• 0

Zeevracht vanuit China Ningbo

Hai,

 

Ik importeer lange tijd niche produkten vanuit china, deze laat ik meestal met EMS, Fedex of andere expressdiensten de produkten afleveren. Dit gaat altijd perfect, alleen de hoge transport kosten zijn natuurlijk iets minder. Maar dit is geen probleem.

 

Nu heb ik een product gevonden, wat totaal niet kapot kan gaan, het zijn matten en deze wil ik per zeevracht laten opsturen.

Dit scheelt echt enorm in de transport kosten. Ik heb alleen de volgende dingen wat voor mij nog niet echt helder is.

 

1) De fabriktant levert in amsterdam of rotterdam, perfect dus, gezien de afstand zou amsterdam voor mij geschikt zijn.

Wat gebeurt er nu op het moment dat het per zeevracht wordt verstuurd. Het komt aan en dan?

Neemt het ontvangen haven bedrijf dan contact met mij op? De leverancier kan daar ook niet echt iets over vertellen.

Zelf inklaren wellicht, BTW betalen, Inklaring kosten, etc. Welke paperassen heb ik nodig?

Dan haal ik het op en ben ik klaar dus.

 

2) Het lieft heb ik het gewoon van deur tot deur. Is het mogelijk om met zeevracht te laten komen en dan bijv. met TNT verder transport. Bestaat zo een constructie?

 

3) De marges zijn laag dus het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.

 

Alvast bedankt voor suggesties,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst moet je weten hoe het verstuurd gaat worden als deellading in een container (groupage/LCL) of als volle container.

Volle containers komen in Rotterdam aan en niet in Amsterdam. Er was een rederij die de Ceres terminal in Amsterdam aanliep (NYK) , maar deze zijn daar al mee gestopt. Een B/L op Amsterdam is niet echt zinvol.

Goederen komen in Rotterdam dus aan op de terminal en als je groupage verscheept zal de agent van de groupeur waarbij het in China is geeoekt de lading in zijn loods zetten. In principe wordt er kontakt opgenomen met de partij die als notify in het konnossement staat, maar dit is geen keiharde verplichting . Als het vergeten wordt kun je hier geen rechten aan ontlenen.

De afhandeling bij de douane kun je niet echt zelf. Ikbegrijp uit je verhaal dat je niet veel weet van logistiek. Je kunt het beste een goede expediteurin de hand nemen die de zending bij binnenkomst aangeeft bij de douane, invoerrechten en btw voorschiet en de lading aflevert. Je kunt als je een regelmatige importeur bent een verleggingsregeling voor de btw bij invoer aanvragen, die hoeft dan niet vooraf betaald te worden maar kan met je maand/kwartaalaangifte gedaan worden. Hou er rekening mee dat de douane binnenkomende ladingen kan inspecteren. Binnen de haven zijn hier altijd kosten mee gemoeid. Gasmeting, eventueel uitpakkken vvn de container, handlings, scan etc. laat je daarover dooreen expediteur goed voorlichten anders kom je voor onaangename verrassingen te staan en krijg je kosten waar je geen rekening mee hebt gehouden.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je toelichting.

 

Ik ben van plan om grotere ladingen te laten komen in de toekomst, vooralsnog wordt het een groupage (een deelcontainer dus). s eerst wil ik nu een trial laten komen, om de kwaliteit te zien en het logistieke proces te onderzoeken, mocht 't mis gaan dan slaap ik daar niet slechter van.

 

Een expediteur inhuren, maar dit brengt natuurlijk ook kosten met zich mee, kan je natuurljik wel weer in je boekhouding afschrijven maar ik kan totaal geen inschatting maken van de kosten die dat met zich meebrengt.

 

Wel wat vaag dat de douane kosten in rekening brengt voor iets waar je niet om vraagt.

 

Voor welke expediteur is zo een kleine lading interessant? Kan natuurlijk meer gaan worden omdat ik van plan ben om meer per zeevracht te laten komen. Ik regel via die expediteur dus zelf de vracht vanaf hier. Of stuurt de fabrikant het naar de expediteur op?

 

Bedankt voor nieuwe suggesties.

Link naar reactie
  • 0

De douane brengt niet zelf die kosten in rekening. Als de douane een container wil scannen of inspecteren moet deze bijvoorbeeld naar een andere plek op de terminal worden gebracht. En aangezien er in containers vanuit China nogal eens gas gebruikt wordt wil de douane zeker weten dat deze gasvrij is. Dit moet dus door eencommercieël bedrijf geregeld worden en dat kostt geld. Als je op Schiphol wordt aangehouden dan kun je zelf je koffer open maken, bij een container kan dat niet. Vandaar. Die expediteur raad ik je echt aan. Je hebt geen borg bij de douane en zonder borg kun je geen aangifte doen. Bovendien eist de douane electronische aangifte en de systemen diedaarvoor gebruikt worden zoals Sagitta, Port Infolionk e.d. zijn voor een onderneming die hier niet zijn dagelijks werk van maakt niet te betalen. Goedkoop is hier ook duurkoop.

Trouwens ook in China. Aan een mat kan niets kapot, maar je kan wel de verkeerde maten krijgen, mindere kwaliteit dan het monster of een afwijkende kleur. Ook hier geld, goed bij de les blijbven en niets zomaar aannemen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Trouwens, het feit dat je leverancier niets kan vertellen over verschepingen e.d. zegt ook al iets van zijn ervaring met internationale handel. Nu zegt ook dat in Chinn niets, want zelfs de grotere bedrijven hebben hier vaak problemen mee. Bereid je in ieder geval op langdurige en veelvuldige communicatie met je leverancier en miscommunicatie.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Er zijn op en rond Schiphol veel logistieke dienstverleners die veelal filialen of branche-kantoren hebben in China. Ik heb recentelijk ook invoer gedaan en deze partijen zijn veelzijdig in hun oplossingen. Door to door, door to port enz. is geen probleem. Ook de douanefacilitieten voor binnenkomende zeevrachten kunnen zij verzorgen. Inklaring, invoerrechten e.d.. Ze hebben er allemaal hun directe aansluiting voor bij de douane

 

Veel succes

Achim van der Graaff

GFF Airfreight Solutions

info@gffairfreight.nl

 

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik echter er zitten daar netwerkagenten die ook zeevracht kunnen begeleiden, inkaren, aangiftes e.d. verzorgen.

Misschien is de link naar Chinamex ook een advies waar je misschien iets mee kan. ook zij zitten op Schiphol en zijn tussenpersoon tussen Nederlandse en Chinese ondernemingen die handel willen of gaan onderhouden.

Zij kunnen ook zien of de partner in China betrouwbaar is en goed is voor betalingen e.d.

 

Zelf moet ik binnenkort een zeevracht ladiong (LCL en FCL) verzorgen voor een klant en daar neem ik dan een van de agenten voor welke ook op SPL zitten.

 

m vr gr

Achim

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
  • 0

In een ander topic kwam 't net ook al ter sprake;

 

Je kan de leverancier vragen het transport te regelen, als ze dat kunnen kijk je naar de kosten tot port Rotterdam en vraag je ze welke agent zij gebruiken in Rotterdam. Deze agent kan je dan om een offerte vragen (en inlichtingen, goederencodes bijv.) inzake inklaring en het verdere transport, to door mag geen enkel probleem zijn.

 

Je kunt ook in NL zelf bij een agent een tarief aanvragen (moet je wel alle parameters bij de hand hebben, volume, gewicht, aard goederen etc.). Sommige agenten geven een all-in tarief, wil je (goed) kunnen vergelijken met dat van de leverancier, dan moet je vragen om een gespecificeerde offerte. Maar wellicht is dat niet eens echt nodig voor de eerste proefzending.

 

Ik wil hier niet spammen, maar als je wilt stuur ik je per PM info over een goede agent in Rotterdam.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Sinds ben ik ook lid van dit forum en zag je bericht.

Mod edit: welkom Jordi. Als lid van het forum wil ik je vragen om ook de huisregels te lezen. Daarin is opgenomen dat het aanbieden van eigen diensten niet op prijs gesteld wordt. Deel aub gewoon je vakkennis.

 

groet

Joost

 

HL admin

 

Mvg,

Jordi van der Stelt

Vos Logistics Barendrecht B.V.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht op korte termijn een pakket met accu’s (Lithium-Ion, niet giftig) uit Sjanghai in Rotterdam te ontvangen. Contact met de verkoper gaat erg moeizaam maar is waarschijnlijk CFR of CIF verstuurd, vermoedelijk deellading in een container. Gewicht is ca. 85 kg en afmetingen 130 x 80 x 30 cm, waarde ca. € 1900. De B/L heb ik nog niet maar kan ieder moment ook binnenkomen. Voor verzending heb ik al $ 250 moeten neerstellen maar ik begrijp dat ik naast BTW en importbelasting ook nog kosten voor een expediteur bij ontvangst moet betalen. Ik kan het zelf wel met de auto uit Rotterdam ophalen.

 

Omdat ik geen enkel ervaring heb met zeevracht kom ik er nu pas achter dat ik zelf een expediteur moet inhuren. Iemand adviseerde mij een goedkope expediteur te zoeken en eventueel verschillende offertes aan te vragen. Kan iemand mij een schatting geven van de aanvullende kosten (niet belasting) die ik nog extra moet betalen? En heeft iemand een tip voor een goedkope expediteur(s)? Als dat niet mag op dit forum noem dan s.v.p. een aantal, via Google kon ik nl. geen zinvolle informatie vinden.

 

Alvast dank voor reactie!

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag een dure "CIF" les gehad.

 

Gaat om een zending van 10 dozen, 80kg totaal, 0,2cmb. Had met leverancier luchtvracht afgesproken maar doordat de producten magnetisch zijn ging dit niet door. Vervolgens heeft Chinese leverancier (Ningbo) de producten op de boot gezet, so far so good. Tot ik nu de factuur binnenkrijg voor het lossen en afhandeling.

 

€390,00!! En dat is dus ex. de BTW, invoerrechten en andere admin kosten. :-\ Normaal doe ik alles FOB en dat is 300% goedkoper, nogal krom, vracht zou betaald zijn CIF, en toch betaal je als ontvanger 3x meer.

 

Natuurlijk gebeld met expediteur/forwarder/inklaarder deze geven het "onder tafel / bonus systeem" voor de Chinese leveranciers de schuld. Deze zouden geld krijgen voor het aanbrengen van CIF verschepingen...... die dus de ontvanger uiteindelijk betaald.

 

 

CIF_schandaal.thumb.JPG.47e959c80e9f4d40e229dc2b00122c91.JPG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.