist geen lijm en of schade achter.

www.tomeyenverstegen.nl ; www.thuiskantoor.nl ;

www.paardenboekhandel.nl

Link naar reactie
  • 0

Even een grote update wat ons magazijn betreft.

 

Na maanden vergaderen en onderhandelen is toch tegen alle verwachting in het hoge woord er uit: "We doen het!" Het magazijn wordt geheel uitbesteed!

Een paar weken terug de contracten getekend. Volgende week gaat operatie volksverhuizing in werking. Ruim duizend artikelen moeten geteld, gelabeld, verpakt en naar het magazijn van het fulfilment bedrijf vervoerd worden. Ondertussen moeten alle binnenkomende orders nog zo goed en zo kwaad als dat kan en gaat verwerkt worden. Dat wordt nog een hele uitdaging, ik heb er alvast zin in! ;D

Link naar reactie
  • 0

Wouter,

 

Wat is voor jou van doorslaggevende factor geweest om een fullfilment bedrijf in te schakelen? Ik heb je eerder in dit topic hier ook nog niet over "gehoord"...

 

Snoept dit niet heel veel van je marge? Of doe je dit mischien om je tijd aan andere zaken te besteden?

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie
  • 1

Eerst was dit niet aan de orde. Alle voorstellen die wij tot dusver gekregen hadden van fulfilment bedrijven hadden wij direct van tafel geveegd omdat ze veel te duur waren.

 

Nu is er stevig onderhandeld en hebben we een juiste prijs te pakken.

 

Bovendien heeft dit nog andere voordelen. We kunnen onze voorraad onbeperkt laten groeien, maar ook weer laten krimpen. Omdat we huur per artikel-locatie per dag betalen is dit zeer flexibel. In een nieuw pand zit je altijd vast aan een bepaald aantal m2 oppervlakte. Voor hetzelfde geld zouden we dan binnen een jaar weer moeten verhuizen omdat het pand alweer te klein is, of hebben we ons misschien juist overschat en betalen we meer huur of rente dan nodig was geweest.

Bovendien kunnen we tot later orders aan nemen en dezelfde dag nog verzonden hebben, en scheelt het ons een investering voor de inrichting van het nieuwe pand.

 

Vandaar deze keuze :)

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic! Ik durf geen foto's te laten zien van mijn magazijn (zolderkamer) of kralenopslag. Wou dat het zo mooi is als bij Sandra, wauw, wat een gestructureerde opslag.

 

Wel heb ik gisteren bij Conrad 20 kastjes met kleine bakjes besteld, zodat ik op drie lange planken al mijn kralen kan sorteren. Als ik nu fotoarmbanden moet maken, en de klant geeft op als kleuren: roze en groen. Dan ben ik een half uur bezig alle juiste kleuren en materialen bij elkaar te zoeken. En gezien dat ik er zo 3 elke avond moet maken, betekend dat anderhalf uur zoekwerk, wat ik beter kan steken in andere dingen. Heb er helemaal zin in dat te stroomlijnen! Haken voor alle kettingen die op voorraad zijn, bakjes voor alle kralen, op kleur gesorteerd, netjes in een kastje, haken voor de sieraden die klaar zijn en verstuurd moeten worden, plaats voor de graveermachine, frankeermachine, verpakkingsmateriaal... Het is net een droom. Maar wel eentje die we deze maand gaan tackelen. Ik laat foto's zien zodra het af is.

Link naar reactie
  • 0

Impressie van het nieuwe magazijn:

 

1128.jpg

 

Ziet er een stuk beter uit dan het oude magazijn, al zeg ik het zelf.

Ah. Nic. Oud dus. Dan heb je stevig moeten onderhandelen om goede prijzen te krijgen voor jullie producten. Veel kleine producten in het assortiment tikken stevig aan bij Nic. Oud.

Link naar reactie
  • 0

momenteel ook de mogelijkheid aan het bekijken om magazijn van mij te gaan verhuizen.

Daar moeten dan echter nieuwe stellingen inkomen en dus eens aan het kijken waar ik allemaal rekening mee moet houden.

 

Wat ik echter afvraag is wat de minimum breedte is vane en gangpad tussen 2 rijen stellingen.

Wie kan me aangeven wat ik hier het beste minimaal voor kan aanhouden?

Heb ze nu vanwege beperkte ruimte vrij dicht op elkaar staan, gaat wel maar vast niet ideaal. Kan ze straks wel verder uit elkaar zetten maar wil ze ook weer niet tever uit elkaar hebben natuurlijk.

 

Verder druk aan het kijken naar legbord stellingen maar helaas momenteel weinig verkrijgbaar

Link naar reactie
  • 0

Wat ik echter afvraag is wat de minimum breedte is vane en gangpad tussen 2 rijen stellingen.

Wie kan me aangeven wat ik hier het beste minimaal voor kan aanhouden?

 

Beetje afhankelijk van het product en de lengte en hoogte van de stellingen alsmede het aantal gebruikers

 

Stellingen van een meter of 5 is 75-80 cm wel voldoende

 

Worden de stellingen 10-15 meter lang dan zou ik minimaal een meter aanhouden omdat je anders een beetje claustrofobisch gevoel in een lange smalle gang krijgt.

 

Verder nog van belang wat de diepte van de opgeslagen artikelen is. Bij jou denk ik max. 30 cm :P

 

Artikelen in dozen die 50-60 cm diep zijn hebben tot gevolg dat het gangpad ook wat breder moet worden om ze een beetje eenvoudig uit de stelling te kunnen halen.

 

Tenslotte speelt nog mee hoeveel mensen gelijktijdig in een gang lopen. Is dat er 1 dan is bovenstaande genoeg, zijn dat er meerdere die elkaar moeten passeren dan zou ik ruimere gangen nemen of gebruik maken van twee hoofdgangen langs beide kopse zijden van de stellingen.

 

Samengevat: Hang helemaal van de situatie af, maar reken eerst eens met 75-80 cm

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt,

meeste producten passen op 30cm diepe stellingen maar kopen waarschijnlijk stellingen van 40 diep omdat die gek genoeg goedkoper zijn als 30 diep.

Zullen een paar stellingen van 50 diep bij komen (op aparte plaats).

Zullen waarschijnlijk geen karren tussendoor hoeven (nog even voor de zekerheid goed over nadenken) en om te beginnen zal er zal voorlopig maar 1 iemand rondlopen om orders te picken.

Link naar reactie
  • 0

En gaat de orderpicker er met een kar door heen om de orders te picken dan neem je best 100 of 120 centimeter breedte.

 

Klopt, al ken ik orderpickkarren met een breedte van 120 cm, dus ook dat is afhankelijk van de processen in het magazijn ;)

 

Aanvullend: Als je gebruik maakt van orderpickkarren dan kan het het overwegen waard zijn de staanders van je stellingen te beschermen met een aanrijdbeveiliging.

Zelf ben je altijd wel voorzichtig met je eigen stellingen en materialen maar werknemers toch meestal wat minder

Link naar reactie
  • 0

TIP :

Wij hebben heel bewust gekozen geen bouwmarkten of ikea stellingen meer te kopen.

Ook geen 2e hands meer.

 

1 simpele reden , als je wilt uitbreiden kan je het niet meer krijgen of zijn de maten veranderd.

Wij hebben gekozen alles bij de stelling groothandel te kopen en bij iedere uitbreiding dezelfde stellingen te halen.

 

kijk eens bij ARS in lelystad. ( google is je vriend) , aardige mensen , veel voorraad en zeker niet de duurste.

 

just my 2 cents.

Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture,

Whereas a pessimist sees only the shadows.

 

An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:

the possibility of changing the picture, of making the light prevail over shadows.

Link naar reactie
  • 0

TIP :

Wij hebben heel bewust gekozen geen bouwmarkten of ikea stellingen meer te kopen.

Ook geen 2e hands meer.

 

1 simpele reden , als je wilt uitbreiden kan je het niet meer krijgen of zijn de maten veranderd.

Wij hebben gekozen alles bij de stelling groothandel te kopen en bij iedere uitbreiding dezelfde stellingen te halen.

 

kijk eens bij ARS in lelystad. ( google is je vriend) , aardige mensen , veel voorraad en zeker niet de duurste.

 

just my 2 cents.

Marco

 

Niet (helemaal) mee eens.

Bouwmarkten zijn merkloze producten die je idd vrij weinig kan nabestellen. Ga je voor de bekende namen zoals Metalsistem, GS3 (o.a. ARS) en nog wat andere dan weet je dat daarvan honderdduizenden legborden in NL staan en er dus een redelijk ruime tweedehandsmarkt is. Van onze stellingen staat er tenminste al zo'n 500 kilometer (500.000 legborden) in NL deze eeuw geleverd.

 

En als je onverhoopt niet hetzelfde kunt krijgen dan koop je toch nieuw van een ander merk bij?

 

Stellingen zijn geen complexe dingen die op elkaar hoeven aan te sluiten.

 

@Vossie: Als je een lijstje hebt met wat je nodig hebt stuur maar eens door als je wil of zet het online. Wellicht heb ik nog wat advies voor je.

Als je dat allebei niet wilt en tweedehands zoekt buiten de veilingen om kun je eens bij domeinen kijken of kijk eens bij petersen

Link naar reactie
  • 0
@Vossie: Als je een lijstje hebt met wat je nodig hebt stuur maar eens door als je wil of zet het online. Wellicht heb ik nog wat advies voor je.

Als je dat allebei niet wilt en tweedehands zoekt buiten de veilingen om kun je eens bij domeinen kijken of kijk eens bij petersen

Momenteel her en der wat offertes aan het opvragen, maar tips/aanbiedingen zijn altijd welkom.

wat ik nodig heb heb ik even op https://www.higherlevel.nl/extra/vraag-aanbod/view/1682 gezet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.