• 0

Financiering en aansprakelijkheid

Beste lezers,

 

Gisteravond gesprek met de bank gehad.....liep lekker en ze zijn zoals het er nu naar uitziet bereidt tot financiering....

 

Maar nu duikt het volgende probleem op...we hebben 50.000 nodig...dus wij dachten 25.000 de man(in dit geval de vrouw).

de bank ziet dit ander en als mijn partner in spe bij een eventueel faillisement niet kan betalen komt het volledige bedrag op mijn nek.....

 

Dit zou ik graag toch anders zien.....ik vind 25.000 namelijk een te overzien risico maar bij 50k word het toch een ander verhaal....

 

Iemand tips of suggesties?

 

 

Groetje Ellen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een vof is dit normaal aangezien dan ieder vennoot hoofdelijk aansprakelijk is voor de schuld.

 

Als je een BV gaat oprichten kan dit alleen als de bank een garantstelling van 50K pp wil hebben, dit lijkt me iets overdreven aangezien ze dan een dubbele zekerheid hebben.

 

Misschien eens praten met een andere bank?

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Ellen, ik kan me ook wel voorstellen dat de bank voor 50k zekerheid zoekt.

 

Wat jij je kunt afvragen: hoe groot is de kans dat je partner los van de BV failliet gaat? Als die kans verwaarloosbaar is (en net zo groot als dat jij failliet gaat) zou ik dat risico wel nemen.

 

Als de BV failliet gaat hebben jullie sowieso toch al een probleem.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Dag Ellenv,

 

..we hebben 50.000 nodig...

 

Even voor de duidelijkheid: zoals Joost ook veronderstelt en je eerdere berichten aangeven neem ik aan

dat je een b.v. wilt starten.

 

Je doet dit samen met een compagnon. Beide leggen jullie bij oprichting 9.000,- in; totaal 18.000,-

eigen vermogen. Vervolgens heb je aanvullend 50.000,- nodig in de vorm van een krediet bij de bank.

 

De bank vraagt zekerheden en je zegt dat bij onverhoopt faillisement van je partner jij alleen voor de volledige

schuldenlast opdraait.

 

Dat is alleen zo indien de bank met jou of met je eigen holding b.v. een borgstelling afspreekt voor 50.000,-. Als je die

borgstelling niet afspreekt of bijvoorbeeld voor max. 25.000,- dan blijft jouw aansprakelijkheid gemaximeerd op jouw

eigen inbreng in het eigen vermogen met daarbij opgeteld de eventuele borgstelling.

 

Let wel: de b.v. is natuurlijk wel voor de volle 100% aansprakelijk voor de schulden. Wat gebeurt er met de aandelen van je compagnon indien hij/zij failliet gaat ?

 

Groet.

Jeroen

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties...

 

Even voor de duidelijkheid....

 

Ik heb een zakelijke rekening nodig met een kredietfaciliteit van 50k.

We moeten privé meetekenen, geen probleem maar zowel ik als mijn zakelijke partner willen beide voor 25k garant staan...(totaal dus de 50k die we aan kredietfaciliteit krijgen)

 

Gaan we dus op de fles dan kan de bank 25k bij mij komen halen en 25k bij mijn zakelijke partner.

 

Nee zegt de bank als jullie op de fles gaan proberen we het bij beide te halen maar als 1 van de dga's geen 25 k kan ophoesten gaan we het bij de andere dga halen.

 

Maar we willen gewoon ieder 25k risico lopen.

 

Ja het is een bv....

Link naar reactie
  • 1

Je kunt met de bank gaan onderhandelen om die hoofdelijkheid van jullie om te zetten in een borg van ieder € 25/m. , hetgeen niet ongebruikelijk is. Is overigens ook afhankelijk van de `sterkte` van de zekerheden.

 

Je zou die bank kunnen proberen te overtuigen dat bij een onverhoopt faillissement van de BV een borg van € 25/m. makkelijker door één persoon op te hoesten is uit een loondienstverband dan een bedrag van € 50/m. Daarnaast blijft door twee borgstellingen de betrokkenheid van beiden in stand, hetgeen voor de bank ook gewenst is.

 

Indien de bank toch vasthoudt aan hoofdelijke aansprakelijkheid van jullie beiden, zullen ze indien nodig het maximale bij een van jullie gaan halen, die op haar beurt dan weer een vordering op de ander krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt marco,

 

 

Ik ga denk ik ook eens met een andere bank praten.....ik word een beetje moe van de banken....

 

Het lijkt of we komen voor 500k maar we hebben toch echt maar 50k nodig,ik weet iedereen vind het van zijn ondernemers plan maar het ziet er gewoon echt goed uit en de accountant had er ook een goed gevoel bij.....

 

We zijn nu 1,5 verder en hebben nog geen enkel uitsluitsel.....

 

Ik begin steeds meer diepe respect voor ondernemers te krijgen....

Link naar reactie
  • 0

Zorg voor een goed businessplan en voor een goed verhaal daarbij. Leg dat tezamen bij verschillende banken weg.

 

Houd er rekening mee dat banken een eigen inbreng, zekerheden en passie van de ondernemer(s) vragen. Alles is onderhandelbaar en moet je ook onderhandelen.

 

Tot slot: Laat je niet ontmoedigen ! Een antwoord kan twee tot drie weken duren!

 

succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.