• 0

Hoe weet ik of een naam beschermd is?

Het zal vast hier al meerdere keren besproken zijn, heb ook gekeken, maar kan zo snel ff niet vinden wat ik bedoel.

Hoe weet ik of een naam wettelijk beschermd is?

 

Ik heb een naam voor een webwinkel in mijn hoofd, (spullen zijn in produktie) is een meervoudsvorm, de domeinnaam is beschikbaar, de naam in enkelvoud is een winkel waar ze soortgelijke produkten verkopen, maar dan alleen van bekende merken. ik ga alleen mijn eigen merk verkopen. Daarbij verkoopt de winkel ook nog meer kleding.

Op KvK staan meerdere bedrijven met dezelfde naam, in enkelvoud. Het meervoud bestaat nog niet. Ook op google kom ik het niet tegen.

De eigenaar van de winkel heb ik netjes gevraagd of hij hier problemen mee zou hebben, maar ik kreeg direct een dreigmail terug met "strafrechtelijke vervolging bij gebruik van naam en afleidingen". (Nederland anno 2010)

Maar de domeinnamen zijn zelfs gewoon beschikbaar. Als het alleen een dreigement is wil ik het een en ander gaan regelen en hem proberen voor te zijn. Maar hoe kom ik daarachter? Hoe weet ik of het waar is wat hij dreigt? Ik heb een onderzoeksformulier ingevuld bij het Merkenbureau maar heb niet zoveel geduld (haha)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk eens in het handelsregister van de KvK of het online merkenregister en je heb vrijwel direct antwoord op je vraag.

 

Als experiment om te kijken of bedrijven moeilijk doen over het registeren van een enkelvoud of meervoud van een merknaam, open dan een 'Apples-store' met witte computers of biedt een besturingssysteem aan dat 'Window' heet. ;D

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

De eigenaar van de winkel heb ik netjes gevraagd of hij hier problemen mee zou hebben, maar ik kreeg direct een dreigmail terug met "strafrechtelijke vervolging bij gebruik van naam en afleidingen". (Nederland anno 2010)

Maar de domeinnamen zijn zelfs gewoon beschikbaar.

Je lijkt met 'Anno 2010' te suggereren dat het niet van deze tijd is wanneer een wildvreemde je vraagt hij het meervoud van jouw handels- of merknaam mag gebruiken, daar niet blij mee is. Anno 2010 is het mijns inziens nog steeds not-done om mee te liften op de goede naam van anderen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Nee, met anno 2010 bedoel ik eigenlijk alleen maar dat het normaal lijkt te worden, om meteen maar te dreigen en zo.

Ik stel gewoon een normale vraag op een nette manier. Is het dan zoveel gevraagd om hier gewoon netjes op te antwoorden? Had toch ook kunnen zeggen, sorry liever niet? Komt net ff wat anders over.

 

Maar daar ging de vraag eigenlijk niet over.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een belangrijk criterium is het risico van verwarring. Je geeft al aan dat dat bestaat. Er is al een Albert Heijn, dus Albert Heijns heeft een probleem. Een originele naam is aan te raden. Verspil geen tijd aan kinderachtig gedoe.

 

Ik heb een naam voor een webwinkel in mijn hoofd, (spullen zijn in produktie) is een meervoudsvorm, de domeinnaam is beschikbaar, de naam in enkelvoud is een winkel waar ze soortgelijke produkten verkopen, maar dan alleen van bekende merken. ik ga alleen mijn eigen merk verkopen. Daarbij verkoopt de winkel ook nog meer kleding.

Op KvK staan meerdere bedrijven met dezelfde naam, in enkelvoud. Het meervoud bestaat nog niet.

 

Zie ook topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar daar ging de vraag eigenlijk niet over.

Pardon? Je vraagt aan de HL-gemeenschap of ze je willen helpen om een shortcut te geven om sneller dan via de gebruikelijke weg informatie over het gebruik van een merk- of handelsnaam kunt krijgen en je bent benieuwd of het dreigement van juridische stappen reëel is. En dat alles omdat hij niet eens het fatsoen had om netjes te reageren op een keurig gestelde vraag. Ik kan niet beoordelen of je met je naamgeving daadwerkelijk wil (of lijkt te ) meeliften op de naam van de ander, maar als de ander vriendelijk of minder vriendelijk te kennen geeft er niet aan te willen meewerken, wees dan wijs en verzin een eigen naam. De andere partij is niets te verwijten, wat je ook van zijn reactie vindt.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat het hier om een handelsnaam gaat. Als jouw naam verwarring bij het publiek geeft of kan geven dan is het verboden om de handelsnaam te voeren. Een meervoud lijkt per definitie op het enkelvoud.

 

De houder van de handelsnaam hoeft deze niet te registreren bij de KVK of te deponeren als merk. Hij zal moeten bewijzen dat zijn toko een zekere bekendheid heeft verworven door marketingactiviteiten met zijn handelsnaam.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als dit nog steeds over de Sloggi/Troggies gaat die je hier reeds eerder aan de orde hebt gesteld, dan wordt het ondertussen tijd dat je eens een knoop doorhakt. Als het een nieuw potentieel conflict is, dan moet je in de spiegel kijken en je prioriteiten bijscherpen. Soms moet je als ondernemer ruzie zoeken, maar steeds hetzelfde probleem veroorzaken is zinloos. Dan zit de fout bij jezelf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.