• 0

balans of winst en verlies rekening

Hai,

 

bij zoeken krijg ik op internet vooral uitleg van div softwaresystemen maar niet relevante info ???

 

het betreft het volgende\

 

welke rubrieken vallen onder w&v en welke onder de balans?

transittorische grootboekrekeningen tussenrekeningen te betalen omzetbelasting crediteuren debiteuren ben ik vooral benieuwd naar.

 

Dank voor de info. ;)

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wordt je zomaar in het diepe gegooid? In welke hoedanigheid ben je aan de BV's verbonden dan, werknemer of stage? of ben je een van de DGA's?

 

Als je geen of weinig verstand hebt van administratie en fiscale aangelegenheden, bevind je je nu best wel op glad ijs. Als je de elementaire zaken van de administratie niet onder de knie hebt, zou ik me daar niet aan wagen. Is het niet verstandiger de feitenlijke verwerking uit te besteden, aan het voorbereidend werk kan je je handen al vol hebben.

 

Een holding met drie dochters is niet niks en als je niet oppast heb je zo een monster gecreeerd die moeilijk te bedwingen valt, en als je achteraf moet gaan corrigeren kan je veel meer geld kwijt zijn dan nu uitbesteden.

 

Zoals sander al aanhaalde ben je met alleen boeken er nog niet, kan je aangeven wat jouw taken zijn en wat de BV's reeds extern laten uitvoeren?

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Toch even op weg helpen:

 

Balans: geeft op elk gegeven moment aan wat een onderneming bezit en aan schulden heeft. Dus:

 

[*]Activa (panden, inventaris, auto's etc), vorderingen en liquide middelen.

[*]Passiva: aandelenkapitaal, reserves en schulden.

 

W&V: geeft over een periode aan wat het behaald resultaat is. Omzet min kosten dus.

 

Het verschil tussen kosten en investeringen kun je via de zoekfunctie achterhalen.

 

Heel veel sterkte, want als je echt 'groen' bent dan nemen de aandeelhouders van de BV's een enorm risico!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

:-\ nee meer ik ben verantwoordelijk voor boekhouding van een holding met 3 dochterondernemingen en moet nog ontzettend veel leren :)

 

Het eerste dat in me opkwam toen ik dit draadje las was "oef!". Ben je mede-eigenaar van de holding of in dienst van de holding of een van de werkmaatschappijen. In het eerste geval ontkom je er zowiezo niet aan om je kennis van boekhouden te vergroten omdat je altijd (mede) eindverantwoordelijk bent voor de ingediende jaarcijfers.

 

Maar als je 'slechts' werknemer bent in dienst van de holding of een van de werkmaatschappijen, moeten zowel jij als de directie zich nog eens achter de oren krabben of dit wel zo'n verstandige beslissing is. De essentie van boekhouden is niet zo moeilijk te begrijpen, maar de crux zit 'em in het vermogen om er juiste informatie uit te halen om investeringsbeslissingen financieel te kunnen onderbouwen. Of ben je louter verantwoordelijk voor het registeren van administratieve gebeurtenissen?

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Heel veel sterkte, want als je echt 'groen' bent dan nemen de aandeelhouders van de BV's een enorm risico!

 

Ik denk dat zelf "aanklooien" uiteindelijk duurder zal zijn dan goed advies door een accountant of een boekhouder. Een goed adviseur in deze verdiend zijn geld ruimschoots terug aan belastingbesparing. Wellicht toch nog een puntje om ter overweging te nemen?

Link naar reactie
  • 0

Studievraag? ???

 

 

:-\ nee meer ik ben verantwoordelijk voor boekhouding van een holding met 3 dochterondernemingen en moet nog ontzettend veel leren :)

 

 

Hoi Laurens,

 

Ik adviseer je jezelf écht te verdiepen in de boekhouding. Zelf het ik ooit MEAO gedaan waarin ik veel boekhouden heb gehad. 15 jaar later begon ik een bedrijf - eerst eenmanszaak - later B.V - nog later B.V.'s. En zeker in het begin vond ik het administreren echt lastig. Zeker ook fouten gemaakt. Jij begint meteen met een holdingstructuur met rekening couranten deelnemingen en zo nog niet meer.

 

Als je het zelf wil doen, vraag dan zeker een boekhouder periodiek je administratie te controleren zodat je weet dat je het goed doet. Doet dit niet aan het eind van het jaar, maar eerder zodat je makkelijker kunt corrigeren. Het boek wat werd aangehaald - boekhouden geboekstaafd - kan ik zeker aanbevelen. Daaruit heb ik het op de MEAO ook geleerd ;D

Link naar reactie
  • 0

Thx voor de feedback!

 

t zijn inderdaad een hoop nieuwe zaken, maar ik ben niet supergroen, net dertig geworden.

heb opleiding hbo bedrijfskunde achter me, maar ben nu net gestart met opleiding hbo bedrijfsadministratie om wat meer boekhoudkennis te krijgen.

 

gelukkig heb ik nog een goeie accountant die me ondersteunt (vpb en loonadministratie) en een aandeelhouder die voor een welbekend accountantskantoor werkt die me helpt met de jaarcijfers.

 

en jullie hier op dit forum! ik moet zeggen dat ik meermalen heb gekeken op internet naar begrippen en duiding hoe je moet boeken en kwam steeds bij dit forum terecht. Chapeau!

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0

hmz... Jij bent afgestudeerd in HBO bedrijfskunde en weet niks van boekhouden af ??? Volgens mij ben je nog een eerste jaars propedeuse studentje!! Waarom: om het feit dat ik ook afgestudeerd ben in bedrijfskunde en met de zelfde vragen zat (in het eerste jaar). Gewoon je boek Financieel management goed doorspeuren ;)

 

Succes

http://www.123snurk.nl - Stoppen met Snurken

Alle antisnurk middelen op één plek..

Link naar reactie
  • 0
gelukkig heb ik nog een goeie accountant die me ondersteunt (vpb en loonadministratie) en een aandeelhouder die voor een welbekend accountantskantoor werkt die me helpt met de jaarcijfers

 

Ik ben absoluut bereid om iedereen te helpen, maar als je een accountant hebt die je ondersteunt, waarom gebruik je dan niet zijn standaard grootboekschema? Dat scheelt een hoop tijd (en dus mogelijk ook veel geld) als zij de jaarrekening voor je gaan opstellen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

gelukkig heb ik nog een goeie accountant die me ondersteunt (vpb en loonadministratie) en een aandeelhouder die voor een welbekend accountantskantoor werkt die me helpt met de jaarcijfers

 

Ik ben absoluut bereid om iedereen te helpen, maar als je een accountant hebt die je ondersteunt, waarom gebruik je dan niet zijn standaard grootboekschema? Dat scheelt een hoop tijd (en dus mogelijk ook veel geld) als zij de jaarrekening voor je gaan opstellen.

 

moest afwijken van het gebruikelijke rekenschema daar wij een partner in de vs hebben en ook aan hun moeten kunnen rapporteren, daarom heb ik een rekenschema gemaakt met wel het gebruikelijke rubriekenschema maar dan wel met een onderverdeling in assets en liabilities.

 

 

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0

hmz... Jij bent afgestudeerd in HBO bedrijfskunde en weet niks van boekhouden af ??? Volgens mij ben je nog een eerste jaars propedeuse studentje!! Waarom: om het feit dat ik ook afgestudeerd ben in bedrijfskunde en met de zelfde vragen zat (in het eerste jaar). Gewoon je boek Financieel management goed doorspeuren ;)

 

Succes

 

wat een vriendelijkheid zeg, ik sta paf

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.